Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter.vanhees
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14-01-2024
Wij hebben een paar jaar geleden de omvormer voor de zonnepanelen die in ons dak liggen moeten vervangen. Het nieuwe model is een “GoodWe GW1500-NS”. In bijlage een foto, met de technische specificaties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVGgWQ699umbnORXi-NY_toNha0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06DVHxUPxJtaiwzrVyvzellj.jpg?f=fotoalbum_large

Het was mij opgevallen dat de zonnepanelen in het dak al een tijdje in foutmelding stond. Op deGoodWe GW1500-NS inverter, stond op de display "Utility loss" (en in de log vond ik de foutmelding E15 (wat zou staan voor "Vac failure"). In mijn research kwam ik tot de conclusie dat de omvormer niet in contact stond met onze elektriciteitskast?

Bij het openen van de kast werd onmiddellijk duidelijk wat er aan de hand was. De oude “EM10-DIN” module was langs de bovenkant volledig gesmolten! 😮 Je hebt een aantal foto’s in bijlage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqydJ6t4QrybS_HoX2_HsT7pDS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFwyECZfBgAbG7MliUvND3Rg.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncZp-E5QiNwt5KBex7Jt7RgK18U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bq5aNcjfoUFu9C7tBtR0yTPz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEr4w6vmGpObTLl9d5EICv-dNDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J86FDHziETgo31eNwppaRBXB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWGTAOV3_wWDHPGqFD7v0HKXx6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l3RIw1bdLrAOfm7rMD3dMMns.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook nog een extra foto toegevoegd van de zekering die (via de “EM10-DIN” module) tussen het onze elektriciteitskast en de omvormer staat; deze lijkt echter volledig in orde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5Q0nYa6pd36ZK6-osJVpzPzuzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hHwyrqmYI5B039nFhgeS8YfH.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik het zo snel bekijk, was de “EM10-DIN” module niet sterk genoeg voor deze nieuwe omvormer... en is hierdoor de boel beginnen verwarmen/smelten. 😣

Beste antwoord (via peter.vanhees op 27-06-2022 14:34)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:06
Het ziet er eerder naar uit dat de aansluiting slecht contact had (kabelschoentje niet mooi aangenepen; vijs niet hard genoeg vast gezet) waardoor alle hitte op die bovenste vijs de boel deed smelten.
Nieuwe meter er tussen (als je zo wil meten, wellicht kan je omvormer het ook opmeten) en je bent weer vertrokken.
Laat dit doen door een electricien, als je zelf niet thuis bent hierin. Je wil de schroeven vastztten "tot ze afkraken, en dan een half toertje terug" (ervaring leert je na een tijd hoe hard dat is; of je gebruikt een koppelmeter).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:06
Het ziet er eerder naar uit dat de aansluiting slecht contact had (kabelschoentje niet mooi aangenepen; vijs niet hard genoeg vast gezet) waardoor alle hitte op die bovenste vijs de boel deed smelten.
Nieuwe meter er tussen (als je zo wil meten, wellicht kan je omvormer het ook opmeten) en je bent weer vertrokken.
Laat dit doen door een electricien, als je zelf niet thuis bent hierin. Je wil de schroeven vastztten "tot ze afkraken, en dan een half toertje terug" (ervaring leert je na een tijd hoe hard dat is; of je gebruikt een koppelmeter).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
naftebakje schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:29:
"tot ze afkraken, en dan een half toertje terug"
Doe dat maar niet. Want je perst dan het koper plat, dan draai je een stukje terug en zit het weer los. En dan ben je veel slechter af.

Je moet gewoon vastzetten op het koppel wat de fabrikant voorschrijft. Is ~1 Nm voor dat apparaatje.

Check dan ook de andere schroeven, want dan is er vast meer niet op orde.
Automaatjes gaan vaak op 2.5Nm, dat onderschat men vaak.

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 27-06-2022 12:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:27
Sowieso is die DIN-module een of ander china-brol, ik zou daar iets degelijkers in zetten van de gangbare merken die je bv. bij elektramat of sandervunderink tegenkomt.

Een vijs heet in NL een schroef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Die C16 zekering kan je gelijk laten vervangen door een B16 zoals het hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Wilke schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:46:
Sowieso is die DIN-module een of ander china-brol, ik zou daar iets degelijkers in zetten van de gangbare merken die je bv. bij elektramat of sandervunderink tegenkomt.

Een vijs heet in NL een schroef.
Goed opgelet. Dit is een module van Carlo Gavazzi.
Dat is geen no-name importmerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
jeroen3 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:22:
[...]

Goed opgelet. Dit is een module van Carlo Gavazzi.
Dat is geen no-name importmerk.
Je schrijft geen onwaarheid betreffende China-import. Maar ik heb ze niet hoog in het vaandel staan qua betrouwbaarheid.
Heb de afgelopen maanden op het werk bij een klant 200 stuks van hun timer relais vervangen omdat de interne voeding het opgegeven heeft. Is wel een wide-input 24Vdc -285Vac module, maar ze gaan allemaal achter elkaar stuk.

/rant

Het is wel duidelijk dat mijn bovenstaande ervaring hier NIET de oorzaak is, maar een montage/ontwerpfout.
@peter.vanhees Ik weet niet of je nog contact hebt met de toenmalige installateur, maar ik zou hun eens bellen.
De omvormer kan maximaal 7,5A leveren (hoeveel panelen liggen op je dak?), en de EM10 kan maximaal 5A meten. Daar zit hem de kneep. Bij hogere vermogens moet er een stroommeettrafo (CT) tussen gezet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:52
DavidZH schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:57:
[...]

Je schrijft geen onwaarheid betreffende China-import. Maar ik heb ze niet hoog in het vaandel staan qua betrouwbaarheid.
Het is een van oorsprong Italiaans merk, wat ondertussen inderdaad ook in China produceert. Maar als je daar op wilt gaan filteren dan hou je weinig meer over volgens mij...
De omvormer kan maximaal 7,5A leveren (hoeveel panelen liggen op je dak?), en de EM10 kan maximaal 5A meten.
Die meter kan maximaal 32A meten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
DavidZH schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:57:
[...]
Heb de afgelopen maanden op het werk bij een klant 200 stuks van hun timer relais vervangen omdat de interne voeding het opgegeven heeft. Is wel een wide-input 24Vdc -285Vac module, maar ze gaan allemaal achter elkaar stuk.
Yes, dat heb ik ook al eens gezien. De capacitive voeding in die units kan niet goed tegen harmonische vervormingen en dan gaat hij soms kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:27
Ja, maar @jeroen3 heeft denk ik wel gelijk dat het hier niet echt aan de gebruikte spullen maar aan de installatie ligt: niet goed aangedraaid, slecht contact, wordt heet.

Enfin, volgens mij produceren ABB, Hager, Eaton enz. in elk geval in Europa. o.a. in Tsjechië of Polen.
Pagina: 1