Eenvoudige carport bouwen achtertuin

Pagina: 1
Acties:

• wigwam1975
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-10-2024
Hallo tweakers,

Ik zou graag een overdekte carport willen bouwen bij mijn ouderlijk huurhuis in de achtertuin. Ze wonen in een hoekhuis met een klein rustige voetgangerspad langs het huis.

De carport is voor winterstalling voor een oldtimer dus erin en dan lente weer eruit halen.

Het probleem is dat er geen normale toegangswegen zijn dwz dat de auto over de stoeprand moet en door een 7-9m gras moet om de tuin de bereiken. Mag dit eigenlijk wel? Iemand enige ervaring ? Alvast bedankt.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:48
Dit zijn vragen afhankelijk van verhuurder en gemeente.

Mag je een carport maken van de Verhuurder en de gemeente? Daarnaast klinkt het dat je met de auto niet over dat gras en stoeprand mag. Maar dit is afhankelijk van de gemeente.

Dus vraag het de Gemeente + Verhuurder.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:57

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als aanvulling van hierboven:

Van wie is het gras?
En wat als die persoon d'r een hek of schuurtje o.i.d voor bouwt?

• wigwam1975
Accretion schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:12:
Als aanvulling van hierboven:

Van wie is het gras?
En wat als die persoon d'r een hek of schuurtje o.i.d voor bouwt?
Dat is gemeente grond iedereen loopt erover heen en de bomen zijn ook vd gemeente. Misschien idd aan de woningcoöperatie vragen en gemeente over stoepranden rijden…

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:42

FreakNL

Well do ya punk?

In principe mag dit niet natuurlijk.

Je kunt kijken of je dat stuk gemeentegrond erbij kunt huren.

De zoekterm op Google is Snippergroen.

Maar er moet ook een andere stoeprand komen natuurlijk

Doe anders een streetview linkje of screenshot .

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 27-06-2022 13:03 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
wigwam1975 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:05:
Hallo tweakers,

Ik zou graag een overdekte carport willen bouwen bij mijn ouderlijk huurhuis in de achtertuin. Ze wonen in een hoekhuis met een klein rustige voetgangerspad langs het huis.

De carport is voor winterstalling voor een oldtimer dus erin en dan lente weer eruit halen.

Het probleem is dat er geen normale toegangswegen zijn dwz dat de auto over de stoeprand moet en door een 7-9m gras moet om de tuin de bereiken. Mag dit eigenlijk wel? Iemand enige ervaring ? Alvast bedankt.
Nee dat mag niet, daar heb je ontheffing voor nodig.. en is zeker ook niet afhankelijk van de gemeente je mag gewoon niet over de stoep/voetpad/groenstrook rijden, het maakt ook geen kont uit hoe druk het voetpad is. waarneer mag dat wel? nou dus met een eenmalige ontheffing bv voor bouw werkzaamheden
En het alternatief is een uitrit aanvragen
Als het echt maar 2 keer per jaar is zijn er genoeg mensen die het gewoon doen, maar het mag dus niet.

• wigwam1975
twain4me schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:11:
[...]

Nee dat mag niet, daar heb je ontheffing voor nodig.. en is zeker ook niet afhankelijk van de gemeente je mag gewoon niet over de stoep/voetpad/groenstrook rijden, het maakt ook geen kont uit hoe druk het voetpad is. waarneer mag dat wel? nou dus met een eenmalige ontheffing bv voor bouw werkzaamheden
En het alternatief is een uitrit aanvragen
Als het echt maar 2 keer per jaar is zijn er genoeg mensen die het gewoon doen, maar het mag dus niet.
Duidelijk antwoord denk ook dat de buren niet blij van worden…

• wigwam1975
FreakNL schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:02:
In principe mag dit niet natuurlijk.

Je kunt kijken of je dat stuk gemeentegrond erbij kunt huren.

De zoekterm op Google is Snippergroen.

Maar er moet ook een andere stoeprand komen natuurlijk

Doe anders een streetview linkje of screenshot .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8Uyri54h99ZtCzXpGzAC7Aet0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Ztwv4Cb9rFKM1sypr9fTNtk.jpg?f=fotoalbum_large

• twain4me

twain4me

wigwam1975 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:16:
[...]

Duidelijk antwoord denk ook dat de buren niet blij van worden…
Als dat zo is kan je het beter goed regelen. bij klachten moeten ze handhaven.

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
twain4me schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:11:
Nee dat mag niet, daar heb je ontheffing voor nodig.. en is zeker ook niet afhankelijk van de gemeente
Dat is zeker wel afhankelijk van de gemeente. Zie de Wabo:
Artikel 2.2
1 Voor zover ingevolge een bepaling in een provinciale of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist om:
[..]
e. een uitweg te maken, te hebben of te veranderen of het gebruik daarvan te veranderen
Over het algemeen wordt dit vastgelegd in de APV van de gemeente (artikel 2:12 van het model-APV). Sommige gemeenten leggen een nadere uitwerking vast in beleidsregels, bijvoorbeeld de gemeente Zeist: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR400601/1

• twain4me

twain4me

Djordjo schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:44:
[...]

Dat is zeker wel afhankelijk van de gemeente. Zie de Wabo:

[...]

Over het algemeen wordt dit vastgelegd in de APV van de gemeente (artikel 2:12 van het model-APV). Sommige gemeenten leggen een nadere uitwerking vast in beleidsregels, bijvoorbeeld de gemeente Zeist: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR400601/1
Ja Ok, maar is er 1 die zonder ontheffing of vergunning toestaat om over de stoep en groenstrook te rijden?

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-12 23:06
Kan me niet voorstellen dat het mag (over groenstrook rijden) maar ook niet dat zo'n probleem is als je in het najaar een keer over het gras naar je achtertuin rijdt en in voorjaar er weer uit. Als je met een aanhanger bij je tuin wil komen om bv te snoeien zal dat ook offcieel niet mogen maar lijkt me dat niemand moeilijk over doet. Als je geen stalling kan vinden dan zou ik het gewoon in de tuin bouwen en zie je wel waar schip strandt. In slechtste geval moet je het ooit weer afbreken.
Pagina: 1