PC start niet op in Bios / normale boot is zeer traag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing34
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2024
Hi,

Begin dit jaar heb ik zelf mijn eerste PC in elkaar gezet. Nu heb ik sinds gisteren een nieuwe SSD erbij geplaatst, en mijn eerste SSD gecloned naar de nieuwe SSD. Op dit moment staan op beide SSD's dus dezelfde data (inclusief Windows).

Bij het "normaal" opstarten van de PC duurt dit een ruime tijd. Na het indrukken van de power knop, moet ik überhaupt al 20-25 seconden wachten voordat er iets op het scherm verschijnt, vóór die tijd is het scherm op stand by.

Nu wilde ik net de BIOS starten bij een reboot, maar dan blijft het scherm dus constant in stand by en gebeurt er ook niks. De PC gaat wel gewoon aan. Tevens vond ik vanaf het begin al dat het opstarten niet vrij snel ging, maar was er inmiddels aan gewend.

Ik heb al meerdere malen geprobeerd, ook om even de stroom eraf te halen, maar zonder succes. Ook al geprobeerd via Windows Systeemherstel naar UEFI boot instellingen te gaan, maar ook dan blijft het scherm in stand by modus. Pas als ik de PC weer uit zet en "normaal" opstart, komt er na enige tijd weer het inlogscherm van Windows.

De reden om BIOS te starten is omdat ik de boot order wilde aanpassen naar de nieuwe SSD, zodat ik vervolgens alles van de oude SSD af kan gooien.

Mijn PC:
CPU: i5-12400
GPU 1: Intel UHD Graphics 730
GPU 2: AMD Radeon XFX RX 6600 Speedster
Moederbord: MSI PRO B660M-A WIFI
RAM: 2x 8GB Corsair CMK16GX4M2B3200C16
SSD 1 (eerste): Crucial P2 CT500P2SSD8
SSD 2 (nieuwe): PNY XLR8 CS3030
PSU: Corsair CX750F

Heeft iemand een idee wat het kan zijn / wat ik kan proberen?

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:21

DataGhost

iPL dev

Werkt alles weer normaal als je de oude SSD eruit haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing34
DataGhost schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:35:
Werkt alles weer normaal als je de oude SSD eruit haalt?
Dat heb ik nog niet getest, zal ik zometeen gaan testen.

Ik heb zojuist de opstartmodus veranderd naar veilige modus, en nu krijg ik helemaal geen beeld meer. Kan de veilige modus er dus ook niet meer af halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:48
De Bios is up to date?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:17
'Oude' ssd eruit, BIOS resetten en opnieuw opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing34
Ik heb de oude eruit gehaald en de pc alleen met de nieuwe gestart. Hiermee start hij wel weer op en binnen 8 seconden (dus zoals het hoort).
Als ik de oude weer erbij zet samen met de nieuwe, dan krijg ik weer geen beeld.
Hierna weer de oude eruit gehaald en BIOS proberen te starten, maar dan krijg ik weer geen beeld. Heb het geprobeerd via de delete knop en in Windows met shift vasthouden en opnieuw opstarten.

Wilde een BIOS update doen, maar daarvoor moet ik in BIOS kunnen.

Geen idee wat verder te doen nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
BIOS reset gedaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Ja zoiets gokte ik al. Ik weet niet op welke manier je de boel gecloned hebt maar als de GPT en alle partities 1:1 zijn overgenomen inclusief alle UUIDs dan kan het best dat je machine niet meer snapt waarvandaan en hoe opgestart moet worden. Waarschijnlijk werkt het weer prima als je de oude SSD wipet (alleen GPT is genoeg maar de hele disk mag ook als je daar blij van wordt), bijvoorbeeld dmv een USB-stickje met een OS terwijl je de nieuwe SSD niet in de machine hebt zitten (goed opletten dat de juiste erin zit dus). Daarna lijkt mij dat, na terug erbij zetten van de nieuwe SSD, je machine weer gewoon moet werken.

Nogmaals disclaimer: je moet nu natuurlijk wel heel zeker weten dat je data correct is overgezet voordat je dit doet, hoewel je natuurlijk gewoon een backup ernaast hebt, toch? Toch?

[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 27-06-2022 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing34
Dit gaat door de CMOS batterij van het mobo eruit te halen? Daar heb ik zojuist een poging toe gedaan, maar ik kom er echt niet bij. Die zit namelijk heel goed verstopt achter andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing34
DataGhost schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:54:
Ja zoiets gokte ik al. Ik weet niet op welke manier je de boel gecloned hebt maar als de GPT en alle partities 1:1 zijn overgenomen inclusief alle UUIDs dan kan het best dat je machine niet meer snapt waarvandaan en hoe opgestart moet worden. Waarschijnlijk werkt het weer prima als je de oude SSD wipet (alleen GPT is genoeg maar de hele disk mag ook als je daar blij van wordt), bijvoorbeeld dmv een USB-stickje met een OS terwijl je de nieuwe SSD niet in de machine hebt zitten (goed opletten dat de juiste erin zit dus). Daarna lijkt mij dat, na terug erbij zetten van de nieuwe SSD, je machine weer gewoon moet werken.

Nogmaals disclaimer: je moet nu natuurlijk wel heel zeker weten dat je data correct is overgezet voordat je dit doet, hoewel je natuurlijk gewoon een backup ernaast hebt, toch? Toch?
Thanks, dan ga ik dat eens proberen.
Backup heb ik ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Uhmazing34 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:01:
[...]

Dit gaat door de CMOS batterij van het mobo eruit te halen? Daar heb ik zojuist een poging toe gedaan, maar ik kom er echt niet bij. Die zit namelijk heel goed verstopt achter andere zaken.
CMOS reset header opzoeken en een jumper eroverheen of een schroevendraaier er tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing34
Uszka schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:24:
[...]

CMOS reset header opzoeken en een jumper eroverheen of een schroevendraaier er tegenaan.
Zojuist gedaan inderdaad, zowel met schroevendraaier als een jumper van een andere header, maar kom nog altijd helaas niet in de BIOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Wat doet het zonder ssd's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing34
Dit heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik nu proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Wat heeft dat voor zin? Je weet al dat het wel werkt als je oude SSD eruit is, dus dan lijkt me nogal logisch dat het ook werkt als beide SSD's eruit zijn, behalve dat je dan niet meer in Windows komt natuurlijk. Je wilde die oude toch al gaan wissen dus waarom doe je dat dan niet, en probeer je daarna of het wel weer met beide SSD's werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing34
Zonder de ssd’s gebeurt er helemaal niks.. pc gaat wel aan maar scherm blijft zwart (standby).
DataGhost schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:35:
Wat heeft dat voor zin? Je weet al dat het wel werkt als je oude SSD eruit is, dus dan lijkt me nogal logisch dat het ook werkt als beide SSD's eruit zijn, behalve dat je dan niet meer in Windows komt natuurlijk. Je wilde die oude toch al gaan wissen dus waarom doe je dat dan niet, en probeer je daarna of het wel weer met beide SSD's werkt?
Windows werkt inderdaad, maar of ik nu de oude of nieuwe ssd erin heb, ik kom maar niet in BIOS terecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Vanuit (pre-)Windows is het mogelijk om te rebooten naar UEFI ("BIOS") dus dat kan je proberen. Waarschijnlijk heb je iets van quick/fast boot aanstaan wat ervoor kan zorgen dat je toetsenbord nog niet geïnitialiseerd is tot na het moment dat je met delete je UEFI in kan. Misschien lukt het wel bij een warm boot, dus als je hem via Windows restart. Als je je USB-kabels los hebt gehad kan je proberen om je toetsenbord in een andere USB-poort te stoppen om te kijken of dat helpt, of je kan kijken of het met een PS/2-toetsenbord (als je die nog een hebt) wel werkt. Anders zit rechtsonderop je moederbord JBAT1 inderdaad.
from either the Sign on screen or the Start menu, select Power > hold Shift while selecting Restart. Select Troubleshoot > Advanced options > UEFI Firmware settings.

[ Voor 19% gewijzigd door DataGhost op 27-06-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing34
Heb nog eens geprobeerd om de BIOS te resetten en nu kom ik er gelukkig weer in.. heb nu tevens fast boot uitgezet, waarna ik het MSI logo bij opstarten ook weer zie.

Beide ssd’s zitten er nu weer in, waarbij de nieuwe ssd als boot wordt gepakt. Opstarten duurt nu dan ook nog maar 9 seconden. Bedankt voor jullie hulp allemaal!

Vraagje over de oude ssd: hier staat nu ook nog een folder met Windows in. Kan ik die gewoon verwijderen? Of het beste de hele schijf formatteren en vervolgens alle data handmatig overzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:35
Uhmazing34 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:01:
Heb nog eens geprobeerd om de BIOS te resetten en nu kom ik er gelukkig weer in.. heb nu tevens fast boot uitgezet, waarna ik het MSI logo bij opstarten ook weer zie.

Beide ssd’s zitten er nu weer in, waarbij de nieuwe ssd als boot wordt gepakt. Opstarten duurt nu dan ook nog maar 9 seconden. Bedankt voor jullie hulp allemaal!

Vraagje over de oude ssd: hier staat nu ook nog een folder met Windows in. Kan ik die gewoon verwijderen? Of het beste de hele schijf formatteren en vervolgens alle data handmatig overzetten?
Een quickformat is het meest praktisch om de schijf leeg te maken.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Ik dacht dat je de data al overgezet had? Afhankelijk van je manier van klonen heb je nu dus mogelijk partities met hetzelfde "adres" waardoor niet per se duidelijk is vanaf welke schijf een bepaalde partitie geladen wordt. Daarom lijkt het mij het makkelijkst/verstandigst/slimst om gewoon de hele partitietabel van die oude schijf weg te gooien en (een) nieuwe, lege partitie(s) te maken, dan weet je in ieder geval zeker dat er geen identieke "adressen" op beide schijven in gebruik zijn. Dus dat is een klein stapje verder dan formatteren maar lang hoeft dat niet te duren. Kan gewoon in Windows via Disk Management als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing34
DataGhost schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:08:
Ik dacht dat je de data al overgezet had? Afhankelijk van je manier van klonen heb je nu dus mogelijk partities met hetzelfde "adres" waardoor niet per se duidelijk is vanaf welke schijf een bepaalde partitie geladen wordt. Daarom lijkt het mij het makkelijkst/verstandigst/slimst om gewoon de hele partitietabel van die oude schijf weg te gooien en (een) nieuwe, lege partitie(s) te maken, dan weet je in ieder geval zeker dat er geen identieke "adressen" op beide schijven in gebruik zijn. Dus dat is een klein stapje verder dan formatteren maar lang hoeft dat niet te duren. Kan gewoon in Windows via Disk Management als het goed is.
Ik had de data overgezet in de zin van klonen, dus op schijf C: (nieuwe) staat nu exact dezelfde data als op schijf D: (oude). Dit heb ik gedaan met de tool DiskGenius.

Onderstaande staat momenteel in Disk Management

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2ToRBL36T5VU21TXOl9BhUkPn8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2EwASBpcm4ew2vD8pn68FprL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Uhmazing34 op 27-06-2022 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:48
Probeer nu een bios update, meestal zijn die oud geleverd en hebben veel bugs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-10 20:53
Waarom heb je geen dockingstation gebruikt om de schijf te clonen? Dan had je alle data en drivers van die schijf 1 op 1 overgezet van A naar B. Toen je het over clonen had, ging ik er van uit dat je dat gedaan had met een dockingstation en niet met software. Een dockingstation is onafhankelijk van de drivers op de pc schijf, terwijl bij een software programma de pc in gebruik is en nooit alles kan clonen.

Ik adviseer je om een dockingstation met cloonfunctie aan te schaffen voor dit werk.
Dit apparaat werkt tevens heel goed om een uitstekende back-up achter de hand te hebben van zowel drivers als data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-10 16:14
@Uhmazing34 sluit je monitor eens aan op de video uitgang op het Moederbord, en probeer dan in de BIOS te komen. Wellicht staat de instelling in de BIOS verkeerd en pakt hij de IGP als primaire videokaart.
jovadca schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:45:
Waarom heb je geen dockingstation gebruikt om de schijf te clonen? Dan had je alle data en drivers van die schijf 1 op 1 overgezet van A naar B. Toen je het over clonen had, ging ik er van uit dat je dat gedaan had met een dockingstation en niet met software. Een dockingstation is onafhankelijk van de drivers op de pc schijf, terwijl bij een software programma de pc in gebruik is en nooit alles kan clonen.

Ik adviseer je om een dockingstation met cloonfunctie aan te schaffen voor dit werk.
Dit apparaat werkt tevens heel goed om een uitstekende back-up achter de hand te hebben van zowel drivers als data.
Dat is een beetje kort door de bocht. Met de juiste cloning software kun je een bootable disk (of extra bootable partitie) maken, en daarmee een "offline" backup/clone maken.
Daar is helemaal geen dockingstation voor nodig.

Ik zie trouwens nu pas dat @Uhmazing34 al sinds maandag geen reactie meer heeft geplaatst. En dat je een topic van 5 dagen oud weer "actief" gemaakt hebt.

[ Voor 75% gewijzigd door Saeverix op 02-07-2022 13:03 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-10 20:53
@Saeverix
Zelf heb ik meerdere van deze software (o.a. ActiveBoot, DiskGenius en Aomei) uitgeprobeerd en gebruikt. Bij alle 3 waren er wel problemen bij het opstarten van de "gecloonde" schijf.
Vanaf het moment dat ik een dockingstation gebruik met cloonfunctie, heb ik geen problemen meer. Dus zo kort door de bocht is het niet.

Dat ik een Topic van 5 dagen oud weer "actief" maak, voel ik mij absoluut niet schuldig om. Het doel is om elkaar vooruit te helpen hier. Ik heb hier mijn ervaring opgeschreven, in de hoop dat andere er iets aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Correlatie is geen causatie. Dat jij toevallig slechte ervaringen hebt met bepaalde stukken software betekent niet dat clonen niet fatsoenlijk kan dmv software. Het kan simpelweg betekenen dat de gebruikte software ontoereikend is of onjuist gebruikt is. Ik heb het zelf niet gebruikt maar ik zie dat DiskGenius bij hun "Clone Disk" functionaliteit WinPE noemt dus dat is gewoon een offline clone die prima zou moeten lukken. Dat het jou vervolgens met een "dockingstation" wel lukt betekent ook niet dat dat de enige manier is. Persoonlijk clone ik mijn schijven handmatig dmv een Linux USB-stickje en ddrescue of rsync, net welke daarvan op dat moment het meest logisch is. Dan hoef ik daar ook geen apparaat voor te kopen, voor de eens in de zoveel jaar dat zoiets nodig zou zijn en waarbij je nog maar moet hopen dat de schijf waar je over een aantal jaren heen wilt klonen ondersteund is in dat apparaat (PATA/SATA/mSATA/NVMe/SAS/SD/CF/MS/NogWatAndersWatNuNogNietBestaat).

Persoonlijk gok ik, door het uitblijven van een reactie, dat TS het bootprobleem ondertussen verholpen heeft en dat het volledig leegmaken van de oude schijf daarbij een rol heeft gespeeld. Als dat zo is, zou je exact ditzelfde probleem ook hebben gehad met je dockingstation.
Pagina: 1