Rookmelders Zigbee

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John1967
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 03-02 20:51
Goedemiddag,

in de Tuya Smart app kan ik mijn Zigbee rookmelders van klikaanklikuit (ZSDR-850) niet zo koppelen dat als op zolder rook wordt geconstateerd, ook beneden de melder af gaat. Ikm heb bij Klikaanklikuit navraag gedaan of dit mogelijk is is hun antwoord 'NEE".

Als ik kijk in de uitleg van de Woox app kijk (ik heb daar enkele lampen van) is die mogelijkheid er wel.

Vraag: kan ik als ik een andere app dan Tuya gabruik (bv Woox) die mogelijkheid wel hebben (het is immers het Zigbee protocol) of zou het een beperking zijn van de betreffende rookmelder?

p.s. ik heb een Zigbee Gateway in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:24
Ik heb dezelfde aangeschaft en maak gebruik van de zigbee2mqtt gateway. En daarmee kan t ook niet. Mijn ervaring is dat die community erachter alle mogelijkheden vaak wel eruit weten te halen en het lijkt erop dat het met deze rookmelders dus niet kan.

Nu worden de volgende gegevens uitgelezen,
Rookdetectie ja/nee
Batterij bijna leeg ja/nee
Batterij percentage
Link quality

Geen waardes kunnen geschreven worden om de melder zonder rookdetectie te laten afgaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John1967
Das wel beetje balen: in de woox app kan het wel ingesteld worden. Extra frustrerend is het aangezien die app er vrijwel hetzelfde uitziet :-(

Desalniettemin thnx voor je antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
John1967 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:23:
Das wel beetje balen: in de woox app kan het wel ingesteld worden. Extra frustrerend is het aangezien die app er vrijwel hetzelfde uitziet :-(

Desalniettemin thnx voor je antwoord!
Maar werkt het ook in die app?
Ik kan ook wel instellen dat mijn niet-dimbare lamp moet dimmen maar technische is het niet mogelijk.

Heb je de mogelijkheid om dat eens te proberen? Ik ben daar wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John1967
Ga ik wel doen maar nu ff niet; ik heb eergisteren de Tuya app gebruikt en alles ingesteld en alles lijkt te werken nu op die ene functie na. Ik heb al gezien dat ik de gateway moet resetten om op te nemen in de Woox app en daar heb ik nu even geen tijd voor. Wellicht in het weekeinde pas.

Ik kan je wel een dm sturen met de link die ik kreeg van Woox met de handleiding waar het in staat als je wilt.

Ik kan je wel de handleiding die ik kreeg van Woox wel mailen als je wilt.

[ Voor 9% gewijzigd door John1967 op 27-06-2022 19:46 . Reden: geen link van handleiding alleen document ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 21:07
Ik heb zelf nog geen batterij gevoede zigbee of zwave rookmelders (non listening devices) gezien die dit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Daar zeg je wat inderdaad, nu ik erover nadenk zijn inderdaad de meeste luisterende apparaten 230 gevoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:58
Dat gaat niet werken. Die rookmelder is onder verschillende namen uitgebracht, maar de functie is gewoon niet ingebouwd. Je kan bij dat model helaas helemaal niks naar het apparaat sturen. De Woox is een totaal andere rookmelder met andere software. Die heeft wel wat mogelijkheden om er commando's naar toe te sturen. Zoals te zien op de docupagina bij zigbee2mqtt voor dat model, kan je sturen dat hij moet afgaan: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/R7049.html De hub stuurt dan dus naar alle waarschijnlijkheid dat commando naar de overige brandmelders. Een flinke verbetering maar je hebt nog steeds het risico dat die brand net bij je hub ontstaat waardoor de aansturing niet meer werkt. Binding was beter geweest, maar een dergelijk model die dat ondersteunt heb ik nog niet gevonden.

Nog een mooi extraatje van Tuya, ze babbelen wel Zigbee maar met wat eigen implementaties. Tot eigen versleuteling aan toe in sommige gevallen. De software even aanpassen zodat het wordt ondersteund is er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 21:07
S-te-fan schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:56:
Daar zeg je wat inderdaad, nu ik erover nadenk zijn inderdaad de meeste luisterende apparaten 230 gevoed.
Zwave en zigbee hebben flirs devices, maar nog niet in een rookmelder gezien.
Pagina: 1