Plafondventilator dc motor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Naar mijn zoektocht naar een plafondventilator voor de slaapkamer, kom ik dc motoren tegen, waarvan ik de betekenis niet helemaal begrijp.

Ik heb 6 jaar lang een 132cm Jan des Bouvrie ventilator van de Gamma, naar volle tevredenheid gebruikt. Maar vorig jaar begonnen de lagers te kraken en heb ik hem vervangen door dezelfde, tegenwoordig verkocht onder de naam: Handson Ravenna.
Nu, nog geen jaar later, dezelfde bijgeluiden uit de motor/lagers.

Dus ben ik gaan kijken naar ventilatoren met een dc motor.
Ik kom een aantal tegen met een dc 153 motor. Maar met verschillende as diameters, tenminste, ik neem aan dat het de as diameter is.

Dus: 153*12 of 153*15 en ook 153*18.

Ik krijg niet echt duidelijk wat het verschil in deze aanduidingen betekent voor de kwaliteit of kracht van de motor. Iemand hier, die daar bekend mee is?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Titu
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-12-2024
kendo schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:05:

Ik heb 6 jaar lang een 132cm Jan des Bouvrie ventilator van de Gamma, naar volle tevredenheid gebruikt. Maar vorig jaar begonnen de lagers te kraken en heb ik hem vervangen door dezelfde, tegenwoordig verkocht onder de naam: Handson Ravenna.
Nu, nog geen jaar later, dezelfde bijgeluiden uit de motor/lagers.
Is het een optie om de lagers te vervangen? als je verder tevreden bent over de ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Titu schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:08:
[...]

Is het een optie om de lagers te vervangen? als je verder tevreden bent over de ventilator.
Dat heb ik vorig jaar dus gedaan, daarna was de motor helemaal niet meer stil te krijgen, meerdere keren nog weer los gehad. Aanlopen, kraken ed. Dus uiteindelijk maar een nieuwe gekocht. Maar de bouwkwaliteit en afwerking, is een stuk slechter.

De afgelopen 15 jaar verscheidene ventilatoren geprobeerd, maar eigenlijk allemaal habben ze last van motorgeluiden. Lager geluiden, aanlopen, brommen etc.

Dus nu iets meer uitgeven voor een dc variant.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titu
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-12-2024
ahh oke, klinkt logisch idd