Toon posts:

MSI 6309 met onboard sound

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hier een systeem van een kennis staan waar Windows 98 opnieuw op moest, dat zit er dus op maar nu krijg ik het onboard sound niet aan de praat. Het mobo is een:

MSI 6309 ver:1.0

Als ik er een driver voor wil installeren dan komt de melding dat het geluid niet actief is in de BIOS. In de BIOS zou bij integrated peripherals een optie moeten zijn om het AC97 Sound te activeren. Laat die er nu niet staan. Ik heb er een handleiding voor gedownload vandaar dat ik die optie noem. Maar ik kom er niet echt uit.

Kortom, is er iemand die het bord kent en er een oplossing voor weet?

• Bluezy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2023

Bluezy

kiss my As(s)us

Bios geflasht met laatste versie?

I'm partial to your abracadabra

Verwijderd

Je moet onder Advanced Chipset Features AC97 Sound enablen en onder Integrated Pheriphereals de Soundblaster aanzetten

Verwijderd

Topicstarter
Bios heb ik niet geflasht omdat ik dacht dat hij het al heeft gedaan en nu dus ook weer moet doen. Als het niet goed gaat ben ik lekker de l*l, het is niet mijn systeem.

"Je moet onder Advanced Chipset Features AC97 Sound enablen en onder Integrated Pheriphereals de Soundblaster aanzetten"

Beide opties staan niet in de bios.

Verwijderd

BIOS flash is in principe zonder risico, mocht het verkeerd gaan, stuur je de BIOS-chip naar MSI in Son, en ze sturen je dan een opnieuw geflashte chip terug

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

wat ook nog kan is dat er een jumper op staat voor het enable/disablen van de audio. weet ik niet zeker want ik ken dit mobo niet :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Als ze bij MSI dan maar iets sneller werken dan bij ABIT in Venlo. Daar heb ik al bijna 4 maand een BX20 liggen, die ze volgens mij gewoon niet terug kunnen vinden. :(

Een jumper zou wel vreemd zijn omdat er eerst wel geluid uitkwam.

• LopeZ
  • Laatst online: 20:08

LopeZ

Too much is never enough

Ik heb het zelfde bord en zit nu in me manual te kijken, bestaat geen jumper voor aan uitzetten dat doe je via de bios. Kun je vinden bij Integrated peripherals en dan onder aan onboard ac 97 audio en codec variable rate enable zetten. Dan moet het werken.

• Bluezy

Bluezy

kiss my As(s)us

Misschien een stomme opmerking: maar ga je wel tot onder een de pagina van integrated peripherals?
Als ik daar kijk en niet tot onder aan de pagina ga heb ik onboard audio niet in beeld

Verwijderd

Topicstarter
Dat zeg ik dus, dat staat er niet in. Nu zit er wel oude bios op, ik dacht dat ik v1.21 zag staan. Maar ik vind het zo raar dat het eerst wel werkte.

Verwijderd

Topicstarter
De laatste optie die er staat is:

Onboard MC'97 modem

• LopeZ

LopeZ

Too much is never enough

Heb jij niet toevallig de "lite" versie? Die was volgens mij special voor oems gemaakt en je kon geen ruk in de bios instellen. Je kan natuurlijk je bios even flashen en kijken of dat nog helpt. (hoort zonder problemen te verlopen heb het al 7x gedaan :), laatste versie 1.8 en het bord wordt nu al niet meer gesupport door msi :(

Verwijderd

Topicstarter
Het zou heel goed kunnen dat het een lite is. Het is in ieder geval wel een oem.

Heb je misschien een website, ik kan het niet meer terug vinden :?

• Bluezy

Bluezy

kiss my As(s)us

Verwijderd

Topicstarter
Dat is hem, zal eens gaan zoeken.

• LopeZ

LopeZ

Too much is never enough

Eerst dit ff goed door lezen dan kan het niet fout gaan.

Alleen moet je wel zeker weten welke versie je hebt. (er zijn er 4 zie ik ineens?) Want anders kan je je bios verklooien met gevolg dat je comp nie meer opstart.

Hier vind de bios voor de lite en v2.0 en hier voor de gewone v1.0

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie dat we het met elkaar eens zijn. Beiden had ik al gezien. Die 1.8 bios staat op een diskette en de rest was ik al aan het lezen.

Verwijderd

je mag mijn plank wel hebben :Y)

MSI 6309 V2.1B Retail :)

daar werkt het zeker.. heb dat zelf ook gebruikt.. en dat kon ik instellen in de bios :)

Verwijderd

Topicstarter
Hebben?????

Het ding is niet van mij en ik ben ZEER tevreden over mijn AMD 8-)

• LopeZ

LopeZ

Too much is never enough

Nu we het toch over de 6309 hebben, ik heb dus v1.0 en als ik me celly 600 op 900 zet zegt de bios 933 :?
Iemand anders hier nog last van? De laaste bios zou more cpu id supporten maar fix dit dus niet. Het maakt nie veel uit maar het staat beetje vreemd, en het zal ook niet meer verholpen kunnen worden omdat ze dus het bord uit de support hebben gegooit :(

Voor de rest werkt het bord wel prima, alleen als ik onboard sound aan zet en dan iets met hd ga doen dan krijg ik veel gekraak.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de bios geflasht naar 1.80. Tenminste dat dacht ik hij geeft nu aan dat het versie 1.30 is geworden. En nog steeds geen optie om het geluid aktief te maken.

Ik heb 1 van die drivers gedownload en als ik daar de setup van draai zegt die nog steeds dat de VIA AC97 audio chipset in de bios geactiveerd moet worden.

Als hij nu opstart vraagt hij wel om een PCI multimedia audio device. Als ik dan de driver ervoor wil installeren, via die wizard, kan er geen goede gevonden worden. :'(

• Bluezy

Bluezy

kiss my As(s)us

Heb je de onboard sound driver ook bij MSI weggehaald?
(VIA 686 sound driver)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, de 686 sound driver, uitgepakt en op cd gezet en er dan mee naar het andere systeem. Via de wizard wil ik dan de driver voor Win 98 SE installeren en dan staat er dat hij geen stuurprogramma voor dit apparaat kan vinden.

Ik snap het niet echt.

• LopeZ

LopeZ

Too much is never enough

Heb je de laatste (officiele) via 4 in1 drivers al?
Zijn te vinden op http://www.viatech.com.tw/ misschien helpt dat.

Hier om precies te zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Die had ik er ook al opzitten. Maar dat maakt dus nietsa uit.

• LopeZ

LopeZ

Too much is never enough

Hmm ut tis allemaal beetje raar. Het is nog steeds niet duidelijk welke versie jij hebt, download eens sisoft sandra en kijk daar bij motherbord, daar moet je versie nummer goed komen te staan. Er zijn namelijk 4 versie's die allemaal net iets anders zijn, 6309 v1.0, v2.0, sb, lite
Misschien dat je net de verkeerde bios had :? en dat daarom het versie nummer niet goed kwam (dat 1.3 inplaats van 1.8)

Ik ben nog steeds aan het zoeke voor je, wil het nu goed krijgen ook :)

/net dit gevonden:

There are many places where you can find the model number of the mainboard:
1. Somewhere between the PCI / ISA slots you shall find MS-xxxx. You can also find the
version number beside it.

Misschien komen we daar wat verder mee

/nog meer:
Question What is the difference between MS-6309 & MS-6309 Lite?
Answer A. MS-6309 Lite remove the following features:
1.D-LED
2.IRDA Connector
3.Overclocking capability
4.Front panel USB
B. MS-6309 Lite packaging & manual will be simpler

/kwam net deze onboard sound driver tegen op msi.com.tw, ik zou zeggen give it a shot.

Verwijderd

Topicstarter
YESSS, en toen was er geluid. Ik moest een andere driver hebben, ik denk ik probeer ze allemaal. Bij de creative CT5880 kwam er beweging in. Hier staat hij bij de vierde van onder.
http://www.msi.com.tw/support/driver/onboard_sound_driver.htm

Het is alleen nog zo dat als hij opstart er een melding komt dat de soundblaster PCI 128 de midi wave set niet kan laden. Bij de driver installatie kon hij ook al twee bestandjes niet vinden. Kun je die hele midi set niet uitschakelen?

Ik wist wel dat het een 6309 v1.0 is alleen dat SB of lite weet ik niet.

Verwijderd

Topicstarter
Het zal wel een Lite zijn want ledjes ben ik nog niet tegen gekomen.

• LopeZ

LopeZ

Too much is never enough

Aah dat is mooi om te horen. Je heb dan nog geluk ook want je hebt dus hardware matig geluid en niet software matig (zoals de v1.0 heeft) ,je heb ook een betere lay out, je atx connector zit op een betere plaats bij v1.0 zit ie achter de cpu socket en bij jouw als het goed is bij je ram en ide porten en je batterij'tje staat niet maar ligt op je moederbord. (jaja ik heb weer heel wat geleerd, wat wil je na 3 verschillende manuals er over door gelezen te hebben :P

Case closed ;)

Verwijderd

Topicstarter
Case nog niet helemaal closed, kan ik die midi waveset niet uitschakelen???

• LopeZ

LopeZ

Too much is never enough

Uh midi wave set?

Je kan alles uitschakelen in windows zelf natuurlijk (eigenschappen deze comp--->apparaten beheer--->eigenschappen van wat je wil uitschakelen)

Maar waarom zou je dat willen uitschakelen?

Verwijderd

Topicstarter
Hierom:

Het is alleen nog zo dat als hij opstart er een melding komt dat de soundblaster PCI 128 de midi wave set niet kan laden. Bij de driver installatie kon hij ook al twee bestandjes niet vinden. Kun je die hele midi set niet uitschakelen?

Ik heb zelf nog een cd van een SB PCI 128. Kijken of die bestanden daar wel op staan.

• LopeZ

LopeZ

Too much is never enough

Ik zoek ondertussen wel even bij creative voor het geval dat je het op de cd niet kunt vinden.

/ hier heb ik hem

Wel 16mb groot :(
Trouwens was de andere naam voor de 5880 niet ensoniq ofzo? Die is namelijk wel bij creative te vinden (www.soundblaster.com)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het zoeken. Ik heb hem gedowned en hij gaat nu naar cd. Ik zal het daar eens mee proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Mooi man, het werkt nu foutloos. Die driver van 16mb was de oplossing, bedankt nogmaals. Hebben we hem toch mooi even laten zien wie hier de baas is. >:)

• LopeZ

LopeZ

Too much is never enough

Haha ja
Toch mooi dat het gelukt, anders kon ik dalijk niet slapen. Nog meer vragen? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, voorlopig niet en anders kom ik wel weer. De rest is een kwestie van installeren en een goede backup maken.

Slapen???? Dat valt 's nachts al niet mee met deze hitte, laat staan overdag. :z
Pagina: 1