Externe harde schijf niet meer te benaderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-03 00:43
Hoi,

Sinds gister werkt een externe harde schijf van 2 TB niet meer.
Op zich waren er al langer problemen maar na opnieuw inpluggen deed hij het altijd weer. Toen ik dat gister deed hoorde ik een raar geluid uit de schijf komen en sinds die tijd kan ik de schijf niet meer benaderen. In de windows verkenner is hij nog wel zichtbaar maar als ik hem wil banderen krijg ik de melding dat de schijf niet toegankelijk is met daaronder Gegevensfout (cyclische redundantiecontrole). Dit was overigens ook de melding die ik vaker kreeg en met opniew aansluiten verdween. Nu is dat echter niet het geval.
De schijf blijft nu ook een vreemd geluid maken. Dus er is blijkbaar is beschadigd nu. Bij eigenschappen van de schijf had ik gister op fouten gecontroleerd maar ik kreeg de melding dat ik voor controleren en herstellen moest kiezen. Het balkje liep al snel een klein beetje vol maar heeft daarna ruim 18 uur zo gestaan. Ledje op de schijf knipperde wel constant. Of het slim is dat ik dat heb afgebroken weet ik niet maar dit was het eerste wat ik deed nadat de schijf weigerde en merkte weinig vooruitgang. Ik dacht ik ga wat anders proberen. Tot nu toe zonder succes. Als je gaat googlen kom je veel tegen maar ik weet niet zo goed wat nu wel en niet werkt.
Is er een programma dat snel laat zien wat er nog te redden is van deze schijf? easeUS heb ik geprobeerd en die lijkt te blijven hangen op 3%. Als ik die afbreek dan zegt hij wel dat er ruim 550 GB aan data is gevonden. Dat is meer dan 1/3 van wat er op de schijf staat want er was nog 650 GB vrij. Ik kan die straks even wat langer laten lopen en kijken of ik dan een beter resultaat krijg. Maar ik ben eerst benieuwd naar ervaringen van anderen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:49
Staat er belangrijke data op?
Nee: Nieuwe HDD kopen
Ja: Uitpluggen en zelf niets meer aan doen (ook geen scans e.d.) en een professioneel bedrijf ernaar laten kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
wat is belangrijk? Het is niet zo dat ik er afhankelijk van ben maar had het wel graag terug. Staan best veel foto's op die ik zelf heb gemaakt. Ik heb eerder problemen met schijven gehad. Verloren partities enzo maar dat altijd kunnen herstellen. Ik zit te twijfelen aan een professioneel bedrijf maar als ik nu het programma EaseUS Data Recovery op de schijf los laat dan kom ik op ongeveer 47% data wat hersteld kan worden. Wat ik eerder zei die blijft op 3% hangen. Hoe langer ik die laat scannen hoe meer hij terug gaat vinden. Om het daadwerkelijk te herstellen moet je een licentie kopen. Nadeel is je ziet wel hoeveel bestanden er gevonden zijn maar niet welke. Eerder had ik een programma die liet voor herstel een bom structuur van de schijf zien met wat er nog hersteld kan worden. Als ik dat nu kreeg zou ik daarna kunnen beslissen of ik er voor wil betalen. Misschien zit wat ik graag terug heb er wel tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:24
Dan probeer je een ander programma, er zijn er zoveel. Weet wel dat afhankelijk wat het defect is je deze mogelijk steeds erger maakt hoe meer je er mee doet. Zorg trouwens voor genoeg beschikbare opslag (andere schijf) waar je de gerecoverde bestanden kunt opslaan.

Bekende software is bijvoorbeeld: https://www.ontrack.com/n...ware/easyrecovery-windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 03:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Uit de behuizing halen en direct op de pc aansluiten.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
prutser001 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:26:
Uit de behuizing halen en direct op de pc aansluiten.
ik kan zo niet zien of de behuizing te openen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
Nielson schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:12:
Dan probeer je een ander programma, er zijn er zoveel. Weet wel dat afhankelijk wat het defect is je deze mogelijk steeds erger maakt hoe meer je er mee doet. Zorg trouwens voor genoeg beschikbare opslag (andere schijf) waar je de gerecoverde bestanden kunt opslaan.

Bekende software is bijvoorbeeld: https://www.ontrack.com/n...ware/easyrecovery-windows
Krijg je bij dat Ontrack in de trial te zien wat hij terug kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Heb je de zoekfunctie als eens geprobeerd?

Dit probleem is al zoveel keer besproken.

zoeken naar 'harde schijf'

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:29

FreakNL

Well do ya punk?

tajvdz schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:29:
[...]

ik kan zo niet zien of de behuizing te openen is
Kan eigenlijk altijd, desnoods door te slopen.

ALs je geen backups hebt (zelfs niet nadat de schijf raar ging doen) is de data dus niet belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04:28
Je vermeldt niet welke schijf het is, maar die van wd zonder externe voeding hebben intern geen sata-poort, dan heeft uit elkaar halen ook geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:07

nelizmastr

Goed wies kapot

FreakNL schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:23:
[...]

Kan eigenlijk altijd, desnoods door te slopen.

ALs je geen backups hebt (zelfs niet nadat de schijf raar ging doen) is de data dus niet belangrijk.
Dit is de botte waarheid. Als de betr. data alleen op deze schijf stond is er dus geen backup, daarvoor moeten alle bestanden minimaal op 2, het liefst 3 of meer plaatsen staan.

Data recovery van 2TB zal meer kosten dan een NAS en meerdere 2TB schijven en nog een zooitje spares, dus denk er goed over na. Hoe langer je blijft klungelen met de huidige schijf, hoe moeilijker en duurder de recovery gaat worden.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1