Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Popular307
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09-2024
Zonnepanelen lijkt voor iedereen een logische keuze, zeker nu de energietarieven hoog zijn.

Maar ik vraag me dan af; is dat ook zo? Of zijn er nog altijd redenen waarom je NIET voor zonnepanelen zou moeten kiezen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:00
Als je graag een hoge energierekening hebt lijken zonnepanelen me zeer onverstandig!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:12
Je vindt het niet mooi op je dak, je moet er teveel voor aanpassen qua elektra, je kan alleen op noord leggen, je kan het geld niet missen, je bent bang voor zonnepanelen die in de fik vliegen en ga zo maar door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:46

Marc H

- - Is wakker - -

Mensen met huurhuizen. Waarom investeren in iets wat je niet bezit.

Hoogbouw, geen of niet voldoende ruimte.

[ Voor 24% gewijzigd door Marc H op 27-06-2022 15:29 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:59

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@vinom somt het denk ik allemaal wel op echter zelfs op noord is het in veel gevallen nog interessant op dit moment. Het enige dat ik er nog aan kan toevoegen is als je van plan bent te verhuizen op korte termijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Popular307
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09-2024
En redenen als; salderingsregeling nog niet definitief, mogelijke belasting op overcapaciteit van stroom uit zonnepanelen, stroomnet overbelast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Of in ons geval ook een leuke reden, verboden, wij wonen in de buurt van een oud kasteel en niemand binnen een bepaalde straal of zichtlijnen mag zonnepanelen vanwege het middeleeuwse uiterlijk van het stadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:13
Je dak moet binnenkort (lees jaar of twee) vervangen worden is misschien nog een valide reden om het even uit te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-07 13:28
Onvoldoende capaciteit op het net waardoor de opbrengst ernstig wordt beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Mijn voornaamste reden is dat ik het geld er niet voor heb klaarliggen. Je kan subsidie aanvragen, maar dan zal je het toch eerst moeten voorschieten.
Ik heb geprobeerd om een lening aan te vragen bij SNN, maar de gemeente geeft geen toestemming omdat het geld voor dit jaar op is en ik moet 2 besparende maatregelen tegelijk nemen.
Dan is mijn reactie: zak dan maar door de sr@nt met die promotie van duurzame energie.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik vond de aanschafprijs te hoog, zeker omdat wij nog enkele andere zaken aan het huis willen oppakken. Zonnepanelen heb ik altijd gezien, en zie ik nog altijd, als iets dat ik pas ga nemen als ik al het andere dat ik aan het huis wil doen heb gedaan.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika7
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-05 14:11
Er zijn ook mensen die z'n laag energieverbruik hebben dat ze 't de investering niet waard vinden. (not me)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Popular307 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:29:
En redenen als; salderingsregeling nog niet definitief
Dat is alleen maar voordelig maar op dit moment is zelf bij niet terug leveren (geen overproductie) het nog steeds interessant.
mogelijke belasting op overcapaciteit van stroom uit zonnepanelen
Dat kan al geregeld worden door per wijk voltage te verhogen waardoor omvormers (tijdelijk) stoppen.
stroomnet overbelast?
Dat kan geen direct gevolg zijn van zonnepanelen (aanbod).

Het kan wel nuttig zijn om rekening met de plaatsing te houden om zoveel mogelijk te spreiden (OW).

Ik snap ook dat niet iedereen een geldboom heeft maar mocht je het geld op een spaar rekening hebben dan is het een no-brainer, moet je er voor lenen dan is het in vrijwel alle gevallen nog steeds interessant om te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 27-06-2022 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Popular307 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:29:
En redenen als; salderingsregeling nog niet definitief, mogelijke belasting op overcapaciteit van stroom uit zonnepanelen, stroomnet overbelast?
1. Is weer naar 2025 uitgesteld, met de huidige tarieven heb je de installatie dan al terugverdiend als je het een beetje voordelig laat leggen en profiteert van de bizarre teruglevertarieven. Voor mij dit jaar ruim 1300 terug, plus nog eens de stroom die ik niet hoef te betalen (ook nog eens 1200 euro), dat is 2500 euro besparing. Installatie is terugverdiend in 3 jaar, en daarna is het gewoon gratis energie.
2. Dat is politieke zelfmoord, en gaat geen enkele grote politieke partij pushen.
3. Overbelasting is vaak slechts een beperkt gedeelte van de dag van toepassing. En ook nog eens in specifieke gebieden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je een boerderij hebt met een rieten dak of in een monument woont, als je het pand verhuurd en de electriciteitskosten niet zelf beaald, als je huurt, als je in een appartement woont, als je zo weinig stroom verbruikt dat je ze niet terug verdient, als je de zonnepanelen en installatie niet kunt betalen, als je aan de donkere kant van de maan woont.

Waarom moet je eigenlijk argumenten hebben van anderen? Je hebt argumenten of je hebt ze niet, jij hebt ze schijnbaar niet :p

[ Voor 40% gewijzigd door Marzman op 27-06-2022 15:40 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Popular307 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:24:
Zonnepanelen lijkt voor iedereen een logische keuze, zeker nu de energietarieven hoog zijn.

Maar ik vraag me dan af; is dat ook zo? Of zijn er nog altijd redenen waarom je NIET voor zonnepanelen zou moeten kiezen?
Er zijn altijd uitzonderingen, daarom gewoon met open vizier naar de situatie kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:58

CyBeRSPiN

sinds 2001

Of omdat je eigenlijk ook nog je kozijnen en dakkapel wil renoveren en je panelen dan in de weg liggen. (Ik heb het wel gedaan, maar ik mag straks weer honderden euro's aftikken om ze tijdelijk weg te halen.. :'))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Afgezien van specifieke uitzonderingen zoals een ongeschikt dak, mag niet van de gemeente, binnekort verhuizen, dak moet vervangen worden,... zijn er eigenlijk maar twee goede redenen te bedenken:
Het geld is niet beschikbaar.
Het geld kan anders ingezet worden waardoor een hoger rendement te behalen valt.

Ik heb ruim twee jaar geleden panelen laten plaatsen en profiteer daar nu flink van. Plaatsen heeft ~8000 euro gekost en ik hoef dit jaar voor ~5500kWh niet te betalen, wat me nu al 2000 euro scheelt, en krijg nog eens wat extra geld terug voor het terugleveren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-07 11:20
Marc H schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:28:
[...]
Hoogbouw, geen of niet voldoende ruimte.
Inderdaad. Wij hebben ons eigen dak en ik zou ze wel neer willen leggen maar doordat onze woning op het dak van een winkel staat is er veel meer balast nodig. Door de locatie (binnenstad) is het plaatsen ook duurder (parkeervergunningen, extra manuren). Daarnaast dure dakdoorvoer vanwege vlak dak. Dat maakt dat wij ervoor gekozen hebben het nu niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Jeroenneman schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:34:
[...]

1. Is weer naar 2025 uitgesteld, met de huidige tarieven heb je de installatie dan al terugverdiend als je het een beetje voordelig laat leggen en profiteert van de bizarre teruglevertarieven. Voor mij dit jaar ruim 1300 terug, plus nog eens de stroom die ik niet hoef te betalen (ook nog eens 1200 euro), dat is 2500 euro besparing. Installatie is terugverdiend in 3 jaar, en daarna is het gewoon gratis energie.
2. Dat is politieke zelfmoord, en gaat geen enkele grote politieke partij pushen.
3. Overbelasting is vaak slechts een beperkt gedeelte van de dag van toepassing. En ook nog eens in specifieke gebieden.
Mag ik vragen welke energieleverancier je hebt? Ik lever ook meer terug en moet nog overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:30
Seroczynski schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:32:
Ik vond de aanschafprijs te hoog, zeker omdat wij nog enkele andere zaken aan het huis willen oppakken. Zonnepanelen heb ik altijd gezien, en zie ik nog altijd, als iets dat ik pas ga nemen als ik al het andere dat ik aan het huis wil doen heb gedaan.
Ik zag het juist andersom. De panelen waren al binnen voor ik bij de notaris was geweest. Speelt een beetje mee dat ik veel met dat soort werk heb gedaan maar toch. Direct begonnen met een energierekening van - €500 jaarlijks in de nieuwe woning. Momenteel is dat - €400 per maand met de huidige teruglevertarieven.
Er zijn weinig investeringen die zoveel rendement geven.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Fairy schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:56:
[...]

Mag ik vragen welke energieleverancier je hebt? Ik lever ook meer terug en moet nog overstappen.
Er is hier op Tweakers een heel topic. Als je zoekt op terugleververgoeding of TLV moet je daarin een enorme bron van info vinden.

Ikzelf zit nu met een contract van een jaar vast op 62 cent per teruggeleverde kWh. Dus na saldering wat ik nog extra teruglever.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

CyBeRSPiN schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:52:
..maar ik mag straks weer honderden euro's aftikken om ze tijdelijk weg te halen.. :'))
Hoeveel panelen heb je dan wel niet liggen.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 11:38
Seroczynski schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:32:
Enerzijds snap ik de gedachte, maar aan de andere kant mis je daarmee de kans om maximaal van de salderingsregeling te genieten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:58

CyBeRSPiN

sinds 2001

DukeBox schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:10:
[...]

Hoeveel panelen heb je dan wel niet liggen.. ?
14, maar er liggen er 4 tegen een kozijn en nog eens 3 tegen een dakkapel.
Als ik beide laat vervangen dan gaat de kozijnenboer daar zn vingers niet aan branden, dus moet ik de PV installateur laten komen, die rekent natuurlijk 2x voorrijdkosten etc. Moet nog navraag doen als het zover is, maar gratis wordt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

CyBeRSPiN schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:14:
14, maar er liggen er 4 tegen een kozijn en nog eens 3 tegen een dakkapel.
Kozijnboer plaatst neem ik aan een steiger o.i.d. ? Vraag of dat een dag eerder kan, haal je ze er zo ff af, is echt zo gebeurd net als het er weer opleggen. Andere optie is zelf met de ladder van te voren ontkoppelen en op de dag zelf even afhalen. Hooguit 5 minuten per paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

CyBeRSPiN schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:52:
Of omdat je eigenlijk ook nog je kozijnen en dakkapel wil renoveren en je panelen dan in de weg liggen. (Ik heb het wel gedaan, maar ik mag straks weer honderden euro's aftikken om ze tijdelijk weg te halen.. :'))
Ja, dat is ook nog een reden, ik moet mijn dak nog laten isoleren (aan de buitenkant), dus ik heb het ook nog niet :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1