RVS kan theoretisch de wasser in ja, gietijzer en goed ingekookt staal zeker niet.
Het is alleen zo zonde van ruimte en energie rvs pannen in vaatwasser te doen, direct na koken zit er warmte in en heeft wat er aan restjes inzit niet de kans om aan te koeken, even spoelen, wassen en in 20 sec is pan op drogen na klaar om opgeruimd te worden (daarom op zn kop op rekje/fornuis en na het eten is het al gedaan.
@
Timons106 heb je een whetstone (geen idee hoe dat in NL heet) en een lap/reep leer?
Ik heb drie normale niet dure chefmessen,, ooit gekocht op aliexpres
zoiets,
https://www.aliexpress.com/item/1005004354650796.html
2 zoals de middelste op dit plaatje en 1 gelijke grootte als die middelste maar dan met bladvorm als de derde van rechts.
Vond ze er mooi uitzien, 1 besteld, en daarna de andere grote, daarbij twee kleinere zoals de derde van rechts en 2 pairing knifes (zoals de meest rechtste)
We hebben een net messenblok waar de messen tussen hout en plexiglas hangen dus dat ziet er mooi uit imho.
Zodra ik merk dat een mes niet meer helemaal tip top snijdt schakel ik over op de volgende en ongeveer 1 keer per twee maanden leg ik een grote whetstone 1000/5000 in water, ga er even voor zitten en maak ze scherp, heerlijk ontspannend (neem ook de zakmessen etc gelijk mee), meestal is 3 vegen op 1000 en de rest op 5000 voldoende, even langs een oude riem trekken en weer zo scherp als een scheermes. en terug het blok in.
Na elk gebruik, eerst wassen en drogen, dan trek ik de snede zorgvuldig over de juiste hoek langs een lang honenstaal 3x, 2x 1x aan beide zijden van het snijvlak, even theedoek straktrekken en als strap gebruiken 2 keer en terug het blok in.
Honen kan helpen maar je moet het wel echt goed doen, net als slijpen, moet je ook leren, gewoon leren met een oud mes en een viltstift, zodra je de slag te pakken hebt zit je goed.
Je ziet veel focus op hele dure messen, maar zonder goed onderhoud zal elk mes bot en dus gevaarlijk worden. Mijn goedkope messen zien er goed uit, heb er al veel complimenten vooor gekregen en werken na al die jaren nog als nieuw.
Sterker nog ik pak liever mn koksmes om brood in dunne plakken te snijden dan een broodmes omdat het scherpe koks mes minder kruimels geeft en sneller gaat in één keer heen en weer een boterham ipv zagen
Maar ik gebruik dan wel de achterkant om dingen van de plank te schuiven bijvoorbeeld en ben er wel een middag op gaan zitten om echt een goede snijtechniek te leren door 10 kilo ui tot gelijke reepjes te verwerken (uiensoepweek

) en 2 kilo wortel tot gelijke julien reepjes. Nu hoef ik niet meer te kijken als ik ben begonnen met snijden, dat gaat op gevoel razend snel en veilig.
Oh en we hebben geen fancy end grain plank, gewoon een 50*40*5cm gladde bamboe plank, en glad bamboe is niet het vriendelijkste voor de snijrand, niet zo erg als het nooit te gebruiken glas, maar nog steeds hard. Als het end grain zou zijn dan denk ik dat ik maar eens in de 4 maanden zou hoeven slijpen, vind ik het niet waard, lekker in het zonnetje een rij messen afwerken is best wel "zen" en iets dat er eigenlijk een beetje bijhort om te kunnen vind ik, was ook erg leuk mn zoon een net knipmes te geven en hem te leren hoe die scherp te houden.