Wasmachine tikt bij draaien trommel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Wij hebben hier een probleempje met onze wasmachine (LG WD-13481TP), deze tikt bij lage toeren maar bij hoge toeren is er niks te horen. Als we handmatig de trommel draaien horen we het tikken ook. Koppelen we de riem af van de motor naar de trom dan horen we niets. Wij vermoeden dat de lagers kapot zijn maar we zien er niks aan. Iemand enig idee wat het kan zijn?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-06 10:14

DarkKnight

Narf

Dat. In ieder geval is het een aannemelijke optie. Zelf ook gehad bij de vorige wasmachine (beroemde/beruchte Samsung ecobubble).

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Nu online
DarkKnight schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:02:
[...]

Dat. In ieder geval is het een aannemelijke optie. Zelf ook gehad bij de vorige wasmachine (beroemde/beruchte Samsung ecobubble).
Het waren de lagers maar die zaten zo vast dat ik ze er niet eens uit kreeg met veel geweld. We hebben besloten afscheid te nemen ;( zonde dat dit soort machines niet goed te repareren zijn. Wel heel veel geleerd over de werking van wasmachines. Ze zijn zolang het niet de lagers of '3 voet bar' (ik weet niet hoe je die beugel noemt) zijn ze redelijk makkelijk te repareren.

[ Voor 17% gewijzigd door xzaz op 30-06-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-07 21:21
Moet de kuip voor in 2en of niet? Kon je de lagers toen niet met een drijfpen of hamer eruit tikken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:15
xzaz schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:05:
[...]

Het waren de lagers maar die zaten zo vast dat ik ze er niet eens uit kreeg met veel geweld. We hebben besloten afscheid te nemen ;( zonde dat dit soort machines niet goed te repareren zijn. Wel heel veel geleerd over de werking van wasmachines. Ze zijn zolang het niet de lagers of '3 voet bar' (ik weet niet hoe je die beugel noemt) zijn ze redelijk makkelijk te repareren.
geweld is een slechte optie.. frustratie + slopen ligt op de loer... Als je ene lager eenmaal scheef hebt geslagen en daarna door blijft rammen, wordt het alleen maar erger... beschadiging van omliggend materiaal is zo gebeurd.

mijn workflow:
uithalen: weken in de kruipolie (niet wd40, maar IMAL of iets dergelijks) rustig tikken met een PASSENDE drijver.. geen beweging? dremel + bolfreesje en (veel) geduld... als het werkt bij compleet vastgerotte balhoofdlagers van een motor, lukt het vast ook wel bij een wasmachine ;-)
inbrengen Nieuwe lagers een paar uurtjes in de vriezer voordat je ze 'inbrengt', en vlak voor plaatsen de lagerschalen warmstoken met een verffohn. Dan heb je iets meer ruimte en gaat het eigenlijk best soepel.

[ Voor 31% gewijzigd door breew op 30-06-2022 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Nu online
pennywiser schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:08:
Moet de kuip voor in 2en of niet? Kon je de lagers toen niet met een drijfpen of hamer eruit tikken?
Ja deze kuip kan in tweeën. Ik las dat nieuwe modellen een vaste kuip hebben die in de fabriek aan elkaar worden gesmolten. 8)7
breew schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:09:
[...]

dremel + bolfreesje en (veel) geduld... als het werkt bij compleet vastgerotte balhoofdlagers van een motor, lukt het vast ook wel bij een wasmachine ;-)
Ik denk dat het uiteindelijk ook wel gelukt was. Probleem was dat een reparatieset al snel richting 50+ ging (2 lagers + afdichtingsrubber + rubber voor de trom) terwijl deze machines voor 50 euro op marktplaats staan. Machine is 15 jaar oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:15
xzaz schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:12:
[...]
Ik denk dat het uiteindelijk ook wel gelukt was. Probleem was dat een reparatieset al snel richting 50+ ging (2 lagers + afdichtingsrubber + rubber voor de trom) terwijl deze machines voor 50 euro op marktplaats staan. Machine is 15 jaar oud.
IK kan hier een hele milieuvriendelijk verhaal gaan houden enzo... maar het geeft (mij althans) gewoon een goed gevoel om iets te repareren, in plaats van weg te mikken ;-)

ik ben nog niet zo ver gegaan als lagers, maar koolborstels op de wasdroger, pomp op de wasmachine (ok, zijn vrij eenvoudige klusjes natuurlijk), maar elke keer als ik langs de wasmachine loop die draait, steek ik mijn borst weer even vooruit en zeg "da hedde gij goe gedaan jonge" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Nu online
breew schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:17:
[...]

IK kan hier een hele milieuvriendelijk verhaal gaan houden enzo... maar het geeft (mij althans) gewoon een goed gevoel om iets te repareren, in plaats van weg te mikken ;-)

ik ben nog niet zo ver gegaan als lagers, maar koolborstels op de wasdroger, pomp op de wasmachine (ok, zijn vrij eenvoudige klusjes natuurlijk), maar elke keer als ik langs de wasmachine loop die draait, steek ik mijn borst weer even vooruit en zeg "da hedde gij goe gedaan jonge" :+
Oh ik ben het helemaal met je eens, er is al het één en ander vervangen aan deze machine de laatste jaren. Op een gegeven moment moet je afscheid nemen ;( en helaas is dat deze keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-07 21:21
breew schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:17:
[...]

Op zich gelijk. Het probleem is vaak dat de genadeklap vaak snel volgt op net dat je 3 reparaties hebt gedaan en daar geld aan uit hebt gegeven.
Pagina: 1