EPDM tegen muur aan bevestigen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-04 19:54

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Jaaaa, het is gebeurd! Mijn dak lekt!

Even terug in de tijd, een paar jaar.
Ik heb een bijkeuken gebouwd. 15 m² extra ruimte voor de wasmachine en wat extra bergruimte. Houtenskelet constructie met deels een pannendak en deels platdak.

Platdak bestaat uit een mooie plaat multiplex van 18mm met daarop EPDM verlijmd, een en ander conform de opgave van de zaak waar deze besteld is. Aan één zijde eindigt deze tegen een stenen muur. Een kennis van een goede vriend zou hier vaker mee werken, en heeft op een verloren half uurtje het EPDM tegen de gevel bevestigd.

Vanmiddag met de regenval krijg ik een appje van thuis, dat er wat druppels lands de muur binnen druipen. Niet goed. Vanuit een raam een foto'tje van de buitenkant laat zien dat de bevestiging eigenlijk knullig is en vooral niet zo het hoort: een houten lat tegen de muur aan gezet om het EPDM op te klemmen. Nu spijt dat ik niet meer op het dak ben gaan kijken...

Kortom: ik ga deze verbinding veranderen en nu goed doen.
- EPDM is lang genoeg om een opstaande rand nogmaals te bevestigen met een knelstrip van 6cm hoog.
- uiteraard met voldoende pluggen/schroeven bevestigen en waar nodig isoleren met nylon doppen oid en vooraf muurt + epdm goed schoonmaken (ik heb nog een beetje reiniger voor EPDM staan van de afvoer die er in is gelijmd).
- daarna de rand tussen de muur en epdm in dicht kitten.

Nu is mijn vraag: welke kit kan ik daarvoor gebruiken?
Ik heb nog een paar kokers met Shell Tixophalt bitumenkit staan, is deze geschikt voor EPDM? Of vreet deze de EPDM op?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
*knip*
Elkaar de les lezen op deze manier, laten we achterwege.

[ Voor 77% gewijzigd door tweakduke op 28-06-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Kijk, daar komen de tegenstrijdige verhalen ook op google om de hoek!
Ik hoop dat hier iemand is die het me uit ervaring kan vertellen. Liefst iemand die hier professioneel mee te maken heeft of lange termijn ervaring op persoonlijk gebied.

edit:
de productsheet sluit EPDM niet specifiek uit, maar wordt ook niet specifiek vernoemd. Vandaar mijn vraag.
https://www.denbraven.com...shell-tixophalte-wet/tds/

[ Voor 27% gewijzigd door tweakduke op 28-06-2022 12:09 . Reden: Quote aangepast ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:05

H-W

Tixophalte lijkt me niet de beste oplossing, gebruik een kit die door de fabrikant van de EPDM wordt geadviseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redryder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
https://www.epdmxl.nl/epdm-kit-290cc Geweldig spul, al 4 daken mee aangelegd.
En neem anders contact op met epdmxl, epdmxl is de webwinkel van EPDM fabrikant Tytane.
Ze geven goed advies, en je weet zeker dat je advies krijgt direct van de fabrikant.

[ Voor 53% gewijzigd door redryder op 27-06-2022 16:39 ]

nisi credideritis non intelligetis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:49

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Wat ^^ zegt. Heb hier de schuur+overkapping mee gedaan, wat een spul is het, supergoed!

En nog een tip; krijg je die rommel op je handen, pak WD40. WD40 is echt een wondermiddel voor heel veel zaken, maar ook zeker om kit van je handen te krijgen.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:23

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Of Hertalan ks96 die bevat ook een lijmcomponent.

Dat is beter dan de Shell Tixophalt, die is in principe voor bitumen en heeft een mindere hechting.

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:17

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Op het werk gebruik ik altijd EPDM lijm van soudal. Nooit problemen mee gehad.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQBzM_DkQLGkt0nateUacB926n7BAVvuDz0asUFq-oZUQyl7cZk&usqp=CAc

Maar om goed te zijn heb je ook een muurprofiel nodig die je ook nog eens afkit langs boven tegen de muur:

https://www.dakbenodigdhe...heZSDuHJxDDBoChbgQAvD_BwE

[ Voor 45% gewijzigd door Jellabie op 27-06-2022 17:09 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Bedankt voor de goede adviezen!

Ik laat die Tixophalt gewoon in de kast staan dan, en ga voor een kit die er voor bedoeld is :)

Jammer dat ik voor een rups van anderhalve meter dan een hele koker moet aanschaffen, maar so be it. Zijn ook de kosten niet zie ik wel.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Jellabie schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:06:

Maar om goed te zijn heb je ook een muurprofiel nodig die je ook nog eens afkit langs boven tegen de muur:
Over dat profiel had ik het in de eerste post, de knelstrip ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
NeFoRcE schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:51:
Wat ^^ zegt. Heb hier de schuur+overkapping mee gedaan, wat een spul is het, supergoed!
Ik weet dat het super spul is voor bepaalde toepassingen :)
Ik heb de voet van mijn schuur daar ook waterdicht mee gemaakt van het skelet naar het beton toe, icm rubber coating ook. En een paar dakpannen gefixeerd rondom de CV pijp. Ook erg geschikt voor reparaties aan de 'ouderwetse' bitumen daken. Maar dat is natuurlijk wat anders dan EPDM, vandaar de vraag.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Contactlijm voor de klanten, beide kanten instrijken tot ze beiden handdroog zijn. Dan plakken, als de epdm niet over de muur komt, een alu muurprofiel gebruiken en dan afkitten met Soudal epdm kit.
Knelprofielen die wij verkopen zijn 2.5m lang en zitten 3 gaten in. Dienen ook niet echt om de epdm omhoog te houden, doet je contact lijm normaal wel. Maar het helpt wel, plus handiger kitten.

Klaar.

[ Voor 32% gewijzigd door SadisticPanda op 27-06-2022 21:38 ]

Marstek 5.12kw v148, CT003 v107, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:57
zonder gepriek met allerlei kit enzo hoort dat epdm toch gewoon te eindigen onder een loodslab die netjes ingefreesd is? Waterdicht voor altijd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raw Demin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:15
No Hands schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 06:28:
zonder gepriek met allerlei kit enzo hoort dat epdm toch gewoon te eindigen onder een loodslab die netjes ingefreesd is? Waterdicht voor altijd.
Dit.

Zonder de situatie ter plekke te weten en/of foto's.
Een knelstrip met een kit randje is natuurlijk een kansloze/goedkope/simpele oplossing.

Probeer anders als andere 'makkelijke' oplossing te kiezen voor een slijpstrip. Dan heb je sowieso iets minder kans op lekkage dan met kit te lopen k*tten.

Beste oplossing blijft natuurlijk spouwlood aan te (laten) brengen. Maar alles heeft uiteraard z'n prijs.
Alles is natuurlijk wel afhankelijk van de situatie :-)

[ Voor 28% gewijzigd door Raw Demin op 28-06-2022 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
No Hands schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 06:28:
Raw Demin schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 07:05:
[...]

Dit.

Zonder de situatie ter plekke te weten en/of foto's.
Een knelstrip met een kit randje is natuurlijk een kansloze/goedkope/simpele oplossing.

Probeer anders als andere 'makkelijke' oplossing te kiezen voor een slijpstrip. Dan heb je sowieso iets minder kans op lekkage dan met kit te lopen k*tten.

Beste oplossing blijft natuurlijk spouwlood aan te (laten) brengen. Maar alles heeft uiteraard z'n prijs.
Alles is natuurlijk wel afhankelijk van de situatie :-)
Situatie is kort door de bocht als volgt.
Het huis is in 1921 gebouwd met een volsteens muur, waar later aan de binnenzijde een niet-dragende wand is gezet ter isolatie. Op deze buitenmuur draagt ook het dak, niet de verdiepingsvloer (andere draagrichting).
De bijkeuken is 2,99m hoog (= geen vergunning nodig ;) ) en grenst aan een gevel van 2 verdiepingen hoog. Het dak van de bijkeuken sluit dus aan tegen de gevel en valt niet 'over' de muur heen.

Omdat het een volsteens dragende muur bedraagt, wil ik er niet zelf in gaan slijpen om er een loodslab doorheen te wiebelen.
Bovendien zou het laten uitvoeren van een loodslab er voor zorgen dat een project van komende zaterdagmiddag en een paar tientjes materiaal, escaleert tot een klus van enkele honderden euro's en uitvoering in maart volgend jaar.

Daarnaast is een knelprofiel met een kitrand een methode die vaak wordt toegepast, ook professioneel en met garantie. Vandaar mijn vraag naar de juiste kit, en niet naar alternatieve methoden :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1