Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKH
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-06-2024
Hallo

Voor het zelf installeren van 14 zonnepanelen op mijn garage ben ik nog wat advies nodig.

De situatie is als volgt:

- 14 Jinko 310wp panelen
- Goodwe GW4000-DT 3 fasen omvormer
- dak van sandwichpanelen in oost-west opstelling te plaatsen (2x7)
- montagemateriaal clickfit Evo staaldak

Zie onderstaande foto’s voor de exacte gegevens.

Vraag 1: hoe kan ik de plus, min en aarde kabel het beste laten lopen ? Aan de profielen, en bij elkaar of bijvoorbeeld de plus bovenlangs en de minkabel samen met de aardekabel onderlangs vastmaken ?

Vraag 2: hoe en wat moet ik allemaal aarden/vereffenen ? Alleen de frames van de panelen met de daarvoor bedoelde esdec aardingsklemmen of moet ik ook de montage profielen helemaal doorlussen met een aardingskabel ? Ik hoor en lees hier heel verschillende verhalen over.

Zie de foto’s van de omvormer, panelen en de profielen die ik al heb gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vRXyEc0hnnNAXDNwvbC9-pZ6iI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CBSgIYJjgnxAHURDTnFIm8DE.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-oYSqDFLkVlNzy8RRWHmuFkrng=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zA7kdkimgTa8bfOdpbgczJDW.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B__30lK0j1DTZm3KSbmg5ChY9xY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OoDe8kUpZpGP3mlmfg1aausj.png?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKH
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkN4Fjykva0JYrKP5cvMbOsJvgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUIVcH3ds7KV21ecIfGwB96N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-05 19:55

de Peer

under peer review

Je gaat 2 strings van 7 panelen maken op een 3 fase omvormer?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:29
@MKH
oke oost west:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
dat verdeeld over de dag, dus een iets kleinere omvormer is mogenlijk.
(niet zo heel extreem als bij mij, jij zult vast een lagere dakhoek gaan maken. :S )
dus een 1fase omvormer van max 16A is wel genoeg.
kan met een 3,6kW of een 3kW omvormer.
(3fase met maar 7 panelen per string, liever niet dan gewoon 14x in 1 string, dus niet oost-west.
ik zelf gebruik een 4kW omvormer op een 16A groep, is iets meer als de groep aan kan maar die gaat er echt niet uit met 16,0001A. ;) )

maar 310Wp??
zijn dat geen oude panelen?
je kunt al met gemak 350Wp's krijgen voor bijna geen geld?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKH
Uuuh ja. Ik heb dit setje voor laat maar zeggen een geschikte prijs van een bedrijf over kunnen kopen (wel nieuw)
Die omvormer is niet nodig maar wel toepasbaar met deze opstelling toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MKH schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:35:
Uuuh ja. Ik heb dit setje voor laat maar zeggen een geschikte prijs van een bedrijf over kunnen kopen (wel nieuw)
Die omvormer is niet nodig maar wel toepasbaar met deze opstelling toch ?
oke, zo dus.

deze omvormer doet het beter als je maar 1x14 (op oost of op west) aansluit.
(dit is gewoon met 3fase omvormers zo, optimaal op +/-600V.
1fase omvormer zijn optimaal rond de +/-350V.)

doe je maar 7x per mpp aan sluiten.
dan heb je maar 7x33Vmpp = 231Vmpp en door warmte gaat daar nog 10% van af en heb je maar 207Vmpp.
en de omvormer werkt pas een beetje vanaf 200V, dus je gaat met hakken over de sloot en wat lager rendement werken.
als je een 1fase omvormer gebruikt, dan heb je dit probleem pas rond de 100V, en is de 200V wel al aardig in de richting die je eigenlijk wil.
zie ook een 1fase omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large

beter is zoveel mogenlijk liefst alle 14 gewoon op 1 mpp aansluiten, als je echt deze omvormer wil gebruiken. ;) .

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:39
Beter doe je 14 in 1 string op Oost of West. Dat is beter voor het voltage van de omvormer. 7 panelen zal denk ik te weinig zijn. Mppt voltage range begint bij 200v. Die panelen zijn 33v dus 230v per string. Het zou net kunnen maar heel efficiënt is het niet.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKH
Hmmm eigenlijk past deze omvormer simpelweg niet bij deze opstelling als ik het goed begrijp. Wat adviseren jullie voor een omvormer dan ? Oost-west opstelling zal blijven aangezien de montageprofielen ook al op het dak zitten. En wat zou mijn geschatte jaaropbrengst kunnen zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MKH schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:07:
Hmmm eigenlijk past deze omvormer simpelweg niet bij deze opstelling als ik het goed begrijp. Wat adviseren jullie voor een omvormer dan ? Oost-west opstelling zal blijven aangezien de montageprofielen ook al op het dak zitten. En wat zou mijn geschatte jaaropbrengst kunnen zijn ?
Bij voorkeur meer panelen per string en/of een 1 fase omvormer.

Maargoed aangezien je hem al hebt hangen zou ik het eerst even proberen, wie weet werkt het nét goed genoeg.
MKH schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:15:
Vraag 1: hoe kan ik de plus, min en aarde kabel het beste laten lopen ? Aan de profielen, en bij elkaar of bijvoorbeeld de plus bovenlangs en de minkabel samen met de aardekabel onderlangs vastmaken ?
Tsja, de plus en min dicht bij elkaar houden maar wel minimaal op 10 cm afstand. Onder of bovenlangs is me niet duidelijk wat je daarmee bedoelt.
Google even op inductielus, en houd daar rekening mee.
Aardekabel maakt verder niet veel uit hoe je die laat lopen.
Vraag 2: hoe en wat moet ik allemaal aarden/vereffenen ? Alleen de frames van de panelen met de daarvoor bedoelde esdec aardingsklemmen of moet ik ook de montage profielen helemaal doorlussen met een aardingskabel ? Ik hoor en lees hier heel verschillende verhalen over.
Zowel de profielen als de frames van de panelen dien je te vereffenen.
-Je kunt alle frames doorlussen, of elk frame 1 voor 1 aan het profiel vereffenen.

[ Voor 58% gewijzigd door de Peer op 28-06-2022 16:14 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:56
Het is niet ideaal, maar gaat wel werken. De start spanning is 180V, dat lukt wel.
Er is echter amper ruimte voor schaduwmanagement met 7x33V, daarvoor is meer dan 200V nodig, lager gaat de tracker niet doen, dus met meer dan 1 paneel aan schaduw is het inkakken.

Als er 14 op 1 dakhelft passen: 2e setje erbij zoeken. Zoals @migjes al laat zien: je kunt echt veel op een 4kW hangen zonder noemenswaardig verlies als je een beetje helling in je dak hebt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zoals @Ronald ook al zegt.
die omvormer kan eigenlijk wel grofweg 1x14x310Wp + 1x10x350Wp aan(of meer). ;)
dus die is toch wel aan te raden.
(maar een 1 fase 3 of 3,6kW omvormer is wel beter.)

opbrengst lastig te schatten met deze gegevens.
maar mijn dak met 2x 45 graden hoek oost-west doet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eunXXNz1QARA3iEKoaIlKMpzObQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large
dus een 750kWh/kWp wat dan betekend dat je met 14x310Wp = 4340Wp = 4,34kWh
750 x 4,34 = 3200kWh per jaar. ;)

maar aantal kWh is niet meer belangrijk, de prijzen die je kunt krijgen voor overschot per jaar zijn erg hoog.
dus ook een overschot is nog tof ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKH
Bedankt voor de reactie’s, erg nuttige info.
De omvormer hangt nu alleen nog slechts aan de muur en zou er zo weer af kunnen eventueel. Niks is nog aangesloten.
Misschien dan toch deze omvormer verkopen en opzoek gaan naar een andere die efficiënter werkt met deze opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MKH schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:29:
Bedankt voor de reactie’s, erg nuttige info.
De omvormer hangt nu alleen nog slechts aan de muur en zou er zo weer af kunnen eventueel. Niks is nog aangesloten.
Misschien dan toch deze omvormer verkopen en opzoek gaan naar een andere die efficiënter werkt met deze opstelling.
probeer ook echt gewoon 14x op oost of west.
(dat dak probleem is op te lossen.)
dan heb je voor straks een echt heel gaaf systeem. ;)
(gewoon 8 a 10kWp op dat ding hangen, en pegels verdienen. >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKH
Panelen bijkopen ben ik momenteel niet van plan in elk geval. Maar ik heb nog een troefkaart achter de hand namelijk: nog een setje van 8 260wp panelen met een 2KW Saj omvormer. Dit setje komt nog in combinatie met een platdakopstelling richting het zuiden te liggen. Deze blauwe panelen wil ik ook niet in het zicht hebben op de zwarte sandwichpanelen.

Ons jaarverbruik is gemiddeld trouwens 4200kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
MKH schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:43:
Panelen bijkopen ben ik momenteel niet van plan in elk geval. Maar ik heb nog een troefkaart achter de hand namelijk: nog een setje van 8 260wp panelen met een 2KW Saj omvormer. Dit setje komt nog in combinatie met een platdakopstelling richting het zuiden te liggen. Deze blauwe panelen wil ik ook niet in het zicht hebben op de zwarte sandwichpanelen.

Ons jaarverbruik is gemiddeld trouwens 4200kwh.
hoeveel je jaar gebruik is interesseert me al lang niks meer.
gewoon omdat ik al 0,32€/kWh voor overschot krijg, en sommige gaan al over de 0,50€/kWh heen.
met dit soort prijzen maakt dat je gewoon flinke overschot mag hebben.
(het is geen pre 2021 meer, er is veel veranderd. ;) )
check: Het grote terugleververgoeding topic

2 de hands panelen, mag je ook steken op een plek waar de zon niet schijnt.
gewoon omdat zelfs nieuwe panelen zo goedkoop zijn, dat je die zelfs terug verdiend in een jaar of 2-3.
(het is geen pre 2021 meer, er is veel veranderd. ;) )
waarom dan lopen klungelen met lastig spul als je met goed nieuw spul kunt hobbyen. :?
(oke voor een masochist misschien, wel leuk.)

dus nog steeds hang ze allemaal naar 1 kant.
voor de opbrengst maakt het geen bal uit, maar dan heb je wel een 2de mpp over voor straks als je meer geleerd hebt. ;)
(zo vaak mee gemaakt met mensen hier, eerst een paar panelen en nog geen half jaar later hangt het hele huis vol, maar dan zijn ze wel te veel geld verspilt door het een aantal keer fout te doen. ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MKH schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:43:
Panelen bijkopen ben ik momenteel niet van plan in elk geval.
Ik zou dat heroverwegen. En dan alles vol leggen, met nieuw materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKH
Jullie maken het in elk geval niet makkelijker 😅🤣🤣🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MKH schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:03:
Jullie maken het in elk geval niet makkelijker 😅🤣🤣🤣
je wel hoor.
gewoon 14x op 1 kant doen, klaar.
de rest komt later.

(gaatjes op dak gewoon even dichten met een schroef die je eerder ook gebruikt hebt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKH
Maar even zonder gekheid. Dit is wat ik nu heb en daar wil ik het eerst even mee doen eigenlijk. Is dit nog steeds een goed bruikbare oplossing ? Dus 2x7 310wp oost-west en dat andere setje 8x260wp op het platdak richting zuid. Als het niet anders is dan verkoop ik die 3 fasen omvormer en koop ik er een beter passende omvormer voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MKH schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:58:
Maar even zonder gekheid. Dit is wat ik nu heb en daar wil ik het eerst even mee doen eigenlijk. Is dit nog steeds een goed bruikbare oplossing ? Dus 2x7 310wp oost-west en dat andere setje 8x260wp op het platdak richting zuid. Als het niet anders is dan verkoop ik die 3 fasen omvormer en koop ik er een beter passende omvormer voor terug.
ja hoor is een goed setje, en ja het werkt. (helaas een verliesje van een 3% tot 7%)

maar nu kun je nog 1x14 doen op oost of op west op die 3fase omvormer.
en dan maakt je voor nu en straks iets gaafs, voor amper moeite.
dus doe die. ;)

(en ja je bent echt niet de eerste die dit zo doet, is heel normaal.
maar daarom krijg je ook onze waarschuwingen, straks denk je had ik maar geluisterd. >:) )

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 28-06-2022 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKH
Stel dat ik het zo doe:

14x310wp op 1 string op de westkant van het dak (ook in het zicht)
En de minder mooie blauwe panelen 8x260wp op de andere ingang van de omvormer op de oostkant van het dak.

Slim ? of beter 2x7 richting oost-west en de andere 8 panelen richting zuid zoals oorspronkelijk mijn plan was. Wat geeft het beste rendement uiteindelijk ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
MKH schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:19:
Stel dat ik het zo doe:

14x310wp op 1 string op de westkant van het dak (ook in het zicht)
west of oost, maakt mij niet uit. ;)
En de minder mooie blauwe panelen 8x260wp op de andere ingang van de omvormer op de oostkant van het dak.
ik zou die 260Wp's laten gaan, dat is wel heel oud spul en niet meer interessant.
Slim ? of beter 2x7 richting oost-west en de andere 8 panelen richting zuid zoals oorspronkelijk mijn plan was. Wat geeft het beste rendement uiteindelijk ?
slim is: 1x14 op 1 kant, en als je echt wil die zuid set ook doen (maar als je echt wil, kan me amper voorstellen dat die oude panelen nog echt interessant zijn. :? ).

de andere kant die komt wel volgend jaar.
en de echte bufs hier, die bestellen panelen in januari/februari en leggen dat maart op het dak.
zodat ze nog een mooie zomer hebben met de set, en dan doen ze er even niks aan.
het heeft een tijdje op dak nodig, dat is gewoon zo.

dus spaar even de centen op, en in de winter verder plannen hoe je volgende zomer gaat doen. ;)

(ik scoor komend jaar een 3+k€ met mijn set, dus dat gaat in de pot voor volgend jaar.
nog geen idee wat ik ga doen. :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKH
Dus wanneer ik toch besluit (wordt er gek van) om alle 14 panelen op west te plaatsen. Dan is het technisch nog steeds mogelijk om later nog een stuk of 10 panelen op de andere kant van het dak neer te leggen ?
Of toch alsnog beter een passende omvormer kopen ? 😵‍💫

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MKH schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:31:
Dus wanneer ik toch besluit (wordt er gek van) om alle 14 panelen op west te plaatsen. Dan is het technisch nog steeds mogelijk om later nog een stuk of 10 panelen op de andere kant van het dak neer te leggen ?
Jazeker. En dat is ook wat ik zou aanraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MKH schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:31:
de huidige 4Kw omvormer kan gewoon nu 14 panelen aan op 1 mpp, geen probleem.
dan kunnen de 10 andere later op mpp2 worden gezet.
sterker nog, de 2de mpp kan gewoon +/- 18 panelen gevuld worden (als je de plek hebt.)
dus dan voeg je met gemak 18x380Wp = 6-7kWp toe aan die omvormer.
je hebt dan wel te veel Wp waardoor je wat aftopping krijgt, maar dat is altijd nog steeds minder verlies als je zou denken.
(oke ik snap als je dat een jaar of 2 hebt gedaan dat je dan wel een omvormer wil die een stapje groter is.
maar daar heb je dan rustig de tijd voor om een koopje te zoeken.)

leg wel naar de omvormer een stevige kabel aan.
5x1,5mm liever 5x2,5mm.
maar dit is ook afhankelijk van de afstand naar de meter kast, dus bereken die en neem een aardige marge er boven op. ;)
(die kabel blijf je gebruiken, dus investeer daar in.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKH
Kom ik dan niet aan te veel te hoog voltage te zitten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MKH schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:46:
Kom ik dan niet aan te veel te hoog voltage te zitten ?
14*33

Nee, is prima. Zou nog wel wat hoger mogen zelfs.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 01-07-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKH
Wanneer je 14x33 volt neem ik aan 463V totaal. De omvormer kan 800V aan toch ? Dan kan ik op de andere kant toch later niet het aantal panelen verdubbelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MKH schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:24:
Wanneer je 14x33 volt neem ik aan 463V totaal. De omvormer kan 800V aan toch ? Dan kan ik op de andere kant toch later niet het aantal panelen verdubbelen ?
Jawel want die doe je dan op de 2e mppt.

Voltages tel je alleen op binnen een string (want in serie)
Parallel (2 string) daarvan tel je de voltages niet op.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 01-07-2022 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKH
Oké dat wist ik niet. Je zou dus op beide ingangen 800V kunnen zetten als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MKH schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:57:
Oké dat wist ik niet. Je zou dus op beide ingangen 800V kunnen zetten als ik het goed begrijp.
Ja. Nouja je moet wel wat marge houden. Zeg 720v als max. Want bij koude neemt het voltage per paneel nog 10 procent toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKH
Duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKH
Nog een laatste vraag om alle twijfel weg te nemen. Wanneer ik alle 14 panelen 310wp op de oostzijde van het dak leg. Moet ik dan wanneer ik later een keer panelen op de westkant neer wil leggen aan hetzelfde vermogen komen qua WP en voltage ?

Of is bijvoorbeeld 14 panelen oost en ik noem maar iets 9 panelen op west ook gewoon een optie ? Beïnvloed de ene mppt tracker de andere tracker, of werkt dit volledig los van elkaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MKH schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:15:
Nog een laatste vraag om alle twijfel weg te nemen. Wanneer ik alle 14 panelen 310wp op de oostzijde van het dak leg. Moet ik dan wanneer ik later een keer panelen op de westkant neer wil leggen aan hetzelfde vermogen komen qua WP en voltage ?

Of is bijvoorbeeld 14 panelen oost en ik noem maar iets 9 panelen op west ook gewoon een optie ? Beïnvloed de ene mppt tracker de andere tracker, of werkt dit volledig los van elkaar ?
Dit werkt volledig los van elkaar. Daar wordt het ook juist vaak voor gebruikt. Dus bijv. 10 panelen op een zuid dak en 8 panelen op een oostdak is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKH
Helemaal duidelijk 👍
Pagina: 1