Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DouweEgberts
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-09 21:28
Mijn vraag
Een van de pc's hier in huis heeft sinds een tijdje kuren na meer dan een jaar prima te hebben gewerkt. De afgelopen weken gaf de pc regelmatig een:

"INACCESSIBLE BOOT DEVICE" BSOD

Als de pc vervolgens rebootte kwam hij rechtstreeks in de BIOS terecht en kon de SSD niet gevonden worden. Wat toen werkte was PC uit, beetje aan de SATA kabel wiebelen, opstarten en wachten op de volgende BSOD.

Een andere SATA of powerkabel lostte dit probleem niet op.

Fast forward naar het mysterie van nu:

Reguliere HDD's op dezelfde sata/powerkabel gaan prima. Echter geen enkele SSD wordt nog herkend.

Ik ben door m'n opties heen, misschien heeft iemand hier nog een goed idee? Of is het mobo een hele specifieke dood gestorven?

Relevante hardware die ik gebruik
  • Gigabyte Z170M-D3H
  • BIOS versie: F22f
  • Samsung 870 EVO / Crucial M500 SSD's
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Meerdere SSD's (Crucial M500 / Samsung 870 EVO) (werken allemaal in een ander systeem)
  • BIOS geupdate
  • SSD's in USB enclosure geplaatst, dan worden ze wel gevonden
  • Meerdere SATA en powerkabels

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zijn die "meerdere SSD's" allemaal SATA SSD of zitten er ook NVMe/PCIe apparaten tussen?

En "geen enkele SSD wordt nog herkend" - bedoel je als boot device, of dat het helemaal niet in BIOS te zien is?

Eerste waar ik hier aan denk als het allemaal SATA is en dat de drives wel in BIOS te zien zijn, maar dat je er niet vanaf kunt booten, is dat je SATA mode veranderd is - dus dat je geinstallerd hebt in legacy mode, en later omgeschakeld is naar AHCI, of omgekeerd. In dat geval kan het helpen de andere modus (AHCI danwel legacy) te proberen.

Verschijnen de drives ook niet in BIOS en/of speelt het ook bij NVMe/PCIe drives, dan is het iets anders. CMOS clear lijkt me een goed begin, sowieso goed idee na BIOS update.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DouweEgberts
Zijn die "meerdere SSD's" allemaal SATA SSD of zitten er ook NVMe/PCIe apparaten tussen?
Allemaal SATA's. Helaas geen NVME liggen om mee te testen.
En "geen enkele SSD wordt nog herkend" - bedoel je als boot device, of dat het helemaal niet in BIOS te zien is?
Niet zichtbaar in de BIOS.

Verder heb ik zowel AHCI als Intel RST geprobeerd, staat nu weer op AHCI.

CMOS clear uitgevoerd. Ook geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:16
Misschien is de (boot/MBR) data op de SSD(s) beschadigd geraakt waardoor deze niet meer goed worden geïnitialiseerd?
Ik heb dat zelf ook wel eens met HDD/SSD drives gehad.
Maar 2 SSD's met hetzelfde symptoom is natuurlijk wel apart

Ik zou eens proberen er een helemaal te wissen in de USB case.
Met fdisk/clean of een zero fill (niet helemaal, alleen begin met de boot/MBR data)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DouweEgberts
Zal dat met de gebruikte schijf eens proberen. De Samsung Evo is echter fris uit de verpakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 10:12
Ik denk op basis van je bevindingen en uitgevoerde zaken dat je moederbord simpel weg aan het sterven is.

Ook gezien je al aangeeft dat in het verleden eerst nog wel hielp om aan de kabel te wiebelen help, maar nu niet meer denk ik zomaar dat de chipset o.i.d. niet meer lekker werkt.

Ik zou een nieuw moederbord nemen ook gezien de leeftijd van het bord.
The_Doman schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:43:
Misschien is de (boot/MBR) data op de SSD(s) beschadigd geraakt waardoor deze niet meer goed worden geïnitialiseerd?
Ik heb dat zelf ook wel eens met HDD/SSD drives gehad.
Maar 2 SSD's met hetzelfde symptoom is natuurlijk wel apart
Dan nog zou hij zichtbaar moeten zijn in het BIOS. Gezien hij daar al niet gedetecteerd wordt en wel in andere systemen vermoed ik dat het Moederbord brak is geworden en aan vervanging toe is.

[ Voor 43% gewijzigd door Wylana op 28-06-2022 11:14 ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DouweEgberts
Ja daar ben ik zelf ook een beetje bang voor. Misschien tijd om te kijken naar een upgrade setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:16
Wylana schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:13:
Dan nog zou hij zichtbaar moeten zijn in het BIOS. Gezien hij daar al niet gedetecteerd wordt en wel in andere systemen vermoed ik dat het Moederbord brak is geworden en aan vervanging toe is.
Ja normaal gesproken wel, toch heb ik wel situaties gehad waarbij een rare HDD indeling ervoor zorgde dat de HDD niet meer zichtbaar was of de BIOS liet vastlopen tijdens het posten.
Bijzonder is natuurlijk dat de traditionele HDD's dan gewoon normaal functioneren.
Zelf zou ik dan ook met nog een oudere generatie SSD testen, indien beschikbaar.
Pagina: 1