Nieuwe Build start niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metofzonder
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13-09 20:53
Beste Tweakers,

Graag jullie hulp bij het volgende. Ik heb mijn nieuwe build (tevens de eerst keer dat ik bouw na 15 jaar, na het kijken van ongeveer 50 instructie-video's op YT) 'klaar'. Bij het aanzetten van de PSU hoor ik een zacht knettertje en knippert er één keer een wit lampje in het moederbord, bij het IO Shield gedeelte. Ik dacht eerst dat dit niet juist was, het is conform dit filmpje op Reddit. Verder gaat de RGB van de twee RAM sticks branden. Buiten dat gebeurt er niets en krijg ik de PC niet aan als ik op de aan-knop druk. Volledige stilte. Nu heb ik werkelijk geen idee waar ik moet beginnen met troubleshooten.

De build bevat de volgende onderdelen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 104,89€ 104,89
1VideokaartenASUS TUF Gaming RX 6800 XT OC€ 1.147,77€ 1.147,77
1BehuizingenNZXT H510i Zwart€ 61,70€ 61,70
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 37,19€ 37,19
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2Z3600C18€ 82,85€ 82,85
1VoedingenFractal Design Ion Gold 750W€ 74,90€ 74,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 88,95€ 88,95
Totaal€ 1.807,25

Graag jullie advies in wat nu eerst te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
De mamabord standoffs goed geplaatst?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:52
Is bios up to date? Je hebt minimaal versie F14 nodig voor de 5600. Begint bij versie F10 online, dus bij oude bios gaat het niet werken.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metofzonder
Wauw, bedankt voor de snelle reacties! Die standoffs zaten allemaal op de goede plek. Moederbord heb ik nog niet geflasht, dat zal ik zo eerst even doen. Ik had verwacht dat die inmiddels wel up to date zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metofzonder
De BIOS Flash is uitgevoerd. In die zin heeft dat geholpen. Op het moment van flashen gaan alle fans draaien (case, CPU), de LEDs van de GPU en RAM gaan aan. Ik krijg alleen geen output op mijn scherm via HDMI (zowel de HDMI van het MoBo als van de GPU).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:21
Je krijgt ook geen output vanuit je moederbord. ( CPU heeft geen Geïntegreerde graphics )
Dus die stap hoef je niet meer te proberen.

Probeer het met memory 1 bankje, controleer of je alle voedingskabels goed erin zitten. ( met name van je GPU )

Branden er bepaalde LEDS op je moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metofzonder
Na het flashen heb ik de PC uitgezet (PSU uit). Daarna even gewacht, PSU weer aan. De witte led flitst vervolgens eenmaal (net als voor de flash). Voor de rest gebeurt er niets. De aanknop heb ik geprobeerd (op de kast), die doet niets.

Bij het flashen zelf lijken alle componenten wel te werken. De leds van het MoBo, de RAM en de GPU branden. De fans draaien allemaal. De GPU wordt ook warm, die krijgt dus stroom (neem ik aan).

Ik ga het zo nog eens proberen maar dan met één memorybank en zal de kabels aan de PSU kant checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:21
metofzonder schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:53:
Na het flashen heb ik de PC uitgezet (PSU uit). Daarna even gewacht, PSU weer aan. De witte led flitst vervolgens eenmaal (net als voor de flash). Voor de rest gebeurt er niets. De aanknop heb ik geprobeerd (op de kast), die doet niets.

Bij het flashen zelf lijken alle componenten wel te werken. De leds van het MoBo, de RAM en de GPU branden. De fans draaien allemaal. De GPU wordt ook warm, die krijgt dus stroom (neem ik aan).

Ik ga het zo nog eens proberen maar dan met één memorybank en zal de kabels aan de PSU kant checken.
Heb je de kast kabels ook goed aangesloten? ( waarmee de knop aan uit mee wordt aangestuurd )

Deze aansluiting bedoelde ik van de GPU.
https://tweakers.net/i/eV...036354.png?f=imagegallery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metofzonder
corporalnl schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:01:
[...]

Heb je de kast kabels ook goed aangesloten? ( waarmee de knop aan uit mee wordt aangestuurd )

Deze aansluiting bedoelde ik van de GPU.
https://tweakers.net/i/eV...036354.png?f=imagegallery
Helaas, met een reepje RAM ook geen succes. De Power-knop zit ik me ook af te vragen: ik heb een adapter en de aansluitingen vind ik lastig. Volgens mij zitten ze goed maar ga het zo even checken. De GPU heb ik aangesloten met 2x8 pin PCI. Mijn PSU had twee kabels die aan de PSU kant 8 pins hebben, de kabel mondt dan aan de GPU kant uit in 2x8. In plaats van één zon kabel te gebruiken heb ik er twee gepakt en bij beide kabels dus maar één van de 8-pins in de GPU aangesloten. Maakt dat nog wat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metofzonder
Ik had de frontpanel niet goed aangesloten. De PC boot nu wel. Ik krijg alleen geen beeld.... Mijn scherm geeft aan dat hij geen signaal krijgt. Zowel op DP als HDMI. Zowel op MoBo als op GPU aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:15

br00ky

Moderator Harde Waren
metofzonder schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:38:
Ik had de frontpanel niet goed aangesloten. De PC boot nu wel. Ik krijg alleen geen beeld.... Mijn scherm geeft aan dat hij geen signaal krijgt. Zowel op DP als HDMI. Zowel op MoBo als op GPU aangesloten.
Zoals eerder gezegd, aansluiten op je moederbord heeft geen zin, want er zit geen iGPU in je processor. Heb je op je monitor geprobeerd de output te forceren ipv automatisch detecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metofzonder
Na nog wat verder pielen: De PC start en draait, ik kom in het BIOS. Daarvoor moest ik wel mijn tweede reepje RAM uit slot 4 verwijderen. In de BIOS wordt alles herkend, behalve de M2 SSD. Nog steeds en hoop uitzoekwerk dus, maar ik heb in ieder geval de grootste problemen getackeld met jullie hulp, waarvoor ontzettend veel dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metofzonder
Het is inmiddels gelukt om alles netjes aan de praat te krijgen. Uiteindelijk was het volgende nodig:
- BIOS Flash
- Herstel aansluiting frontpanel connector (met adapter die meegeleverd was ging dit niet goed)
- Verwijderen RAM in slot 4 gaf wel beeld
- RAM 4 weer toegevoegd en een herstart werkte wel
- SSD werd uiteindelijk herkend bij het installeren van Windows 11 vanaf USB, in BIOS lukte het niet

Bedankt voor jullie hulp allemaal, super.
Pagina: 1