Water op plat dak overkapping blijft staan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:38

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
Hoi mede-tweakers,

Wij hebben een tijdje terug een overkapping in de tuin laten plaatsen (zelfde aannemer als de buren), maar er blijft water op ons dak staan, bij de buren is dit niet het geval. Volgens de aannemer is dit geen enkel probleem.

Ik maak mij hier toch lichtelijk zorgen over. Nu staat er ook weer water op (op ongeveer 40% van het dak) terwijl alle andere daken (overkapping over schuren) droog zijn.

Internet geeft ook niet echt een eenduidig antwoord. Voor zover ik kan zien is dit dak waterpas geplaats en is er dus geen helling naar de regenpijp toe.

Is dit een probleem of kan dit gewoon?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/C9y7R9T/116d7ce3-c66c-4692-bd1c-e265c282cec5.jpg

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:07

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Als dat beetje water alles is dan hoef je je daar niet druk om te maken.

Technisch gezien loopt het dak aan die kant niet genoeg af naar de afvoer.

Wil je dat toch oplossen dan zou de makkelijkste oplossing zijn om een afvoer bij te plaatsen in de andere hoek, maar dan moet je ook rekening houden met een extra regenpijp.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-04 20:30
Als je dak echt waterpas is mag de veranda bouwer terug komen want dat hoort natuurlijk niet.
Het kan echter geen kwaad.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Water doet niets met je dak, zon laagje is snel opgedroogd en lijkt onvoldoende voor muggen. Het is wel slordig dat het nu al blijft staan, dat gaat met de tijd nooit beter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:38

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Topicstarter
Bedankt voor de reacties mannen. Kan dus geen kwaad, wel even blijven monitoren voor de toekomst.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:24

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Mad-Matt schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:16:
Bedankt voor de reacties mannen. Kan dus geen kwaad, wel even blijven monitoren voor de toekomst.
Ik zou het i.i.g even melden bij de aannemer, dan kunnen ze niet achteraf argumenten van:
- nu is garantie verlopen
- dit had je eerder moeten melden want ...
- ja, bij de bouw was het prima maar je grond is verzakt (o.i.d)

Misschien wil die 't juist wel graag oplossen.
En in het minste geval kan die d'r voor zorgen dat een volgende klant niet ook dit probleem krijgt.

Ben wel benieuwd of het qua mos of bladeren uitmaakt als het minder afloopt, dat het anders ook eerder weg zou spoelen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Als ik vanaf 3 hoog naar de tuinen in de buurt kijk zie ik op diverse platte daken water blijven staan. En met warm weer wordt daar door vogels dankbaar gebruik van gemaakt.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Firetrooper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:04
Zal geen probleem zijn. Gooi er anders nog wat sedum op, dan zie je er niks meer van 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-04 08:17
Is geen probleem zoals anderen hier aangeven. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het een voordelen is, want je EPDM zal minder snel uitdrogen/verouderen doordat het langer vochtig is door het laagje water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:50

MLLL

Palm Treo 650

praliwi schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:46:
Is geen probleem zoals anderen hier aangeven. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het een voordelen is, want je EPDM zal minder snel uitdrogen/verouderen doordat het langer vochtig is door het laagje water.
Dit is bitumen met leislag.

In dit geval ligt er zo weinig water op het dak dat het weinig kwaad kan, dit is zo verdampt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:08
Je kan altijd nog de poot waar de afvoer zit wat laten zakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:13
Vol gooien samen met de buurman met sedum. Nog goed voor de bijtjes ook! En het is koeler in de zomer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
tweakduke schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:00:
Als dat beetje water alles is dan hoef je je daar niet druk om te maken.

Technisch gezien loopt het dak aan die kant niet genoeg af naar de afvoer.

Wil je dat toch oplossen dan zou de makkelijkste oplossing zijn om een afvoer bij te plaatsen in de andere hoek, maar dan moet je ook rekening houden met een extra regenpijp.
Zou het niet makkelijker zijn om nog een laag dakbedekking op te branden op de plek waar het water nu staat? dan komt dat gedeelte omhoog en zal dus naar het gat voor de goot lopen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

pauldaytona schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:57:
Dit. Poten stellen.
Aan de afvoerkant een beetje omlaag of aan de kant waar het water blijft staan een beetje omhoog. Een centimeter is vaak al voldoende...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 11:07

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
No Hands schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 06:37:
[...]

Zou het niet makkelijker zijn om nog een laag dakbedekking op te branden op de plek waar het water nu staat? dan komt dat gedeelte omhoog en zal dus naar het gat voor de goot lopen.
Dat kan inderdaad ook, de poten afstellen is evengoed een optie :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

poten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het is misschien zelfs goed (als de brandende zon er op staat).

Ik denk dat het ook vrij snel verdampt?

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 28-06-2022 11:09 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:30
BvZwolle schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:01:
[...]

Vol gooien samen met de buurman met sedum. Nog goed voor de bijtjes ook! En het is koeler in de zomer!
Volgens mij kleine 100kg/M2. Dit kan je er niet zo maar op gooien zonder dat je weet hoe de constructie is.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Dit beetje water op het dak kan geen kwaad. Meestal verdampt het relatief snel. Het beschermt het bitumen ook wel een klein beetje. Als er een lekkage in het bitumen zou zitten zou dit bij voldoende afschot ook wel problemen geven.
MBvB schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:08:
Water doet niets met je dak, zon laagje is snel opgedroogd en lijkt onvoldoende voor muggen. Het is wel slordig dat het nu al blijft staan, dat gaat met de tijd nooit beter worden.
Ik zie nog wel een ander plekjes waar muggen rondhangen :+
pauldaytona schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:57:
Het lijkt erop dat hier niks te stellen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Krijnemans schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:40:
[...]
Heb net even ingezoomd op de foto en het lijkt inderdaad of de staanders koud om de grond zijn gestoken :?

Het viel me trouwens ook nu pas op dat de regenpijp aan de voorkant zit |:(

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:08
Krijnemans schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:40:

Je kan niet precies zien hoe het in elkaar zit, de poot bij de afvoer zakken of aan de andere kant dak wat omhoog. Hij lijkt links op de schutting te dragen. En het dak ligt daar dan weer bovenop. Maar als ik zo naar het plaatje kijk heb je wel meer nodig dan een cm om hem leeg te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:58

timovd

Voorsprong door techniek

Je kunt er ook een sedumdak van maken, dan zie je de plassen niet meer en nog mooi groen ook.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Harrie_ schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:49:
Het viel me trouwens ook nu pas op dat de regenpijp aan de voorkant zit |:(
Waar gaat die regenpijp sowieso heen? Ik neem aan naar de sloot erachter, dan was links langs de schutting makkelijker geweest lijkt me. Ik had daar direct een regenton onder gezet met een overloop de sloot in.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04 20:22
Ik zou er wel wat aan doen om het water te laten weg lopen. Reden is dat stilstaand water een fijne plek is voor muggen om zich te ontwikkelen.
Bron: https://www.nvwa.nl/onder...emmers%20en%20bloempotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

amiaima schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:45:
Ik zou er wel wat aan doen om het water te laten weg lopen. Reden is dat stilstaand water een fijne plek is voor muggen om zich te ontwikkelen.
Die krijgen geen kans hier. Dat water staat er hooguit 1 of 2 dagen. Is zo weg vanwege verdamping.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

amiaima schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:45:
pomp dan gelijk die sloot leeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-04 12:44
Makrolon schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:35:
[...]

Volgens mij kleine 100kg/M2. Dit kan je er niet zo maar op gooien zonder dat je weet hoe de constructie is.
dat lees ik vaker, toevallig zie ik hier in mijn omgeving dergelijke daken vrij veel. Constructief zie ik dan echter niks 'speciaals". Nu ben ik ook totaal geen kenner, maar ik kan me voorstellen dat omdat dit statitisch gewicht is het minder spannend is dan wanneer je bijv een schommel zou monteren aan zo'n huisje.
Pagina: 1