Bijpassend moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• martijnwil
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb een tweedehands computer overkocht met de onderstaande onderdelen:
  • Asus RAMPAGE V EXTREME/U3.1
  • Intel Core i7−5820K 3300 2011−3 BOX
  • Asus6GB D5 X STRIX−GTX980Ti−DC3OC R
  • SSD 128GB 850Pro Basic SA3 SAM
  • D4 16GB 3000−15 Vengeance LPX bk K2 COR
  • CooMas Hyper 412S
Het moederbord is stuk. Graag zou ik een nieuw kopen dat de bovenstaande componenten aankan.
Ik ga niet overclocken. De pc wordt vooral gebruikt om spelletjes te spelen (Fortnite, gta, ... ).

Ik zoek een moederbord.

Wat is je budget?
Prijs/kwaliteit een goede die met de bovenstaande componenten kan werken

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet merkgebonden.

Graag jullie eerlijk advies.

[ Voor 52% gewijzigd door martijnwil op 28-06-2022 15:56 . Reden: verbetering ]

Beste antwoord (via martijnwil op 09-07-2022 19:03)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:27
Om je uit de illusie te halen: een nieuw moederbord is het niet waard, zelfs een gebruikte niet. Daar wordt ook nog dik €200 voor betaald. Kan je beter pricewatch: Intel Core i5-12400F Boxed met pricewatch: Gigabyte B660M DS3H DDR4 halen want dat is veel sneller voor een kleine meerprijs en het kan weer jaren mee want met 2011-3 is het gedaan vanaf 2025 als de updates van Windows 10 vervallen. RAM kan je hergebruiken wat dat is met 3000 MT/s zo slecht nog niet.

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:40

br00ky

Moderator Harde Waren
De "Asus RAMPAGE V EXTREME/U3.1" is een moederbord dus in deze staat is je vraag onduidelijk...

• martijnwil
Sorry, ik had blijkbaar te vroeg geklikt. Het is aangepast.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Welke heb je zelf gevonden? Je bent gebonden aan dezelfde socket dus dat is vrij gemakkelijk zoeken.

/Edit: overigens zou ik imo de cpu verpatsen inclusief ram om een nieuwe set te kopen want de 5820k was een beest 8 jaar geleden. 8 jaar geleden... Voor GTA prima want die game is "net zo oud", maar de nieuwste games kan een probleem worden.

[ Voor 58% gewijzigd door br00ky op 28-06-2022 16:19 ]

• martijnwil
br00ky schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:10:
Welke heb je zelf gevonden? Je bent gebonden aan dezelfde socket dus dat is vrij gemakkelijk zoeken.

/Edit: overigens zou ik imo de cpu verpatsen inclusief ram om een nieuwe set te kopen want de 5820k was een beest 8 jaar geleden. 8 jaar geleden... Voor GTA prima want die game is "net zo oud", maar de nieuwste games kan een probleem worden.
Ik heb zelf gezocht maar ken er weinig van. Door de vele keuzes wordt ik een beetje overdonderd en stel ik me de vraag welke ik juist nodig heb. Daarom mijn bericht op het forum.

De computer is voor mijn zonen. Die zijn nu nog te tevreden met de huidige opstelling. Dus voorlopig wil ik het niet zozeer upgraden. Maar bedankt voor je tip.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
martijnwil schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:53:
[...]

Ik heb zelf gezocht maar ken er weinig van. Door de vele keuzes wordt ik een beetje overdonderd en stel ik me de vraag welke ik juist nodig heb.
Wat heb je gevonden dan :)? Je zult dan zeker een shortlist hebben, dan kunnen we hier onderbouwd tot een keuze komen. Zo werkt het forum. Zie ook Het algemeen beleid #quickstart en CKA beleid.

De opmerking over de cpu en ram verkopen is trouwens serieus bedoeld want een nieuwe moederborden zijn relatief zeldzaam en daardoor ben je minimaal 330(!) euro kwijt. Tweedehands is dan al een betere optie, maar die zijn zo te zien niet te krijgen via de V&A.

Je hebt nou eenmaal een set gekocht met een platform dat nooit mainstream is geweest dus betaal je daar nog steeds een premium voor. Nogmaals, verkoop het ram en de cpu en richt je op een nieuw moederbord met ram en cpu. Dan haal je ook nog eens betere prestaties en ben je waarschijnlijk goedkoper uit omdat de moederborden voor je huidige cpu schreeuwend duur zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door br00ky op 28-06-2022 17:46 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:27
Om je uit de illusie te halen: een nieuw moederbord is het niet waard, zelfs een gebruikte niet. Daar wordt ook nog dik €200 voor betaald. Kan je beter pricewatch: Intel Core i5-12400F Boxed met pricewatch: Gigabyte B660M DS3H DDR4 halen want dat is veel sneller voor een kleine meerprijs en het kan weer jaren mee want met 2011-3 is het gedaan vanaf 2025 als de updates van Windows 10 vervallen. RAM kan je hergebruiken wat dat is met 3000 MT/s zo slecht nog niet.

• martijnwil
Uszka schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:53:
Bedankt voor de opheldering. Ik was eerst in de veronderstelling een gewoon moederbord te kopen, maar als ik dit lees kan ik inderdaad beter een beetje meer investeren voor een beter systeem. Gelukkig heb ik jullie voor goed advies _/-\o_ .

Dus met deze cpu pricewatch: Intel Core i5-12400F Boxed en dit moederbord pricewatch: Gigabyte B660M DS3H DDR4 ga ik betere prestaties hebben en wat meer future proof zijn. Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-01 14:40
martijnwil schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:53:
[...]
Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
Ja, de huidige koeler past niet op de nieuwe socket. Er zijn verloopsetjes en je kunt nieuwe pasta kopen, maar beter is gewoon een nieuwe aanschaffen:

pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.5
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700

• martijnwil
Djarune schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:58:
[...]

Ja, de huidige koeler past niet op de nieuwe socket. Er zijn verloopsetjes en je kunt nieuwe pasta kopen, maar beter is gewoon een nieuwe aanschaffen:

pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.5
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700
Ik ben een beetje in de war. Als ik het goed heb, zit er toch steeds een koeler bij een boxed cpu pricewatch: Intel Core i5-12400F Boxed. Of klopt dit niet?
En past deze dan niet op dit moederbord? pricewatch: Gigabyte B660M DS3H DDR4

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-01 14:40
martijnwil schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:42:
[...]

Ik ben een beetje in de war. Als ik het goed heb, zit er toch steeds een koeler bij een boxed cpu pricewatch: Intel Core i5-12400F Boxed. Of klopt dit niet?
En past deze dan niet op dit moederbord? pricewatch: Gigabyte B660M DS3H DDR4
Ik bedoelde je huidige Cooler Maater koeler. De nieuwe processor komt inderdaad met koeler. Ik vind hem zelf i5 onwaardig qua koeling / geluid. Dus of gewoon gebruiken of meteen upgraden.

• martijnwil
Bedankt voor alle antwoorden. Jullie waren al een grote hulp. Ik ga alvast de CPU en bijpassend moederbord kopen.
Kan ik de koeler gewoon boven de cpu vastklikken of moet ik ertussen koelpasta gebruiken?

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20:07
martijnwil schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:02:
Bedankt voor alle antwoorden. Jullie waren al een grote hulp. Ik ga alvast de CPU en bijpassend moederbord kopen.
Kan ik de koeler gewoon boven de cpu vastklikken of moet ik ertussen koelpasta gebruiken?
Altijd pasta tussen de CPU en de koeler. Niet teveel! een drup ter grootte van een erwt is genoeg (kijk ook een op youtube naar een voorbeeld, zoals YouTube: Thermal Paste Application Methods - Which one is best? - The Workshop). En netjes alle bestaande koelpasta verwijderen. Dat doe ik altijd met alcohol en een wattenstaafje. Gewoon even isopropyl alcohol halen bij de etos.

Let op dat als je de boxed cooler gebruikt op een nieuwe cpu, hier vaak vooraf aangebrachte koelpasta op zit. Dan moet je natuurlijk niet nog meer koelpasta aanbrengen. En vergeet niet de plastic folie van de koeler af te halen.

Allemaal beginnersfouten die ik ook ooit wel eens gemaakt heb... 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door ZatarraNL op 30-06-2022 11:01 ]

• martijnwil
ZatarraNL schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:53:
[...]

Altijd pasta tussen de CPU en de koeler. Niet teveel! een drup ter grootte van een erwt is genoeg (kijk ook een op youtube naar een voorbeeld, zoals YouTube: Thermal Paste Application Methods - Which one is best? - The Workshop). En netjes alle bestaande koelpasta verwijderen. Dat doe ik altijd met alcohol en een wattenstaafje. Gewoon even isopropyl alcohol halen bij de etos.

Let op dat als je de boxed cooler gebruikt op een nieuwe cpu, hier vaak vooraf aangebrachte koelpasta op zit. Dan moet je natuurlijk niet nog meer koelpasta aanbrengen. En vergeet niet de plastic folie van de koeler af te halen.

Allemaal beginnersfouten die ik ook ooit wel eens gemaakt heb... 8)7
Bedankt voor het advies!
Pagina: 1