Thuiskopievergoeding op een lege NAS?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.234 views

Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Springs99
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-02-2023
Ik heb onlangs een NAS (zonder harde schijven) besteld bij Max ICT.
Het viel mij op dat ze €1,00 in rekening hebben gebracht voor "Thuiskopievergoeding Externe HDD/SSD".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCkMW1LVlt8BY-r2j6-e4thKPAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dilto6qKmqflwQbnrkJIuXNa.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb even gekeken op de thuiskopie site en hierop vond ik de volgende tekst in de factsheet van tarieven en voorwerpen:
Uitgangspunt: een externe HDD, SSD of USB is een extern opslag apparaat zonder eigen
afspeelmogelijkheden waarop media kan worden opgeslagen en welke als bron kan dienen
voor een afspeelapparaat (zoals bijv. TV, PC of Mediaspeler). Hieronder vallen Externe Harde
Schijven, Externe Solid State Drive en NAS systemen (indien geleverd inclusief
opslagcapaciteit)

Het gaat mij dan vooral om het laatste stukje tussen haakjes. Ik heb dus het vermoeden dat Max ICT misschien onterecht dit extra bedrag in rekening brengt bij klanten.
Kan iemand mijn vermoedens eventueel bevestigen?
Bedankt.

Let them fight the good fight, I'll fight the war.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:49

FreakNL

Well do ya punk?

Zou zomaar kunnen inderdaad. Stuur ze anders een mailtje.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:05

ITsEZ

parttime all-rounder

FreakNL schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 00:30:
Zou zomaar kunnen inderdaad. Stuur ze anders een mailtje.
Een mailtje sturen? Je zit op Tweakers hoor, meteen een dagvaarding er uit gooien voor een class action rechtszaak.

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springs99
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-02-2023
ITsEZ schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 01:04:
[...]

Een mailtje sturen? Je zit op Tweakers hoor, meteen een dagvaarding er uit gooien voor een class action rechtszaak.
Ik ga ze uiteraard wel even mailen met deze vraag, maar je kan er natuurlijk op wachten dat ze met één of andere halvegare antwoord komen waar je niets aan hebt. Tevens heb ik wat communicatie betreft reeds een onprettige ervaring als gevolg van het niet nakomen van de levertermijn van het product.
Vandaar dus alvast mijn vraag Tweakers in de hoop dat er eventueel iemand met enige kennis van deze materie direct een duidelijk antwoord paraat heeft. :)

Let them fight the good fight, I'll fight the war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
De regels wat betreft die heffing zijn inmiddels zo ingewikkeld dat niemand ze nog begrijpt.
Het zou zomaar een verdienmodel kunnen zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door PP_Sound op 28-06-2022 01:14 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:05

ITsEZ

parttime all-rounder

Springs99 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 01:10:
[...]

Ik ga ze uiteraard wel even mailen met deze vraag, maar je kan er natuurlijk op wachten dat ze met één of andere halvegare antwoord komen waar je niets aan hebt. Tevens heb ik wat communicatie betreft reeds een onprettige ervaring als gevolg van het niet nakomen van de levertermijn van het product.
Vandaar dus alvast mijn vraag Tweakers in de hoop dat er eventueel iemand met enige kennis van deze materie direct een duidelijk antwoord paraat heeft. :)
Het lijkt me niet heel lastig toch. Er staat duidelijk “(indien geleverd inclusief opslagcapaciteit)” en op de factuur staat “Thuiskopievergoeding Externe HDD/SSD” dus grote kans dat het gewoon aan het verkeerde product gelinkt staat. Stuur ze een mailtje, misschien krijg je je euro terug. Zo niet, dan weet je weer waarom er speciale css add-ons zijn om maxict weg te strepen uit de pricewatch.

What you see is always what you get.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:45
Springs99 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 01:10:
[...]

Waarom bestel je er dan? Er heeft 5 jaar lang een topic hier op het forum gelopen van mensen die gefrustreerd raakten met hun levertijden en prijzen die niet klopten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Lijkt me onterecht ja

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:54
Onlangs besteld? Hoe onlangs? Als je dit in je winkelwagen ziet staan dan betaal je dit toch niet? Maar nu wil je je één euro terug hebben?

Maxict? Had even de reviews gelezen dan had je hier nooit besteld denk ik of was de prijs zo enorm gunstig tegenover de andere webwinkels?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-10 08:18
[...]

Dat klopt niet. Altijd eerst je rechtsbijstand raadplegen voordat je andere acties neemt. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 10:16
[...]

Funny, but its true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je hebt twee opties:
1. Mailtje sturen "Hoi, die heffing die jullie berekenen is alleen voor de opslagmedia en niet voor de nas zelf, dus ik ontvang graag die ene euro terug". Dan krijg je waarschijnlijk een mailtje terug in de trant van "Zonder opslag doet die nas het niet, dus wij berekenen hem sowieso door omdat we anders niet kunnen controleren of we zelf aan de wet voldoen".
2. Jezelf bedenken dat het veel meer moeite is dan die ene euro waard is, het lekker laten zitten en doorgaan met leven.
2a. Evt een review schrijven mocht je dat nog wel de moeite vinden. Maar dan zou ik die ene euro niet vermelden, want dikke kans dat ze dan weer gaan zeuren dat je ze niet de kans hebt gegeven om hun fout te herstellen, met alle discussie online van dien.

Zie het als extra verzendkosten, en bestel niet meer bij die toko zou ik zeggen. Er is een reden waarom er actief vanuit de community wordt geprobeerd om ze uit de pricewatch te weren ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-10 21:14

M2M

medicijnman

tja, als je de interne schijven bij partner A koopt en de lege NAS bij partner B omzeil je natuurlijk wel de thuiskopieheffing. Ik zie mazen in de wet!

-_-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

M2M schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:47:
tja, als je de interne schijven bij partner A koopt en de lege NAS bij partner B omzeil je natuurlijk wel de thuiskopieheffing. Ik zie mazen in de wet!
Nee, want dan betaal je die gewoon bij partij A.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:44

DukeBox

loves wheat smoothies

The Eagle schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:44:
"Zonder opslag doet die nas het niet, dus wij berekenen hem sowieso door omdat we anders niet kunnen controleren of we zelf aan de wet voldoen".
Dat is natuurlijk niet de bedoeling, die heffing betaal je dan dubbel als je HDD/SSD's later en/of ergens anders koopt (of al eerder hebt gekocht).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 13:50
De grootste fout is dat je in de eerste plaats bij MaxICT hebt besteld. Die shop verdient geen klandizie, want zoals je nu zelf ook ervaart, nemen die het niet zo nauw met... Nou ja, alles. Lees de shopreviews (en de topics waarin herhaaldelijk gevraagd wordt om deze partij van de Pricewatch te weren) er maar eens op na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-10 14:40
Mocht je in discussie raken met de verkoper, neem dan contact op met Stichting Thuiskopie zelf, zij zullen je gelijk geven en kan de verkoper er niet om heen.
Staat duidelijk zat in de factsheet overigens, je betaalt de heffing voor opslag en je hebt geen opslag gekocht, zie het als een HDD enclosure.
Tevens berekenen ze ook nog is de heffing voor 256GB of hoger.
LankHoar schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:55:
[...]
Nee, want dan betaal je die gewoon bij partij A.
Nee, want er zit geen heffing op interne schijven,.

[ Voor 5% gewijzigd door Christoxz op 28-06-2022 09:25 ]

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-10 17:00
Mogen dergelijke heffingen wel apart in rekening gebracht worden?
Voor consumenten moet dat toch gewoon onderdeel van de prijs zijn?

Is het totaal bedrag van de rekening gelijk aan de geadverteerde prijs? Dan heb je geen recht op verhaal lijkt me. Je hebt gekregen wat je besteld hebt, voor de prijs die overeengekomen is. Hoe Max ICT dat bedrag intern opbouwt is niet jou zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:58

Perkouw

Moderator General Chat
Ik denk dat er nu wel het nodige over is gezegd. Mocht de TS nog een update hebben van de webwinkel wil ik het topic wel weer even opgooien zodat het eind resultaat hier vermeld kan worden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.