Veilig roest verwijderen uit RVS pannen en messen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-05 09:05
Ik heb sinds kort een vaatwasser, en ik merk dat er sindsdien soms kleine roestvlekjes ontstaan in de twee RVS koksmessen die ik er in stop, vooral gisteren toen ik de vaatwasser vergeten ben open te zetten. Nu merkte ik ook dat de onderkant van mijn RVS Fissler koekenpan een paar hele kleine roestplekjes had (deze is ook een paar keer in de vaatwasser geweest). Ik heb helaas geen foto's van de roest omdat ik meteen aan de slag ben gegaan met baking soda en een zacht schuursponsje.

Ik heb wel een foto van een vlekje op het mes dat ik niet helemaal heb kunnen verwijderen, dat is de plek waar soms een roestvlek ontstaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKKtzx-EbyJKaI27Cfj0vel6XhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PczPYt5SxKBluJXvkllfBzF9.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is nu, hoe kan ik deze roest voortaan voorkomen? En hoe kan ik deze roest het beste verwijderen zonder de dure pan te beschadigen? Op Amerikaanse fora hoor ik mensen praten over Bar Keepers Friend, maar dat is in Nederland niet/moeilijk verkrijgbaar. Ook heb ik oxaalzuur voorbij horen komen, en ik heb iets gehoord over beitsen en passiveren, is dit relevant?

Alle reacties

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:08
Pannen en koksmessen gaan bij mij niet in de vaatwasser. Ik raad je aan hetzelfde te doen.

Idempotent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
bar keepers friend is geweldig spul, eens een potje gekocht via amazon.fr
Dat maakt schoonmaken erg gemakkelijk, zal even kijke n wat erin zit, ja daar zit oxaalzuur in.

Koksmessen, na gebruik met hand wassen, drogen en ophangen/blok in, niet in vaatwasser
Pannen ook, gebruik de warmte van de pan voor omspoelen, even met de hand wassen en op zn kop in druiprekje, na eten kan het de kast /rek weer in/op

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timons106
MainframeX schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:08:
Pannen en koksmessen gaan bij mij niet in de vaatwasser. Ik raad je aan hetzelfde te doen.
Eens, ik had beter moeten weten, maar het gemak van de vaatwasser heeft mij verleidt tot deze zonde!
Silent7 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:12:
bar keepers friend is geweldig spul, eens een potje gekocht via amazon.fr
Dat maakt schoonmaken erg gemakkelijk, zal even kijke n wat erin zit, ja daar zit oxaalzuur in.

Koksmessen, na gebruik met hand wassen, drogen en ophangen/blok in, niet in vaatwasser
Pannen ook, gebruik de warmte van de pan voor omspoelen, even met de hand wassen en op zn kop in druiprekje, na eten kan het de kast /rek weer in/op
Welk product van Bar Keepers Friend heb jij? Dan kan ik daar naar op zoek gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Oh ik zou me niet druk maken om dat kleine plekje, als je vanaf nu wast en droogt zal dat niet groeien.
Ook zorgen die groeven in de blad ervoor dat wat je snijdt al op de plank gevallen is voor het dat plekje kan bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
deze https://www.amazon.fr/Bar...ser-Polish/dp/B000QYLEBE/
Had het nodig om koperen pannen weer tip top te krijgen, die hangen nogal in het zicht.
Nu doe ik dat trouwens met wat azijn (zuur) en dan zout op een oud sponsje (voor schuren) werkt prima.

En de buiten/onderkant van een RVS pan mag best wat gebruikt eruit zien, patina :D geen roest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Die ondergrond bij het mes maakt het lastig de snijrand te zien, als je een ui snijd, glijdt het mes er dan met weinig kracht in 1 keer doorheen of voel je (heel licht, of wellicht zelfs duidelijk) elke laag?
Als je een echt overrijpe tomaat snijdt, maakt dit mes nog plakken of duwt het de tomaathuid eerst wat in?
Er lijkt een niet scherp stukje te zitten tussen de 5e en 6e groef vanaf het handvat gezien (maar dat kan dus ook de ondergrond zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Pannen kunnen prima in de vaatwasser, maar koksmessen? Nee, absoluut niet. Met de hand afwassen en gelijk afdrogen voorkomt die roestplekken en andere onnodige schade aan je messen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
SmurfLink schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:33:
Pannen kunnen prima in de vaatwasser, maar koksmessen? Nee, absoluut niet. Met de hand afwassen en gelijk afdrogen voorkomt die roestplekken en andere onnodige schade aan je messen.
RVS kan theoretisch de wasser in ja, gietijzer en goed ingekookt staal zeker niet.
Het is alleen zo zonde van ruimte en energie rvs pannen in vaatwasser te doen, direct na koken zit er warmte in en heeft wat er aan restjes inzit niet de kans om aan te koeken, even spoelen, wassen en in 20 sec is pan op drogen na klaar om opgeruimd te worden (daarom op zn kop op rekje/fornuis en na het eten is het al gedaan.

@Timons106 heb je een whetstone (geen idee hoe dat in NL heet) en een lap/reep leer?
Ik heb drie normale niet dure chefmessen,, ooit gekocht op aliexpres
zoiets, https://www.aliexpress.com/item/1005004354650796.html
2 zoals de middelste op dit plaatje en 1 gelijke grootte als die middelste maar dan met bladvorm als de derde van rechts.
Vond ze er mooi uitzien, 1 besteld, en daarna de andere grote, daarbij twee kleinere zoals de derde van rechts en 2 pairing knifes (zoals de meest rechtste)
We hebben een net messenblok waar de messen tussen hout en plexiglas hangen dus dat ziet er mooi uit imho.

Zodra ik merk dat een mes niet meer helemaal tip top snijdt schakel ik over op de volgende en ongeveer 1 keer per twee maanden leg ik een grote whetstone 1000/5000 in water, ga er even voor zitten en maak ze scherp, heerlijk ontspannend (neem ook de zakmessen etc gelijk mee), meestal is 3 vegen op 1000 en de rest op 5000 voldoende, even langs een oude riem trekken en weer zo scherp als een scheermes. en terug het blok in.

Na elk gebruik, eerst wassen en drogen, dan trek ik de snede zorgvuldig over de juiste hoek langs een lang honenstaal 3x, 2x 1x aan beide zijden van het snijvlak, even theedoek straktrekken en als strap gebruiken 2 keer en terug het blok in.

Honen kan helpen maar je moet het wel echt goed doen, net als slijpen, moet je ook leren, gewoon leren met een oud mes en een viltstift, zodra je de slag te pakken hebt zit je goed.
Je ziet veel focus op hele dure messen, maar zonder goed onderhoud zal elk mes bot en dus gevaarlijk worden. Mijn goedkope messen zien er goed uit, heb er al veel complimenten vooor gekregen en werken na al die jaren nog als nieuw.
Sterker nog ik pak liever mn koksmes om brood in dunne plakken te snijden dan een broodmes omdat het scherpe koks mes minder kruimels geeft en sneller gaat in één keer heen en weer een boterham ipv zagen :)

Maar ik gebruik dan wel de achterkant om dingen van de plank te schuiven bijvoorbeeld en ben er wel een middag op gaan zitten om echt een goede snijtechniek te leren door 10 kilo ui tot gelijke reepjes te verwerken (uiensoepweek :D) en 2 kilo wortel tot gelijke julien reepjes. Nu hoef ik niet meer te kijken als ik ben begonnen met snijden, dat gaat op gevoel razend snel en veilig.

Oh en we hebben geen fancy end grain plank, gewoon een 50*40*5cm gladde bamboe plank, en glad bamboe is niet het vriendelijkste voor de snijrand, niet zo erg als het nooit te gebruiken glas, maar nog steeds hard. Als het end grain zou zijn dan denk ik dat ik maar eens in de 4 maanden zou hoeven slijpen, vind ik het niet waard, lekker in het zonnetje een rij messen afwerken is best wel "zen" en iets dat er eigenlijk een beetje bijhort om te kunnen vind ik, was ook erg leuk mn zoon een net knipmes te geven en hem te leren hoe die scherp te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Oh grappig, kijk nog even naar de Ali ad, ik betaalde in 2015 $8 voor de eerste en $8.50 voor de andere twee grote, $7 voor de twee middelmaten en $4 voor de 2 pairing dus das $47 voor die hele stapel, daar zou je volgens velen in "het grote keukenmessen topic" niet eens 1 goed chefsmes voor kunnen krijgen :D
Oh (reden van deze post) en ik heb natuurlijk wel andere messen bijvoorbeeld een full tang 25cm Browning jachtmes met bladdikte van 4mm en geslepen op plm 15 graden voor het zware werk met bijvoorbeeld botten, dat zou ik niet snel doen met bovenstaande, Zwilling doet dat zeker beter, maar zo vaak komt dat niet voor dus dat jachtmes is voldoende voor me.
Kies het juiste mes voor de taak.
Zelf scherp maken geeft ook een band, dan wil je ook beter voor je messen zorgen.

Leuke video's op youtube zijn de techniek video's van Jacques Pépin (oude Franse meester die Engles spreekt) en moderner Hellen Rennie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timons106
Silent7 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:26:
Die ondergrond bij het mes maakt het lastig de snijrand te zien, als je een ui snijd, glijdt het mes er dan met weinig kracht in 1 keer doorheen of voel je (heel licht, of wellicht zelfs duidelijk) elke laag?
Als je een echt overrijpe tomaat snijdt, maakt dit mes nog plakken of duwt het de tomaathuid eerst wat in?
Er lijkt een niet scherp stukje te zitten tussen de 5e en 6e groef vanaf het handvat gezien (maar dat kan dus ook de ondergrond zijn.
Het is trouwens een simpel Ikea mes. Als ik hem net geslepen heb dan glijd hij zo door de tomaat :)

Bedankt voor de tips wat betreft de whetstone e.d., daar ga ik nog eens voor zitten, ik heb nu een simpele messenslijper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 22:32
Met een ijzerspons poets je dat zo weg. Of met een schuursponsje met een beetje Cif.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Timons106 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:02:
[...]

Het is trouwens een simpel Ikea mes. Als ik hem net geslepen heb dan glijd hij zo door de tomaat :)
Die zou ik dan weer zo in de vaatwasser flikkeren. Als ze bot / stuk / niet mooi meer zijn is het dan makkelijker een nieuwe te kopen dan er moeite in te stoppen

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 22:32
Hier gaat alles ook gewoon de vaatwasser in. Er komt hooguit vliegroest. Dat krijg je zo weg.
Wil je dat voorkomen, dan moet je je messen gelijk afdrogen nadat je ze hebt gewassen.
Heb hier ook messen van 8 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
JohnR schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:48:
[...]

Die zou ik dan weer zo in de vaatwasser flikkeren. Als ze bot / stuk / niet mooi meer zijn is het dan makkelijker een nieuwe te kopen dan er moeite in te stoppen
Nee zucht, juist dan is het leuk om het weer een top mes te maken. Al dat snel vervangen, zonder van al het materiaal, fabricage, vervoer en afhandeling buiten je huis en zonde van je euro's. Duurzaam zou juist minder duur moeten zijn :)
Doe het een paar keer, en je mes is een verlengstuk van je arm, JOUW mes :)
Het geeft mij elke keer een kick om mn $8 mes nog steeds als nieuw te zien en beter scherp dan nieuw te gebruiken.

Goedkoop is vaak "minder" staal en hier is de kicker, dat is vaak wat zachter, dus het is minder lang goed scherp, MAAR andere kant van de medaille, het maakt ook sneller scherp, dus onderhoud is wat gemakkelijker. (daarom heb ik twee identieke koksmessen, als er 1 zijn scherpte verliest pak ik de tweede, en ik ken de voor mij fijne grip, snijd terwijl ik praat met mensen en ze aankijken zonder naar de plank te hoeven kijken, het is een extra vinger geworden.
Voordeel van een lekker goedkoop Ikea mes, geen stress als je gaat leren slijpen, is de rand niet fijn, doe je het opnieuw, of je test eens een wat fijner snijvlak, want met een goedkoop mes boeit het minder, de skills neem je mee en je hebt eigenlijk geen duur ding nodig, belangrijkste is dat het goed in de hand ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
check deze vid anders, je ziet zoveel verschillende messen: YouTube: Professional Chefs Show Us Their Knives | Test Kitchen Talks | Bon A...
Die Brad heft bijvoorbeeld carbon steel, dat zou ik nooit willen, want ik kook veel met knoflook en als ik mn mes onder de kraan was dan neemt het RVS gelijk de (knoflook)geur weg, helemaal top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Silent7 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:59:
[...]

Nee zucht, juist dan is het leuk om het weer een top mes te maken.
Ieder z'n hobby, maar in een mes van een paar euro ga ik echt geen moeite stoppen. M'n Japanse messen onderhoud ik bijvoorbeeld goed, maar ik heb nog wat dingen van die AH messenactie een paar jaar geleden liggen, en wat jamie Oliver zooi, die gaan gewoon weg als ik ze bot vind.

/(bb|[^b]{2})/

Pagina: 1