Hoe maak ik een 50mm gat in een plankje of blikje?

Pagina: 1
Acties:

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-01 23:50
Zoals de TT al aangeeft. Voor een knutselprojectje (geluiddemper voor een blaasapparaat) moet ik een 50mm buis in een blik of doos leiden.
Ik heb een boormachine met diverse boren; geen gatenzaag in deze maat. Een blikschaar (véél te grof).
Wat voor opties heb ik om een 50mm gat te maken in blik of hout, behalve om zo'n boortje op AliExpress te bestellen?

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:16
Trappenboor of inderdaad gatenzaag.
Forstnerboor bestaat volgens mij ook in 50mm

[ Voor 39% gewijzigd door Dr Pro op 27-06-2022 13:17 ]

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Ga naar de Praxis / Gamma / Karwei / Hubo of een andere bouwmarkt in de buurt en haal daar een gatenzaag in de juiste maat?

[ Voor 22% gewijzigd door Rensjuh op 27-06-2022 13:18 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb zo'n ronde zaag die je op je boormachine zet (het kwam bij een vultautomaat voor een regenton). Ik denk dat je zoiets moet hebben.

Zoiets https://www.toolstation.b...Fo9bbns5Pa2xoCDOIQAvD_BwE (geen tip om het daar te kopen maar een voorbeeld).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01 18:08
Als je een gatenzaag gebruikt klem het stuk blik dan tussen 2 houten plankjes (je boort dus ook door de plankjes heen), dan krijg je een netter resultaat dan wanneer je er direct in probeert te boren.

[ Voor 11% gewijzigd door simson0606 op 27-06-2022 13:24 ]

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-01 15:56

MeesterPieter

PnP Pinball

als je een bovenfrees, kopierfrees en een identiek gat hebt dan kun je het gat in hout kopieren

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

• Tarquin
Ok, meeste stemmen zijn toch wel 'doe niet zo moeilijk en haal dat zaagje'.

Ik wilde even weten of ik nog opties over het hoofd zag.
Prima, ik haal er een!
@simson0606 super bedankt voor de tip van de plankjes!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:15
MeesterPieter schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:28:
als je een bovenfrees, kopierfrees en een identiek gat hebt dan kun je het gat in hout kopieren
Het type persoon dat een bovenfrees of kopieerfrees in bezit heeft, gaat, zo verwacht ik, niet dit type simpele vragen op een forum stellen. ;)

@Tarquin Stappenboor is sowieso fijn om in je gereedschapskist te hebben. Dus ik zou daar voor gaan.

*sowieso

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-12-2025
simson0606 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:24:
Als je een gatenzaag gebruikt klem het stuk blik dan tussen 2 houten plankjes (je boort dus ook door de plankjes heen), dan krijg je een netter resultaat dan wanneer je er direct in probeert te boren.
Als je geen extra plankjes hebt kan je ook van beide kanten het gat boren. Eerst een stukje van kant A en dan een stukje van kan B.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-01 12:13
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:23 ]

• Tarquin
DonJunior schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:35:
[...]

Het type persoon dat een bovenfrees of kopieerfrees in bezit heeft, gaat, zo verwacht ik, niet dit type simpele vragen op een forum stellen. ;)

@Tarquin Stappenboor is sowieso fijn om in je gereedschapskist te hebben. Dus ik zou daar voor gaan.
Precies. Ik heb geen frees.
Ik heb stappenboren maar die gaan niet verder dan 32mm. Ik denk dat het daarna ook heel snel heel grof wordt.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:46
Ouderwetse figuurzaag?

Verwijderd

Stanley mes.

• The Eagle
  • Laatst online: 01:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Cirkel van 50mm op het blikje tekenen. Gaatje van 18mm in het midden. Dan vanuit het midden naar buiten knippen alsof je een pizza snijdt, in een stuk of 8 vlakken dus. Open buigen, buis er in. Afwerken met ducttape oid, moet toch luchtdicht zijn neem ik aan. Done :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-01 13:11
Even een veiligheids opmerking.

Bij een blikje stel ik mij een colablikje voor.

Die met een gatenzaag te lijf gaan is behoorlijk gevaarlijk. Dus zorg er voor dat je niet met je handen het blikje vast hebt.

Kan uit ervaring zeggen dat een gatenzaag pijnlijke verwondingen geeft.

Sowieso is het veiliger bij alle bewerkingen altijd je werkstuk te klemmen en niet met de hand vasthouden.

• Heimdallr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:00

Heimdallr

Asgard

Meerdere malen zoiets gedaan met een Dremel met slijpschijfje.

Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder

Pagina: 1