NVMe / M.2 kloon - uitleesstation

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• who
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-12 10:56
Beste tweakers,

Ik wordt nogal eens gevraagd een backup te draaien van een Hdd/SSD. Dat is geen probleem want ik heb in het verleden een Ewent dual dock aangeschaf die ook schijven kan klonen. Dat werkt prima.

Ik merk dat fabrikanten steeds meer een overstap doen naar M.2 of NVMe ssd's. Je begrijpt dat die niet in dat dock geplaatst kunnen worden.

Ik heb al enkele behuizingen aangeschaft die die SSD's uit zouden moeten kunnen lezen, maar blijkbaar zit er verschil onder deze aansluitingen / protocollen.

Ik ben op zoek naar (het liefst) een universeel docking station dat zowel M.2 als NVMe SSD's uit kan lezen.

Ik heb op bol.com wel de Maiwo K3016S gezien, maar ik twijfel of dat gaat werken.

Concreet: Ik ben op zoek naar een docking voor NVMe en M.2 SSd's die eventueel ook kan klonen. Door de verschillende aansluitingen ben ik het spoor kwijt. Hebben jullie advies?

Beste antwoord (via who op 05-07-2022 13:17)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-12 11:20

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

who schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:25:

Ik ben op zoek naar (het liefst) een universeel docking station dat zowel M.2 als NVMe SSD's uit kan lezen.

Ik heb op bol.com wel de Maiwo K3016S gezien, maar ik twijfel of dat gaat werken.

Concreet: Ik ben op zoek naar een docking voor NVMe en M.2 SSd's die eventueel ook kan klonen. Door de verschillende aansluitingen ben ik het spoor kwijt. Hebben jullie advies?
Je vraagstelling laat zien dat je het probleem nog niet helemaal door hebt.
M.2 is het formaat SSD
https://www.tomshardware....y-m2-definition,5887.html
Dus M.2 vergelijk je met 2.5" schijven.

NVME (PCI-e) of SATA is hoe het moederbord met de SSD praat.
Dus je hebt M.2 SSDs die SATA doen en M.2 SSDs die NVMe doen.
https://www.cdw.com/conte...ypes-m2-sata-nvme-u2.html

Waarbij de NVMe varianten een hapje minder uit de connecter hebben. Zo kun je nooit een NVMe SSD in een SATA M.2 connector stoppen.

Veel NVMe slots ondersteunen ook SATA.

Echter in gezonde computers zijn drives tegenwoordig bijna altijd encrypted en zo niet is de vraag misschien eens of dat wel zou moeten en dan zijn backups op die manier niet zo handig. Uiteraard weet ik je exacte usecase niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Hann1BaL op 28-06-2022 11:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Hann1BaL

Hann1BaL

who schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:25:

Je vraagstelling laat zien dat je het probleem nog niet helemaal door hebt.
M.2 is het formaat SSD
https://www.tomshardware....y-m2-definition,5887.html
Dus M.2 vergelijk je met 2.5" schijven.

NVME (PCI-e) of SATA is hoe het moederbord met de SSD praat.
Dus je hebt M.2 SSDs die SATA doen en M.2 SSDs die NVMe doen.
https://www.cdw.com/conte...ypes-m2-sata-nvme-u2.html

Waarbij de NVMe varianten een hapje minder uit de connecter hebben. Zo kun je nooit een NVMe SSD in een SATA M.2 connector stoppen.

Veel NVMe slots ondersteunen ook SATA.

Echter in gezonde computers zijn drives tegenwoordig bijna altijd encrypted en zo niet is de vraag misschien eens of dat wel zou moeten en dan zijn backups op die manier niet zo handig. Uiteraard weet ik je exacte usecase niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Hann1BaL op 28-06-2022 11:32 ]

• who
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-12 10:56
Ik had inderdaad de juiste richting nog niet gevonden. Op basis van je linkjes wordt mij nu wel een en ander duidelijk.

Ik heb zelf deze link nog gevonden, die legt het ook goed uit.
https://www.coolblue.nl/advies/waar-op-letten-m2-ssd.html

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-12 12:21

MsG

Forumzwerver

Hann1BaL schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:31:
[...]

Weet niet in welke Tweaker-bubble jij leeft? Maar het merendeel van de consumentenpc's is dat ook echt niet. Weet ook niet of dat wel handig is, als ik zie hoe vaak men nog hun wachtwoord vergeet.

Wellicht dat het in Windows 11 met de TPM-verplichting een beetje haar intrede gaat doen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Hann1BaL

Hann1BaL

MsG schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:53:
[...]

Weet niet in welke Tweaker-bubble jij leeft? Maar het merendeel van de consumentenpc's is dat ook echt niet. Weet ook niet of dat wel handig is, als ik zie hoe vaak men nog hun wachtwoord vergeet.

Wellicht dat het in Windows 11 met de TPM-verplichting een beetje haar intrede gaat doen.
Het vaak moeten backuppen van fysieke schijven als consument? Echt waar? Het is niet vreemd om te denken dat het hier niet over thuis voor jezelf gaat lijkt me.

We weten de use case niet, maar laat je onzinnige opmerkingen over bubble achterwege :)

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-12 21:16
Moet het echt een rocking station zijn? Of is een USB C behuizing waar je een m2 SSD in kunt doen ook ok?
Zoiets als dit bijvoorbeeld:
pricewatch: Sabrent USB 3.2 Type-C Tool-Free Enclosure for M.2 PCIe NVMe and ...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hier staat heel mooi het verschil uitgelegd en eigenlijk alle info die je zou willen hebben.

Vwb het klonen van M2 NVMe SSD's: ik gebruik zelf een https://www.amazon.nl/dp/B071ZLSK3T/
Vervolgens start ik simpelweg Clonezilla op van een USB stick, clone naar image, ssd wissel en weer terug. Kan uiteraard makkelijker met twee behuizingen :)

Omdat het USB3 en SSD is gaat het ook retesnel. Laatste keer dat ik het deed zat ik met een clone van een 256GB op ik meen anderhalve minuut voor het lezen resp schrijven ofzo.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1