Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijshaarlem
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-07-2022
Dag Tweakers,

Ik hoop dat ik hier aan het goede adres ben. Heb bij jullie en elders al flink gezocht, maar kan geen antwoord vinden. Apple weet het ook niet...

Sinds eerder dit jaar heb ik een Macbook Pro M1 (2022), met inmiddels OSx 12.4. Sinds een paar maanden wordt ik geplaagd door een vervelend probleem.
Voor mijn werk geef ik veel presentaties. Ik sluit dan altijd mijn eigen laptop aan het scherm of het systeem aan, dat ging altijd zonder problemen. Maar sinds kort levert dat problemen op. Vaak pakt het scherm de output van mijn laptop wel, maar stopt na een paar minuten met de weergave. Het scherm gaat dan steeds opnieuw verbinding maken (hapert dus), of geeft zelfs sneeuw weer... Nogal vervelend, wanneer je net aan je verhaal bent begonnen voor een groot publiek.

Wat meer info:
- Dit probleem komt voor wanneer ik een extern scherm aan HDMI verbind, én wanneer ik het doe via een HDMI poort aan een USB-c dongel van Apple zelf.
- Het komt voor bij verschillende kabels en verschillende externe schermen.
- Ook verschillend framerates uitproberen geeft geen oplossing.
- Bij mijn eigen externe scherm thuis heb ik het probleem niet. Daar blijft hij gewoon verbonden met het scherm.
- Ik heb al geupdate, een SMC-reset en een PRAM-reset gedaan.
- Ik heb Apple al gebeld, maar daar komen ze er niet echt uit. Zij denken een softwareprobleem (lijkt mij ook) maar weten niet wat.

Al met al maakt dit het éxtra spannend en knullig om voor een groep te staan. En daar koop je natuurlijk geen laptop van drie ruggen voor...

Ik hoop dat iemand hier een idee heeft!
Mijn gedachte: zou een dock kunnen helpen?

Vast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-06 09:27
thijshaarlem schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:47:

Mijn gedachte: zou een dock kunnen helpen?
Ik zou het zeker proberen (als je er een kunt lenen), maar het lijkt mij niet de oplossing. Een dock is in feite ook maar gewoon een grote dongel. En daar heb je het probleem ook mee geef je aan.

En zelfs sneeuw... Dacht altijd dat dat vooral iets voor beeldbuizen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:35
mierenneukermodus: een M1 2022 bestaat niet, dus het of een M1 2021 of een M2 2022. Gezien je 'm al maanden hebt hebben we het over de M1 2021 :)

- Begrijp ik goed dat het probleem optreed bij het aansluiten van elk willekeurig beeldscherm via HDMI en via een dongle met HDMI?

- je hebt al contact gehad met AppleCare en de volgende zaken zijn al geprobeerd:

* een andere gebruiker
* een schone installatie van macOS (op een andere schijf of partitie).
(SMC en NVRAM vind ik raar, want die kun je niet meer handmatig resetten op een M1).

als het probleem daar blijft optreden, heeft een Senior advisor dan je zaak in behandeling, en zijn er loggegevens verzameld?

Heb je ook als alternatief eens geprobeerd om een andere manier van aansluiten te proberen, als in een thunderbolt / USB-C beeldscherm?
Heb je iets van software geinstalleerd voor externe schermen, streamen / Airplay alternatieven? Bepaalde beveiligingsprogramma's?

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijshaarlem
Geronimous schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:24:
mierenneukermodus: een M1 2022 bestaat niet, dus het of een M1 2021 of een M2 2022. Gezien je 'm al maanden hebt hebben we het over de M1 2021 :)
Ah, good to know. Ja, het zal de M1 2021 zijn.
- Begrijp ik goed dat het probleem optreed bij het aansluiten van elk willekeurig beeldscherm via HDMI en via een dongle met HDMI?
bijna elk beeldscherm (want mijn eigen monitor thuis niet).
- je hebt al contact gehad met AppleCare en de volgende zaken zijn al geprobeerd:

* een andere gebruiker
* een schone installatie van macOS (op een andere schijf of partitie).
(SMC en NVRAM vind ik raar, want die kun je niet meer handmatig resetten op een M1).
Ja, maar Apple Care kon me aan de telefoon niet helpen en een afspraak was niet mogelijk (ga ik wel achteraan wanneer het weer kan).
Andere gebruiker ga ik proberen, en als dat geen soelaas biedt een clean install.
als het probleem daar blijft optreden, heeft een Senior advisor dan je zaak in behandeling, en zijn er loggegevens verzameld?
Nog niet vanwege het niet kunnen maken van een afspraak. Wat ook lastig is: het moet maar net te reproduceren zijn met hun apparatuur, lijkt me. Maar hier ga ik achteraan, goede tip.
Heb je ook als alternatief eens geprobeerd om een andere manier van aansluiten te proberen, als in een thunderbolt / USB-C beeldscherm?
Nee, dat heb ik nog niet - de meeste plekken waar ik kom presenteren lijken HDMI te prefereren. Maar ik kan daar vast een test mee draaien een volgende keer.
Heb je iets van software geinstalleerd voor externe schermen, streamen / Airplay alternatieven? Bepaalde beveiligingsprogramma's?
Nee, niets van dat alles. Ik gebruik de standaard van OSx en heb geen beveiligingsprog aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:35
Ik zou nog eens bellen met AppleCare en laten escaleren naar een Senior advisor: dan heb je een vast aanspreekpunt en kunnen je evt helpen met een schone installatie en anders het verzamelen van loggegevens, waarbij ze het kunnen escaleren naar een engineering afdeling van Apple.

bij Apple zelf langsgaan is eigenlijk pas noodzakelijk als het een hardware-issue blijkt te zijn, en dat lijkt me vooralsnog uitgesloten.

mss is het een bug in macOS Montery.

en om het simpelste uit te sluiten: de kabels zitten stevig vast aan weerszijde? (bij externe partijen kan dat ook nog wel eens een issue zijn ;))

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijshaarlem
Geronimous schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:07:
Ik zou nog eens bellen met AppleCare en laten escaleren naar een Senior advisor: dan heb je een vast aanspreekpunt en kunnen je evt helpen met een schone installatie en anders het verzamelen van loggegevens, waarbij ze het kunnen escaleren naar een engineering afdeling van Apple.

bij Apple zelf langsgaan is eigenlijk pas noodzakelijk als het een hardware-issue blijkt te zijn, en dat lijkt me vooralsnog uitgesloten.

mss is het een bug in macOS Montery.

en om het simpelste uit te sluiten: de kabels zitten stevig vast aan weerszijde? (bij externe partijen kan dat ook nog wel eens een issue zijn ;))
Ga ik doen. De man die ik aan de telefoon had wimpelde me een beetje af, maar ik ga gewoon zelf om een senior vragen.
Of de kabels vastzitten heb ik wel gecheckt, dus ik vermoed dat dat het niet is.
Goed advies, dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-06 13:58
Probeer eens een andere dongle, een hdmi 1.0 of juist een 2.1 kabel. Wat doet de koppeling met je tv thuis ?
Pagina: 1