Advies gevraagd over offertes van Zonnepanelen en ligging van de panelen.
Vanaf november krijgen wij de sleutel van het huis. Betreft nieuwbouw(2015 bouwjaar).:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TDTWM4hWO5FNAOJ4is11S6Lr.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/p1E8dFMLp2t7pjuKA99Xp2Og.jpg?f=fotoalbum_large)
Dak is dus precies oost-west dak.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a7V1kZ1Ar7liqwqdXlx8khUA.jpg?f=user_large)
Dak staat dus in een helling van 45 graden.
Op het oosten van het dak zit een enkele dakkapel.
Op de westkant zit een dakraam.
Huidige bewoners afgelopen jaar 5400 kwh verbruikt(erg hoog). Zelf verwacht ik 3500 tot 4000 kwh te gaan verbruiken.:strip_exif()/f/image/OD3wueOlHiIdh2QfOsbOgyKK.jpg?f=fotoalbum_large)
Opvallend is de opstelling die bijna bij elke partij wel anders was. Na verschillende partijen gesproken te hebben lijkt mij een Oost-West 40-60 opstelling het beste. Dus bij 10 panelen 4 panelen op de oost kant en 6 panelen op de west kant.
:strip_exif()/f/image/OJYxz1CnIe8lXFgnhdgKdLu3.jpg?f=fotoalbum_large)
Een aantal dingen waar ik hoop dat jullie mij advies bij kunnen geven:
- Zijn dit aantrekkelijke offertes of mist er nog een partij? ( Ik wacht nog op Zonneplan maar die duurde erg lang met afgeven offerte)
- Momenteel 1 - fase als ik het goed heb gezien op foto's van de meterkast. Moet ik overgaan op 3-fase? Wat is daarvoor nodig? WIj hebben momenteel ook een elektrische lease auto en zijn in dubio om een laadpaal te laten plaatsen.
- Andere dingen waar ik nog rekening mee moet houden?
- Wat verwachten jullie dat er met de prijzen van de zonnepanelen gaat gebeuren? De leadtimes zijn momenteel bij sommige partijen erg lang, andere kunnen ze direct er op leggen. Nu ben ik er nog vroeg bij voor november maar ik kan dus ook wachten als de prijzen wellicht gaan dalen(maar dat lijkt mij momenteel niet).
- Er viel mij op dat in de offerte een eerste verwachte opbrengst werd afgegeven. Als ik die afzet tegen de opbrengst die de panelen zouden kunnen leveren, dan kwam dat % niet altijd overeen met de %effectiviteitsgarantie. Doe ik hier iets fout of gaat er iets anders mis?
Vanaf november krijgen wij de sleutel van het huis. Betreft nieuwbouw(2015 bouwjaar).
Foto's
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TDTWM4hWO5FNAOJ4is11S6Lr.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/p1E8dFMLp2t7pjuKA99Xp2Og.jpg?f=fotoalbum_large)
Dak is dus precies oost-west dak.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a7V1kZ1Ar7liqwqdXlx8khUA.jpg?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Volgende bouwtekening is het huis 510 cm breed en het schuine dak is ongeveer 6 meter lang.Dak staat dus in een helling van 45 graden.
Op het oosten van het dak zit een enkele dakkapel.
Op de westkant zit een dakraam.
Schaduw
Er is geen schaduw in de buurt, behalve de randen van het dakkapel kunnen voor schaduw zorgen.Jaarverbruik
Momenteel 2 persoons huishouden met laag verbruik (1200 kwh) maar klein appartement.Huidige bewoners afgelopen jaar 5400 kwh verbruikt(erg hoog). Zelf verwacht ik 3500 tot 4000 kwh te gaan verbruiken.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Volgens mij Fase 1 - op de elektriciteitsmeter staat alleen maar 230V.Budget en doel
Budget is ca. 6500€ en doel is om toekomstbestendig te zijn.Wie gaat het project uitvoeren
Een van de gekozen partijen die de zonnepanelen ook komen leggen.Bijhouden van data
Ik zal zelf alles bijhouden en blijven meten, denk dat de standaard verkregen data genoeg is.Reeds verkregen offertes
:strip_exif()/f/image/OD3wueOlHiIdh2QfOsbOgyKK.jpg?f=fotoalbum_large)
Opvallend is de opstelling die bijna bij elke partij wel anders was. Na verschillende partijen gesproken te hebben lijkt mij een Oost-West 40-60 opstelling het beste. Dus bij 10 panelen 4 panelen op de oost kant en 6 panelen op de west kant.
:strip_exif()/f/image/OJYxz1CnIe8lXFgnhdgKdLu3.jpg?f=fotoalbum_large)
Regio
Alles speelt zich af in de prachtige omgeving van Utrecht.Een aantal dingen waar ik hoop dat jullie mij advies bij kunnen geven:
- Zijn dit aantrekkelijke offertes of mist er nog een partij? ( Ik wacht nog op Zonneplan maar die duurde erg lang met afgeven offerte)
- Momenteel 1 - fase als ik het goed heb gezien op foto's van de meterkast. Moet ik overgaan op 3-fase? Wat is daarvoor nodig? WIj hebben momenteel ook een elektrische lease auto en zijn in dubio om een laadpaal te laten plaatsen.
- Andere dingen waar ik nog rekening mee moet houden?
- Wat verwachten jullie dat er met de prijzen van de zonnepanelen gaat gebeuren? De leadtimes zijn momenteel bij sommige partijen erg lang, andere kunnen ze direct er op leggen. Nu ben ik er nog vroeg bij voor november maar ik kan dus ook wachten als de prijzen wellicht gaan dalen(maar dat lijkt mij momenteel niet).
- Er viel mij op dat in de offerte een eerste verwachte opbrengst werd afgegeven. Als ik die afzet tegen de opbrengst die de panelen zouden kunnen leveren, dan kwam dat % niet altijd overeen met de %effectiviteitsgarantie. Doe ik hier iets fout of gaat er iets anders mis?
[ Voor 8% gewijzigd door assn op 27-06-2022 20:30 ]