Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-10 10:56
Advies gevraagd over offertes van Zonnepanelen en ligging van de panelen.
Vanaf november krijgen wij de sleutel van het huis. Betreft nieuwbouw(2015 bouwjaar).
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_asBA0RgeAYGo_YRfQ2jL2c7bnk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TDTWM4hWO5FNAOJ4is11S6Lr.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WW5mOSTwMrgD3IR9BVrhl56ywb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1E8dFMLp2t7pjuKA99Xp2Og.jpg?f=fotoalbum_large
Dak is dus precies oost-west dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xv0zIaqEsrpVp1_OWpmkpsW2QTg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a7V1kZ1Ar7liqwqdXlx8khUA.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Volgende bouwtekening is het huis 510 cm breed en het schuine dak is ongeveer 6 meter lang.
Dak staat dus in een helling van 45 graden.
Op het oosten van het dak zit een enkele dakkapel.
Op de westkant zit een dakraam.
Schaduw
Er is geen schaduw in de buurt, behalve de randen van het dakkapel kunnen voor schaduw zorgen.
Jaarverbruik
Momenteel 2 persoons huishouden met laag verbruik (1200 kwh) maar klein appartement.
Huidige bewoners afgelopen jaar 5400 kwh verbruikt(erg hoog). Zelf verwacht ik 3500 tot 4000 kwh te gaan verbruiken.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Volgens mij Fase 1 - op de elektriciteitsmeter staat alleen maar 230V.
Budget en doel
Budget is ca. 6500€ en doel is om toekomstbestendig te zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
Een van de gekozen partijen die de zonnepanelen ook komen leggen.
Bijhouden van data
Ik zal zelf alles bijhouden en blijven meten, denk dat de standaard verkregen data genoeg is.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAxKs2XoE28ZpzsBBQ3-lMFHncs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OD3wueOlHiIdh2QfOsbOgyKK.jpg?f=fotoalbum_large

Opvallend is de opstelling die bijna bij elke partij wel anders was. Na verschillende partijen gesproken te hebben lijkt mij een Oost-West 40-60 opstelling het beste. Dus bij 10 panelen 4 panelen op de oost kant en 6 panelen op de west kant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bll3Jv5rA5-5S-YvHE3VCOx_mM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJYxz1CnIe8lXFgnhdgKdLu3.jpg?f=fotoalbum_large
Regio
Alles speelt zich af in de prachtige omgeving van Utrecht.

Een aantal dingen waar ik hoop dat jullie mij advies bij kunnen geven:
- Zijn dit aantrekkelijke offertes of mist er nog een partij? ( Ik wacht nog op Zonneplan maar die duurde erg lang met afgeven offerte)
- Momenteel 1 - fase als ik het goed heb gezien op foto's van de meterkast. Moet ik overgaan op 3-fase? Wat is daarvoor nodig? WIj hebben momenteel ook een elektrische lease auto en zijn in dubio om een laadpaal te laten plaatsen.
- Andere dingen waar ik nog rekening mee moet houden?
- Wat verwachten jullie dat er met de prijzen van de zonnepanelen gaat gebeuren? De leadtimes zijn momenteel bij sommige partijen erg lang, andere kunnen ze direct er op leggen. Nu ben ik er nog vroeg bij voor november maar ik kan dus ook wachten als de prijzen wellicht gaan dalen(maar dat lijkt mij momenteel niet).
- Er viel mij op dat in de offerte een eerste verwachte opbrengst werd afgegeven. Als ik die afzet tegen de opbrengst die de panelen zouden kunnen leveren, dan kwam dat % niet altijd overeen met de %effectiviteitsgarantie. Doe ik hier iets fout of gaat er iets anders mis?

[ Voor 8% gewijzigd door assn op 27-06-2022 20:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Even serieus.. 13 offertes ja?

Of de prijzen wel of niet gaan dalen kunnen we niet voorspellen. Maar ik durf hem wel aan. Nee die gaan niet dalen. En al zeker niet op korte termijn.

Ik zou in elk geval zoveel mogelijk panelen leggen. Benut elke mogelijke plek die nu kan. Later iemand opnieuw laten komen kost altijd meer, en de energiebehoefte gaat alleen maar omhoog. Met de afbouw van het salderen wil je gewoon zoveel mogelijk opwek.

De prijzen per WP liggen op dit moment behoorlijk wat hoger dan een tijdje terug maar dat is nu een beetje de markt geworden helaas. Het moet zeker wel wat goedkoper kunnen, je kan eens beginnen met in een webshop wat materialen bij elkaar te klikken en te kijken en waar je dan op uitkomt.
Aan de andere kant is het ook gewoon zo dat je ze op je dak wil hebben, dus soms is de keuze er niet altijd.

Met het verwachte eigen verbruik wat je aangeeft heb je nog niet heel veel over. Aan de andere kant het is sowieso beter dan geen panelen natuurlijk.

[ Voor 94% gewijzigd door NileZ_ op 27-06-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
NileZ_ schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:44:
Even serieus.. 13 offertes ja?
De eerste prijzen liepen behoorlijk uiteen dus ben ik verder offertes gaan opvragen, dat liep misschien wat uit de hand..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:05

timovd

Voorsprong door techniek

Op west kun je prima een eenvoudige stringomvormer gebruiken zoals Svea Solar voorstelt en dan voor op oost een micro-omvormer. Een Growatt zou de voorkeur hebben, want dat is flink veel waar voor je geld.
De IQ7+ is te zwak voor de voorgestelde panelen. Kunnen ze ook de IQ7a aanbieden?

[ Voor 16% gewijzigd door timovd op 27-06-2022 15:57 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

assn schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:54:
[...]

De eerste prijzen liepen behoorlijk uiteen dus ben ik verder offertes gaan opvragen, dat liep misschien wat uit de hand..
Ik kan niet eens 13 leveranciers vinden met een clean record qua reviews :P Daar begint mijn voorselectie vaak al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
timovd schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:56:
Op west kun je prima een eenvoudige stringomvormer gebruiken zoals Svea Solar voorstelt en dan voor op oost een micro-omvormer. Een Growatt zou de voorkeur hebben, want dat is flink veel waar voor je geld.
De IQ7+ is te zwak voor de voorgestelde panelen. Kunnen ze ook de IQ7a aanbieden?
Dus in dat geval 10 panelen op de westzijde in serie geschakeld en dan aan de oostzijde nog 4 panelen met microomvormer, Growatt of IQ7a(weet niet of zij die leveren)?

Hoe zit als je bijvoorbeeld een dakkapel aan de voorkant plaats en je wilt panelen op het dak leggen of verwijderen. Is dat voor een serieschakeling geen probleem?
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:59:
[...]

Ik kan niet eens 13 leveranciers vinden met een clean record qua reviews :P Daar begint mijn voorselectie vaak al ;)
Ja wellicht goed om de selectie met reviews even uit te dunnen. Zo zie ik dat Svea Solar al niet goed scoort bij Trust Pilot >:)

[ Voor 20% gewijzigd door assn op 27-06-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:40
@assn Hoe heb je die prijs op de onderste regel berekend? Wat ik geprobeerd hebt komt voor Svea niet uit op wat jij berekend...

Euro ex.BTW / som(paneel vermogen) graag?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Ronald schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:57:
@assn Hoe heb je die prijs op de onderste regel berekend? Wat ik geprobeerd hebt komt voor Svea niet uit op wat jij berekend...

Euro ex.BTW / som(paneel vermogen) graag?
Ik heb euro ex. btw / effectief vermogen gedaan. Maar ik vroeg mij al af of het effectief vermogen wel de juiste waarde is om mee te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Alles wat situatie en rekenmethode afhankelijk is werkt niet voor vergelijking ;-)

Vandaar dus domweg de kosten ex.btw (dat is immers wat je in NL betaald) / som van paneelvermogen.

Dat je voor jezelf iets anders wil weten snap ik... Ik heb ook cent/kWh gebruikt voor mijzelf (een hele mooie <5ct, maar dat is zelf gelegd)...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Ronald schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:28:
Alles wat situatie en rekenmethode afhankelijk is werkt niet voor vergelijking ;-)

Vandaar dus domweg de kosten ex.btw (dat is immers wat je in NL betaald) / som van paneelvermogen.

Dat je voor jezelf iets anders wil weten snap ik... Ik heb ook cent/kWh gebruikt voor mijzelf (een hele mooie <5ct, maar dat is zelf gelegd)...
Ik heb de afbeelding geupdate. Eentje met prijs / som van paneelvermogen en ik heb mijn oude formule ook laten staan om toch een beeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Je hebt incl BTW, ik kom voor Svea op €1,32/Wp - nog steeds niet erg voordelig.

Wel zijn ze de enige waar ik het eens ben met het legplan op Oost. Dak vol namelijk.

Als ik een en ander bij elkaar klik bij Solar Outlet krijg ik 16x400Wp (10W, 6O) bij elkaar, inclusief installatie voor 6400 ex.btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Ronald schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:12:
Je hebt incl BTW, ik kom voor Svea op €1,32/Wp - nog steeds niet erg voordelig.

Wel zijn ze de enige waar ik het eens ben met het legplan op Oost. Dak vol namelijk.

Als ik een en ander bij elkaar klik bij Solar Outlet krijg ik 16x400Wp (10W, 6O) bij elkaar, inclusief installatie voor 6400 ex.btw.
Hoe kan het dat zoiets zoveel goedkoper is?
16 panelen voor die prijs incl. Installatie komt geen een partij hierboven aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Je hebt ondanks veel offertes weinig 'geluk' gehad... Je beste offerte is die van Coolblue - Gebruik van dure componenten (Met name Enphase). Dit ondanks de wat lichte IQ7+ (Wat in jouw geval minder erg is - de piek van een 400Wp Oost of West liggend paneel, op ook nog vrij steil dak is lager dan een zuid liggend paneel op 30 graden.)

Het jammere van het dure Enphase: je gebruikt het beschikbare omvormer vermogen maar 1 keer, terwijl de pieken op jouw dak behoorlijk uit elkaar gaan liggen. Zo kom je redelijk uit met een 4kW omvormer voor 6kW aan panelen (@migjes wil dat heel mooi laten zien). Een string omvormer kost minder, en het dubbel inzetten scheelt nog eens extra.

Solar Outlet is uiteindelijk een beetje een prijsvechter met behoorlijke volumes waardoor ze erg vaak onder de prijs van meer lokale partijen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Ronald schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:15:
Je hebt ondanks veel offertes weinig 'geluk' gehad... Je beste offerte is die van Coolblue - Gebruik van dure componenten (Met name Enphase). Dit ondanks de wat lichte IQ7+ (Wat in jouw geval minder erg is - de piek van een 400Wp Oost of West liggend paneel, op ook nog vrij steil dak is lager dan een zuid liggend paneel op 30 graden.)

Het jammere van het dure Enphase: je gebruikt het beschikbare omvormer vermogen maar 1 keer, terwijl de pieken op jouw dak behoorlijk uit elkaar gaan liggen. Zo kom je redelijk uit met een 4kW omvormer voor 6kW aan panelen (@migjes wil dat heel mooi laten zien). Een string omvormer kost minder, en het dubbel inzetten scheelt nog eens extra.

Solar Outlet is uiteindelijk een beetje een prijsvechter met behoorlijke volumes waardoor ze erg vaak onder de prijs van meer lokale partijen zitten.
Dus de opzet is dan 10 west en 6 Oost - 1 serie omvormer en dan 6 micro omvormers voor op Oost?
Nog advies welke soort? Hierboven wordt al Growatt genoemd.

En wat voor soort panelen? Zie allerlei merken maar als leek geen idee waar je uit moet kiezen 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door assn op 27-06-2022 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Nee alleen serie omvormer.
Growatt en GoodWe kunnen prima omgaan met een set van 6 en kunnen 2 sets onafhankelijk aansturen.

Panelen: verschillen onderling zijn minimaal. Sommigen betere garantie. Afmetingen verschillen en dat kan gunstig/ongunstig uitvallen op jouw dak. Nauwkeurig meten is devies, Solar outlet komt zeker niet schouwen.

Als je handig bent met tekensoftware: Sunny Design.

Plattegrond van je huis kan nuttig zijn, let op buitenmaten :-)
Satelliet is ernstig onscherp... wonder dat er zoveel goed gaat met de bedrijven die niet schouwen :D

[ Voor 40% gewijzigd door Ronald op 27-06-2022 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Ik zal offerte nummer 12 moeten opvragen, voor mij is het een raadsel wat ik aan montagemateriaal moet bestellen en welke omvormers. Maar 16 panelen zitten op 3200 euro + omvormer ca. 700 + wat materiaal en installatie van 1200 zit je inderdaad stuk onder de offerte prijzen. Benieuwd waar zij dan mee terugkomen.

Sunny Design mooi programma, even mee zitten puzzelen maar gevaar zit er in dat ik pas in november er ga wonen en niet exact weet waar het dakraam zit en hoe groot die is, evenals de dakkapel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klOfWLsAwWkZc-AwOlnPlhPPW5k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZENbNGHrYkBJnrg1DZn7PnZK.jpg?f=user_large

[ Voor 40% gewijzigd door assn op 27-06-2022 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Als wat ik denk dat past past (op basis van de diverse legplannen)

2 set van 4 portrait, 1 set van 2 portrait op west
1 set van 2 portrait, 2 sets van 1 portrait op oost.

Als je 7 meter lengte hebt over je dak en je kunt leven met een witte backsheet kun je deze doen: https://www.solar-outlet....no-silver-frame-hiku.html

Anders deze https://www.solar-outlet....-white-half-cut-perc.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcLlB9lkbScfnagEKjnlRMtRuMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3lqtB9EMMrHV53sCD8kvkWXf.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPlyW79H84q9KCXj5dotsyOfZVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RA5UNDEaLEoX1LREJjW5n9BW.png?f=fotoalbum_large

4kW omvormer prima. 3,6 kom je net mee weg.
Met de Canadian wil je minimaal naar de 4kW, tot rond 4,5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assn
Die Canadian gaat niet passen helaas, dak is 6 meter lang dus dan kijk ik naar die Denim of zelf zag ik deze met 25 jaar garantie:

https://www.solar-outlet....-all-black-half-cell.html
Die heb ik ingetekend in Sunny Design hierboven. Dan lijkt alles te passen zoals jij zei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Ook prima, variant van wat ik heb ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:50
@assn
oost-west:
zie mijn dak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqZTKfU3bawwMqnqt9WURkDX-oE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large

jep er zit een aardig tijd verschil tussen de top bereiken van panelen tussen oost en west.
dus meer Wp als W omvormer, no probleem.

zoals @Ronald je al laat zien:
6x415Wp + 10x415Wp op maar een SB 3,6 van 16A.
dit is vrij krap en een beetje de onder grens met maar 3600W.
maar bedenk ook dat een paneel 415Wp heeft maar dan is zijn NOCT vaak een 290W.
en dan haal je op de hete zomer dagen gewoon een mooie score.
allen in de lente gooi (aftoppen) je iets weg als de panelen/lucht nog koeler is.
(een 4-5 kW omvormer is dan iets leuker maar eigenlijk doe je het dan voor de kWh opbrengst, niet voor de financiële opbrengst, is dus persoonlijk wat je wil.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
migjes schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:47:
@assn

6x415Wp + 10x415Wp op maar een SB 3,6 van 16A.
dit is vrij krap en een beetje de onder grens met maar 3600W.
maar bedenk ook dat een paneel 415Wp heeft maar dan is zijn NOCT vaak een 290W.
en dan haal je op de hete zomer dagen gewoon een mooie score.
allen in de lente gooi (aftoppen) je iets weg als de panelen/lucht nog koeler is.
(een 4-5 kW omvormer is dan iets leuker maar eigenlijk doe je het dan voor de kWh opbrengst, niet voor de financiële opbrengst, is dus persoonlijk wat je wil.)
Dank! Mooie grafiek met perfecte opbrengsten gedurende de hele dag lijkt mij zo.
Als ik naar de Growatt omvormer kijk op Solar outlet verschilt een 3600 en 4600 TL-XE maar 100 euro.
Waarom zou je die 100 op de gehele offerte willen besparen? Dat bedrag is relatief natuurlijk maar heel weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@assn 3,6 wil iedereen afzekeren op een 25A hoofdzekering (normaal bij 3 fase aansluiting)... Iets met de selectiviteitsdiscussiekanmetwormen...

De 4,2 is ideaal, 4,6 geen probleem. Bij de Growatts kunnen ze allemaal even goed met de kortere string om gaan. Beide zijn op een 1 fase aansluiting, normaal 35A of 40A zogenoemd 'selectief' met een 20A af te zekeren.

En nu we toch over afzekeren hebben... Je aardlekschakelaars (en mogelijk bedrading!) vinden 55A niet lief: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

Dit is wat vrijwel geen enkele installateur in orde maakt; wat toch echt zou moeten.

En de AC bekabeling in 4mm² of zelfs 6mm² uitvoeren... Minder spanningsval naar meterkast: betere positie als daar hoge netspanning heerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Ronald schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:25:
@assn
De 4,2 is ideaal, 4,6 geen probleem. Bij de Growatts kunnen ze allemaal even goed met de kortere string om gaan. Beide zijn op een 1 fase aansluiting, normaal 35A of 40A zogenoemd 'selectief' met een 20A af te zekeren.

En nu we toch over afzekeren hebben... Je aardlekschakelaars (en mogelijk bedrading!) vinden 55A niet lief: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

Dit is wat vrijwel geen enkele installateur in orde maakt; wat toch echt zou moeten.

En de AC bekabeling in 4mm² of zelfs 6mm² uitvoeren... Minder spanningsval naar meterkast: betere positie als daar hoge netspanning heerst.
Dit begrijp ik niet helemaal. Wat betekent dit concreet voor mijn installtie van PV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Dat er een beschermende 40A installatieautomaat geplaatst moet worden waar de de stroom van het net en de PV parallel op ingevoerd wordt. Vanaf deze automaat gaat dan de distributie naar je aardlekschakelaars.

Maar elke elektricien zou dat document moeten snappen... ook die van een PV boer (Die schermen met NEN1010). Zo niet :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-10 21:45
Alle opties met Solaredge en 10 panelen verdeeld over 2 daken kunnen de prullenbak in.

Ga aub voor maximale dak bedekking. Ik weet bijna zeker dat uw beide buren niet-vol-leg-spijt hebben nu de hedendaagse energieprijzen zo hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
mathijshooi schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:19:
Alle opties met Solaredge en 10 panelen verdeeld over 2 daken kunnen de prullenbak in.

Ga aub voor maximale dak bedekking. Ik weet bijna zeker dat uw beide buren niet-vol-leg-spijt hebben nu de hedendaagse energieprijzen zo hoog zijn.
Dank, daar waren we inderdaad nu uit. Zoals het er nu naar uit ziet worden het er 16 panelen met 2 serie omvormers en een 40A Installatieautomaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robg1984
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-09 10:52
Ik was in eerste instantie sceptisch over Svea Solar, vanwege de relatief lage prijs (11 voor €4800 incl BTW) maar ze zijn snel en netjes geïnstalleerd (6 weken na aanvraag). Ze liggen er nu een week of 5 op. (Zelfde panelen en omvormer als in jouw offerte.

[ Voor 5% gewijzigd door robg1984 op 28-06-2022 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-10 21:45
assn schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:52:
[...]

Dank, daar waren we inderdaad nu uit. Zoals het er nu naar uit ziet worden het er 16 panelen met 2 serie omvormers en een 40A Installatieautomaat.
Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Ronald schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:25:
@assn 3,6 wil iedereen afzekeren op een 25A hoofdzekering (normaal bij 3 fase aansluiting)... Iets met de selectiviteitsdiscussiekanmetwormen...

Toevallig belde Zonneplan mij nog voor informatie en nog een offerte er uit te sturen. Zij gaven aan dat het met 16 panelen je hoe dan ook naar 3 x 25A moet gaan omdat je systeem het anders niet aan kan. Oftewel ik moet naar 3 fases gaan en via de netbeheerder dit gaan regelen? Uit jouw verhaal dacht ik op te maken dat het niet hoeft. Heeft het verder nog veel voordeel om dit wel te gaan doen? Anders kan ik dit nu net zo goed meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@assn Oe glad ijs! En dat bij heleboel graden buiten vandaag.

Er is een groep mensen met de mening dat je een factor 1,6 houden moet houden tussen hoofdzekering en groepzekering. Dus 16A bij 25A hoofdzekering en 25A bij een 40A hoofdzekering.
Het idee is dat je bij overbelasting alleen de groepzekering sloopt. Ja dat is wel fijn ja.

Als je naar de uitschakelkarakteristieken kijkt wordt het minder ideaal. Bij kortsluiting bijvoorbeeld is 1,6x bij lange na niet genoeg en horen ze beiden tegelijk te gaan.

een 5kW omvormer is in normaal bedrijf niet in staat een 25A hoofdzekering er uit te krijgen.
En een 3,68kW omvormer is zogenoemd selectief (16A). Dus die red het helemaal niet.

Stel nu dat de omvormer catastrofaal stuk gaat door een interne kortsluting.
Dan gaat ook die 3,68kW je 25A hoofdzekering slopen. Met een beetje mazzel zou een C-kar 40A er net in blijven, maar dat is marginaal.

Selectiviteit... mijns inziens voor terugleverende apparatuur een wassen neus...

Maar bedrijven staan volledig in hun recht iets niet te willen uitvoeren. Zonneplan is normaal best netjes.

Dus ja 5kW op 1 fase kan. Nee ik raad het niet aan ondanks bovenstaand verhaal. Maar dat heeft andere redenen ;-)
Idealiter ga je wat mij betreft naar een 3 fase omvormer en dus ombouw aansluiting.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 29-06-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Dank voor de toelichting, helder verhaal en ik denk dat ik dan maar naar 3 -fase moet gaan.

Zojuist ook de offerte van Zonneplan ontvangen met bovenstaande feedback. Best een mooie offerte en prijs die ze afgeven.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErpPBapVpEL098f3uVCJ89Dvh5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaoSsU5jaGZbFm3VBCYGc4Kt.jpg?f=fotoalbum_large

Verder lees ik goede dingen hier over Zonneplan en zit er een verhaal achter. Dus wellicht voor nu ook de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterSelie
  • Laatst online: 10-10 15:39
Ik heb een offerte toegestuurd gekregen met een soortgelijke configuratie kwa aantallen (8 panelen gaan zuid-west, 8 panelen noord-oost). Hier werd aangegeven dat het inderdaad niet per definitie nodig was om (voor nu) naar 3-fasen te gaan, maar er mogelijk in de toekomst met het bijkomen van een laadpaal interessant zou zijn dit alsnog te doen.

Nu lees ik dat het mogelijk tóch verstandig is om ook nu al naar 3-fasen te gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3D3uqbyznDCa4XgDhrAXs6LBvaw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/25jmkNaCqrPYu1Tpg0T7nZPW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
PeterSelie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:30:
Ik heb een offerte toegestuurd gekregen met een soortgelijke configuratie kwa aantallen (8 panelen gaan zuid-west, 8 panelen noord-oost). Hier werd aangegeven dat het inderdaad niet per definitie nodig was om (voor nu) naar 3-fasen te gaan, maar er mogelijk in de toekomst met het bijkomen van een laadpaal interessant zou zijn dit alsnog te doen.

Nu lees ik dat het mogelijk tóch verstandig is om ook nu al naar 3-fasen te gaan?

[Afbeelding]
Het verhaal wat de verkoper bij Zonneplan aan mij vertelde is exact wat Ronald hierboven schrijft. Ze houden de 1,6 factor aan en dan zou je theoretisch gezien niet genoeg hebben met een 25A. Hij geeft aan dat als er een 35A zekering mogelijk is met 1 - Fase, dan zou dat wel genoeg zijn. Dus dat zou ook nog een mogelijkheid zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterSelie
  • Laatst online: 10-10 15:39
assn schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:36:
[...]

Het verhaal wat de verkoper bij Zonneplan aan mij vertelde is exact wat Ronald hierboven schrijft. Ze houden de 1,6 factor aan en dan zou je theoretisch gezien niet genoeg hebben met een 25A. Hij geeft aan dat als er een 35A zekering mogelijk is met 1 - Fase, dan zou dat wel genoeg zijn. Dus dat zou ook nog een mogelijkheid zijn.
Check! Hier is inderdaad sprake van 35A aan huis. Op zijn tijd willen we kijken naar een laadpaal aan huis en zal er sowieso sprake zijn van een verzwaring, maar voor nu zitten we dus even goed.

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:39
robg1984 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:57:
Ik was in eerste instantie sceptisch over Svea Solar, vanwege de relatief lage prijs (11 voor €4800 incl BTW) maar ze zijn snel en netjes geïnstalleerd (6 weken na aanvraag). Ze liggen er nu een week of 5 op. (Zelfde panelen en omvormer als in jouw offerte.
inmiddels zoveel maanden later hoe bevalt het nog steeds
zijn er fotos van de instrallatie?

• Maxwp
PeterSelie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:03:
[...]

Check! Hier is inderdaad sprake van 35A aan huis. Op zijn tijd willen we kijken naar een laadpaal aan huis en zal er sowieso sprake zijn van een verzwaring, maar voor nu zitten we dus even goed.
met zeg 7500 watt laden in de nacht is 35 amp toch wel voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
  • Laatst online: 26-09 10:52
Maxwp schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:48:
[...]

inmiddels zoveel maanden later hoe bevalt het nog steeds
zijn er fotos van de instrallatie?
Nog steeds heel tevreden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPP6jmbtWaqL9li-Ws47PaFISLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dg4ieutBkAFo49xoKJEvaH4i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
hier al vanaf maart aan het wachten
alleen een email gehad dat het super druk was.
Pagina: 1