Eisen aan gasleiding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreemdeling
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-07 18:55
In onze woning is in opdracht van de woningbouwvereniging groot onderhoud gedaan, waarbij onder meer de gasleiding vervangen is.

Mijn zorgen zijn:
- gasleiding (overgang naar flexibel) rust op warm water leiding van de douche.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCGTkRzZQmCRYHJAACidPmpKlpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zaGFU5fxJCDHVjJOVHy8wPYo.jpg?f=fotoalbum_large
- gasleiding slingert dat het een lieve lust is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7jmhyVyBwXsUvoif08scgRXnik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zIiBar35JKzVDkmAEGpB1fAv.jpg?f=fotoalbum_large
- dagmaat is vrij minimaal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Grr2Klxi7C7_y1Wt4sMO4nOu-3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3l0HX17GTMpH8NWXII86GOfW.jpg?f=fotoalbum_large
- gasleiding vastgemaakt met tie-wraps aan spirobuis (geen foto van, want deze buis zit onder tussen in een koof)
- een deel van de flexibele gasleiding zit opgesloten in koof zonder ontluchting;
- een ander deel zit in een koof, met uitgang naast de trap op zolder (slaapkamer ernaast)

De flexibele gasleiding is van het merk Comap.

Is de aanleg gebeurt op de juiste manier?
Kan iemand aangeven wat de eisen zijn voor de aanleg van een gasleiding in een bestaande woning?

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb, is informatie over flexibele gasleiding Tigris van Wavin. Dat is niet hetzelfde merk, maar ik ga er nu nog van uit, dat het vergelijkbaar is. Daarin staat dat aanleg boven verwarmingselementen vermeden moet worden, maar ook dat max. temperatuur 70 graden is. Onze ketel staat wat lager afgesteld.
...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:28
Mijn eerste gedachte, beun de haas. Lijkt me niet de meest ideale manier waarop dit is aangelegd. wellicht dat het, op de letter van de regels, wel zo zou mogen omdat......Maar het ziet er niet uit en ik kan me voorstellen dat je het niet zo wil hebben. Lijkt me dat het netjes gebeugeld moet zijn, goed vast moet zitten enz enz

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Methaan heeft een zelfontbrandingstemperatuur van 537°C. Dat haalt een normale waterleiding niet. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat dit mag en/of veilig is, het enige wat ik hiermee wil zeggen is dat je huis niet per direct *kaboem* zal doen ;). Verder heb ik geen verstand van dit soort zaken, maar het ziet er beunhaas-achtig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:43
Dat ziet er nou niet echt fraai uit ofzo.
Ik heb zelf de gasleiding vanaf de meter naar de CV en keuken vervangen, ook met flex.
Als de mantel er omheen zit, maakt het niet uit dat er bij een koof bijvoorbeeld geen ontluchting is.
Het gas blijft in de mantel, en ontsnapt aan de uiteinden.

Ik zou toch wel even bij een ander een second opinion vragen...

Kleine aanvulling.
In mijn woonplaats moesten alle woningen van voor een bepaald bouwjaar de gasleiding vervangen worden.
Bij heel veel huizen ziet het er net zo uit als bij jou, alles in het zicht en achterlangs maar vooral voorlangs...
Ik heb zelf expres een flexibele buis gebruikt en netjes alles in een koof en achter knieschotten geplaatst.

[ Voor 32% gewijzigd door hansie_k op 28-06-2022 17:04 ]

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 02-07 23:57
Ik zou contact opnemen met de woningbouwvereniging, laat die aantonen dat dit door een erkende installateur is uitgevoerd. En of zij dit accepteren. Check anders de brancheorganisatie, kijk of je via die partij een second opinion kunt organiseren.
Maar waarom bij grote renovatie niet van het gas af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreemdeling
Jullie reacties bevestigen mijn gevoel.

Wat betreft de vraag van Bas 013: ik heb zelfs voorgesteld om dit eventueel mee te betalen, maar daar wilden ze niet aan beginnen. Ondertussen heb ik de indruk dat het allemaal zo goedkoop mogelijk moet en meer voor wet- en regelgeving is dan als verbetering. De WTW is bijvoorbeeld 325m3/h max, terwijl wij met 5 personen wonen.

Nog een mooi voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGRRjYoew5uN_ZzxUNFsTpgdqms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rsFNvK7tA3Pa95Nc7OMEIiTp.jpg?f=fotoalbum_large

De rotzooi is trouwens van de installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:29
Wat vind je niet goed in de laatste foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zwartoog schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:56:
Wat vind je niet goed in de laatste foto?
Geen beugels rechtsonder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreemdeling
De foto vertelt, denk ik, niet het hele verhaal. Een leiding moet met zo min mogelijk bochten gelegd worden, dus routing goed kiezen.

De lus had vermeden kunnen worden, door:
1. verleggen stopcontact. Dat is minder ingewikkeld dan het lijkt.
2. de leiding hoger aan te leggen. De huidige dagmaat is sowieso al krap ten opzicht van andere leidingen, daarnaast kruist de leiding nu de trapleuning.

De recht neergaande leiding is onder een hoek (bovenkant) van ruwweg 30 graden. Vervolgens hangt de leiding tot aan de CV-ketel, dus support plaatsen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
Zat nog even hiernaar te kijken. Wat is dit voor spul?

Ik hoop geen hennep. Kun je daar een betere foto van nemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgjX3eA_xHWqaAIyqM76w_ric2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3wJ8d3eDfwYyyTL48amdopw4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Wat bedoel je met dagmaat?
Het is niet zo netjes aangelegd dan wel gebeugeld.
Een stopcontact verplaatsen moet een elektricien doen, daar zal de loodgieter geen opdracht voor hebben en dus ook niet doen.
Die aansluiting op de meter klopt niet, die moet losneembaar zijn (3-delige koppeling of anaconda) en moet een beproevingspunt (meetnippel) bevatten.
Dat de gasleiding met de perskoppeling op de waterleiding rust is niet netjes maar kan verder weinig kwaad.
Als de gasleiding in de koker is voorzien van een mantelbuis uit één stuk mag dat.
Het werkt en is neem ik aan afgeperst op lekkage, wat wil je er verder mee doen?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreemdeling
@Zwartoog Hierbij een foto van de aansluiting. Het is geen hennep. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5Z3BKgmg7kgPKecB7k3PzKFufk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EpyVTPeDRyYpQ4MfyZu9m3uS.jpg?f=fotoalbum_large Het lijkt meer op stof

@edsandje Met dagmaat bedoel ik de vrije ruimte tussen 2 leidingen.
Deze installateur is binnen dit project verantwoordelijk voor zowel gas, elektra als water. Er zal wel telkens iemand anders komen, maar dat mag niet uitmaken.

Eigenlijk is de plastic leiding, die verwarmd wordt, mijn grootste zorg. Mijn ervaring is dat warmte (en UV) de kwaliteit van plastic aantast. De beugel naast de bocht zit ondertussen los (na anderhalve maand gebruik). Voor mij is dit dus een veiligheidsvraagstuk en ik zoek een overtuigend argument dat deze constructie veilig is.
Misschien moet ik mijn vraag aan KIWA voorleggen.

Wat betreft het afpersen: geen idee. Ik ben overdag aan het werk en ze zijn om 15.00 klaar (of al weg)

Nog een extra foto van naast de meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ey7YqSC1wWL0Z1yj5UwZ9jVCLok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HhDrAQ1TuI86n7T8py2SGwSF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Heb je dit aan de installateur voorgelegd? En wat zei die?
Wat betreft de gasleiding en de warm waterleiding, hij rust er tegen met de pers huls, niet rechtstreeks tegen de buis. Die buis is geen plastic maar akb (aluminium kern buis) en wordt ook gebruikt voor water en cv leidingen alleen dan niet geel. (voor gas moet deze akb geel zijn).
Die buis kan 70 graden continu water hebben, dan zal die straling/contact warmte van de waterleiding geen gevaar opleveren.
Zoals al gezegd netjes nee, gevaarlijk ook nee.

Oh en dagmaat is de opening bij lichtkoepels. :)

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Wat ik ook vreems vind is dat die wartel en buis op de meter helemaal groen uitgeslagen zijn. Bij water/CV kan dat wel eens als hij langere tijd gelekt heeft, maar ik mag aannemen dat ze bij gas nieuwe koppelingen gebruiken ipv gerecyclede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreemdeling
@edsandje De installateur schuift veel voor zich uit: 'we zullen ernaar kijken' . Dat stoort mij en dus zocht ik hier naar meer informatie.
Dagmaat is (bij grotere leidingen) ook de vrije maat tussen 2 leidingen. Ondergrondse infra is mijn eigen vakgebied.

@Zwartoog : de spullen waren nieuw.

Ik laat het rusten. Bedankt voor jullie reacties.
Pagina: 1