Al enige tijd ben ik aan het kijken naar een toekomstige vervanger van mijn oude VW Polo. Waar het vorig jaar nog iets sportiefs mocht zijn zit ik nu toch ook te kijken naar plug-in hybrides of zelfs volledig elektrisch aangedreven auto's. Het lastige in dit geval is echter het laden. In de omgeving is het aantal laadpalen erg klein, binnen loopafstand is er maar !! 1 !! laadpaal te vinden, welke natuurlijk altijd bezet is. Afgelopen week was de VVE jaarlijkse vergadering en heb ik nagevraagd of het mogelijk is om bij ons op het terrein te voorzien in laadmogelijkheden. Hier was de VVE niet op tegen, maar hoe dit aangepakt zou moeten worden was niemand zich van bewust.
Ik zal even de situatie schetsen:
Het is nog altijd het plan om over een aantal jaar (3-5) te verhuizen naar een grotere woning, met eigen garage/oprit. Ik ben bang dat het me meer moeite gaat kosten dan dat ik er profijt van ga hebben, en ik wellicht beter nog een aantal jaartjes in de Polo kan gaan doorrijden.
Ik was benieuwd of er andere appartement bewoners zijn die een zelfde soort traject al doorlopen hebben en hoe zij dit als VVE hebben aangepakt.
Ik zal even de situatie schetsen:
- Appartementen complex met ongeveer 20 woningen
- Iedere woning heeft zijn eigen aangewezen parkeerplek op de binnenplaats
- Het gebouw heeft een meterkast voor de algemene verlichting (trappenhuis etc.) met een enkele groep van 1x 16A
- Deels van de woningen wordt door de eigenaar bewoond en deels wordt verhuurd
- Is de laadpaal mijn eigendom? Hoe worden de stroomkosten gesplitst van de energie die voor de verlichting van het gebouw wordt gebruikt?
- Mocht de laadpaal niet mijn eigendom zijn (wat ik kan begrijpen), zou ik deze dan moeten delen met andere eigenaren zodra zij ook een elektrisch aangedreven auto hebben? Ik zou het niet zien zitten om een heuze stoelendans met mijn parkeerplek te moeten uitvoeren.
- Krijg je 10-20 laadpalen niet aangesloten op de meterkast die nu in het gebouw hangt
- Zal waarschijnlijk niemand die kosten willen maken aangezien ze er geen nut voor hebben, zeker de mensen die hun woning verhuren
Het is nog altijd het plan om over een aantal jaar (3-5) te verhuizen naar een grotere woning, met eigen garage/oprit. Ik ben bang dat het me meer moeite gaat kosten dan dat ik er profijt van ga hebben, en ik wellicht beter nog een aantal jaartjes in de Polo kan gaan doorrijden.
Ik was benieuwd of er andere appartement bewoners zijn die een zelfde soort traject al doorlopen hebben en hoe zij dit als VVE hebben aangepakt.