D1 mini, 220V relay en PIR, zit ik op de juiste weg?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-09 18:19
Mede tweakers,

Ik heb even een scenario waar ik bevestiging op zoek. Ik heb een toilet met een standaard inbouw spot, deze wil ik voorzien van een beweging sensor, waarna ik de schakelaar standaard aan kan zetten en dan wegwerken.
Het idee is als volgt:

Mijn idee is om het plafond een Wemos D1 Mini te plaatsen, welke dan een relay shield heeft om de lamp te schakelen, en een PIR module als input voor de D1. Ik kies hier voor de PIR module met timing controls zodat ik dat aan de PIR kant kan afstellen, en de D1 enkel een HIGH of LOW signaal binnen krijgt, waarop de D1 de relay schakelt.
Hier wil ik namelijk ook een OTA library bij op zetten om later de software OTA te kunnen schrijven om uiteindelijk ook de schakeling via Wifi te kunnen overrulen buiten de PIR om.

Gaat dit werken? Zover ik zie is de relay bord geschikt voor onze Nederlansche 220V, maar heb zeer weinig verstand van relays, en het gaat toch om 220V.

Deze componenten had ik ondertussen uitgezocht. Ik ben geen leek in elektronica, en heb alle andere benodigdheden wel, maar voor mijn gevoel is het kwestie van relay bord op de D1, 5V naar de D1, PIR aan sluiten, en een script schrijven op basis van de PIR LOW en HIGH. Volgens mij heb ik hier verder geen weerstanden, diodes of buck converters nodig.

Wemos D1 Mini
https://www.amazon.nl/AZD...wemos+%2Caps%2C222&sr=8-3

Wemos D1 Mini Relay Shield
https://www.tinytronics.n...elais-shield-voor-d1-mini

PIR module (met timing controls)
https://www.tinytronics.n...on-sensor-detector-module

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 02:14
In principe kan dit prima werken.

Ik zou er alleen 2x over nadenken of je dit met een ESP8266 met WiFi wil doen (en of je überhaupt - met "zeer weinig verstand" ervan - zelfgebouwde 220 V electronica in het plafond van je toilet wil inbouwen...). Ik heb wel enige ervaring met werken met die dingen, en ze zijn... nogal onbetrouwbaar of in ieder geval heel kieskeurig qua voeding. De lamp in mijn toilet zou ik van willen dat die jarenlang altijd 100% betrouwbaar werkt en dan zou ik eerder voor een "domme" Arduino kiezen dan voor een ESP. Als je met OTA gaat klooien kan ik je garanderen dat je binnenkort het geheel weer moet uitbouwen omdat je hem gebrickt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Tom-Z schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:36:

Ik zou er alleen 2x over nadenken of je dit met een ESP8266 met WiFi wil doen (en of je überhaupt - met "zeer weinig verstand" ervan - zelfgebouwde 220 V electronica in het plafond van je toilet wil inbouwen...). Ik heb wel enige ervaring met werken met die dingen, en ze zijn... nogal onbetrouwbaar of in ieder geval heel kieskeurig qua voeding. De lamp in mijn toilet zou ik van willen dat die jarenlang altijd 100% betrouwbaar werkt en dan zou ik eerder voor een "domme" Arduino kiezen dan voor een ESP. Als je met OTA gaat klooien kan ik je garanderen dat je binnenkort het geheel weer moet uitbouwen omdat je hem gebrickt hebt.
Fair enough. Ik kan het in feite ook gewoon met een Arduino Pro Mini doen inderdaad, zelfde code base, maar inderdaad puur gericht op de code draaien en thats it.

Met 'weinig verstand van' doelde ik puur op de relays, ik doe in feite alles thuis zelf met 220V en netjes terminals krimpen enz. Maar ook een relay is een 'dom' ding. Aan / uit. Dus daar ben ik niet zo benauwd voor. Heb je een suggestie voor een relay board voor bijvoorbeeld een Arduino Pro Mini? Heb nog wel Mega liggen maar vind ik overkill, en zonde voor het doel.

Ik keek dus met name voor de D1 mini omdat ik er meerdere van heb draaien met licht sensors en temperatuur sensors in mijn huis, gecombineerd met HASS, en omdat er dus een relay shield voor is.

Heb je eventueel ook advies om te kiezen tussen een mechanische of solid state relay? Aangezien ik miss te simpel denk; minder bewegende delen is altijd beter. Dus zou ik bijvoorbeeld zo'n relay kunnen pakken:

https://www.tinytronics.n...-1-channel-hoog-actief-2a

[ Voor 8% gewijzigd door xoniq op 27-06-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skevdude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-08 09:10
Misschien denk ik te simpel, maar wat is er mis met een inbouw PIR sensor?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbVRH6mtT4lSy8LhPUv31ELwl9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8lvOWduaKZHel4Bw7c5PuRz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 02:14
xoniq schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:44:
[...]

Heb je eventueel ook advies om te kiezen tussen een mechanische of solid state relay? Aangezien ik miss te simpel denk; minder bewegende delen is altijd beter. Dus zou ik bijvoorbeeld zo'n relay kunnen pakken:
Is de spot een LED-spot? In dat geval zou ik twijfelen of een SSR geschikt is. Je hebt namelijk kans op lekstromen (volgens het datasheet 1.5mA bij 200V) die de LED alsnog een klein beetje doen oplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Skevdude schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:26:
[Afbeelding]
Ik heb er geen ervaring mee, maar wat zijn de specificaties van zo'n PIR?
Tom-Z schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:28:
[...]

Is de spot een LED-spot? In dat geval zou ik twijfelen of een SSR geschikt is. Je hebt namelijk kans op lekstromen (volgens het datasheet 1.5mA bij 200V) die de LED alsnog een klein beetje doen oplichten.
Weet ik even niet zeker, zal ik zo even checken, zat er al in, maar indien niet; wellicht gelijk handig om alsnog LED te doen, en dan zal t dus sowieso wel een mechanische aan/uit relays moeten worden lijkt me.

Edit: ja het is een 230V MAX 50W GU20 IP23 LED armatuur.

[ Voor 3% gewijzigd door xoniq op 27-06-2022 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skevdude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-08 09:10
Even zoeken op inbouw PIR op google. Dan vindt je genoeg voorbeelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Skevdude schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:21:
Even zoeken op inbouw PIR op google. Dan vindt je genoeg voorbeelden
Ik zie alleen niet direct of ie ook voor LED's geschikt is. Zo zie ik heel specifiek op deze pagina:

https://www.allekabels.nl...ngsmelder-pir-inbouw.html

onderscheid tussen gloei- en spaarlampen:
Vermogen: 1200 W (gloeilampen) / 300 W (spaarlampen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-09 15:30
xoniq schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:24:
[...]

Ik zie alleen niet direct of ie ook voor LED's geschikt is. Zo zie ik heel specifiek op deze pagina:

https://www.allekabels.nl...ngsmelder-pir-inbouw.html

onderscheid tussen gloei- en spaarlampen:

[...]
Staat in iedere geval niet in hun 'Geschik voor LED' categorie:
https://www.allekabels.nl...er/geschikt-voor-led.html

Het zal wel werken, maar als het een SSR type is heb je kans op lekstroom.

https://www.allekabels.nl...wegingsmelder-inbouw.html
Bij deze staat er specifiek bij dat deze geschikt is voor LED.

Zonder datasheet weet je het nooit zeker.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-09 17:17

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Skevdude schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:26:
[Afbeelding]
Mijn persoonlijke antwoord zou zijn dat ik die niet kan integreren in Home-Assistent en dus geen statistieken etc. bij kan houden ;) Maar ik ben de TS niet

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Yukkie schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:37:
[...]

Mijn persoonlijke antwoord zou zijn dat ik die niet kan integreren in Home-Assistent en dus geen statistieken etc. bij kan houden ;) Maar ik ben de TS niet
Hmm, voor op het werk wel perfect, kan je bijhouden:
  • Is WC 1 bezet? Ja / nee
  • Hoe lang is het geleden toen iemand er voor het laatst heeft gezeten? (Tijd tot neutralisatie)
  • Hoe lang werk heeft iemand gehad op de WC? (Heeft effect op neutralisatie tijd van vorig puntje.
:+

Ik denk dat ik het maar ga proberen met de suggestie van @Christoxz, kijken hoe dat bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-09 17:17

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Als het voor op het werk is, dan kun je met je ESP oplossing het licht na 2 minuten ook weer geforceerd uitzetten zonder dat het binnen een minuut weer aangezet kan worden. Die grote boodschap doen ze maar thuis en anders in het donker :p

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als je er geen verstand van hebt zou ik lekker het lampje in de spot vervangen door een HUE lampje en ernaast een HUE bewegingssensor ophangen. Andere merken kan ook, zelfde idee.

Dan werkt het, is het veilig, en kun je makkelijk integreren met zo goed als alle software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Sethro schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:02:
Als je er geen verstand van hebt zou ik lekker het lampje in de spot vervangen door een HUE lampje en ernaast een HUE bewegingssensor ophangen. Andere merken kan ook, zelfde idee.

Dan werkt het, is het veilig, en kun je makkelijk integreren met zo goed als alle software
Ik heb er wel verstand van, maar een relay heb ik heb ik niet veel kennis van. Daarom ga ik gewoon zo'n inbouw PIR pakken om mee te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
We mogen altijd leren natuurlijk :)

Maar mijn voorkeur zo zo'n Wemos relais niet hebben. De spacing (creepage) tussen 230V en de laagspanning (GND) laat wel te wensen over... Mijn voorkeur zou gaan om dit me een solid state relais te doen. Maar of de modules daarvoor bij Tiny echt beter zijn durf ik niet te zeggen.

Verder zou ik het altijd zo maken dat je er nog bij kunt. Eigenlijk ook gewoon verplicht bij een huisinstallatie.

En qua PIR zou ik er juist een kiezen met een zo kort mogelijke pulse. Dat maakt het in software een stuk makkelijker te reageren. Zeker als je nog helemaal niets er verder mee wilt is dat al in sw super makkelijk te rekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:50
Tom-Z schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:36:

Ik heb al diverse (>10) ESP's van Wemos, Sonoff en Lolin gebruikt en absoluut geen problemen met stabiliteit (WiFi) ervaren. Ook met OTA geen enkel probleem.
Geen ervaring met knock-offs.

I.p.v. een losse D1 met relay board zou je ook eens naar een Sonoff Basic (of Dual) kunnen kijken. Da's een ESP èn relay in één behuizing. Gevoed op 230V. Die heeft, als ik het goed heb, nog wel een GPIO vrij voor een PIR sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-09 22:28
En anders een shelly met een 230v bewegingsensor? Die werken erg stabiel. Wanneer er geen wifi is blijft hij gewoon schakelen en je kan hem besturen via ha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Met ^, als je een veilige oplossing wil die out of the box werkt, shelly met PIR op de ingang.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een Sonoff is nog wel goed idee ja! Daar kan je zo custom firmware op zetten. Basic is makkelijkste als je de ruimte hebt. Moet het compact in een inbouwdoos kan je ook een Mini (niet de ZB) pakken. Moet je even iets meer kijken waar de IO en power zit maar zeker goed mogelijk.
Pagina: 1