Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Atag i36ECZ vs Vaillant ECOtec plus 30/36(kw?) CW5

Pagina: 1
Acties:

• Angermanagement
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-01-2024
Hi,

We staan op het punt om een nieuwe CV ketel aan te schaffen en hebben de keus uit bovenstaande twee (er is altijd meer keus maar dit bieden de leveranciers).

We hebben twee badkamers, (normale douche (2x), een bad (1x)) en wc (3x). Koken doen we op elektriciteit.

Als ik zelf in openbare bronnen kijk, dan lijkt het alsof de ATAG een betere warm water afgifte heeft als de Vaillant, maar helemaal zeker weten doe ik het niet omdat beide fabrikanten andere cijfers gebruiken (specificaties). De Vaillant lijkt dan weer een betere optie voor de CV.

Wie heeft er ervaring met 1 van de twee ketels, en welke van de twee zouden jullie ons aanraden?

• dbos
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 26-10 23:05
Hi

Wij hebben de i32ecz, een prima ding. Geeft altijd voldoende warm water af. Gasconsumptie sterk naar beneden gegaan in vergelijking met de 15 jaar oude Daalderop die vervangen is.

Nadat we de i32ecz een paar weken hadden, toch Atag gebeld en een paar weken later is er een warmtepomp monoblock bijgeplaatst. Dat kan prima.

Achteraf een beetje spijt dat we niet all-electric gegaan zijn, we zijn dichtbij nu.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:49
De ATAG heeft een behoorlijk hoge ondergrens voor het CV-vermogen: 6,9kW. Als je huis op temperatuur is kan hij die warmte niet meer kwijt en gaat hij pendelen (aan/uit/aan/uit). Het is zuiniger als je een ketel hebt die op een lager pitje kan blijven branden i.p.v. steeds aan/uit schakelen. De Vaillant is dan in het voordeel, die heeft een ondergrens van 4-4,5kW en kan dus veel verder terugmoduleren.

Zeker met een vrij goed geïsoleerde woning(?) is zo'n zware ketel niet handig. Wellicht is een CW4 handiger? Met een normale douche moet dat ook wel kunnen denk ik. Dan heb je een ketel die qua CV-vermogen ook automatisch wat lager is.

Ik zou zelf eerder kijken naar iets als de Intergas Xtreme, die kan nog verder terugmoduleren (3,6kW). Het maximale vermogen is niet zo heel spannend eigenlijk, dat heb je namelijk zelden nodig. Die ketel komt hier op het forum ook wel vaak voorbij als aanrader.

Let er ook op dat je een ketel neemt zonder boilervaatje. Ik weet niet of die nog steeds verkocht worden, maar je ketel blijft dan continu een voorraadje water warmhouden zodat je snel(ler) warm water hebt. Met de huidige gasprijzen moet je dat alleen niet willen, je kunt beter een keukenboilertje ofzo plaatsen om snel warm water te hebben, zeker als je ook zonnepanelen hebt(?).

En als afsluiter: als je toch geld gaat uitgeven, waarom niet gelijk naar een warmtepomp oplossing?

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 28-06-2022 10:14 ]

• Angermanagement
ThinkPad schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:04:
De ATAG heeft een behoorlijk hoge ondergrens voor het CV-vermogen: 6,9kW. Als je huis op temperatuur is kan hij die warmte niet meer kwijt en gaat hij pendelen (aan/uit/aan/uit). Het is zuiniger als je een ketel hebt die op een lager pitje kan blijven branden i.p.v. steeds aan/uit schakelen. De Vaillant is dan in het voordeel, die heeft een ondergrens van 4-4,5kW en kan dus veel verder terugmoduleren.

Zeker met een vrij goed geïsoleerde woning(?) is zo'n zware ketel niet handig. Wellicht is een CW4 handiger? Met een normale douche moet dat ook wel kunnen denk ik. Dan heb je een ketel die qua CV-vermogen ook automatisch wat lager is.

Ik zou zelf eerder kijken naar iets als de Intergas Xtreme, die kan nog verder terugmoduleren (3,6kW). Het maximale vermogen is niet zo heel spannend eigenlijk, dat heb je namelijk zelden nodig. Die ketel komt hier op het forum ook wel vaak voorbij als aanrader.

Let er ook op dat je een ketel neemt zonder boilervaatje. Ik weet niet of die nog steeds verkocht worden, maar je ketel blijft dan continu een voorraadje water warmhouden zodat je snel(ler) warm water hebt. Met de huidige gasprijzen moet je dat alleen niet willen, je kunt beter een keukenboilertje ofzo plaatsen om snel warm water te hebben, zeker als je ook zonnepanelen hebt(?).

En als afsluiter: als je toch geld gaat uitgeven, waarom niet gelijk naar een warmtepomp oplossing?
toon volledige bericht
Goede punten, dat maakt de keuze wel makkelijker.

Met betrekking tot warmtepomp oplossing: Ik heb een andere post gemaakt met een vraag daar omtrent. Waar we nu zelf tegen aan hikken zijn de kosten, en de toekomst. Feitelijk zijn dit de opties die ons gegeven zijn:

CV+warmtepomp (hybride): 12.000 euro
CV (solo)+ warmtepomp boiler: 8.000 euro

Helemaal van het gas zou een flinke investering betekenen, alle radiatoren dienen dan vervangen te worden, vloerverwarming is niet mogelijk, en we zouden dan nog bodem/vloerisolatie moeten doen.

We weten niet wat de toekomst doet, gas kan goedkoper worden en pas vanaf 2050 hoeven we van het gas af (situatie nu, en is een streven). Waterstof wordt alleen ook steeds populairder en er is een proef in Uithoorn. Daarnaast worden warmtepompen doorontwikkeld en kan het maar zo zijn dat ook de subsidie omhoog gaat. Als de terugverdientijd nu 7 jaar zou zijn, is er nog tijd zat voor ontwikkelingen.

We denken er nu dus aan om gewoon eerst een nieuwe ketel te nemen die hybride zou kunnen en ook h2 ready is, dan te kijken wat dat met het verbruik doet, in de winter lage temperatuur testen, en dan over een jaar of twee eventueel een hybride warmtepomp bij plaatsen of te wachten op waterstof alternatieven.

Ben wel benieuwd wat mensen van onze redenatie vinden eigenlijk :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:49
Hoe oud is je huidige ketel eigenlijk? En heeft die serieuze gebreken of vervang je hem preventief vanwege leeftijd o.i.d. ?

• Angermanagement
ThinkPad schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 06:56:
Hoe oud is je huidige ketel eigenlijk? En heeft die serieuze gebreken of vervang je hem preventief vanwege leeftijd o.i.d. ?
De ketel die wij nu hebben is 15 jaar oud en heeft nog een ingebouwde boiler. Hij hangt op dit moment in mijn werkkamer maar wij willen hem daar uit hebben en aan de andere kant van muur zodat hij in de bijkeuken hangt. De huidige werkkamer dient namelijk "omgebouwd" te worden tot baby kamer :).

Dus in plaats van de huidige ketel te verhangen en straks nog een keer te moeten, is het een mooie timing om te vernieuwen.
Pagina: 1