Ervaring met laadpalen bij appartementen complex

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 15:46
Al enige tijd ben ik aan het kijken naar een toekomstige vervanger van mijn oude VW Polo. Waar het vorig jaar nog iets sportiefs mocht zijn zit ik nu toch ook te kijken naar plug-in hybrides of zelfs volledig elektrisch aangedreven auto's. Het lastige in dit geval is echter het laden. In de omgeving is het aantal laadpalen erg klein, binnen loopafstand is er maar !! 1 !! laadpaal te vinden, welke natuurlijk altijd bezet is. Afgelopen week was de VVE jaarlijkse vergadering en heb ik nagevraagd of het mogelijk is om bij ons op het terrein te voorzien in laadmogelijkheden. Hier was de VVE niet op tegen, maar hoe dit aangepakt zou moeten worden was niemand zich van bewust.

Ik zal even de situatie schetsen:
  • Appartementen complex met ongeveer 20 woningen
  • Iedere woning heeft zijn eigen aangewezen parkeerplek op de binnenplaats
  • Het gebouw heeft een meterkast voor de algemene verlichting (trappenhuis etc.) met een enkele groep van 1x 16A
  • Deels van de woningen wordt door de eigenaar bewoond en deels wordt verhuurd
Nu is het technisch mogelijk om de stroomvoorziening te verzwaren en een laadpaal voor mijn parkeerplek te plaatsen. Maar daar voorzie ik direct de volgende issues:
  • Is de laadpaal mijn eigendom? Hoe worden de stroomkosten gesplitst van de energie die voor de verlichting van het gebouw wordt gebruikt?
  • Mocht de laadpaal niet mijn eigendom zijn (wat ik kan begrijpen), zou ik deze dan moeten delen met andere eigenaren zodra zij ook een elektrisch aangedreven auto hebben? Ik zou het niet zien zitten om een heuze stoelendans met mijn parkeerplek te moeten uitvoeren.
Het kan ook dat er direct laadpalen worden geplaatst voor het gehele complex, echter..
  • Krijg je 10-20 laadpalen niet aangesloten op de meterkast die nu in het gebouw hangt
  • Zal waarschijnlijk niemand die kosten willen maken aangezien ze er geen nut voor hebben, zeker de mensen die hun woning verhuren
Dit maakt de eerste optie ook lastiger. Wat als ik nu een laadpaal voor mijn plek plaats, en een jaar later 2-3 andere eigenaren ook een paal willen, gaan we dan ieder jaar opnieuw de straat open trekken en de aansluiting verzwaren?

Het is nog altijd het plan om over een aantal jaar (3-5) te verhuizen naar een grotere woning, met eigen garage/oprit. Ik ben bang dat het me meer moeite gaat kosten dan dat ik er profijt van ga hebben, en ik wellicht beter nog een aantal jaartjes in de Polo kan gaan doorrijden. 8)

Ik was benieuwd of er andere appartement bewoners zijn die een zelfde soort traject al doorlopen hebben en hoe zij dit als VVE hebben aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 06:41
Aangezien iedereen z'n eigen parkeerplek heeft is het gebruikelijk dat de VVE je toestemming geeft en dat jij de kosten draagt. De paal wordt van jou. En als je het appartement verkoopt verkoop je de laadpaal mee.
Voor de gebruikskosten zal je een tussenmeter moeten plaatsen.
Het kan wat in de kosten schelen als je parkeerplek dichtbij de meterkast is. Dus je kan ook proberen of iemand wil ruilen. Of dat er meer bewoners (alvast) een laadpaal willen zodat er niet iedere keer wordt gegraven en verzwaard (scheelt kosten).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
RocketKoen schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:53:
Aangezien iedereen z'n eigen parkeerplek heeft is het gebruikelijk dat de VVE je toestemming geeft en dat jij de kosten draagt. De paal wordt van jou. En als je het appartement verkoopt verkoop je de laadpaal mee.
Voor de gebruikskosten zal je een tussenmeter moeten plaatsen.
Het kan wat in de kosten schelen als je parkeerplek dichtbij de meterkast is. Dus je kan ook proberen of iemand wil ruilen. Of dat er meer bewoners (alvast) een laadpaal willen zodat er niet iedere keer wordt gegraven en verzwaard (scheelt kosten).
  • Mijn parkeerplaats is redelijk dichtbij de meterkast, echter lijkt het mij dat er altijd gegraven zal moeten worden. Anders moet ik mijn laadkabel namelijk over het wandelpad naar het trappenhuis laten lopen. Zal qua veiligheid niet gewaardeerd worden.
  • De kosten voor de laadpaal en het verzwaren van de aansluiting zou ik best willen dragen, maar de maandelijkse netwerkkosten zijn meer een hekelpunt. Een verzwaring naar 3x25A zijn de maandelijkse kosten niet, maar een zwaardere aansluiting om rekening te houden met toekomstige palen kost al gauw 100+ euro extra in de maand. Deze zou ik niet alleen willen dragen en ik zie hier ook geen draagvlak voor bij de andere inwoners.
  • Ruilen lijkt me lastig, zeker als de woning later verkocht wordt. Volgens de notariële documenten ben ik op dat moment namelijk geen eigenaar van de geruilde parkeerplaats. En om dit vast te leggen bij de notaris ben je weer een boel tijd en geld kwijt, wat mensen ontmoedigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 06:41
koen0s schreef op maandag 27 juni 2022 @ 00:08:
[...]
  • Mijn parkeerplaats is redelijk dichtbij de meterkast, echter lijkt het mij dat er altijd gegraven zal moeten worden. Anders moet ik mijn laadkabel namelijk over het wandelpad naar het trappenhuis laten lopen. Zal qua veiligheid niet gewaardeerd worden.
  • De kosten voor de laadpaal en het verzwaren van de aansluiting zou ik best willen dragen, maar de maandelijkse netwerkkosten zijn meer een hekelpunt. Een verzwaring naar 3x25A zijn de maandelijkse kosten niet, maar een zwaardere aansluiting om rekening te houden met toekomstige palen kost al gauw 100+ euro extra in de maand. Deze zou ik niet alleen willen dragen en ik zie hier ook geen draagvlak voor bij de andere inwoners.
  • Ruilen lijkt me lastig, zeker als de woning later verkocht wordt. Volgens de notariële documenten ben ik op dat moment namelijk geen eigenaar van de geruilde parkeerplaats. En om dit vast te leggen bij de notaris ben je weer een boel tijd en geld kwijt, wat mensen ontmoedigt.
Een toekomstige zwaardere aansluiting zal in de toekomst moeten worden besproken. De VVE zal uiteindelijk beslissen wie dat gaat betalen, maar eerlijk is dat je eventuele maandelijkse extra kosten deelt met degene die een laadpaal hebben.
Je kan alvast een voorstel doen en dat laten vastleggen. Dan is er geen gezeik achteraf.

Op 3x25 kun je overigens best een paar laadpalen hangen als je aan load balancing doet. De aansluiting is zwaar genoeg om 200kWh te laden op een halve dag. Zelfs als je er vanuit gaat dat mensen die nu een EV kopen meer km maken dan gemiddeld, is dit nog steeds genoeg voor 5 tot 10 auto's.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:59
Heb je al opgezocht hoe de gemeente omgaat met openbare laadpalen? Zijn gemeentes waar je een verzoek kunt indienen (zodra je de auto in bezit hebt) voor een openbare laadpaal die dan binnen 250 meter van je voordeur komt. Geen idee hoe het gaat als je in een appartement woont maar niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is het geen optie om een kabel uit je eigen groepenkast naar de plek te leiden?

Dan hebben de andere bewoners niet de kosten, ook niet als jij in de toekomst verkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-09 23:38

Klippy

Still Game

https://vveladen.nl is een goed beginpunt, staat veel info in.

Wie beheert jullie VvE? Een grote partij als MVGM heeft bijvoorbeeld ook veel info, als jullie het zelf doen moet je wat meer uitzoeken, maar heb je ook alle mogelijkheden open.

Ben er zelf ook mee bezig geweest, maar uiteindelijk niet voor een plug-in gekozen dus ook niet mee verder gegaan.

Qua eigendom laadpaal zijn er veel mogelijkheden, vind je op Tweakers ook genoeg over. De VvE zal je alleen helpen met aanleg stroom, vergunningen etc.
Normaal gesproken is het allemaal mogelijk, maar spreek goed af wie de kosten gaat dragen, als jij de eerste bewoner bent die wil gaan laden dan komen (extra) kosten al snel naar jou toe en evenredig verdelen is vaak ook lastig omdat veel bewoners zullen aan geven er nooit gebruik van te maken.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
ninjazx9r98 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 00:34:
Heb je al opgezocht hoe de gemeente omgaat met openbare laadpalen? Zijn gemeentes waar je een verzoek kunt indienen (zodra je de auto in bezit hebt) voor een openbare laadpaal die dan binnen 250 meter van je voordeur komt. Geen idee hoe het gaat als je in een appartement woont maar niet geschoten is altijd mis.
De weg voor de deur is sinds kort niet langer de hoofdweg door het dorp. Hierdoor heeft de gemeente kortgeleden plannen aangekondigd om de weg aan te pakken (minder ruimte voor auto's en meer voor voetgangers/fietsers). Ze zullen dan ook vast wat extra laad infra aanleggen. Echter duurt dit zeker nog 3-4 jaar voordat alles af is, wellicht nog langer. Voor mij niet meer van toepassing dus. Tevens denk ik niet dat ze nu nieuwe palen willen aanleggen als binnenkort toch alles eruit gaat.
Wolly schreef op maandag 27 juni 2022 @ 00:40:
Is het geen optie om een kabel uit je eigen groepenkast naar de plek te leiden?

Dan hebben de andere bewoners niet de kosten, ook niet als jij in de toekomst verkast.
Ik woon niet op de begane grond dus dit zou geen optie zijn.
Klippy schreef op maandag 27 juni 2022 @ 00:49:
https://vveladen.nl is een goed beginpunt, staat veel info in.

Wie beheert jullie VvE? Een grote partij als MVGM heeft bijvoorbeeld ook veel info, als jullie het zelf doen moet je wat meer uitzoeken, maar heb je ook alle mogelijkheden open.

Ben er zelf ook mee bezig geweest, maar uiteindelijk niet voor een plug-in gekozen dus ook niet mee verder gegaan.

Qua eigendom laadpaal zijn er veel mogelijkheden, vind je op Tweakers ook genoeg over. De VvE zal je alleen helpen met aanleg stroom, vergunningen etc.
Normaal gesproken is het allemaal mogelijk, maar spreek goed af wie de kosten gaat dragen, als jij de eerste bewoner bent die wil gaan laden dan komen (extra) kosten al snel naar jou toe en evenredig verdelen is vaak ook lastig omdat veel bewoners zullen aan geven er nooit gebruik van te maken.
De VvE wordt voor ons beheerd, echter lieten zij al weten hier nog weinig praktijk ervaring mee te hebben.
Verder bedankt voor de info! ik ga er eens doorheen lezen.
Pagina: 1