Dakisolatie van buiten met HR++ Termoparels

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DandyDan
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03-02 05:56
Ha,

Ik heb een bestaand huis en wil mijn dak laten isoleren. Vanwege de grote impact die dit zou hebben om het van binnen te doen, willen we dit van buiten laten doen.
Ik dacht dat dit standaard zou betekenen: pannen eraf, pannen latten eraf, isolatieplaten erop, (nieuwe?) pannen erop. Dat het dak eventueel hoger zou uitvallen is geen probleem: vrijstaand dus geen buren die niet meedoen oid.

Maar: ik kwam een systeem tegen waarbij HR++ Termoparels met een lijm onder de pannen worden gespoten. Dit vormt dan, na uitharden, 1 laag onder je dak.

De voordelen zijn me zeer duidelijk, in 1 of 2 dagen klaar, en zeer waarschijnlijk goedkoper, alleen al door minder manuren. Maar wat zijn de nadelen. Je spuit natuurlijk nooit 14 cm isolatie materiaal onder die pannen, dus het zal wat minder geïsoleerd zijn dan met platen. Maar zijn er nog andere nadelen?

Het schijnt al jaren te bestaan maar ik had er nog nooit van gehoord. Heeft iemand hier ervaring met deze manier van daken isoleren?

En zo ja: wat zijn die ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-05 12:22

BTS

Dat wordt dan niet meer als 4 cm isolatie. Zoveel ruimte zit er ongeveer onder bij mijn dakpannen.

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
https://www.familie-klein...s-geisoleerd-door-koston/

Blogje van tweakers lid @mkleinman

[ Voor 21% gewijzigd door Paul C op 27-06-2022 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DandyDan
@ Paul
Dank je, zo te zien een positief verhaal wellicht dat @mkleinman na een jaar of 10 deze isolatie te hebben gehad wat ervaringen kan delen.

Ik kwam bij het zoeken naar ervaringen namelijk nog wat horror verhalen tegen, maar dat ging om 1 bedrijf die, aan de reacties te lezen, overal een zooitje van maakte: spouwmuur isolaties, vloer isolaties etc. Bij de korrels onder de dakpannen dus niet voldoende bindmiddel toevoegen etc.
Maar goed dat is afhankelijk van het bedrijf.
Ben vooral benieuwd naar hoe deze vorm van isolatie werkt als een goed bedrijf het aanbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:15

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Simpel en goedkoop is vaak niet de meest duurzame oplossing. Ten eerste is de te winnen isolatiewaarde gering, ten tweede wordt het een zootje onder de dakpannen. Dat is niet fijn als je later nog eens wat aan je dak wil doen, bijvoorbeeld pannen vervangen o.i.d. Bekijk eerst eens de staat van het dakbeschot, panlatten en of er een folie is aangebracht. Ik zou zelf gaan voor een degelijke oplossing met een hogere isolatiewaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:31

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

DandyDan schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:16:
@ Paul
Dank je, zo te zien een positief verhaal wellicht dat @mkleinman na een jaar of 10 deze isolatie te hebben gehad wat ervaringen kan delen.

Ik kwam bij het zoeken naar ervaringen namelijk nog wat horror verhalen tegen, maar dat ging om 1 bedrijf die, aan de reacties te lezen, overal een zooitje van maakte: spouwmuur isolaties, vloer isolaties etc. Bij de korrels onder de dakpannen dus niet voldoende bindmiddel toevoegen etc.
Maar goed dat is afhankelijk van het bedrijf.
Ben vooral benieuwd naar hoe deze vorm van isolatie werkt als een goed bedrijf het aanbrengt.
Wat wil je precies weten, dan zal ik proberen die vragen te beantwoorden.

Wel 1 belangrijk ding: Ben ik tevreden over de isolatie? Yes! Zou ik 't weer doen op deze manier met de informatie die ik nu heb? Nee.

Het vervangen van je dakpannen wordt lastiger en het plaatsen van zonnepanelen of een zonneboiler wordt een heel stuk problematischer omdat je dan eerst isolatie weg moet bikken. Die isolatie vormt 1 harde plaat achter je dakpan.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:25
Ik zou dat echt nooit doen. Het is een soort laatste lapmiddel, net als bodemisolatie.

Als je je dak wil isoleren wil je dat in 1 keer goed doen, dus of 18cm per op je dakbeschot of 20cm minerale wol aan de binnenkant. De rest is gerommel in de marge en jezelf voor de gek houden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
No Hands schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:27:
Ik zou dat echt nooit doen. Het is een soort laatste lapmiddel, net als bodemisolatie.

Als je je dak wil isoleren wil je dat in 1 keer goed doen, dus of 18cm per op je dakbeschot of 20cm minerale wol aan de binnenkant. De rest is gerommel in de marge en jezelf voor de gek houden.
Het helpt wel ook tegen tocht dichting. uiteindelijk is dat net zo belangrijk zoniet belangrijker dan isoleren, maar idd last resort. grappig is dat dat door de jaren heen veranderd, jaren geleden toegepast bij een huis met een dakbeschot wat "te gaaf" was om weg te timmeren en weinig ruimte binnen. nu zou je dat niet zo snel meer doen voor een beetje gemak of estetiek.. helemaal eens met @mkleinman weinig mis mee, maar ik zou het nu niet meer zo doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De isolatieboer die hier kwam voor de spouwmuurisolatie raadde het af, door de weersinvloeden kom je nog lang na aanbrengen de parels tegen in de omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DandyDan
@mkleinman Dank voor je antwoord, je beantwoord eigenlijk mijn ongestelde maar belangrijkste vraag: zou je het weer doen!

Ik kende deze manier van isoleren totaal niet en ken ook niemand die het heeft gedaan, dus vandaar de vraag. Omdat het dak nogal fors is qua afmetingen (ruim 350m2) is een mogelijk goedkopere oplossing zeker de moeite waard om even verder naar te kijken.

Ik zoek ervaringen met een dergelijke manier van isoleren, van mensen die het zelf hebben gedaan. Dat het minder zal isoleren dan platen van 14 cm dik is natuurlijk een inkoppertje, Ik was juist opzoek naar ervaringen over de lange termijn, het zal ongetwijfeld isoleren, zeker beter dan geen isolatie, maar ook andere factoren spelen natuurlijk mee.

Dakpannen lastiger vervangen is inderdaad een goede, net als rondzwervende parels. En ook het punt van de zonnepanelen en de zonneboiler is een goede. Ik heb nu 18 zonnepanelen liggen, maar dat zullen er in de toekomst zeer waarschijnlijk wel meer worden (EV of PHEV komt volgend jaar) en ook een zonneboiler staat hoog op mijn lijst, dus makkelijk zaken op het dak kunnen leggen is wel een optie. Jouw antwoord dat je tevreden bent over de isolatie, maar het een andere keer anders zou doen is voor mij een hele waardevolle.

Waarschijnlijk blijft het dus bij het oude plan: platen aan de buitenkant op het dak.

• gerbenh
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-11-2023
Heb dit 4 jaar geleden laten doen. Vrijwel geen rondslingerende parels. 's Winters blijft de sneeuw laneger op het dak liggen dan bij mijn buren. Zonnepanelen (10 m2) heb ik eerst laten liggen. Geschatte R waarde is 2 (m2.K)/Watt. Ik denk er over om langs binnen nog extra te gaan isoleren. Ik zou het een ander niet adviseren.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dezelfde parels als die ze (ook met lijm) in de spouwmuur blazen?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1