Internet achter in de tuin (veranda)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-03 11:36
Hallo,

Wij hebben achter in de tuin een veranda met tuinhuisje en nu is daar het wifi internet niet sterk genoeg.
Het lukt mij niet om nu nog een utp kabel daar naartoe te trekken, dus zat ik te denken aan een powerline adapter. Dit werkt bij ons binnen ook perfect.

Nu zie ik 2 opties, 1 die ook een wifi signaal uitstuurt en 1 zonder wifi. Nu was mijn 1e idee om er een acces point aan te hangen, maar als de optie met wifi even goed werkt, dan lijkt mij dat ook prima, of zijn daarbij addertjes onder het gras?

https://www.coolblue.nl/p...l39LU%2Caclr_1011lvVnx3zv

https://www.coolblue.nl/p...l39LU%2Caclr_1101lvUTxPCI

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Los van dat het wispelturige klote dingen zijn, die het vandaag redelijk doen maar morgen niet. Nee geen slangen in het gras volgens mij.

Zou idd voor de gene gaan met wifi,. Hoef je geen ap bij de veranda te plaatsen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
jack zomer schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:06:
Los van dat het wispelturige klote dingen zijn, die het vandaag redelijk doen maar morgen niet. Nee geen slangen in het gras volgens mij.

Zou idd voor de gene gaan met wifi,. Hoef je geen ap bij de veranda te plaatsen
Bedankt voor je reactie. Ik heb de tv ook aangesloten met powerline adapters en nooit last van storing.

Het gaat mij niet om het gras, maar ik kan dit niet onder de terrastegels door leggen en de router in onze woning zit in de gang. Ik begin er niet aan om een utp kabel helemaal door mijn woning te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Pakhaas schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:10:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb de tv ook aangesloten met powerline adapters en nooit last van storing.

Het gaat mij niet om het gras, maar ik kan dit niet onder de terrastegels door leggen en de router in onze woning zit in de gang. Ik begin er niet aan om een utp kabel helemaal door mijn woning te trekken.
Een slang in het gras staat voor nieuws wat binnenkort naar je toe zal komen, waar je niet blij mee gaat zijn.
;)

Verder hangt het er vanaf wat je binnen hebt. Als je daar al een multi ap set hebt staan dan is het wel te overwegen de extra node ook buiten via powerline ge zetten zodat je een eenduidige config hebt

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:34
jack zomer schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:06:
Nee geen slangen in het gras volgens mij.
Addertjes onder het gras, noem je zoiets. Geen idee waar jouw versie vandaan komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:33
hcQd schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:37:
[...]

Addertjes onder het gras, noem je zoiets. Geen idee waar jouw versie vandaan komt.
Snake on a plain waarschijnlijk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:50
Voor een schuur/tuinhuisje is powerline vaak de makkelijkste oplossing.
Ik heb dat zelf en bij diverse kennissen ook in gebruik.
Met een los accesspoint of ,inderdaad wel zo makkelijk, met Wifi/powerline module gecombineerd.
Als je al powerline hebt zou je in principe aan een extra powerline/Wifi module al voldoende hebben.
Maar dat hangt er ook vanaf welke bestaande powerline configuratie je nu hebt natuurlijk.
Zelf heb ik trouwens al mijn Powerline spul van V/A :P

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 27-06-2022 19:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pakhaas schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:10:
[...]

Als je die dingen toch in huis hebt:

Neem je bestaande adapter bij de TV en plaats achter in de tuin. Kijk of je verbinding krijgt en zo ja hoe snel/stabiel. Goed genoeg? Vooral doen. Zo niet: vooral niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjax
  • Laatst online: 08-05 12:04
Ik heb in een soortgelijke situatie ook geëxperimenteerd met PowerLine adapters. Binnen deden die het prima, in de schuur niet meer, maar dat is ook een afstand van zo’n 60 meter. Uiteindelijk alles eruit gegooid en vervangen door een Unify setup met 4 AP’s in huis en een point-to-point verbinding naar de schuur. Stabiel en goede snelheid overal in en om het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Bedankt voor alle tips!

@dion_b ik was idd van plan om die van de tv even te proberen in het tuinhuisje voordat ik over ga tot de aanschaf.

Die wij nu hebben is ooit van Telfort geweest. Is het mogelijk om verschillende merken met elkaar te combineren?

Zoiets, daarvan hangt er dus 1 bij de router en 1 achter de tv.:
Afbeeldingslocatie: https://merkandi.nl/images/offer/1-1540296694-1540297496.png

[ Voor 7% gewijzigd door Pakhaas op 27-06-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pakhaas schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:09:
Bedankt voor alle tips!

@dion_b ik was idd van plan om die van de tv even te proberen in het tuinhuisje voordat ik over ga tot de aanschaf.

Die wij nu hebben is ooit van Telfort geweest. Is het mogelijk om verschillende merken met elkaar te combineren?

[Afbeelding]
Die van telfort en kpn zijn meestal devolo 500 of 1200 versies met eigen logo erop, dus met een devolo moet het wel werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:53
Let op dat 2 sets powerline adapters elkaar kunnen verstoren (dat is mijn ervaring in ieder geval).
Set van 2 deed het prima, derde toevoegen zorgde voor heel vaak verbinding kwijt raken. Zodra er willekeurig 1 werd verwijdert werkte het weer goed.
Ook 2 verschillende sets werkte niet goed.
Kan zijn dat als het verschillende aardlek groepen of fases zijn je daar geen last van hebt.
Bedankt voor alle tips!

[Afbeelding]
Ja, in Antwerpen kon ik ooit op die van de bovenburen mee liften met een oude klik aan klik uit, maar ze zullen niet allemaal met elkaar werken...

[ Voor 46% gewijzigd door Cyriel85 op 27-06-2022 20:23 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:50
[Afbeelding]
Merkandi: PowerLine PLC 200Mbs AV200 Homeplug netwerkadapter Telfort MT 2382

Als het echt deze zijn?
Dat zijn dan wel erg verouderde types (AV200), dan kan je beter meteen alles vernieuwen natuurlijk.

Maar powerline modules zijn normaal gesproken onderling wel compatible en dus met elkaar te combineren, tenzij afwijkende standaards worden gebruik zoals bijvoorbeeld Ziggo powerline?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Net even getest en het internet werkt perfect in de tuin. Ik ga het gewoon proberen met die wifi types en zie wel of het werkt, anders stuur ik ze terug. Kan dan altijd nog die van Telfort ook nog vervangen.

Op die van Telfort staat geen merk ofzo, maar zien er wel echt zo uit en zijn super oud ja haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pakhaas schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:24:
Net even getest en het internet werkt perfect in de tuin. Ik ga het gewoon proberen met die wifi types en zie wel of het werkt, anders stuur ik ze terug. Kan dan altijd nog die van Telfort ook nog vervangen.

Op die van Telfort staat geen merk ofzo, maar zien er wel echt zo uit en zijn super oud ja haha
Kijk op de sticker, daar staat een modelnr op.

In PLC-wereld zijn er twee grote standaarden, HomePlug AV en G.hn, en per standaard meerdere revisies.

De twee standaarden kunnen niet samenwerken. Grootste deel wat je retail koopt is Homeplug AV. G.hn wordt alleen gebruikt in Devolo Magic (en dus NIET in Devolo dLAN) sets, en wat dingen van Ziggo en Telenet - maar is wel sneller/stabieler. Grote kans dat dit Homeplug AV sets zijn.

Binnen Homeplug AV heb je "200Mbps", "500Mbps", "600Mbps", "1000Mbps", "1200Mbps" en "2000Mbps". Je kunt ze altijd combineren, maar de combinatie zal alleen op snelheden werken die ze allemaal ondersteunen. Als je dus een 200Mbps en 500Mbps set combineert, gaan ze samen op 200Mbps werken. Toegevoegde waarde van mixen is minimaal dus. Het loont daarom om te weten wat je huidige set exact is, zodat je niet ofwel de boel onnodig vertraagt met langzame troep, danwel geld over de balk smijt voor snellere waar je geen voordeel uit gaat halen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
dion_b schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:30:
[...]

Kijk op de sticker, daar staat een modelnr op.

In PLC-wereld zijn er twee grote standaarden, HomePlug AV en G.hn, en per standaard meerdere revisies.

De twee standaarden kunnen niet samenwerken. Grootste deel wat je retail koopt is Homeplug AV. G.hn wordt alleen gebruikt in Devolo Magic (en dus NIET in Devolo dLAN) sets, en wat dingen van Ziggo en Telenet - maar is wel sneller/stabieler. Grote kans dat dit Homeplug AV sets zijn.

Binnen Homeplug AV heb je "200Mbps", "500Mbps", "600Mbps", "1000Mbps", "1200Mbps" en "2000Mbps". Je kunt ze altijd combineren, maar de combinatie zal alleen op snelheden werken die ze allemaal ondersteunen. Als je dus een 200Mbps en 500Mbps set combineert, gaan ze samen op 200Mbps werken. Toegevoegde waarde van mixen is minimaal dus. Het loont daarom om te weten wat je huidige set exact is, zodat je niet ofwel de boel onnodig vertraagt met langzame troep, danwel geld over de balk smijt voor snellere waar je geen voordeel uit gaat halen.
Het is inderdaad de MT 2382

https://merkandi.nl/archi...er-telfort-mt-2382/284511

Welke kan ik er nu het beste bijzoeken, of gewoon direct 4 kopen van TP-link?

[ Voor 3% gewijzigd door Pakhaas op 27-06-2022 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pakhaas schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:35:
[...]

Het is inderdaad de MT 2382

https://merkandi.nl/archi...er-telfort-mt-2382/284511

Welke kan ik er nu het beste bijzoeken, of gewoon direct 4 kopen van TP-link?
Dat is stokoud. AV200-apparaten ga je niet meer vinden denk ik. Het kan geen kwaad een enkele AV500 te nemen erbij. Je kunt ook gelijk voor drie AV500 gaan, maar nodig is het niet als je hier al tevreden mee bent.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
dion_b schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:03:
[...]

Dat is stokoud. AV200-apparaten ga je niet meer vinden denk ik. Het kan geen kwaad een enkele AV500 te nemen erbij. Je kunt ook gelijk voor drie AV500 gaan, maar nodig is het niet als je hier al tevreden mee bent.
Ja ik heb er 2 nodig (voor op de werkkamer, en veranda). Ga even kijken wat 2x AV500 kost. Heb je nog tips voor een goed setje? Is dit wat? https://www.coolblue.nl/p...lf89g%2Caclr_1101lvUTTnAA

Kan ook 4 van deze nemen voor 134 euro.

Ga ik met die 4 van 285 euro echt veel sneller internet hebben? Het enige wat wij nu doen is een beetje youtube kijken, internetten etc. Niet veel downloaden of gamen ofzo. Merk wel eens dat als ik via wifi via teams een vergadering heb en tegelijk internet..de verbinding wel slecht wordt. Maar dan druk ik er dus bedraad internet in en is het klaar. Het zou wel fijn zijn als er op de werkkamer een goed wifi punt zit, dan hoeft er geen kabel meer in.

[ Voor 19% gewijzigd door Pakhaas op 27-06-2022 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Misschien nog even goed om te weten. Wij hebben niet het snelste internet. Vlak bij de router meet ik met de laptop het wifi op 23 Mbps download en 2.74Mbps upload. Dat haalde ik net ook in de tuin met die adapter er tussen.

Heeft het dan zin om hele snelle adapters te plaatsen, of is AV500 dan ook genoeg?

[ Voor 46% gewijzigd door Pakhaas op 27-06-2022 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pakhaas schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:29:
Misschien nog even goed om te weten. Wij hebben niet het snelste internet. Vlak bij de router meet ik met de laptop het wifi op 23 Mbps download en 2.74Mbps upload. Dat haalde ik net ook in de tuin met die adapter er tussen.

Heeft het dan zin om hele snelle adapters te plaatsen, of is AV500 dan ook genoeg?
Je stroomnet is een gedeeld netwerk, dus wat je in de tuin meet deel je ook met TV en werkkamer. Je eisen zijn echter erg laag, dus dat maakt niet zoveel uit.

"Zin" moet je vooral zelf bedenken. Als je niets op je lokaal netwerk doet en alleen verbinding maakt met internet hoeft het inderdaad niet sneller te zijn.

Wel iets om rekening mee te houden binnenhuis: deze setjes verbruiken niet veel stroom, misschien 5W per kastje, maar over de jaren en zeker met huidige stroomprijzen tikt dat aan, rustig EUR 25 per kastje per jaar. Als je mogelijkheid hebt om netwerkkabel te gebruiken, is dat veel goedkoper aangezien dat na aanschaf niets meer kost en letterlijk decennia mee kan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
dion_b schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:04:
[...]

Je stroomnet is een gedeeld netwerk, dus wat je in de tuin meet deel je ook met TV en werkkamer. Je eisen zijn echter erg laag, dus dat maakt niet zoveel uit.

"Zin" moet je vooral zelf bedenken. Als je niets op je lokaal netwerk doet en alleen verbinding maakt met internet hoeft het inderdaad niet sneller te zijn.

Wel iets om rekening mee te houden binnenhuis: deze setjes verbruiken niet veel stroom, misschien 5W per kastje, maar over de jaren en zeker met huidige stroomprijzen tikt dat aan, rustig EUR 25 per kastje per jaar. Als je mogelijkheid hebt om netwerkkabel te gebruiken, is dat veel goedkoper aangezien dat na aanschaf niets meer kost en letterlijk decennia mee kan.
Bedankt. Bedoel je met netwerkkabel aanleggen naar het tuinhuisje, of een adapter zonder wifi. Verbruikt een adapter zonder wifi beduidend minder? Ik kan op de werkkamer zonder wifi toe aangezien ik daar met de laptop naast de adapter zit, maar in de tuin wel graag met de wifi.

Wij wekken jaarlijks 6000kwh stroom op en verbruiken maar zo'n 2000kwh, dus dat stroomverbruik is niet zo erg, maar wel goed om rekening mee te houden.

Bedankt voor je advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pakhaas schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:07:
[...]

Bedankt. Bedoel je met netwerkkabel aanleggen naar het tuinhuisje, of een adapter zonder wifi. Verbruikt een adapter zonder wifi beduidend minder? Ik kan op de werkkamer zonder wifi toe aangezien ik daar met de laptop naast de adapter zit, maar in de tuin wel graag met de wifi.
Ik heb het over netwerkkabel binnenhuis ipv powerline. Staat los van WiFi, als je WiFi wilt, heb je een AP nodig. Die kan in powerline geintegreerd zijn of apart (dat laatste ligt voor de hand als je een netwerkkabel gebruikt).

Ook naar tuinhuis is netwerkkabel de duurzaamste optie, maar gezien grotere afstand etc liet ik dat nog even buiten beschouwing.
Wij wekken jaarlijks 6000kwh stroom op en verbruiken maar zo'n 2000kwh, dus dat stroomverbruik is niet zo erg, maar wel goed om rekening mee te houden.
Dat maakt verbruik relatief minder relevant inderdaad :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Ja bedankt voor je advies. Ik ga eerst 2x AV500 kopen met wifi en dan zie ik wel of ik tevreden ben qua snelheid.

Ik zit hier in een relatief oude woning dus een netwerkkabel binnenhuis trekken zie ik niet zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
Update van TS:

Ik had eerst deze gekocht: https://www.coolblue.nl/p...lf89g%2Caclr_1101lvUTTnAA

Dat was een drama. Direct teruggestuurd. Geen internet.

Daarna deze: https://www.coolblue.nl/p...co-e4-mesh-wifi-2019.html

Werkt perfect. Staat 1 bij de router. 1 boven en 1 in de vensterbank achter en ik heb overal voldoende internet.

Bedankt voor alle adviezen.
Pagina: 1