Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-11 16:14
Goede dag, hebben meerdere mensen het probleem dat na orderbevestiging maart 2022 de leverancier belt dat het bedrag 17% omhoog gaat voor zonnepanelen? ( Economische crisis)

Op 7000 euro is 17 % een flink bedrag, probleem is als ik nu naar iemand anders ga moet ik weer maanden wachten.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Orderbevestiging moet ik deze week tekenen dan komen de panelen binnen 2 weken op het dak.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-11 22:32

Pazo

Mroaw?

Heb je in maart 2022 dan geen orderbevestiging getekend waar het afgesproken bedrag op staat? Want dan lijkt het mij dat ze zich eraan moeten houden. Maart 2022 is niet echt lang geleden, toen begonnen de tarieven ook al aardig te stijgen.
En zit er nog iets van voorwaarden / clausule aan verbonden waar het in staat mbt prijsverhogingen?

Probleem van evt voet bij stuk houden is dat ze voor jou 100 anderen hebben...
Ik vind 17% best fors, zou dat niet zo maar accepteren, maar de vraag is of je het gaat winnen (en dan een verstoorde relatie hebt nog voor ze gaan leggen).

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Orderbevestiging moet ik deze week tekenen dan komen de panelen binnen 2 weken op het dak.
Je geeft eerst aan dat je een orderbevestiging hebt gegeven maar later geef je aan dat je deze nog moet tekenen ? Of was de eerste een offerte ? Zo ja, wat was de geldigheidsduur van de offerte ?

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 27-06-2022 15:25 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:20
Heb je nou wel of niet al getekend voor de offerte?

• bjornricardo33
Ja de orderbevestiging is getekend. Dus de deal is rond.

Maar als je niet eens bent kun je alleen opzeggen en voor de rest lijkt me kun je niets.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dan had de leverancier op dat moment ook de panelen moeten inkopen. Dat hij daarmee heeft gewacht en dat ondertussen de prijzen zijn gestegen lijkt me minder jou probleem.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Met dit stukje bedoel je dus het tekenen voor de prijswijziging? Orderbevestiging moet ik deze week tekenen dan komen de panelen binnen 2 weken op het dak.? Hij had ze inderdaad gewoon al kunnen kopen, risico van het vak.

☻/
/▌
/ \

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:41
Hoeveel Wp? Wanneer zouden ze komen installeren? Heel binnenkort? Als je eenmaal richting september gaat is het leukste voor dit jaar er toch al wel van af, er zijn genoeg installateurs, dus dan is even opnieuw zoeken best een overweging.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-11 22:38
En als je tot januari wacht, krijg je ook alle BTW terug.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• bjornricardo33
Maart 2022 orderbevestiging getekend. Ze gooien het op overmacht of onvoorziene omstandigheden denk dat ik weinig kan inbrengen ik probeer nu 17% na 10 % te duwen.

(Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden
Wanneer zich onvoorziene omstandigheden voordoen, dan meldt de installateur dat zo spoedig mogelijk aan de consument en onderbreekt de installateur voor zover de onvoorziene omstandigheid dat nodig maakt zijn werk­zaamheden, behalve voor zover de onvoorziene omstan­digheid onmiddellijk handelen vereist.
Eventuele extra kosten die de installateur moet maken in verband met een onvoorziene omstandigheid die onmid­dellijk handelen vereist en die redelijk zijn ter beperking van de schade, zullen door de consument worden ver­goed.
Indien de onvoorziene omstandigheid niet onmiddellijk handelen vereist, dan zullen partijen gezamenlijk de verdere uitvoering van het werk bepalen.
Artikel 11 Overmacht

Wordt de uitvoering van het werk voor een der partijen on­mogelijk door een oorzaak die hem niet kan worden toege­rekend, dan is deze gerechtigd de uitvoering van het werk te (doen) beëindigen tegen vergoeding aan de andere partij van de reeds feitelijk gemaakte kosten.)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:03

CyBeRSPiN

sinds 2001

Señor Sjon schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:01:
En als je tot januari wacht, krijg je ook alle BTW terug.
Dat kan nu ook al, maar straks wordt het inderdaad veel makkelijker.

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 22:35
Ik zou sowieso niet met een dergelijke partij zaken willen doen. Er is een overeenkomst, welke is bevestigd door de leverancier. Hij heeft de panelen niet op tijd besteld, niet jouw probleem maar de zijne.

Het is ook niet onvoorzien, aangezien mijn contacten in de branche eind mei allemaal aangaven dat de prijzen per 1-06 enorm zouden stijgen, en volgens mij per 1-07 weer.

[ Voor 29% gewijzigd door Nivado op 03-07-2022 23:23 ]

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-11 20:31
bjornricardo33 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:06:
Maart 2022 orderbevestiging getekend. Ze gooien het op overmacht of onvoorziene omstandigheden denk dat ik weinig kan inbrengen ik probeer nu 17% na 10 % te duwen.

Wanneer zich onvoorziene omstandigheden voordoen, dan meldt de installateur dat zo spoedig mogelijk aan de consument en onderbreekt de installateur voor zover de onvoorziene omstandigheid dat nodig maakt zijn werk­zaamheden, behalve voor zover de onvoorziene omstan­digheid onmiddellijk handelen vereist.
Eventuele extra kosten die de installateur moet maken in verband met een onvoorziene omstandigheid die onmid­dellijk handelen vereist en die redelijk zijn ter beperking van de schade, zullen door de consument worden ver­goed.
Indien de onvoorziene omstandigheid niet onmiddellijk handelen vereist, dan zullen partijen gezamenlijk de verdere uitvoering van het werk bepalen.
Artikel 11 Overmacht

Wordt de uitvoering van het werk voor een der partijen on­mogelijk door een oorzaak die hem niet kan worden toege­rekend, dan is deze gerechtigd de uitvoering van het werk te (doen) beëindigen tegen vergoeding aan de andere partij van de reeds feitelijk gemaakte kosten.)
Artikel 10 en 11 hebben mijn inziens niets met prijswijzigingen te maken.
In maart 2022 had iedere capabele installateur al door dat prijzen aan het stijgen waren, daarmee is dat echt geen onvoorziene omstandigheid.
Daarnaast is dit ook niet iets wat spoed heeft en ook niet iets waarvoor ze 'extra kosten' moeten maken om de schade te beperken. Er is namelijk geen schade, alleen een financiele tegenvaller voor de installateur die vergeten is in te kopen in maart 2022...

Er is ook geen overmacht, de installateur kan prima werken. Hij wil niet, dat is wat anders.

Maarja. Gelijk hebben vs gelijk krijgen...

• Señor Sjon
bjornricardo33 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:06:

Artikel 11 Overmacht

Die oorlog is in februari begonnen, niet in maart. Dus met de offerte in maart + ondertekening had hij drie maanden geleden zijn spullen al kunnen bestellen. Ik vermoed eerder dat hij gegokt heeft op een snel einde waardoor prijzen weer zouden dalen. Ook (zoals mijn installateur vertelde) komt het voor dat niet alle containers binnenkomen en dat er dan dus pallets verdeeld worden waarbij je niet alles uitgeleverd krijgt. Dat is niet echt op overmacht te gooien in mijn optiek. Heb je een andere partij achter de hand?
CyBeRSPiN schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:09:
[...]

Dat kan nu ook al, maar straks wordt het inderdaad veel makkelijker.
Je bent het forfait dan niet meer kwijt.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:28
Ordinaire geldklopperij. Had de leverancier in Maart al ingekocht, dan had m dat 1% rente gekost. Ik zou er niet in meegaan, en gewoon op nakoming staan. Jij hoeft niet voor zijn fouten op te draaien.

En mocht hij besluiten niet na te komen, dan bestaat er ook nog zoiets als de dekkingskoop, waarbij je de meerprijs dan op de weigerende leverancier kunt verhalen.

[ Voor 29% gewijzigd door SkiFan op 27-06-2022 16:19 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• bjornricardo33
Ga nu eens bellen laat jullie vanavond meer weten. Probleem is dat ik via de installateur een warmtepomp ook gekocht heb die nog niet geleverd is ( orderbevestiging september 2021.het hard spelen zou je relatie helemaal tot minimum gooien. Op google of andere pagina's heeft deze leverancier erg goede reviews, achteraf ben je altijd wijzer.

Van mij krijgen ze na de installatie iedergeval een ster op google.

• Señor Sjon
In september '21 waren warmtepompen nog niet zo slecht leverbaar. Is het wel een gerenommeerd bedrijf?

• SkiFan
Als consument zit je niet zonder middelen, ook niet in deze. Je moet de leverancier alleen laten zien dat je bereid bent om die middelen tegen hem in te zetten. Het gaat immers gewoon om nakoming van een reeds bestaande overeenkomst. Die bindt beide partijen. Of mag jij besluiten om maar 17% minder te gaan betalen omdat het zo slecht met je gaat?

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:09
17 procent? Pff ik zou daar ook hard bij weg lopen. Is het alternatief beter? Geen idee. Maar bijna 20 procent omhoog, laat hem dat maar ergens steken waar een zonnepaneel geen zonlicht vangt.

• SkiFan
Overigens, iemand die even de prijs met 17% verhoogt, volledig niet conform hetgeen je overeen gekomen bent... Waarom wil je daar nog aardig voor zijn? Dat zijn ze voor jou toch ook niet. Coulance gaat altijd 2 kanten op.

Wat je nu kunt doen, is a) onder protest nieuwe orderbevestiging tekenen en geld niet betalen/terugvorderen of b) op nakoming staan indien in de overeenkomst een concrete datum genoemd is.

[ Voor 30% gewijzigd door SkiFan op 27-06-2022 16:32 ]

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Daarnaast ben ik benieuwd als je optie a) kiest wat er gaat gebeuren bij de warmtepomp gezien die ook niet geleverd is. Ik ga er vanuit dat de prijzen hiervan ook niet stil gestaan hebben.

edit:
Ik las bij bovenstaande en geld niet betalen/terugvorderen niet, dus mijn reactie is gedeeltelijk incorrect hierdoor.

[ Voor 26% gewijzigd door Kixtart op 27-06-2022 16:58 ]

☻/
/▌
/ \

• bjornricardo33
Voorstel van het bedrijf na veel gedoe is 50/50 dus 8.5 procent zou ik moeten betalen. Plus installatie binnen 2 weken. Ik denk er nog eens over na. Orderbevestiging komt morgen mijn kant op. Juridische heb ik iets om op te staan maar zodra ik dit gebruik komen de zonnepanelen en warmtepomp in 2025 aan.

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-11 22:02
Ik zou bij dit bedrijf dan eerder bang zijn voor je bestelde warmtepomp, die prijzen zijn vanaf september met veel meer dan 17% gestegen…

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:09
Hoezo onvoorziene omstandigheden ? Je tekent in maart. Meneer de installateur wacht 2 maanden met bestellen wanneer de prijzen omhoog zijn gegaan. Da's toch zeker niet jouw probleem ? Had hij de prijs ook met 20% verlaagd als de prijzen waren gedaald ? Denk het niet ;).

Daarnaast had hij direct in maart de prijs bij de leverancier kunnen afspreken . Doen wij met computer hardware ook. Laten bijvoorbeeld nu een offerte maken bij de leverancier terwijl we het soms pas over een maand nodig hebben. Maar betalen dan wel de nu afgesproken prijs.

• bjornricardo33
Bedankt jullie input.

gisteren 50/50 orderbevestiging getekend gezien, de prijs bij de concurrenten nog hoger is. Het is voor duidelijkheid geen B of C bedrijf maar bekend bedrijf regio zuid nederland. Reviews op verschillend pagina zoals trustpilot,google zijn uitstekend.
maar een goed geval over dit bedrijf heb ik helaas niet meer.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

bjornricardo33 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:50:
gisteren 50/50 orderbevestiging getekend.
Joh, die 8,5% (krappe €600) heb je door de snelle legging best snel weer terugverdiend (Ik neem aan dat voor dat bedrag er flink wat panelen komen te liggen). En zoals je zelf ook al concludeerde, bij anderen zit er ook al minimaal zo'n percentage verwerkt in de huidige prijzen.

[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 01-07-2022 14:41 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Thijsmans
  • Nu online

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Juridisch gezien is er geen grond voor verhoging van de prijs na totstandkoming van de overeenkomst:

Artikel 10 gaat over omstandigheden tijdens uitvoering van het werk. Niet over het wachten met bestellen van het materiaal en dan - vóór de uitvoering van het werk - achter de hogere prijzen komen. Ja, inmiddels is onmiddelijk handelen wel vereist maar dat is niet in de zin als bedoeld :P

Artikel 11 gaat over het onmogelijk worden van de uitvoering van het werk en niet over het duurder worden ervan. Duurder betekent dat het nog steeds mogeljik is.

Maar ja: wat koop je voor je gelijk... De prijzen zijn doorgestegen en elders ga je, als je uberhaupt al een voet tussen de deur krijgt, het niet goedkoper krijgen. Gevalletje "slikken en een review achterlaten".

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-11 20:22

Superbeagle

Always smile

Belangrijk is om je overeenkomst eens goed na te lopen over de soort prijsvorming die je hebt afgesproken. Aanneemsom of regie. Bij aanneemsom liggen de prijzen vast, bij regie niet. Zie de algemene voorwaarden art.3 lid 4. Art.10 en 11 komen pas aan bod na aanvaarding en start uitvoering.

Ik zou het sowieso aanhangig maken bij de geschillencommissie conform art. 20.

Je had moeten ‘dreigen’ om een eerlijke review op te schrijven over hun handelen a.h.v. de vele tips hier.

Wat mij betreft mag je hem gewoon name and shamen hier, zodat ik weet welke installateur ik in de toekomst links laat liggen. Je hoeft ze niet te beschermen.

Edit:
Je had ook kunnen onderhandelen over de inkoopprijs van de panelen. Ik gok dat die een stuk lager zijn dan de verkoopprijs plus arbeid van €7K. Nu betaal je ook voor niet gestegen arbeidskosten.

[ Voor 12% gewijzigd door Superbeagle op 02-07-2022 08:23 . Reden: Toevoeging ]

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Hoeveel panelen met hoeveel Wp en welke omvormer worden er voor dat bedrag geinstalleerd?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-10 18:41
Ik heb mijn offerte in maart getekend, en in april laten aanpassen omdat ik meer panelen wou, hierdoor kreeg ik ook de prijs verhoging mee. was ongeveer 8% de totaal factuur was net geen 13k dus was ook zeker een smak geld.

Maar ze zijn toen wel 30 mei geïnstalleerd dus zat er net 2 maanden tussen en daar was ik heel blij mee.

Ik denk niet dat je onder die verhoging uitkomt als je bij deze installateur blijft, maar de vraag is ga je het terug verdienen? ik heb die 8% er al weer bijna uit.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-11 17:05
bjornricardo33 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:50:
Bedankt jullie input.

gisteren 50/50 orderbevestiging getekend gezien, de prijs bij de concurrenten nog hoger is. Het is voor duidelijkheid geen B of C bedrijf maar bekend bedrijf regio zuid nederland. Reviews op verschillend pagina zoals trustpilot,google zijn uitstekend.
maar een goed geval over dit bedrijf heb ik helaas niet meer.
Vervelend inderdaad maar denk wel dat je de beste optie hebt gekozen. Anders had je waarschijnlijk heel lang op je zonnepanelen moeten wachten wat ook weer geld van gemiste zonuren kost.

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-11 14:03
bjornricardo33 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:54:
Ja de orderbevestiging is getekend. Dus de deal is rond.

Maar als je niet eens bent kun je alleen opzeggen en voor de rest lijkt me kun je niets.
Ligt beetje aan de kleine letters. Voor mijn keuken staat dat na 31.12 de prijzen aangepast mogen worden en dat de prijsstijging niet gebruikt mag worden om het contract open te breken.
Pagina: 1