Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-03 22:18
Ik zoek een?
2 kanaals versterker voor in de woonkamer van maximaal 90mm hoog (bij voorkeur kleiner ivm ventilatie

Wat is je budget?
~500 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Vervanging van huidige versterker (defecte active speakers direct op line-out van TV). De towers zijn nog goed en hebben pasive ingangen, dus wil momenteel enkel de versterkers vervangen (eventueel later nieuwe towers).

Om te gebruiken voor TV (optisch/HDMI), (Internet)radio en spotify. Waarbij de voorkeur is dat de TV uit kan wanneer er muziek wordt geluisterd. In een ideaal geval ondersteunt het apparaat een soort casting, waarbij de telefoon niet verbonden hoeft te blijven met het apparaat of het thuisnetwerk.

In een perfect geval zou ik graag de speakers van de TV als center channel gebruiken maar dat ligt volgens mij meer bij de TV dan de versterker (heb momenteel een LG OLED C2 op het oog.)

Wat heb je zelf al gevonden?
pricewatch: Yamaha MusicCast WXA50
Verder is er bar weinig beschikbaar aan active speakers of simpele kleine versterkers.

Welke vragen heb je hier nog over?
- Zijn er nog alternatieven?
- Ondersteunt de Yamaha iets in de vorm van gratis internetradio dienst?(Tune-In of dergelijk)
- Ligt het aan mij of is de keuze aan active speakers of kleine versterkers erg beperkt?

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Beste antwoord (via kid1988 op 29-06-2022 13:35)

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:55
NAD heeft ook een aantal heel compacte versterkers. Ik ben juist onlangs opzoek geweest naar iets voor op m'n desk om een paar speakers aan te sturen als vervanging van een full-size receiver.
Wellicht wat overkill en iets buiten je budget.
Die 2 D30x kunnen ook liggen.

AMP1
D3020
D3045, deze is uiteindelijk onderweg naar mij, kan nóg geen ervaring geven.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:58
kid1988 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:38:
In een perfect geval zou ik graag de speakers van de TV als center channel gebruiken...
Dat kan je voor 99% vergeten. TV's hebben die optie over het algemeen niet, Sony heeft het wel bij enkele TV's naar mijn weten. Echter dien je dan de TV aan te sluiten op een receiver om deze zo van signaal voor de center speaker te voorzien. Een TV kan niet uit de audio het center kanaal halen om dat zelf af te spelen en de rest uit te sturen via de Audio Out.
Zijn er nog alternatieven?
Kleiner en goedkoper kan je kijken naar FeaR in "Kleine versterker (met BT)" Gaat daar om een exemplaar met Bluetooth algemene benaming van dit soort versterkers kan je overnemen, merk heeft wellicht ook iets wat voor jou voldoet. Internetradio en Spotify zou eventueel kunnen met een externe bron. Of via de TV en dan de TV het scherm uit laten schakelen. Soort middenweg.
Ondersteunt de Yamaha iets in de vorm van gratis internetradio dienst?(Tune-In of dergelijk)
Wat zegt de handleiding?
Ligt het aan mij of is de keuze aan active speakers of kleine versterkers erg beperkt?
Beperkter dan passieve speakers en audio apparatuur van normale groottes maar ze zijn er wel. Actieve speakers met diverse inputs zie je toch wel iets meer opkomen omdat men juist geen receiver wil. Als je slechts één input zou willen zou je naar studio monitoren kunnen kijken maar daar zie je veelal geen HDMI op maar TRS, andere markt/doel.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
FeaR schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:57:
[...]

Kleiner en goedkoper kan je kijken naar FeaR in "Kleine versterker (met BT)" Gaat daar om een exemplaar met Bluetooth algemene benaming van dit soort versterkers kan je overnemen, merk heeft wellicht ook iets wat voor jou voldoet. Internetradio en Spotify zou eventueel kunnen met een externe bron. Of via de TV en dan de TV het scherm uit laten schakelen. Soort middenweg.

[...]

Beperkter dan passieve speakers en audio apparatuur van normale groottes maar ze zijn er wel. Actieve speakers met diverse inputs zie je toch wel iets meer opkomen omdat men juist geen receiver wil. Als je slechts één input zou willen zou je naar studio monitoren kunnen kijken maar daar zie je veelal geen HDMI op maar TRS, andere markt/doel.
Dit is inderdaad precies hoe de active speakers werden gebruikt. Het probleem met zuilspeakers actief is dat momenteel het aanbod beperkt is, en daar stijl/kleur erg belangrijk is de keuze nog verder wordt beperkt.

Een "domme" 2kanaals versterker heeft dezelfde functionaliteit als actieve speakers, en dan ga ik liever voor de upgrade. Zij het niet dat de WXA-50 nergens leverbaar is op het moment.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:55
NAD heeft ook een aantal heel compacte versterkers. Ik ben juist onlangs opzoek geweest naar iets voor op m'n desk om een paar speakers aan te sturen als vervanging van een full-size receiver.

AMP1
D3020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:21
FeaR schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:57:
[...]

Dat kan je voor 99% vergeten. TV's hebben die optie over het algemeen niet, Sony heeft het wel bij enkele TV's naar mijn weten. Echter dien je dan de TV aan te sluiten op een receiver om deze zo van signaal voor de center speaker te voorzien. Een TV kan niet uit de audio het center kanaal halen om dat zelf af te spelen en de rest uit te sturen via de Audio Out.

[..]
Toevallig heb ik zo'n Sony TV thuis staan (pricewatch: Sony KD-55AF9 Zwart)
En kan dit beamen. Aansluiten van de TV gebeurd inderdaad via het center kanaal van de receiver. De TV heeft hier aparte tulp inputs voor.

Heb het, toen ik de TV net had, geprobeerd. Het geluid uit deze TV is beter dan menig platte TV maar kan absoluut niet op tegen een losse center speaker. Aangezien ik toch al een losse center had staan gebruik ik deze nog steeds.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:21

Gotez

42

Topping maakt ook geweldige kleine versterkers. Meten fantastisch. Vaak ook met digitale ingangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dieks77 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:24:

AMP1
D3020
Ik heb een vergelijkbare zoektocht gemaakt, kwam ook uit bij de NAD AMP1. Daarna ontdekte ik dat de Argon Audio SA1 een relabelde AMP1 is, maar wel significant goedkoper. Het enige significante verschil is gestripte google cast functionaliteit.
Via V&A een Chromecast Audio gescoord en die eraan gehangen (3.5mm naar toslink) om alsnog netwerkfunctionaliteit te hebben.

Om je vraag te beantwoorden: ja, de markt is zeer beperkt. We bevinden ons met ons kleine maar specifieke eisenpakket in een soort limbo. De 'mediamarkt shopper' pakt gewoon een multimedia 5.1 set en gebruikt 80% van de aansluitingen niet, en zet 't ikea plankje gewoon een tandje lager om 't te laten passen.
een kleine (formfactor) 2.0 versterker van kwaliteit maar zonder high end audiofiel te gaan (budget), de markt is beperkt.

let op: deze oplossingen zijn alleen toslink, geen hdmi.
(mijn gebruik is als bureau versterker om wat muziek te draaien (of de output van de pc over te nemen voor een sporadisch filmpje))

edit: Argon Audio SA1 (wit/zwart) gaat voor 369 op hifiklubben, en een chromecast audio kost je 50-70 euro (worden niet meer gemaakt, marktplaats, ebay, of tweakers V&A. wordt wel dagelijks aangeboden). Dan ben je voor ~420 euro klaar.
-ik kon geen goedkopere oplossing vinden, en had mazzel met een aanbieding op m'n SA1-

[ Voor 28% gewijzigd door dyrc op 27-06-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
de NAD AMP1 lijkt me een serieuze contender. Voorzien van alle functies.

Ik was hem zelf nog niet tegen gekomen. De SA1 is ook een serieuse optie met een alternatieve casting optie. Vooral omdat die in een andere prijscatagorie zit (~150 euro onder budget).

Het enige wat me nog niet helemaal duidelijk is; RMS vermogen van de NAD/SA1 zijn ~40watt, de Yamaha ligt rond de 90watt. Nou ben ik sowieso niet zo geleerd in audiovermogens en weerstanden, maar rekent NAD per kanaal en Yamaha totaal? zit er zoveel verschil in de 2 versterkertjes van hetzelfde formaat, of zijn de waardes van Yamaha inclusief wat fantasie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welke speakers heb je nu staan dan? We kutprima een mini amp van 300 euro adviseren, maar met een paar hakkietakkie speakers is dat een vlag op een modderschuit.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:09

BCC

Die NAD AMP1 is gaaf, maar wat een bedrag! Ik vraag me dan altijd af hoe dat vergelijkt met zo'n mini amp van AlieExpress voor 150 euro https://nl.aliexpress.com/item/4000943898835.html

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
Loewe L2A staat er momenteel. "AliExpress" meuk is niet per se een no-no. Zolang het maar in europa met normale garantie kan worden aangeschaft.

Een mini-amp die "veel te goed" is voor de speakers zie ik niet echt als een probleem, gezien er nu slechts 3 apparaten de revu hebben gepasseerd (waarvan maar 2 aan de eisen voldoen) heb ik niet de illusie dat er een "budget range" is voor wat ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice_l
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik gebruik de Argon SA1 sinds Black Friday(€250) met mijn vloerstaanders. Chromecast Audio had ik nog liggen. Gaat vanzelf in en uit standby als ik naar de Audio cast.

Werkt perfect en het max vermogen ben ik nog nooit bij in de buurt geweest.

En onderstaande was optie 2 destijds.
https://www.audiosciencer...0-amplifier-review.17547/

[ Voor 22% gewijzigd door maurice_l op 28-06-2022 10:00 . Reden: link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
kid1988 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:39:
"AliExpress" meuk is niet per se een no-no. Zolang het maar in europa met normale garantie kan worden aangeschaft.
Er zit een enorm verschil tussen Chinese fabrikanten. Mocht je je afvragen of het betreffende merk goed spul maakt, dan loont het om reviews opzoeken op de eerder genoemde website https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php . Als je het product niet kan vinden, kan je zoeken of andere producten van deze fabrikant wel zijn getest.

Ook van Europese / Japanse / Amerikaanse producten staan er testen.

[ Voor 34% gewijzigd door TBTL op 28-06-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:02

Major_ton

Shoot!

In een ander topic ook geadviseerd maar de Topping MX5 is een erg leuke versterker. Zeer klein, genoeg vermogen, heeft Bluetooth en digitale ingangen. Wel 2 kanaals, dus geen center channel uitgang. Als je gemeten perfectie wilt is de Topping PA5 de oplossing. Heb je nog wel een losse DAC bij nodig (zoals een Topping E30 of E50) en een streaming/casting oplossing, maar dat is makkelijk te vinden.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kid1988
Dieks77 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:24:

AMP1
D3020
AMP1 besteld voor een gereduceerde prijs (2e-kans product, geopende verpakking). Deze was ik zelf nog niet tegen gekomen en de features met automatisch inschakelen e.d. staat me ook enorm aan.

Bedankt voor jullie hulp. Geen spijt van dat ik hier een topic heb geopend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
kid1988 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:36:
[...]

AMP1 besteld voor een gereduceerde prijs (2e-kans product, geopende verpakking). Deze was ik zelf nog niet tegen gekomen en de features met automatisch inschakelen e.d. staat me ook enorm aan.

Bedankt voor jullie hulp. Geen spijt van dat ik hier een topic heb geopend.
ga je geen spijt van krijgen, helemaal niet voor een tweedekans prijsje (lucky you :) )
de auto signal detect is een verademing (en de auto standby na ~5 min geen input ook), je kan nooit meer zonder
Pagina: 1