Verbinding SolarEdge omvormer met KPN Experiabox 12

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:08
Sinds mijn overstap van T-Mobile naar KPN lukt het mij met geen mogelijkheid om mijn SolarEdge omvormer te verbinden met mijn KPN-netwerk. Ik heb via Google wel e.e.a. gevonden maar geen eenduidige oplossing.

Wat ik signaleer (en waar ik vermoed dat het probleem zich kan bevinden) is dat IP-adres van mijn router 192.168.x.x is, en wanneer ik mijn telefoon rechtstreeks koppel aan de SE omvormer de omvormer IP-adres 172.16.x.x blijkt te hebben.

Klopt het dat dit het probleem is, en zo ja, hoe krijg ik dit opgelost? Zo nee, wat zijn dan de opties?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-05 15:41

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Dat is wel een oorzaak ja. Als je in staat bent om het ip adres van de omvormer aan te passen naar een ip adres wat wordt gerouteerd door je router dan heb je weer verbinding.
Kun je dat IP adres op DHCP zetten? (het automatisch verkrijgen van een IP adres)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
Dank voor je reactie. De kwestie is vervolgens: hoe krijg ik het IP-adres veranderd van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:57
dIk ken de omvormer niet maar het kan best zijn dat die 2 modus heeft:
- Client mode naar je bestaande wifi
- Direct (Accesspoint) mode om met je telefoon direct te verbinden

Als die aanname klopt dan is het niet vreemd dat je in "direct mode" een ander ip krijgt.
Als je omvormer op dhcp staat zou het goed moeten gaan.

Welk modelnummer gaat het om? En hoe ziet je netwerk er verder uit? Ergens mesh/wifi extenders?

edit
Als ik dit lees dan lijkt mijn aanname te kloppen
https://www.mensonides.nl...ant%20van%20de%20omvormer.

JE begint in een "direct mode" om daarna de accesspoint mode in te stellen. Is niets geks aan dat je daar andere ip ranges krijgt te zien.

iot apparaten willen wel vaker wat allergisch reageren op moderne ( mesh) netwerk. Laatst nog topic over geweest, misschjien kun je er wat uit halen?: laurens0619 in "Hardware kan niet verbinden met netwerk"

[ Voor 51% gewijzigd door laurens0619 op 27-06-2022 14:47 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
Thnx voor de reactie. Wat ik lees in het topic dat bandbreedte ook een rol speelt. Het is mij gelukt om in het modem te komen. Ik zie dat de wireless mode op 802.11ax staat. Hoewel ik het niet uit de specsheet van de omvormer en wifi-antenne behorende bij de omvormer kan halen vermoed ik dat deze niet kan omgaan met ax. Wat ik wel weet is dat deze op 2.4 Ghz opereert (en geen 5 Ghz ondersteunt). Het SSID van de 2.4 Ghz vindt het apparaat ook niet.

Dus dan denk je, je probeert hem op b+g+n te zetten. Maar dat weigert die. Je moet van de interface het SSID en wachtwoord aanpassen. Ik snap beveiliging e.d. Ik snap echter niet waarom het SSID wat totaal niet herleidbaar is naar mijn adres aangepast moet worden.

Dat gaat een hoop gedoe geven met mijn smart home producten. Die weer allemaal in lijn krijgen is ook weer een hoop werk. Als voorbeeld heb ik mijn Logitech Circle buitencamera gekoppeld aan Homekit moeten resetten met het gevolg dat ik geen oude camerabeelden meer heb.

En dan heb ik nog niet gesproken over alle andere smart home dingen.

Is het denkbaar dat het aan de wireless mode ax ligt of moet ik het elders zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Je experiabox is gewoon backwards compatible met 802.11n/bg waar je solar edge gebruik van maakt

Als hij het 2.4 netwerk niet kan vinden vanaf de solaredge, kun je die wel vinden vanaf een mobiel?
En op welk kanaal staat het 2.4 netwerk?

En geen repeaters/mesh in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
De repeaters/ mesh had ik uitgeschakeld. Zelfs dan wordt die niet gevonden. Dus vandaar dat ik het zocht in de wireless mode die op 802.11ax staat ingesteld.

Ik wil dat best aanpassen, maar dat kan alleen als ik de gedwongen aanpassing van mijn standaard SSID doorvoer. Daar moet ik even wat tijd voor uittrekken om de rest van mijn smart home producten weer goed te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:16
SniperEye schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:48:
De repeaters/ mesh had ik uitgeschakeld. Zelfs dan wordt die niet gevonden. Dus vandaar dat ik het zocht in de wireless mode die op 802.11ax staat ingesteld.

Ik wil dat best aanpassen, maar dat kan alleen als ik de gedwongen aanpassing van mijn standaard SSID doorvoer. Daar moet ik even wat tijd voor uittrekken om de rest van mijn smart home producten weer goed te krijgen.
als je geen repeaters / ap's hebt, is het dan neit een kwestie dat je omvormer buiten het bereik van de experiabox ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
Met mijn mobiele telefoon heb ik gewoon bereik bij de omvormer terwijl de repeaters zijn uitgeschakeld.

Maar inmiddels blijkt dat de omvormer nog steeds geen verbinding maakt in de huidige toestand:

Wireless modus: 802.11b+g+n
Repeaters: uitgeschakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
SniperEye schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:21:
Met mijn mobiele telefoon heb ik gewoon bereik bij de omvormer terwijl de repeaters zijn uitgeschakeld.

Maar inmiddels blijkt dat de omvormer nog steeds geen verbinding maakt in de huidige toestand:

Wireless modus: 802.11b+g+n
Repeaters: uitgeschakeld
Ik zou die modus snel weer terugzetten naar ax dan :)
Als die hem niet ziet, dus in het lijstje van selecteer wifi? dan gok ik een verkeerd kanaal of band steering die dwars zjt. Op welk kanaal staat je 2.4 wifi?
Heb je al een 2.4 only gasten wifi geprobeerd in te stellen op je experiabox?

Voor de zekerheid: ziet je omvormer wel andere wifi netwerken? Van de buren bv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
Nee, de omvormer ziet geen enkel netwerk. Blijft maar zoeken. Onbegrijpelijk daar het wel altijd gewerkt heeft (lekker cliché van mij 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
SniperEye schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:33:
Nee, de omvormer ziet geen enkel netwerk. Blijft maar zoeken. Onbegrijpelijk daar het wel altijd gewerkt heeft (lekker cliché van mij 8)7 )
Euh
Isdie niet gewoon stuq dan? Als die geen enkel netwerk ziet.. zie je met je tel wel meerdere 2.4 netwerken vanaf die plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
Jazeker. Ik heb zojuist een supportticket geopend bij SolarEdge. Hopen dat dat wat gaat opleveren.
Pagina: 1