Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-02 17:14
Net een modem-router Connect Box gekregen, maar Ziggo doet zijn best om nergens te vermelden of ik hier gewoon mijn eigen Asus router op kan aansluiten. Ik wil gewoon mijn eigen netwerk houden.

Op mijn werk moest de modem door Ziggo op afstand in bridge modus worden gezet, maar aangezien ik hier in combinatie met de Connect Box niets over kan vinden bij Ziggo neem ik aan dat dit bij deze modem anders moet?

Of alleen dhcp uitzetten in de Connect Box en dan werkt mijn eigen netwerk weer? Voor ik er mee ga klooien hoop ik te weten wat ik moet doen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linkje
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-04 21:21
Je kunt gewoon chatten met ziggo om de connectbox in bridge mode te laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman
ok, snel antwoord! Dan ga ik dat maar eens doen.
Wel beetje jammer dat Ziggo hier zelf echt geen enkele info over geeft in de papieren die je erbij krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Log even in op de modem en kijk of je de optie hebt het zelf te doen.

Bij de modem van mijn pa en ma kon ik heb wel zelf ik bridge duwen, maar van bridge af moest via de klantendesk

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman
Dat zou ook kunnen zie ik.

Na zoeken op Connectbox en Bridge vond ik dit.
Beter Google gebruiken dan de eigen site van Ziggo...

https://community.ziggo.n...ijn-Connectbox/td-p/14410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 28-04 10:24

allure

Titaan fase 2/3

in fUPC gebied moet je dit zelf doen (bridgemode) en in fHome gebied moet de supportdesk dit voor je doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
allure schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:36:
in fUPC gebied moet je dit zelf doen (bridgemode) en in fHome gebied moet de supportdesk dit voor je doen. :)
ik fupc gebied was dit inderdaad mogelijk op steeds meer plekken niet meer
ivm dat alles gelijk getrokken wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

hvorselman schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:21:
Net een modem-router Connect Box gekregen, maar Ziggo doet zijn best om nergens te vermelden of ik hier gewoon mijn eigen Asus router op kan aansluiten. Ik wil gewoon mijn eigen netwerk houden.

Op mijn werk moest de modem door Ziggo op afstand in bridge modus worden gezet, maar aangezien ik hier in combinatie met de Connect Box niets over kan vinden bij Ziggo neem ik aan dat dit bij deze modem anders moet?

Of alleen dhcp uitzetten in de Connect Box en dan werkt mijn eigen netwerk weer? Voor ik er mee ga klooien hoop ik te weten wat ik moet doen.
Om je eigen router te gebruiken hoeft de Connect Box helemaal niet in bridge mode te staan. Gewoon de WAN poort van de router aansluiten op een LAN poort van de connect box en de rest van je netwerk op de LAN poorten van de router.

Ja, je hebt dubbel NAT. Who cares?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:56

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

hvorselman schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:33:
Dat zou ook kunnen zie ik.

Na zoeken op Connectbox en Bridge vond ik dit.
Beter Google gebruiken dan de eigen site van Ziggo...

https://community.ziggo.n...ijn-Connectbox/td-p/14410
De benodigde informatie staat ook gewoon duidelijk op de Ziggo website:

https://www.ziggo.nl/klan...tappenplan-bridge-modus#/

^ de eerste hit wanneer je zoekt nota bene.
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:01:
[...]
De meeste mensen en sommige protocollen care ;) Slecht advies wanneer het ook anders en beter kan.

[ Voor 23% gewijzigd door Bor op 28-06-2022 14:36 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Bor schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:16:
[...]
De meeste mensen en sommige protocollen care ;) Slecht advies wanneer het ook anders en beter kan.
Kwantificeer "beter": hoeveel scheelt het op je up- en download snelheid?
Hoeveel neemt je RTT af? En je bufferbloat?

Dubbel NAT heeft een totale impact van << 1% van je download snelheid. Dus nogmaals: "who cares"?

En noem even wat protocollen die stuk gaan over dubbel NAT?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvorselman
Zullen we dit maar afsluiten? thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:13

Marc H

- - Is wakker - -

Brahiewahiewa schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:31:
[...]

Kwantificeer "beter": hoeveel scheelt het op je up- en download snelheid?
Hoeveel neemt je RTT af? En je bufferbloat?

Dubbel NAT heeft een totale impact van << 1% van je download snelheid. Dus nogmaals: "who cares"?

En noem even wat protocollen die stuk gaan over dubbel NAT?
Wat dacht je van dingen als port forwarding instellen? Werkt een stuk fijner met modem in bridge mode.

Of functies als de VPN server of dynamic DNS? Die gaan niet eens werken zonder bridge mode.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Marc H schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:00:
[...]

Wat dacht je van dingen als port forwarding instellen? Werkt een stuk fijner met modem in bridge mode.

Of functies als de VPN server of dynamic DNS? Die gaan niet eens werken zonder bridge mode.
Al die functies werken ook onder dubbel NAT. Je moet er rekening mee houden dat je port-forwards twee keer moet instellen, maar verder?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

En die extra configuratie en beheerlast is het het waard wanneer je het ook op een nette manier kan oplossen en niet afhankelijk blijft van de matige configuratiemogelijkheden in het Ziggo device? Nope. Ja, met handmatige config kan je veel oplossen maar dat is voor de meeste mensen niet weggelegd en protocollen als UPnP (slecht protocol, niet gebruiken) gaan veelal helemaal niet werken. Double nat is een slecht advies.

[ Voor 4% gewijzigd door Bor op 28-06-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Brahiewahiewa schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:26:
Al die functies werken ook onder dubbel NAT. Je moet er rekening mee houden dat je port-forwards twee keer moet instellen, maar verder?
De connect box blinkt niet echt uit in performance qua packet rate bij NAT, plaats je er dus een degelijke firewall/router achter zonder de connect box in bridge te zetten dan wordt je nog steeds gelimiteerd door de connect box, en dus ook met (dubbele) port forwards.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Bor schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:28:
En die extra configuratie en beheerlast is het het waard wanneer je het ook op een nette manier kan oplossen en niet afhankelijk blijft van de matige configuratiemogelijkheden in het Ziggo device? Nope. Ja, met handmatige config kan je veel oplossen maar dat is voor de meeste mensen niet weggelegd en protocollen als UPnP (slecht protocol, niet gebruiken) gaan veelal helemaal niet werken. Double nat is een slecht advies.
Vooralsnog denk ik dat de TS meer tijd kwijt is aan het in bridge laten zetten van z'n connect box (minstens een half uur in de wachtrij voor de helpdesk) dan aan beheerslast

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Ziggo app gebruiken voor een chat met de helpdesk. Berichtje sturen en je krijgt een melding wanneer er antwoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Brahiewahiewa schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:37:
[...]

Vooralsnog denk ik dat de TS meer tijd kwijt is aan het in bridge laten zetten van z'n connect box (minstens een half uur in de wachtrij voor de helpdesk) dan aan beheerslast
Je kan dat gewoon online aanvragen. Bij de eerste port foreward of het troubleshooten van het eerste online spel wat niet werkt ben je waarschijnlijk meer tijd kwijt. Ik begrijp niet waarom je anders dan best practice adviseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Marc H schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:41:
Ziggo app gebruiken voor een chat met de helpdesk. Berichtje sturen en je krijgt een melding wanneer er antwoord is.
Zelfs dat hoeft niet: https://www.ziggo.nl/klan...dus/bridge-modusformulier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Weet jij je klantnummer uit je hoofd? ;)
Via de app kan je tenminste je mijn ziggo account gebruiken. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-04 11:05
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:01:
[...]

Om je eigen router te gebruiken hoeft de Connect Box helemaal niet in bridge mode te staan. Gewoon de WAN poort van de router aansluiten op een LAN poort van de connect box en de rest van je netwerk op de LAN poorten van de router.

nou, VPNs opbouwen, helaas..
port forwardje, helaas.

Mensen die een "bridge" ziggo modem willen, zijn meestal dan ook geen normal gebruikers en denkt wel na over correcte instellingen.

Ze zouden RFC's (de internet standaarden) nog meer moeten afdwingen, zou goed voor het internet zijn.
Valt er gelijk een hele bak bagger af. _/-\o_

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik heb ook nog nooit de moeite genomen mijn modem in bridge modus te zetten. Ik begrijp ook niet die enorme aversie tegen dubbel NAT. En @Bor, welke protocollen 'caren' dan? En @Marc H, waarom zouden VPN en DynDNS niet werken (spoiler: werken allebei hier gewoon)?

Ik had mijn thuisnetwerk helemaal ingericht om de modem in bridge mode te zetten, maar ben er eigenlijk nooit aan toe gekomen. Eerst had ik het uitgesteld zodat ik (voor de devices van de kinderen) nog gewoon gebruik kon blijven maken van de Ziggo hotspots, maar nu ze gewoon 4G hebben en het niet meer nodig is heb ik nooit echt de behoefte gehad om het alsnog om te zetten.

Natuurlijk, bridge mode is 'netter', administratieve last is na initiële omzetting minder en je hebt misschien mogelijk een marginale performance winst. Maar aan de andere kant, mijn dubbel NAT oplossing is wel veiliger. Je hebt een exploit van de connect box nodig, en vervolgens moet je nog door de USG heen voordat je in mijn prive netwerk bent. Als verwaarloosbare performancewinst een argument voor bridge mode is, dan is deze dubbele security een acceptabel argument tegen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Janoz schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:19:
welke protocollen 'caren' dan?
SIP verkeer gaat al niet lekker om met 'enkele' NAT en met dubbele NAT wordt het niet beter.

Maar daar heb je alleen last van als je een PBX host :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvorselman
Afijn, de boel aangesloten, Ziggo via Twitter een bericht gestuurd.. Kwartiertje later bericht van Ziggo. bleek hij al helemaal uit zichzelf in bridge te staan... Vond het ook al gek dat het lampje groen brandde en niet wit zoals in de handleiding.

Het bridge-formulier op de site van Ziggo werd me via Twitter door Ziggo zelf afgeraden, duurt dagen terwijl je via Twitter meteen geholpen wordt.
Pagina: 1