Sifon aansluiten op afwijkende maat afvoer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasClay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:08
Wij klussen momenteel wat aan een oude stacaravan, waarbij wij nu in het keukentje de spoelbak en kraan willen vervangen. De kraan werkt inmiddels (zeer trots op alle niet lekkende nieuwe verbindingen als loodgieter-noob ;)), maar het aansluiten van de sifon op de afvoer geeft nog een uitdaging.

Het betreft een IKEA LILLVIKEN sifon. Volgens de handleiding steken we een door IKEA meegeleverd koppelstuk (waar later de IKEA slang in gaat) in de bestaande afvoer in de vloer. Bij onze afvoer gaat dit stuk echter niet in de bestaande afvoer, maar schuift hij er juist precies over. Vermoedelijk hebben we dus een afwijkende afvoermaat?

Waarmee krijg ik de afvoer en het IKEA koppelstuk aan elkaar verbonden?

Uit de handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bgXg7KkZnHoqy4vLLkmvCMPWxs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jv9qVl3GLXX9o1NTEncdByEo.png?f=user_large

Afvoer (excuses voor matige duimstok plaatsing):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZW7zQyUsraI7CQ71MJDX2-478RM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/syNap1d0NtOGmVcYLSbNrpTk.jpg?f=fotoalbum_large

IKEA koppelstuk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOsW8tayW_Evr-6jkzD7k5q9qtw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xU8tKvJ6J4ow4jFoRfJQQBeE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Als ik het goed aflees, is de buitenmaat van je afvoer 35 mm. Dat is inderdaad een afwijkende maat. Maar zo te zien is dat een onderdeel van een sifon. En die zijn niet altijd standaard. Je zal verder moeten zoeken waar die sifonbuis op aansluit. Misschien zit daar wel een standaard afvoerbuis.
Of je maakt met een elektrische verfbrander de buis warm, waardoor je hem wijder kan maken.

De buitenmatenreeks van standaard PVC afvoerbuizen zijn 25, 32, 40, 50 mm en verder.

[ Voor 42% gewijzigd door JukeboxBill op 27-06-2022 00:34 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasClay
Dank voor de tips! Ik had de indruk dat de (±35mm) buis op de foto de afvoer zelf was, omdat hij de onderkant van het kastje in verdwijnt. Maar ik zal hem eens volgen, misschien gaat hij inderdaad nog over op een ander formaat bij/onder de vloer. Kom ik op terug!

Wat ik me ook nog afvraag: als je twee PVC buizen gewoon zo in elkaar steekt als op de IKEA tekening (koppelstuk in afvoer onderin), krijg je dan geen last van stank? Ik zou denken dat er dan wel lucht uit het riool tussendoor glipt. Of hoort daar nog iets van afdichting tussen?

[ Voor 34% gewijzigd door ThomasClay op 27-06-2022 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Het koppelstuk is wel een beetje een "rammel" passing. Je kan vullende PVC lijm gebruiken.
Ik heb het met kit, wat ook hecht aan kunststof, gedaan, want ik had op dat moment geen vullende PVC lijm in huis.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasClay
Er bleek inderdaad onder de vloer een koppelstuk te zitten van ±35mm naar 40mm . Ik ga hem daar losmaken en dan als 40mm naar binnen brengen. Bedankt voor de gouden tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasClay
Voor het archief, mocht iemand dit topic terugvinden en benieuwd zijn naar de oplossing: ik heb uiteindelijk de hele ±35mm buis verwijderd tot aan de bestaande 40mm buis onder de vloer. Vanaf daar als 40mm opnieuw aangelegd en naar binnen gebracht. Onverwacht grote uitdaging was nog het vergroten van 2 bestaande gaten zodat de nieuwe buis erdoor past: ik had toevallig wel een 41mm gatenzaag, maar de centreerboor heeft dus niets om te boren bij een bestaand gat. Uiteindelijk opgelost met een mal en wat klemmen.

Het IKEA sifon koppelstuk dat je volgens de IKEA handleiding in je afvoer steekt, heeft in de praktijk ook een buitenmaat van ongeveer 40mm en past dus niet in een 40mm afvoer. Heb die verbinding gemaakt met een 40mm overschuifmof met 2x manchet. Daar past het IKEA koppelstuk mooi strak in. Alles werkt nu prima en waterdicht! Was een leuk en leerzaam klusje :*) Bedankt voor de hulp! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronski
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-04 18:48
ik ben hiermee nu ook aan het 'modderen', wil graag een hobbyplek maken voor het afscheiden van klei ed. Maar de aansluitingen zijn verre van standaard ed. Dus het is allemaal niet voor de hand liggend. Ik DENK dat dit systeem van Ikea niet specifiek van Ikea zelf is, maar van deze: https://www.prevex.com/pr...hen/smartloc-water-traps/

Allicht dat iemand er al wat ervaring mee heeft, hoor het graag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:09
ronski schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:48:
ik ben hiermee nu ook aan het 'modderen', wil graag een hobbyplek maken voor het afscheiden van klei ed. Maar de aansluitingen zijn verre van standaard ed. Dus het is allemaal niet voor de hand liggend. Ik DENK dat dit systeem van Ikea niet specifiek van Ikea zelf is, maar van deze: https://www.prevex.com/pr...hen/smartloc-water-traps/

Allicht dat iemand er al wat ervaring mee heeft, hoor het graag! :)
Ik zou je aanraden hiervoor even een eigen topic te openen daar specifieker uit te leggen wat je precies wilt.
Welke onderdelen je al hebt en/of wilt gaan aanschaffen etc.
IPV een bijna 2 jaar oud topic op te diepen en alleen maar te roepen "ik wil ook ongeveer zo iets"
Pagina: 1