Rocketman schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:39:
[...]
Mensen in dit forum zijn waarschijnlijk beter op de hoogte van alle ins en outs van de internetwereld. De meeste mensen schrikken ervoor terug om te switchen van provider, bang dat er iets fout gaat. In de energiewereld is het precies hetzelfde. De mensen die jarenlang bij een bedrijf blijven noemen ze niet voor niets "slapers"
Ik zie een heleboel reacties, voornamelijk over die koperlijn. Een aantal correcte en een aantal niet correct.
De waarheid is als volgt: Zodra je glasaansluiting binnen is afgemonteerd gaat een periode van 36 maanden lopen. Na die periode gaat je DSL verbinding uit. Zonder voorbehoud.
Laat je de aansluiting niet binnen afmonteren maar de kabel buiten liggen en er zijn verder geen technische belemmeringen (dus alleen jouw toestemming ontbreekt, of je reageert nergens op), ook dan gaat die periode van drie jaar in vanaf het moment dat die aansluiting als "klaar bij gevel of in de stoep" wordt afgemeld. En ook dan gaat de DSL aansluiting na die drie jaar zonder voorbehoud uit.
In beide gevallen geldt dat na 1 jaar ook geen nieuw abonnement meer kan worden afgesloten. En weer 2 jaar later dus de lijn wordt afgesloten. In totaal 3 jaar.
KPN is vooralsnog de enige die ik ken die een glas-only beleid voert waar mogelijk. Dus zodra glas beschikbaar is kan je bij KPN zelf niet meer op DSL. Maakt ook niet uit want de prijs is daar al jaren hetzelfde voor beide soorten verbindingen.
Je zou dus inderdaad nog een paar jaar bij een DSL provider kunnen blijven maar weet dat na het eerste jaar je niet meer kan overstappen (want geblokkeerd voor nieuwe abonnementen), behalve naar de glasverbinding.
In alle gevallen zou ik adviseren om de FttH aansluiting wel binnen te laten maken als de mogelijkheid er is. Dat scheelt een na-aansluiting op het moment dat het echt nodig is.
Budget zal jou niet snel pro-actief proberen over te zetten op die FttH aansluiting zolang DSL voordeliger is, en zolang het niet perse moet in verband met het aflopen van die genoemde drie jaar. Dus ja, je kan de FttH aansluiting laten maken maar voorlopig nog een tijd op je DSL lijn blijven zitten.
[
Voor 7% gewijzigd door
Barre73 op 30-06-2022 11:50
]
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.