xzaz schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:05:
[...]
Het waren de lagers maar die zaten zo vast dat ik ze er niet eens uit kreeg met veel geweld. We hebben besloten afscheid te nemen

zonde dat dit soort machines niet goed te repareren zijn. Wel heel veel geleerd over de werking van wasmachines. Ze zijn zolang het niet de lagers of '3 voet bar' (ik weet niet hoe je die beugel noemt) zijn ze redelijk makkelijk te repareren.
geweld is een slechte optie.. frustratie + slopen ligt op de loer... Als je ene lager eenmaal scheef hebt geslagen en daarna door blijft rammen, wordt het alleen maar erger... beschadiging van omliggend materiaal is zo gebeurd.
mijn workflow:
uithalen: weken in de kruipolie (niet wd40, maar IMAL of iets dergelijks) rustig tikken met een PASSENDE drijver.. geen beweging? dremel + bolfreesje en (veel) geduld... als het werkt bij compleet vastgerotte balhoofdlagers van een motor, lukt het vast ook wel bij een wasmachine ;-)
inbrengen Nieuwe lagers een paar uurtjes in de vriezer voordat je ze 'inbrengt', en vlak voor plaatsen de lagerschalen warmstoken met een verffohn. Dan heb je iets meer ruimte en gaat het eigenlijk best soepel.
[
Voor 31% gewijzigd door
breew op 30-06-2022 13:13
]