Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08-05 17:45
Ik ben al een tijdje in de markt voor een betere geluidservaring voor mijn tv en om muziek te luisteren in de woonkamer. Nu kom ik in Nederland een aantal interessante optie's tegen van het merk Argon Audio. Namelijk de Fenris A5 en Forte A5. Dit zijn actieve speakers en zien er qua specs goed uit en hebben een redelijke prijs.

Ik kom echter heel erg weinig reviews tegen online over dit merk en speakers. Ik weet dat HiFi Klubben ze verkoopt, maar die hebben (nog) geen winkel in het noorden van het land.

Heeft iemand ervaring met dit merk / speakers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

Ik wilde typen dat ik een "paar jaar" gebruik maak van de Argon Audio 7450A. Mijn fotoalbum zegt echter dat die set sinds augustus 2014 hier staat te spelen. Persoonlijk tevreden met wat er toentertijd werd geboden voor het geld. Het was de Argon Audio voor 250 euro (?) of de Audioengine A5+ voor het dubbele, keuze was snel gemaakt :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-05 21:58

Kryziek

bb || !bb

Ik heb ze beluisterd in een vestiging van Hifi Klubben inderdaad en ze klinken best prima als je het mij vraagt. Ik kwam voor de Alto MK5 en had de Fenris en Forte ook beluisterd. Die klinken wel beter dan de Alto maar de prijs van de Alto heeft mij doen beslissen om die mee te nemen. Ik gebruik ze op mijn bureau als pc audio setje zeg maar. Ik zou zeker aanraden om ze te gaan beluisteren ergens, wel even afspraak maken want het is soms best druk in de winkel.

De verkoper zette de speakers bij mij in de winkel wel telkens te hard waardoor de bass goed door kwam maar op dat niveau luister ik nooit dus daar zou ik wel even op letten. Nadeel van de Fenris en Forte vond ik wel dat de techniek erin vast zit. De speakers kunnen jaren mee gaan maar de techniek verouderd snel maar daar betaal je wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08-05 17:45
FeaR schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:42:
Ik wilde typen dat ik een "paar jaar" gebruik maak van de Argon Audio 7450A. Mijn fotoalbum zegt echter dat die set sinds augustus 2014 hier staat te spelen. Persoonlijk tevreden met wat er toentertijd werd geboden voor het geld. Het was de Argon Audio voor 250 euro (?) of de Audioengine A5+ voor het dubbele, keuze was snel gemaakt :)
Bedankt voor het delen van je mening!
Kryziek schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:57:
Ik heb ze beluisterd in een vestiging van Hifi Klubben inderdaad en ze klinken best prima als je het mij vraagt. Ik kwam voor de Alto MK5 en had de Fenris en Forte ook beluisterd. Die klinken wel beter dan de Alto maar de prijs van de Alto heeft mij doen beslissen om die mee te nemen. Ik gebruik ze op mijn bureau als pc audio setje zeg maar. Ik zou zeker aanraden om ze te gaan beluisteren ergens, wel even afspraak maken want het is soms best druk in de winkel.

De verkoper zette de speakers bij mij in de winkel wel telkens te hard waardoor de bass goed door kwam maar op dat niveau luister ik nooit dus daar zou ik wel even op letten. Nadeel van de Fenris en Forte vond ik wel dat de techniek erin vast zit. De speakers kunnen jaren mee gaan maar de techniek verouderd snel maar daar betaal je wel voor.
Goede tip qua beluisteren. Die neem ik mee mocht ik gaan afreizen naar een winkel. Qua techniek ben ik het met je eens, maar het is mij het geld waard om niet nog een extra apparaat bij de tv neer te hoeven zetten in de vorm van een versterker oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-05 17:44
Ricktachtig schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:00:
[...]

Bedankt voor het delen van je mening!

[...]

Goede tip qua beluisteren. Die neem ik mee mocht ik gaan afreizen naar een winkel. Qua techniek ben ik het met je eens, maar het is mij het geld waard om niet nog een extra apparaat bij de tv neer te hoeven zetten in de vorm van een versterker oid.
Hey Ricktachtig,

Heb je inmiddels meer ervaring op gedaan?
Ik heb de Fenris A4 besteld, kon ze jammer genoeg niet direct meenemen vanuit het filiaal.

Ik heb diverse speakers beluisterd en vond met een soort "blindtest" de fenris A4 erg goed klinken, ik had niet door dat die aan stond na een tijdje.
Gek genoeg, de grote broer (A5) stond er langs en vond ik wat minder gedetailleerd klinken, en de mids niet mooi.

Ik ben erg benieuwd wat jou bevindingen zijn als je ook een setje fenris hebt, en hoe ze bij mij thuis klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-05 14:52

page404

Website says no

Ik ben ook geinteresseerd in speakers die in de leefkeuken moeten komen. Ik zoek echt goede kwaliteit en geen blikken doosjes. Om die reden vallen veel "bluetooth speakers" al af, ik heb laatst de Bluesound Pulse 2i geluisterd en voor 800€ had ik een stuk meer verwacht. Sterker nog, het was gewoon slecht. Overigens kom ik van een Teufel Blue, die draait nog maar heeft zijn beste tijd gehad....

Daarom neig ik toch naar een stereo oplossing, liefst compact gezien de WAF en inmiddels is de Argon Audio Forte A5 MK2 uit. Qua prijs erg interessant, en dan ook nog een phono ingang. Helaas geen Airplay (2) maar dat zou ik op kunnen lossen met een Belkin Airplay adapter. Iemand enig idee hoe die nieuwe sets zich positioneren? Vergelijkbaar met een Dali Opticon 2? Of minder? En ja, ik wil een keer gaan luisteren maar moet me nog wel over een drempel heen zetten om weer bij Hifi Klubben in Utrecht binnen te stappen. Laatste ervaring was wat ondermaats ;)

Ze zien er op de foto in elk geval fraai uit :)

Afbeeldingslocatie: https://static.hifiklubben.com/49f57b/globalassets/product-images/ar/argfortea5mk2wa_o_1.jpg
Frequentiebereik (-3 dB) 40-20.000 Hz
Versterker 80 watt
Tweeter Combined 1x x 1" Soft dome
Formaat woofer 5"
Woofer Amount 1x
Luidspreker Actieve HiFi luidspreker

Constructie behuizing Basreflex
Afstandsbediening Ja
Stereokoppeling Ja
Tafelstandaarden Nee
Inclusief spikes Nee
Los netsnoer Ja
Bluetooth-type 5
Technologieën aptX, aptX HD, AAC

Audio-uitgang LFE
Audio-ingang HDMI, Optisch, RCA (analoog), Draaitafel
Uitgangen (overig) USB-A
Draadloze overdracht Bluetooth-ingang

Kleur Hout
Kleur Notenhout
Gewicht (kg) 9
Breedte (cm) 16,5
Hoogte (cm) 27
Diepte (cm) 23

Actieve tweewegluidsprekers met geïntegreerde stereoversterker
Uitgangsvermogen: 4 x 80 watt (klasse D, RMS)
HDMI/ARC voor perfect digitaal TV-geluid
Bluetooth 5.0 met aptX HD en AAC
Luidsprekerdoek met magnetische bevestiging
Functie voor automatisch aan-/uitzetten, inclusief Bluetooth*
Speciale luidsprekerkabel voor onderlinge verbinding (3 meter), inclusief afstandsbediening en voedingskabel
Kleuren: Zwart (bronzen trimring), wit (zilveren trimring), notenhout (gouden trimring)
* Geen functie voor automatisch aanzetten op draaitafelingang

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-05 22:26
Die Forte is een goeie keus! komt bij paar av forums ook als beste uit.
Zelf ook beluisterd en klinken goed! daarnaast wel de argon sub erbij aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Eskimoo schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:57:
Die Forte is een goeie keus! komt bij paar av forums ook als beste uit.
Zelf ook beluisterd en klinken goed! daarnaast wel de argon sub erbij aangesloten.
Ben ik toch nieuwsgierig, wat is jouw referentie qua speakers? Waar ligt bij jou de grens tussen "goed" en "mwah", even los van de prijs? Ik heb de reviews (de weinige die er zijn) ook gelezen maar audio reviews zijn bijna altijd lovend. Daardoor niet heel erg leidend voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Ik heb gisteren de Forte A5 en de Fenris A4 bekeken en beluisterd bij Klubben. Ondanks dat die winkel verre van een goeie plek is om eens goed te luisteren, zeker op zaterdag, was ik positief verrast. In de Forte A5 herken ik de handtekening van Dali speakers. Ze lijken net iets minder gebalanceerd in het hoog en door het beperkte formaat van de speakers is het laag niet heel diep, maar over het algemeen gewoon een fijne klank en er zit genoeg detail in de muziek. Voor de Fenris geldt hetzelfde eigenlijk, in de winkel zaten ze net onder de Fortes qua detail en helderheid maar voor actieve speakers van 400€ erg indrukwekkend.
Ik ben aan het sparen :P en in de tussentijd blijf ik wel kijken naar alternatieven maar die lijken er nauwelijks te zijn. Wellicht dat ik ze tegen die tijd online bestel zodat ik ze thuis eens goed kan beluisteren en bij twijfel terug kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:55

ST10©DE

Dus.............

Ik heb het een setje bestaande uit de ALTO5 MK2 en de Amplifier 1 besteld voor in de slaapkamer. Als het goed is komt het deze week binnen. In de woonkamer luister ik naar een NAD T737 en twee staanders van Wharfedale. Dat is mijn referentie voor als ik volgende week mijn ervaring hier deel.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
De argon fenris a4 heb ik geruild voor de a5. Klonken toch wat voller als de a4 destijds, voordeel hier is dat ik de achterwand volledig geisoleerd heb voor de beste weergave en dat is ontzettend goed uitgekomen, voornamelijk voor het lage gebied. Zonder subwoofer staat alles te trillen zelfs. Maar ondanks dat, heb ik er een svs sb-1000 bij geplaatst wat alsnog een enorme verbetering bleek te zijn, 100x beter dan de sub van argon!! Na ruim een jaar ben ik zéér content met deze installatie, echt heel zuiver, strak en bovendien krachtig voor de wattage en goed uitgebalanceerd met de sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Ik zag dat de Argon A5 mk2 afgeprijsd zijn bij Klubben. Van 599 voor 479. Heb de aankoop maar naar voren getrokken en online besteld. Kan ik ze altijd nog terugsturen als ze toch niet bevallen :P

Wat een irritante winkel is Klubben trouwens. Wilde een account aanmaken, moet je verplicht aanmelden voor alle marketingshit. No thanks.
Bij afrekenen willen ze je lid van de club maken, met extra garantie. Moet je wel gedurende de 5 of 10 jaar garantieperiode aangemeld blijven voor de nieuwsbrief. Dan niet!
Ik vind ze allang niet meer zo geweldig.

• ExTaxi
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-05 21:43
ga je ze op je tv aansluiten in de woonkamer, of op een slaapkamer?
Ik overweeg ook de Forte A5 mk2.
Vraag me ook af of je ze gewoon op de tv meubel kunt zetten of dat op een losse staander beter is.
Met staanders wordt het alweer wat groter en dat is nu net een reden om mijn zuilen te gaan verkopen.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:25
@ExTaxi Voor het beste resultaat:

- de tweeter moet op oorhoogte,
- zorg dat het geluid niet weerkaatst op 't tv meubel, dus zet ze naar voren of op een verhoginkje op het tv meubel
- de hoeveelheid ruimte om de speaker heen beïnvloed de lage tonen, veel ruimte = weinig bass en vice versa. Hier kan je naar wens mee spelen (bijv afstand tot achterwand varieren).

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-05 11:53
Heb vandaag de Fenris a5 binnen. Klinken heel mooi maar er zit een heel hoorbare ruis/brom in de speakers als ik de phono ingang selecteer, wordt ook luider als volume omhoog gaat. Dacht eerst aarding probleem maar zelfs zonder dat de platenspeler is aangekoppeld heb ik dat gebrom. Defect? Of normaal?

filmpje : YouTube: Argon Audio Fenris 5.0 buzzing on phono

[ Voor 23% gewijzigd door lapino op 17-11-2023 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnibarni
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 03-01-2024
Ik gebruik al ruim 2 jaar de Argon Forte A5 en had ook het probleem met een brom bij de phone aansluiting, ik heb de kabels vervangen door Argon kabels en het probleem was opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Ik heb die brom nooit gehoord met de Forte A5. Wel de aarde aangesloten neem ik aan?
Overigens heb ik die Airplay adapter van Belkin erbij gekocht en dat is echt ideaal. Ik kan nu zelfs de tv-audio via mijn Apple TV over de speakers sturen. Ze staan bij mij in de woonkeuken trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis__
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-01 14:38
Ik ben ook geïnteresseerd in de ARGON AUDIO FORTE A5 MK2. De kleine afmetingen zijn perfect voor een desktop setup.

Welke aansluiting is het beste voor naar muziek te luisteren via de PC. USB of Optical?

En is er genoeg bass of heb je de ARGON MALMÖ SUB 8 Subwoofer nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dennis__ schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:41:
IWelke aansluiting is het beste voor naar muziek te luisteren via de PC. USB of Optical?
Optisch geeft het minste kans op problemen, ik zoek altijd een moederbord uit met een optische uitgang.
Coax zou ook moeten kunnen want galvanisch gescheiden als het goed is maar die is in het verleden bij een blikseminslag in de buurt wel overleden. (zeldzaam)
De usb output van mijn macbook air werkt ook goed.
Qua bas eerst proberen een subwoofer kan altijd nog, ik heb een subwoofer bij mijn bookshelfs maar die staat lang niet altijd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
lapino schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:36:
Heb vandaag de Fenris a5 binnen. Klinken heel mooi maar er zit een heel hoorbare ruis/brom in de speakers als ik de phono ingang selecteer, wordt ook luider als volume omhoog gaat. Dacht eerst aarding probleem maar zelfs zonder dat de platenspeler is aangekoppeld heb ik dat gebrom. Defect? Of normaal?

filmpje : YouTube: Argon Audio Fenris 5.0 buzzing on phono
Wat gek, lijkt op slechte geleiding van de phono kabels ofzo.

Ik heb er geen last van met de fenris a5.

Ik zou graag wat instelmogelijkheden erbij willen krijgen doormiddel van een dsp, ik wil wat kunnen spelen met de tonen.

[ Voor 8% gewijzigd door Robke15 op 18-03-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburger
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07-05 19:32
Hoe lang mag de kabel zijn van een platenspeler (zoals hun eigen Argon Audio TT) naar de Fenris A5 of Forte A5 Mk2?

Ik begin eigenlijk net een beetje in de wereld van Hi-Fi audio, en ik ben erg benieuwd naar jullie gedachten hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De Argon Audio TT heeft een ingebouwde voorversterker. De kabellengte komt dan niet zo krap, een paar meter gaat nog wel. Als de platenspeler geen ingebouwde voorversterker heeft: zo kort mogelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door TBTL op 23-05-2024 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Dennis__ schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:41:
Ik ben ook geïnteresseerd in de ARGON AUDIO FORTE A5 MK2. De kleine afmetingen zijn perfect voor een desktop setup.

Welke aansluiting is het beste voor naar muziek te luisteren via de PC. USB of Optical?

En is er genoeg bass of heb je de ARGON MALMÖ SUB 8 Subwoofer nodig?
Iemand al ervaring met aansluiten van een laptop op de HDMI-ingang voor geluid op de Fenris A5? (heeft geen USB-ingang nl)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:31

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@OmeRobbie Wat heb je zelf al geprobeerd?

Ook al is het een HDMI-aansluiting, de kans is groot dat het niet functioneert wanneer je er een ander bronapparaat op aansluit dat géén tv is. Die poort accepteert normaal gesproken alleen tv-audio in en verwacht geen signaal dat uit audio én video bestaat, of met een ander type handshake verbinding probeert te maken.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
heb nog niets geprobeerd... op zoek naar een actieve luidspreker en had mijn oog laten vallen op de Fenris A5... https://www.hifiklubben.n...s---actief/argfenrisa5wh/

Alleen die heeft geen USB ingang. Maar wel HDMI, dus dacht dat is ook digitaal en werkt ook. Zou eigenlijk niet weten waarom niet: de luidspreker weet toch het verschil niet tussen een TV of laptop die met HDMI verbind?

Alleen als je met bijv Spotify wilt luisteren: werkt het dan ook via de HDMI?

Via BT of 3,5mm koptelefoonuitgang kan altijd maar ik heb liever digitaal en bedraad...

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-05 19:35
OmeRobbie schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:05:
heb nog niets geprobeerd... op zoek naar een actieve luidspreker en had mijn oog laten vallen op de Fenris A5... https://www.hifiklubben.n...s---actief/argfenrisa5wh/

Alleen die heeft geen USB ingang. Maar wel HDMI, dus dacht dat is ook digitaal en werkt ook. Zou eigenlijk niet weten waarom niet: de luidspreker weet toch het verschil niet tussen een TV of laptop die met HDMI verbind?

Via BT of 3,5mm koptelefoonuitgang kan altijd maar ik heb liever digitaal en bedraad...
Die Forte A5 is er nu voor € 319 en € 299 voor een outlet model (alleen wit). Voor actieve speakers wel echt een koopje. Zit er ook over te denken om ze te bestellen voor mijn pc ter vervangen van mijn Audio Pro T3. Voor dat geld kun je je eigenlijk geen buil vallen.

Met een aansluiting via HDMI kun je prima spotify luisteren. Beeld, geluid en zelfs internet kunnen over HDMI. Om spotify te bedienen heb je wel een scherm nodig. Dus mocht je spotify willen luisteren zonder dat je achter de pc/tv zit, dan is bediening via een telefoon (dus BT) wel het meest logische.

Edit: online lees ik dat de forte nogal veel ruis produceert. Schijnt behoorlijk extreem te zijn, met name van dichtbij. Meerdere personen melden dit onafhankelijk van elkaar en ik lees dat iemand dit zelfs bij 3 verschillende exemplaren (2x omgeruild) ervaarde. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?

Edit 2: op reddit is er een draadje waar de CEO van Argon het probleem min of meer bevestigd. Schijnt te maken te hebben met de cheapass versterker in de speaker. Voor dit prijspunt klinkt dat niet vreemd in de oren. Anyway, de Fenris en Forte (hebben het ook in wat mindere mate) gaan we skippen. Beter dan toch passieve speakers met een kleine 2.1 versterker.

[ Voor 20% gewijzigd door Hulleman op 15-11-2024 12:27 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuros
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-01 12:19
Hulleman schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:50:
[...]

Die Forte A5 is er nu voor € 319 en € 299 voor een outlet model (alleen wit). Voor actieve speakers wel echt een koopje. Zit er ook over te denken om ze te bestellen voor mijn pc ter vervangen van mijn Audio Pro T3. Voor dat geld kun je je eigenlijk geen buil vallen.

Met een aansluiting via HDMI kun je prima spotify luisteren. Beeld, geluid en zelfs internet kunnen over HDMI. Om spotify te bedienen heb je wel een scherm nodig. Dus mocht je spotify willen luisteren zonder dat je achter de pc/tv zit, dan is bediening via een telefoon (dus BT) wel het meest logische.

Edit: online lees ik dat de forte nogal veel ruis produceert. Schijnt behoorlijk extreem te zijn, met name van dichtbij. Meerdere personen melden dit onafhankelijk van elkaar en ik lees dat iemand dit zelfs bij 3 verschillende exemplaren (2x omgeruild) ervaarde. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?

Edit 2: op reddit is er een draadje waar de CEO van Argon het probleem min of meer bevestigd. Schijnt te maken te hebben met de cheapass versterker in de speaker. Voor dit prijspunt klinkt dat niet vreemd in de oren. Anyway, de Fenris en Forte (hebben het ook in wat mindere mate) gaan we skippen. Beter dan toch passieve speakers met een kleine 2.1 versterker.
toon volledige bericht
Ik stond na het lezen van alle reacties echt net op het punt om de forte A5 te bestellen, en toen las ik dit bericht. Dat is wel echt een dealbreaker. Misschien ga ik naar de winkel en setjes A5 daar luisteren totdat er eentje is met zo min mogelijk ruis. Want het is best lastig om actieve speakers van dit formaat te vinden die goed verkrijgbaar zijn in Nederland ...

Edit: ik heb zojuist ook het reddit bericht gevonden waar een van de makers min of meer toegeeft dat de ruis een consequentie is van het drukken van de prijs en zoveel mogelijk functies en geluidskwaliteit in deze kleine speakers te proppen. En dat ze erover denken om eem MK2 versie te maken met een betere DSP.

Edit: ah kijk die is er al, en dus ook veel duurder: https://www.hifiklubben.n...--actief/argfortea5mk2bk/

[ Voor 11% gewijzigd door Kuros op 20-11-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Kuros schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:21:
[...]

Ik stond na het lezen van alle reacties echt net op het punt om de forte A5 te bestellen, en toen las ik dit bericht. Dat is wel echt een dealbreaker. Misschien ga ik naar de winkel en setjes A5 daar luisteren totdat er eentje is met zo min mogelijk ruis. Want het is best lastig om actieve speakers van dit formaat te vinden die goed verkrijgbaar zijn in Nederland ...

Edit: ik heb zojuist ook het reddit bericht gevonden waar een van de makers min of meer toegeeft dat de ruis een consequentie is van het drukken van de prijs en zoveel mogelijk functies en geluidskwaliteit in deze kleine speakers te proppen. En dat ze erover denken om eem MK2 versie te maken met een betere DSP.

Edit: ah kijk die is er al, en dus ook veel duurder: https://www.hifiklubben.n...--actief/argfortea5mk2bk/
Dat is de Forte, ik had het over de Fenris (al haal ik ze in mijn post ook door elkaar :+ ) De Fenris A5 heeft nog geen MK2 versie, de Forte wel. De Forte is een model boven de Fenris. De Forte MK2 schijnt veel minder last van te hebben van ruis, maar die kost idd € 599 of € 499 voor een outlet model. Dat is bijna de dubbele prijs van een Fenris A5 en me eigenlijk te duur voor speakers op mijn werkplek. Op marktplaats gaat een setje Forte A5 voor € 299 weg, maar dat durf ik niet aan wegens de mogelijke ruis en ik weet niet of dat de MK2 versie is.

Die Fenris A5 is echt een mooie sweetspot qua prijs, looks, kwaliteit en functionaliteit. Alleen die ruis.... ik lees daar te veel problemen over, waardoor ik denk dat het inherent is aan de gebruikte componenten. Er zit een Hifi klubben bij me in de buurt, dus wellicht dat ik daar toch eens langs ga. Of ik bestel ze om te proberen. Hifi klubben geeft je 60 dagen probeertijd, dus eigenlijk is er nog geen drempel om ze niet te bestellen en te proberen.

Edit: even contact gehad met Klubben. De Forte A5 MK2 willen ze nieuw voor € 539 aanbieden. Zit nog wat in dubio. De Forte schijnt geen last te hebben van ruis. Echt wel een mooie speaker en het merk is in eigendom van de Holding waar ook Dali en Lyngdorf onder vallen. Twee actieve speakers vind ik voor mn werkplek toch strakker dan een losse kleine amp met passieve speakers. Ga er nog even over nadenken.

[ Voor 12% gewijzigd door Hulleman op 20-11-2024 13:52 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuros
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-01 12:19
Hulleman schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:33:
[...]

Dat is de Forte, ik had het over de Fenris (al haal ik ze in mijn post ook door elkaar :+ ) De Fenris A5 heeft nog geen MK2 versie, de Forte wel. De Forte is een model boven de Fenris. De Forte MK2 schijnt veel minder last van te hebben van ruis, maar die kost idd € 599 of € 499 voor een outlet model. Dat is bijna de dubbele prijs van een Fenris A5 en me eigenlijk te duur voor speakers op mijn werkplek. Op marktplaats gaat een setje Forte A5 voor € 299 weg, maar dat durf ik niet aan wegens de mogelijke ruis en ik weet niet of dat de MK2 versie is.

Die Fenris A5 is echt een mooie sweetspot qua prijs, looks, kwaliteit en functionaliteit. Alleen die ruis.... ik lees daar te veel problemen over, waardoor ik denk dat het inherent is aan de gebruikte componenten. Er zit een Hifi klubben bij me in de buurt, dus wellicht dat ik daar toch eens langs ga. Of ik bestel ze om te proberen. Hifi klubben geeft je 60 dagen probeertijd, dus eigenlijk is er nog geen drempel om ze niet te bestellen en te proberen.

Edit: even contact gehad met Klubben. De Forte A5 MK2 willen ze nieuw voor € 539 aanbieden. Zit nog wat in dubio. De Forte schijnt geen last te hebben van ruis. Echt wel een mooie speaker en het merk is in eigendom van de Holding waar ook Dali en Lyngdorf onder vallen. Twee actieve speakers vind ik voor mn werkplek toch strakker dan een losse kleine amp met passieve speakers. Ga er nog even over nadenken.
toon volledige bericht
Hou er wel rekening mee dat je voor speakers van deze grootte vaak nog een losse subwoofer moet doen. Ik ga ook naar de hifi klubben winkel om de speakers te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Kuros schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:05:
[...]

Hou er wel rekening mee dat je voor speakers van deze grootte vaak nog een losse subwoofer moet doen. Ik ga ook naar de hifi klubben winkel om de speakers te testen.
Ja ik weet het. Maar dat ben ik voorlopig niet van plan. Ik wil gewoon een leuk setje voor muziek op mn werplek. In de woonkamer heb ik betere speakers en een sub staan voor het betere luisterwerk.

Mocht ik nou echt te veel laag missen, dan komt er wellicht ooit nog een SVS SB 1000 bij.

[ Voor 8% gewijzigd door Hulleman op 20-11-2024 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
OmeRobbie schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:05:

Ik reageer even dubbel op deze post, omdat ik in mijn vorige reactie te kort door de bocht ging. Ik zat te veel met HDMI ARC in mijn achterhoofd. Je kunt een actieve speaker niet zomaar via hdmi aansluiten op een pc of laptop. Ook al heeft die speaker een HDMI ARC poort. Pc’s en laptops hebben geen hdmi arc poort, dus dat zal niet werken. Je zou of optisch of via jack>rca moeten aansluiten. Via usb vanaf de pc kan ook, maar dan moet je er nog een dac tussen zetten. Een hdmi audio extractor zal ook we werken verwacht ik.

Uiteraard kun je ook via BT verbinding maken en dat zal voor Spotify ook echt meer dan prima klinken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Update: Inmiddels heb ik de Forte A5 MKII op het bureau staan. Ik dacht, ik bestel ze gewoon om zelf thuis te ervaren en heb nog wat korting bij Klubben bedongen. Fijn klinkende speaker waarin je veel details in de muziek hoort, een goed stereobeeld en er ook nog eens goed uit zien. Zoals passend bij het formaat gaan de speakers niet zo laag als een vloerstaande speaker. Omdat ik gewend ben daar naar te luisteren (icm een subwoofer) is dat een gemis. Voorlopig ben ik nog niet van plan om er een subwoofer bij te zetten. De ruis hoor ik totaal niet als ze aan staan, zelfs niet als ik mijn oor dicht bij de speaker hou.

Heb de speaker zowel via RCA als via BT op de pc (NUC) aangesloten en daar tussen hoor ik geen verschil als ik materiaal op Spotify en YT beluister.

Al met al tevreden met de speakers en een mooie aanwinst voor mijn thuiswerkplek :)

[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 25-11-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrShroom
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 27-11-2024
Zou iemand met Fenrir A5s mij kunnen vertellen hoe het met de ruis gesteld is via HDMI of BT inputs? Dat zou zijn hoe ik ze zou gebruiken, en qua prijs/performance is t best een goeie sweetspot naar mijn (relatief ongeinformeerde) idee.
Pagina: 1