Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimdamen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-03-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FP1bmTQaNbqU9VRDg6kU3S-y0j0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rg5l2kMaWIPr6PG9qsdohHaR.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49MS7cSnDsqhVpPwN_kFY4EPL8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LDWy2JQ0rPJrwJxQeB0DYHSP.webp?f=user_large
Hallo Tweakers

Kan iemand me helpen?
heb een 1080 TI Armor van MSI 11 GB

kort: ik moet de ventilator vervangen en weet niet welke ik kan kopen...
Eventueel een blok maar wederom, welke kan ik gegarandeerd er op plaatsen en waar haal ik die..
Ik wil geen waterkoeling ( ken mezelf met klungeligheid)

Waarom:

Heb deze kaart en functioneert nog prima maar wordt een beetje warmer. mijn grootste probleem is dat een van de ventilatoren bij hogere toeren gaat rammelen dus vermoed dat de lagers kapot zijn.
Ondanks de barebone kaart, was hij eerst op full load rond de 65 graden door de prima airflow in de kast, en nu loopt hij aardig op naar de 80, dus overweeg de cooler of in ieder geval de ventilator te vervangen.

Nu heb ik 1 probleem..

Ik heb nog nooit een GPU open gemaakt en die bewerkt, op een oude R7 na maar echt koeler werd hij niet.

Kan ik zomaar een willekeurig blok er op zetten? welke zou ik dan moeten halen?
Via Ali kom ik veel tegen maar klopt dit wel? zijn de gaten universeel?

als ik i.p.v. een fan, en welke precies zouden wel en niet passen?, ook een blok koop.
En moet ik dan de thermal pads vervangen uberhaubt?
pasta iig wel, maar is dat net als bij de CPU met rijstkorrel of gewoon smeren over de gehele gpu?

Kan iemand me hiermee helpen.
Ik hoef niet alles te weten..

Maar welk blok en of ventilator zou ik hier op moeten doen of aan moeten schaffen?

Beste antwoord (via pimdamen op 28-06-2022 14:50)

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09 22:00
De link die ik heb gestuurd zijn enkel de fans die je vervangt. Vervangen van een blok vergt wel veel meer werk en kosten. Dan moet je vaak inderdaad thermal pads ook vervangen omdat de dikte anders is.

Mijn advies zou zijn, vervang de fans en koelpasta (eventueel de thermal pads). Dan heb je vast een iets lagere temperatuur en kun je over een tijdje upgraden nu de prijzen aan het zakken zijn.

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

1) Op de achterkant van de ventilator staat waarschijnlijk het productnummer. Die kan je misschien ook online vinden en dan online een nieuwe set ventilatoren bestellen.
2) Deze videokaart heeft glijlagers voor de ventilatoren en die slijten inderdaad sneller en worden dan luidruchtig.
3) Het koelblok kan je niet zomaar vervangen voor wat dan ook omdat de plaatsing van de geheugenchips en het formaat van de GPU belangrijk is. Je kan een flink aftermarket koeler kopen waarbij je veel betere ventilatoren ook de geheugenchips laat koelen. :)
4) Waarschijnlijk is de thermal paste ook uitgedroogd. Let op dat je die moet vervangen voor niet geleidende thermal paste.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
Via AliExpress kun je vaak 2 nieuwe fans kopen. Deze kun je vervolgens vervangen voor de oude fans.
https://nl.aliexpress.com...2112000028050316965%21sea

Kost enige tijd voor verzending, maar ik heb zelf goede ervaringen met het vervangen van deze fans en de kwaliteit ervan. PM maar als je meer wil weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimdamen
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:30:
1) Op de achterkant van de ventilator staat waarschijnlijk het productnummer. Die kan je misschien ook online vinden en dan online een nieuwe set ventilatoren bestellen.
2) Deze videokaart heeft glijlagers voor de ventilatoren en die slijten inderdaad sneller en worden dan luidruchtig.
3) Het koelblok kan je niet zomaar vervangen voor wat dan ook omdat de plaatsing van de geheugenchips en het formaat van de GPU belangrijk is. Je kan een flink aftermarket koeler kopen waarbij je veel betere ventilatoren ook de geheugenchips laat koelen. :)
4) Waarschijnlijk is de thermal paste ook uitgedroogd. Let op dat je die moet vervangen voor niet geleidende thermal paste.
Zat ook te kijken naar aftermarket coolers maar kan niet echt iets vinden, een hoop gekloot met een Arctic Accelero 3 zie ik wel maar die zijn niet te koop zo even ergens.

Heb je iets om aan te raden wat zou kunen passen zonder al te veel moeite?

En moet ik ook stadaard de thermal pads vervangen? en waarmee?
Mag die gewoon er overheen geplaatst worden of komt dat heel precies?

Heb hier nog gewone "thermal compound kit "van coolermaster liggen die ik voor diverse CPU's heb gebruikt. het witte spul, of raad je iets anders aan?

Heb ruimte zat in mijn kast, als er een goeie competible cooler is met 12 mm fant of 8 mm .. graag, al ken ik die markt veel minder goed dan de rest van de aftermarket spullen.
Nooit echt verdiept in het GPU spul omdat ik daar nooit iets mee heb hoeven doen in al die jaren... tot nu toe dan.

( voor de 1000 series kocht je kaarten om de 3 jaar voor 400 euro/gulden, dat is nu wel anders ).
untflanked schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:05:
Via AliExpress kun je vaak 2 nieuwe fans kopen. Deze kun je vervolgens vervangen voor de oude fans.
https://nl.aliexpress.com...2112000028050316965%21sea

Kost enige tijd voor verzending, maar ik heb zelf goede ervaringen met het vervangen van deze fans en de kwaliteit ervan. PM maar als je meer wil weten!
Goed idee, heb je een zelfde kaart?
Schijnbaar zit er ook verschil in de plaatsing en afstand van het blok, dus wil zeker wel de goeie hebben.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• untflanked
De link die ik heb gestuurd zijn enkel de fans die je vervangt. Vervangen van een blok vergt wel veel meer werk en kosten. Dan moet je vaak inderdaad thermal pads ook vervangen omdat de dikte anders is.

Mijn advies zou zijn, vervang de fans en koelpasta (eventueel de thermal pads). Dan heb je vast een iets lagere temperatuur en kun je over een tijdje upgraden nu de prijzen aan het zakken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimdamen
untflanked schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:46:

Thanks! ga ik dat doen, kost wel weer extra via aliexpress door PostNL maja.

Tips welke paste ik het beste kan gebruiken? en "moet"je altijd de thermal pads vervangen?
weet niet wat voor consistentie die hebben, pasta wordt flakey en dik, maar thermal pads.. geen idee.
Schijnbaar werkt 1.5mm volgens een filmpje op alle chips, dus misschien doe ik dat wel en hopen dat ik me kaart niet verkracht haha. zou zuur zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• untflanked
Pads zou ik niet vervangen, die hebben het bij een 1080ti niet zo zwaar. Vooral de pasta dus vervangen, welke je gebruikt maar niet veel uit. Kijk een youtube filmpje en je komt er wel uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimdamen
untflanked schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:51:
Pads zou ik niet vervangen, die hebben het bij een 1080ti niet zo zwaar. Vooral de pasta dus vervangen, welke je gebruikt maar niet veel uit. Kijk een youtube filmpje en je komt er wel uit!
Thanks, heb de fans besteld.
Eindelijk weer rustig gamen... zonder dat geratel.
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:03

sapphire

Die-hard pruts0r

Naast alle andere genoemde opties, die erg goed zijn, zou je ook nog kunnen kijken om de kaart te undervolten.

Op Youtube zijn filmpjes waarin dit word uitgelegd en het is niet zo moeilijk. Bij mijn GTX1080 resulteerde dit in een aantal graden lagere temperaturen en een snellere kaart (door precisionboost 3.0).

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimdamen
sapphire schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:57:
Naast alle andere genoemde opties, die erg goed zijn, zou je ook nog kunnen kijken om de kaart te undervolten.

Op Youtube zijn filmpjes waarin dit word uitgelegd en het is niet zo moeilijk. Bij mijn GTX1080 resulteerde dit in een aantal graden lagere temperaturen en een snellere kaart (door precisionboost 3.0).
Ok, die hoor ik voor het eerst, dat het sneller gaat door undervolten.
Had dat eerder gedaan bij een R9 omdat die niet helemaal jofel meer was, maar werd wel trager.

zou eens kunnen proberen, maar nogmaals weinig verstand van in dat opzicht .
( met die andere kaart was het meer bittere noodzaak gebleken omdat alles uit bleef vallen dus schroefde hem wat omlaag en draaide weer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimdamen
untflanked schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:46:
Dan heb je vast een iets lagere temperatuur en kun je over een tijdje upgraden nu de prijzen aan het zakken zijn.
Eigenlijk lijkt me dat niet eens nodig, RTC hecht ik niet veel waarde aan en deze kaart draait zelfs RDR2 nog respectabel op ultra met Vsync aan.
Overtreft volgens benchmarks zelfs nog de 3060 TI, heb wel mijn zinnen op 3080 TI gezet ook omdat deze voor 3d editing genoeg geheugen heeft.. maar echt "hard nodig"is het nog niet.
Kaart blijft nog sterk zat voor moderne games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:03

sapphire

Die-hard pruts0r

pimdamen schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:06:
[...]

Ok, die hoor ik voor het eerst, dat het sneller gaat door undervolten.
Had dat eerder gedaan bij een R9 omdat die niet helemaal jofel meer was, maar werd wel trager.

zou eens kunnen proberen, maar nogmaals weinig verstand van in dat opzicht .
( met die andere kaart was het meer bittere noodzaak gebleken omdat alles uit bleef vallen dus schroefde hem wat omlaag en draaide weer)
Deze is wel netjes:
YouTube: The Ultimate GPU Undervolting Guide - Navi, Turing, Vega + More

Komt er simpel gezegd op neer dat de kaarten vrij royaal staan afgesteld qua voltage. Door deze iets aan te passen word de kaart koeler, de boostclock is temperatuur gestuurd dus lagere temperatuur=hogere en/of langere boost.

[ Voor 8% gewijzigd door sapphire op 28-06-2022 16:07 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimdamen
sapphire schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:06:
[...]

Deze is wel netjes:
YouTube: The Ultimate GPU Undervolting Guide - Navi, Turing, Vega + More

Komt er simpel gezegd op neer dat de kaarten vrij royaal staan afgesteld qua voltage. Door deze iets aan te passen word de kaart koeler, de boostclock is temperatuur gestuurd dus lagere temperatuur=hogere en/of langere boost.
Ok, hoor ik voor het eerst.. maar ga ik zeker naar kijken, kan geen kwaad dit eens te proberen morgen als ik weer bij me PC zit.
Thanks!
Pagina: 1