Router als switch/accespoint aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rob21tq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-01 20:55
Goededag.

Ik heb momenteel een t50 zyxel router waarom het internet binnenkomt.
Deze zend het wifi signaal uit, en hierop zijn ook diverse andere apparaten bekabeld op aangesloten.
Hierop zit ook weer een switch aangesloten van netgear waarop weer een nas zit aangesloten van synology samen met nog meer apparaten.

Nu ben ik aan het kijken voor een extra router, welke ik als accespoint wil gebruiken voor het wifi signaal en als extra switch waarop onder andere ip cameras worden aangesloten en nog wat andere apparaten.

Wel merk / type router kan ik hiervoor het beste gebruiken?

Is bijvoorbeeld synology een goede? Of beter totaal wat anders?

Alvast bedankt.

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:13

lier

MikroTik nerd

Een eerste stap (zeker omdat je voor jezelf al redelijk duidelijk hebt wat je wil kopen) is om in de Pricewatch te kijken. Daar zie je de meest gangbare en beschikbare hardware en kan je zelf je zoekcriteria in aanpassen. Vervolgens doorklikken op de reviews om alle informatie terug te vinden.

https://tweakers.net/modems-en-routers/vergelijken/

Eerst het probleem, dan de oplossing

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:14
even los van merken enz. Ik begrijp dat je een switch en een accespoint (AP) wil. Een router kan vaak geconfigureer worden zodat deze switcht en wifi uitzend. Maar is dat echt wat je wil. Hoeveel porten heb je nodig?
IP-camera's hebben vaak PoE nodig en dat vind je niet op een router.
Als een losse switch en AP neemt kan je deze plaatsen waar jij ze wil en hoef je niet te middelen goed wifi bereik en handig met de kabels...

Denk hier even goed over na. Het kan zijn dat het prima is.

• Rob21tq
Ik heb al ip cameras hangen. Deze ondersteunen PoE als ook gewone voeding.

Voor nu wil ik graag een accespoint welke ook als switch dient.

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Genoeg keuze lijkt me, zoek een leuke uit: https://tweakers.net/mode...UIyAzqErerumsHdXAWUOXc_4C

• Rob21tq
Ik hier even overheen gekeken. Ik zal eens gaan zoeken. 👍

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:39
Koop een accesspoint in plaats van een router te misbruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat ik inderdaad nog mis is waarom je nog een router erbij zoekt terwijl je er al een hebt. Een tweede router is namelijk alleen echt nodig als je geheel gescheiden netwerken wil maken. Als dat hoegenaamd niet het geval is, dan is een tweede router nogal overdone en kan een veel goedkopere switch zonder enige beperking volstaan. Eventueel ingeval van wifi in combinatie met een accespoint.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Als je een AP met extra netwerk poorten wil kom je toch al snel uit op een router.
Beste is dan een {eenvoudige/oude?) gigabit router die je in bridge mode kan zetten in je bestaande netwerk.
Dan verlies je ook geen netwerk poort.
Niet alle (oudere?) routers kunnen dat, let daar dan op.

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-11 11:57
Om je meer CONCREET advies te geven, wat is je budget?
Vooral in het lagere/ budget segment is de optie router instellen als extra Acces point interessant.
IMHO zodra je veel geld uitgaat geven aan z'n gamer egel router met tig antennes en het formaat van een verhuisdoos kan je beter naar losse Acces points en losse switch kijken.

• Rob21tq
Ik zat te denken rond de 100,-

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-11 11:57
100 euro is een prima budget.
In de pricewatch zal je dan ook (te) veel verschillende keus hebben.
Het wordt dus handig om meer specificaties/wensen/eisen op te stellen.

Wil je wifi6? Dan kan je naar deze router round up kijken van de tweakers redactie
reviews: Goedkope Wi-Fi 6-routers - Betaalbaar en snel draadloos netwerk
Zoals het artikel zelf al aan geeft dan heb je het echt over basis klasse routers die jij dus als Acces point zou gebruiken.

Laat je wifi 6 los dan krijg je meer keuzes.
Producten die als Acces Point verkocht worden:
Denk hier bij aan Ubiquiti Unifi en Tp Link Omada. Erg populair onder tweakers omdat zodra je meer dan 1 Acces point heb je ze centraal kan beheren ( op een pi or een los te kopen controller). Wel zijn dit vaak plafond model Acces points dus een extra switch is nodig
Unifi = duurder dan 100 e momenteel in de pricewacht
TP link omada: bijv een Eap 245 voor 90e
pricewatch: TP-Link EAP245 v3 + een 10e unmanaged Tp link switch. Maar je kan ook voor een eap225 voor 75e gaan.

Wifi5 routers zullen er in de pricewatch ook wel tig van zijn.
Pas op in deze klasse dat je hier niet hele oude apparatuur koopt die toevallig nog ergens op een plank lag, dan zal je niet lang software updates krijgen van de leverancier.

Je kan het ook over een andere boeg gooien en een multi set "mesh" Acces point aanschaffen. De tp link deco m4 is op marktplaats in overvloed te vinden (waren dacht ik ooit gratis voor Ziggo klanten), dan heb je misschien al 1 node voor minder dan 50 euro of 75euro voor een setje van 3.
Dit is een optie als je meerdere accespoint nodig hebt om overal in je huis wifi te krijgen.

Waar zat je zelf aan te denken? Wat voor wensen heb je?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:39
Aruba Instant On AP11D

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Rob21tq
Ik vindt het toch wat lastig kiezen.

Wij hebben een langgevel boerderij, en het internet komt binnen in de woonkamer, waar ook de router (zyxel t50) staat die ook het wifi signaal verzendt. Wij hebben voor nu in het woon en slaap gedeelte prima wifi bereik.

Vanuit hier loopt de utp kabel naar de zolder waar de server staat met switch.

Ik wil nu eigenlijk vanuit deze switch naar de werkplaats 30 meter verderop wifi hebben en ook een switch.

Switch is niet zo moeilijk. Er staan genoeg goede netgear switchen te koop voor 10,-

Maar de wifi vindt ik persoonlijk wat moeilijk kiezen.
Een router gebruiken en deze als access point gebruiken, of een los access point kopen. Het liefst moeten de toestellen tegen de muur vast te schroeven zijn.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:15

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Schopje [NT] -> [CKA]

www.google.nl

Pagina: 1