Lokaal bestanden delen via USB-stick in wifi-router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:28

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Ik ben jurysecretaris bij het synchroonzwemmen en verzorg daar de verwerking van de scores die de jury uitdeelt.

Kleine uitleg: een zwemster laat iets zien voor een vijf-koppige jury. Elk jurylid geeft een cijfer tussen 1.0 en 10.0 op 1 decimaal nauwkeurig. De juryleden laten hun cijfer zien en er zit iemand bij die de cijfers een voor een opleest waarna persoon 2 en 3 de cijfers noteren (2 keer, om fouten te voorkomen). Het hoogste en laagste cijfer valt af en de overige drie worden gemiddeld en verrekend met de moeilijkheid van het figuur.
Dit gebeurt bij vier verschillende panels van elk vijf juryleden.

Redelijk arbeids- en rekenintensief dus en daarom hebben we dat geautomatiseerd. Het invoeren van de cijfers wordt door 1 persoon op een controlebriefje genoteerd en door de ander ingetypt in een excelsheet op een laptop.

Dit excelsheet wordt dan weer periodiek uitgelezen door iemand bij de centrale computer (ik dus) en verwerkt tot een centraal bestand met alle cijfers. Hier kunnen we dan met wat slimme macro's vrij snel de uitslag mee bepalen.

Goed. Lange aanloop. Nu het probleem.

Technisch hebben we eea nu opgelost met een eigen TP-Link router waar we een eigen WIFI mee maken. De laptops maken verbinding met dit WIFI en halen hun bestanden van de centrale computer. Deze heeft de bestanden dus gedeeld.

En hier zit nou net het probleem, want het opzetten van het netwerk en het openzetten van de bestanden leidt nog wel eens tot fouten. Zo ook afgelopen weekend. Het is dan niet duidelijk wat of waar het fout gaat, maar de laptops aan het bad konden wel verbinding maken met het WIFI netwerk, maar konden in eerste instantie de centrale laptop niet zien. Na veel gezoek en onduidelijk gerotzooi op die centrale computer konden ze de laptop zien, maar vervolgens de bestanden niet. Na nog meer gerommel uiteindelijk de bestanden wel, maar toen konden we die niet meer uitlezen vanaf de centrale laptop. Vervolgens was de voorbereidingstijd op omdat de wedstrijd moest beginnen. We hebben toen maar de cijfers aan het bad in laten voeren en ook via het controlebriefje op de centrale pc. De scores van de bad-laptops en de centrale laptop hebben we aan het eind weer vergeleken om invoerfouten eruit te halen en zo hebben we een uitslag gekregen maar met een wedstrijd van 153 zwemsters die allemaal 4 figuren zwemmen en daar 5 cijfers op krijgen is dat geen lolletje meer (153 x 4 x 5 = 3060 individuele scores)

Het is niet de eerste keer dat het stroef gaat. Sterker nog: het gaat zelden soepel. Ik zit er niet elke wedstrijd bij maar ik hoor niet veel positieve geluiden en mijn eigen ervaringen zijn ook niet louter positief. </understatement> De clou zit ongetwijfeld in de configuratie van de laptops, maar die worden door meerdere mensen gebruikt bij wedstrijden (en ook alléén bij wedstrijden) en niet iedereen, inclusief yours truly is even goed thuis in windows-systeembeheer.

Omdat ik vermoed dat het probleem zit in het openzetten van bestanden / delen vanaf onedrive wil ik de bestanden graag op een andere plek hebben. Enig zoekwerk leerde me dat je een USB-stick in de router kan stoppen om die dan als netwerkschijf te gebruiken: https://www.tp-link.com/us/support/faq/935/ Dit lijkt me simpeler en dus iets robuuster van opzet. Een ding waar we nooit problemen mee hebben namelijk is het maken van de verbinding met het WIFI netwerk. Dat gaat automatisch. Het idee is om de Excel-documenten op de 'netwerkschijf' te plaaten en van daaruit te bewerken.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Werkt dit wel/niet handig? Zijn er betere alternatieven?

... en gaat over tot de orde van de dag

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

TL;DR, maar als ik het zo 1-2-3 zie zou ik denken: regel een online gedeeld bestand. Excel Online, Google Sheets, zoiets. Als je al Onedrive hebt, kan je een xlsx online delen - en aangeven wie mag schrijven, wie mag lezen en wie niets. Ook dat laatste wil je doen, AVG etc.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:08
met hierboven

File shares op een zwembad wifi, nee zou er niet aan beginnen :P
Gewoon op dropbox/Excel online/Google sheets gooien evt met lokale sync tool of anders uit de browser :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatlarf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-04 14:10

gatlarf

So say we all...

Eens met beide statements hierboven. De huidige setup, die (no offense) blijkbaar zonder in-depth kennis is opgezet lijkt me ook onveilig en relatief makkelijk te omzeilen qua beveiliging. Zodra iemand er in slaagt op je wifi-netwerk te komen is de kans groot dat ze ook een aantal stappen verder geraken en wedstrijd-info kunnen vervalsen.

May the lords of Kobol guide you...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Online bestanden benaderen vanuit een zwembad is vragen om problemen en daarom doen we dat dan ook niet. Een zwembadgebouw is vaak een grote betonnen bak met een ruk-ontvangst. Vandaar ook dat we een eigen lokaal wifi netwerk hebben, los van het zwembad wifi. En een internetafhankelijkheid is ook weer precies iets wat we niet willen. Het moet technisch gezien simpeler, niet complexer.

Beveiliging is niet zo'n groot issue. Het lokale wifi heeft een wachtwoord en zal vast te kraken zijn, maar wij zijn gewoon clubjes op lokaal niveau, daar verwacht ik geen super geavanceerde hackers. Bovendien heeft het aanpassen van scores niet zoveel zin, gezien alle controles.

[ Voor 27% gewijzigd door P_Tingen op 27-06-2022 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Een cloud dienst is simpeler dan zelf inrichten, beheren, onderhouden, troubleshooten, etc.

Als je een eigen WiFi netwerk hebt dat wel werkt: plug bekabeld (direct of indirect) in de router en je hangt aan internet.

Maar goed, anders: richt een kleine NAS in, bijv obv. Pi, geef vast IP en liefst handige naam in de lokale dns. Deel file, liefst via verschillende protocollen omdat er vast mensen zijn zonder Windows laptop. Regel backup, regelmatig offline updaten, malwarescans (want semi-openbare fileshare), dagelijkse offline updates daarvan, etc.

En een autorisatiematrix. Immers nog steeds nodig om te zorgen dat alleen de juiste mensen toegang krijgen. Privacywetgeving geldt gewoon.

Had ik al gezegd dat een simpele onedrive share makkelijker is? :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:00
Misschien zie ik het probleem niet, maar ik heb een Fritzbox 4040 met 2 USB poorten. Op een daarvan heb ik een externe HDD aangesloten en ingesteld om in mijn netwerk te delen. En dat werkt gewoon.
Ik neem aan dat dat ook wel veilig is, want het is een ingebouwde optie van de Fritzbox.

[ Voor 12% gewijzigd door JukeboxBill op 27-06-2022 19:46 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
P_Tingen schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:47:
Online bestanden benaderen vanuit een zwembad is vragen om problemen en daarom doen we dat dan ook niet. Een zwembadgebouw is vaak een grote betonnen bak met een ruk-ontvangst. Vandaar ook dat we een eigen lokaal wifi netwerk hebben, los van het zwembad wifi. En een internetafhankelijkheid is ook weer precies iets wat we niet willen. Het moet technisch gezien simpeler, niet complexer.

Beveiliging is niet zo'n groot issue. Het lokale wifi heeft een wachtwoord en zal vast te kraken zijn, maar wij zijn gewoon clubjes op lokaal niveau, daar verwacht ik geen super geavanceerde hackers. Bovendien heeft het aanpassen van scores niet zoveel zin, gezien alle controles.
Ah je hebt een eigen wifi? En die wifi heeft geen internet?

Dan blijft een lokale fileshare/service over ja
Een router met usb, een simpele nas of een pi of… een centrale computer

Is het niet goedkoper om die centrale pc te fixen? Bv static ip geven en fileshares op \\ip instellen?
Evt via een bat bestand die “net use z: \\ip\share”doen?

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 27-06-2022 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Laatst online: 30-04 19:49
Mij lijkt de simpelste oplossing een USB stick in de router prikken. Er is, als ik het goed begrijp, geen Internet toegang.
Als ik de FAQ van TP-Link bekijk kun je de toegang tot de share c.q. USB-stick nog met een gebruikersnaam en wachtwoord beveiligen. Is dus net zo "veilig" als een NAS of netwerkshare op een extra computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Zoals ik zei is beveiliging echt geen issue; er zitten vijf computers op het netwerk en meer niet. De bestanden zijn ook alleen voor de duur van de wedstrijd nodig, dus toegang mag volledig open (behalve het wifi) en backup is niet nodig.

Het ging me er om of er mensen ervaring hebben met een USB stick in een router als opslag en of dat bevalt. Ik kan het uiteraard proberen, maar ik heb de laptops niet zelf in beheer en als ik vlak voor een wedstrijd dit moet proberen heb ik beperkt de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Voor eenvoudig lokaal bestanden te delen is dit misschien ook nog een optie?
WWW File Share Pro

Ik gebruik dit toch ook nog steeds regelmatig om even snel wat ad hoc te delen naar apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:00
P_Tingen schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:17:
. . .

Het ging me er om of er mensen ervaring hebben met een USB stick in een router als opslag en of dat bevalt. Ik kan het uiteraard proberen, maar ik heb de laptops niet zelf in beheer en als ik vlak voor een wedstrijd dit moet proberen heb ik beperkt de tijd.
Bij mij op de Fritzbox werkt het i.i.g.. Het is alleen niet zo snel als mijn NAS.
Je zal wel even de tijd moeten nemen op het in te stellen op de router.
Op Windows PC's gaat bestanden delen via de Windows bestandsdeling heel simpel, maar ze moeten dan wel allemaal in dezelfde "homegroup" zitten, dus dat moet je eenmalig ook op alle laptops instellen.
Dat is misschien ook het probleem waar je nu mee zit.
Het kan ook zonder homegroup, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

P_Tingen schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:17:
maar ik heb de laptops niet zelf in beheer en
Ik houd er verder over op, maar dit klinkt illegaal en gaat tzt 4% van de jaaromzet kosten als boete (plus schadevergoeding). 100+ personen waar je persoonsgegevens bijhoud, geen interesse in infobeveiliging. Ook krantenartikel incoming ;)

Hier privé wel eens gewerkt ja. Ik vond het voor ook privé onvoldoende. De performance zuigt maar dat is niet relevant voor zoiets. Opeens geen verbinding meer, soit. Ik begrijp dan de vraag niet, gewoon doen en zien wanneer het schip strandt?

Inderdaad zorgen dat alle machines op hetzelfde lokale netwerk zitten als je puur lokaal zit. En nooit enig device met internet / andere wifi verbinden en nooit andere bestanden openen dan die ene op de gedeelde usb-stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
F_J_K schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:00:
[...]
Ik houd er verder over op, maar dit klinkt illegaal en gaat tzt 4% van de jaaromzet kosten als boete (plus schadevergoeding). 100+ personen waar je persoonsgegevens bijhoud, geen interesse in infobeveiliging. Ook krantenartikel incoming ;)
Illegaal? Hoezo illegaal? Helemaal niet illegaal, verre van zelfs. We hebben als synchroondistrict vijf laptops in bezit met geldige windows en office licenties er op. De laptops zijn bij 1 persoon in beheer die ze bewaart en meeneemt naar de wedstrijden waar ze bediend worden door mensen uit een groepje van 4 of 5 personen waar ik er ook een van ben. We werken in een afgesloten privénetwerk, hoezo moet ik daar nog uitgebreide beveiligingsmaatregelen op toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@P_Tingen GDPR/AVG

maar los daarvan:
Let wel op dat veel van die routertjes nog SMB 1.0 doen en microsoft dat steeds verder eruit aan het slopen is.\
Je moet dus opletten dat die router/smb wel smb 2.0 kan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
laurens0619 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:26:
@P_Tingen GDPR/AVG

maar los daarvan:
Let wel op dat veel van die routertjes nog SMB 1.0 doen en microsoft dat steeds verder eruit aan het slopen is.\
Je moet dus opletten dat die router/smb wel smb 2.0 kan doen :)
Ik begrijp jullie gehamer niet helemaal op die AVG.

We zijn een normale vereniging met een normale verwerkingsovereenkomst. We hebben een lijst met namen van zwemsters op een apparaat binnen onze eigen organisatie. De enige informatie op die lijst is voor- en achternaam en KNZB startnummer (met daarin opgeslagen geboortejaar en geslacht). Er is geen verbinding met buiten. Binnen de organisatie werken alleen mensen die daarvoor zijn opgeleid en geautoriseerd. Natuurlijk moet je zorgvuldig met de gegevens omgaan, maar de mensen aan het bad voeren cijfers in en slaan ze op. Ze /kunnen/ niet eens wat met die gegevens, tenzij ze met hun mobiele telefoon toegang krijgen tot het wifi via het ww op de laptop, een usb-kabel er in prikken of een foto van het scherm maken. Maar geloof me, als je dat soort dingen gaat doen aan de rand van een zwembad, dan valt dat op. En bovendien, waarom zouden ze? De cijfers worden na de wedstrijd verspreid naar de deelnemende verenigingen dus dan hebben ze die alsnog.

Als je op een bedrijf werkt heb je toch bv ook lijsten met klanten? Je gaat toch ook niet collega's laten tekenen om de lijst met klanten te mogen zien?

Praat mij eens bij wat ik mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:49
Dit klinkt zo onnodig ingewikkeld. Ik zou toch echt kijken of je een internetlijn naar dat wifi punt kunt krijgen en gewoon office / google docs gebruiken. Precies wat je zoekt en alle hassle wordt uit handen genomen.

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Pagina: 1