Eigen router woonkamer, AP op tweede verdieping, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanesco
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 14:14
Mijn vraag
Sindskort woon ik in een nieuwbouwhuis en is de noodzaak om met twee wifi punten te werken (1 beneden, 1 op de tweede) ontstaan omdat het bereik op de tweede verdieping zeer slecht is. Vanuit de meterkast loopt er een LAN kabel naar de woonkamer en naar de tweede verdieping, waar ik het tweede wifi punt wil neerzetten. Ik heb glasvezel via KPN, waarbij ik alleen het internet relevant vind (VLAN 6). Ik kijk overigens wel TV, maar via de KPN app op mijn Shield TV (dus dat TV VLAN is niet nodig). De vraag is: hoe kan ik dit het beste aanpakken als ik mijn eigen router in de woonkamer wil hebben?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Mijn router is een Asus RT-AX88U
- Mijn vorige router, een Netgear R7000, die ik in AP modus heb gezet voor op de tweede verdieping.
- Ik heb een kleine TPLink LS1005G unmanaged switch gekocht.
- Ik heb de oude Experiabox V10 nog liggen, maar die gebruik ik liever niet.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Initieel had ik alleen mijn Asus router in de woonkamer aangesloten op de FTU en dat werkt perfect. Ik dacht: ik zet in de meterkast vervolgens een goedkoop unmanaged switchje ertussen, waar ik de kabel naar de FTU in stop en beide kabels naar de router in de woonkamer en het AP op de tweede. Helaas werkt dat niet zo simpel, blijkt. :/

Nou kan ik natuurlijk mijn RT-AX88U in de meterkast hangen en het goedkope switchje bij de TV in de woonkamer leggen, problem solved. Maar dat vind ik echt zonde. Ik wil graag het sterke wifi signaal van de Asus in de woonkamer hebben, evenals de 8 LAN poorten voor mijn apparaten waar ik deze router speciaal voor gekocht had. En ik wil eigenlijk ook dat de Asus in router mode laten staan, want ook doodzonde om die in AP modus te zetten dacht ik. Graag jullie feedback! :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
Wat voor (router) opties wil uit de rt-ax88u die niet uit de standaard KPN router kan halen?

Je kunt gaan voor:
Kpn router in de meterkast met wifi hier op helemaal uit.
Asus en R7000 beide in Acces point mode gekoppeld aan je KPN router.

Andere optie:
2 kabels naar je woonkamer trekken.
1 van de FTU naar je asus router.
1 van je asus router terug naar de meterkast en in je switch prikken. Vanuit deze switch weer de r7000 koppelen.

[ Voor 10% gewijzigd door frankyfn126 op 26-06-2022 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanesco
Dank voor het antwoord! Tsja waarom een eigen router is natuurlijk een andere discussie en die is nu ook niet meer zo zinnig aangezien ik hem al heb. :)

Hoe dan ook: terug naar die Experiabox en er vervolgens een router van dik 300 euro aanhangen als "dom" access point is wat mij betreft dus geen optie.

Ik had gehoopt dat mijn oplossing zou werken, maar "heen en terug" over dezelfde kabel lijkt dus niet te werken. Laat ik mijn vragen dan nog iets concreter maken:
1) Kan een managed switch als de Netgear GS105E in de meterkast nog wat veranderen aan de situatie? Of betekent dat ook per definitie dat de Asus router in AP modus moet?
2) Zou die Experiabox in bridged modus en met wifi uitgeschakeld in de meterkast nog wat uitmaken? Volgens mij wordt het dan ook een soort managed switch?

Als dat allemaal niet werkt overweeg ik idd maar twee kabels trekken, kan de coax er nog uithalen eventueel en die gebruiken voor een tweede UTP...

[ Voor 7% gewijzigd door Evanesco op 26-06-2022 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
je kan een managed switch in de meterkast zetten.
- poort 1 tagged 6 > kabel naar provider
- poort 2 untagged 20 > kabel naar boven
- poort 3 tagged 6 > kabel naar woonkamer

Woonkamer:
- kabel in lan poort
- kabel van lan naar wan
- wan instellen op tagged 6

Ik denk dat dit wel werkt, anders met een 2e gs105e krijg je het ook wel werkend in de woonkamer.

Experiabox kan niet in bridge

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Evanesco schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:23:
Dank voor het antwoord! Tsja waarom een eigen router is natuurlijk een andere discussie en die is nu ook niet meer zo zinnig aangezien ik hem al heb. :)
Volledig zinnig want je hebt drie apparaten die alle drie router kunnen spelen maar elk eigen voor- en nadelen hebben, en waar je hooguit twee van nodig hebt. Als er geen technische reden is om de Experiabox niet als router te gebruiken, is het een valide optie. Is die reden er wel? Benoem die dan gewoon, dan houden we erover op...
Hoe dan ook: terug naar die Experiabox en er vervolgens een router van dik 300 euro aanhangen als "dom" access point is wat mij betreft dus geen optie.
Waarom eigenlijk niet? Je betaalt grotendeels voor de WiFi-functionaliteiten van dat ding. Dom is apparatuur die je hebt liggen op een minder optimale manier inzetten om geen betere reden dan eh... dat je er veel geld voor uitgegeven hebt en het "dus" op de belangrijkste plek moet staan? Klinkt als een soort dubbele sunk-costs fallacy. Komt bij: grootste deel van de meerwaarde qua WiFi is puur papieren tijger. Ja, het is 4x4 MIMO WiFi-6 vs 3x3 MIMO WiFi-5, maar zo lang je clients nog steeds 2x2 MIMO zijn is het verschil tussen 3x3 en 4x4 grotendeels gerommel in de marge. WiFi-6 geeft je max 25% extra performance bovenop WiFi-5 overigens nadrukkelijk niet door 'sterke signaal' - zo'n grote WiFi-6 monster mag geen dBm harder zenden dan een 1x1 SISO WiFi-n ding van 13 jaar geleden, mits je clients het ook ondersteunen - altijd mooi meegenomen, en groot gelijk dat *als* je anno 2022 iets koopt WiFi-6 te nemen. Maar als je uitdaging bovenal is dat je dekking boven waardeloos is dan is verschil WiFi-5 vs WiFi-6 irrelevant. Plaats daar een AP bij en het verschil is als dag en nacht. Omgekeerd, beneden WiFi-5 ipv WiFi-6 maakt ook niets uit als je verbinding meerdere honderden Mbps is. Verschil tussen pakweg 400Mbps en 500Mbps ga je wel meten maar niet merken.
Ik had gehoopt dat mijn oplossing zou werken, maar "heen en terug" over dezelfde kabel lijkt dus niet te werken. Laat ik mijn vragen dan nog iets concreter maken:
1) Kan een managed switch als de Netgear GS105E in de meterkast nog wat veranderen aan de situatie? Of betekent dat ook per definitie dat de Asus router in AP modus moet?
Ja, als je per se nog meer geld wilt uitgeven dan kun je met een of twee managed switches inderdaad die VLANs temmen.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 27-06-2022 12:38 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanesco
dion_b schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:10:
Volledig zinnig want je hebt drie apparaten die alle drie router kunnen spelen maar elk eigen voor- en nadelen hebben, en waar je hooguit twee van nodig hebt. Als er geen technische reden is om de Experiabox niet als router te gebruiken, is het een valide optie. Is die reden er wel? Benoem die dan gewoon, dan houden we erover op...
Excuus als ik wat kortaf overkwam, maar een discussie over de zin (en onzin) van een eigen router is imho off topic en onzinnig als ik hem al in huis heb. Het is niet alsof ik die Asus ineens op marktplaats ga gooien na een dergelijke discussie. Tuurlijk heb je gelijk dat het verschil tussen wifi 5 en 6 waarschijnlijk alleen meetbaar is en dat mijn wens wellicht niet helemaal rationeel te onderbouwen is. En dat mag je een sunk costs fallacy noemen, of geldverspilling, of zelfs dom, maar het verandert niets aan mijn vraag.

Hoe dan ook, om toch wat achtergrond te geven, de R7000 heb ik inmiddels al een jaar geleden ofzo al vervangen (en de Experia niet in gebruik) omdat:
  1. De verbinding in mijn vorige huis regelmatig wegviel met torrents en VPN
  2. Ik meer dan 4 bekabelde aansluitingen nodig had bij mijn TV
  3. Ik betere wifi beveiliging wilde (WPA3)
  4. Ik het gewoon leuk vind om te investeren in de nieuwst technologie en om te kijken of ik het werkend kan krijgen
  5. Ik de overtuiging heb dat eigen spul beter is dan de standaard KPN spullen
Valt vast weer een hoop op af te dingen, maar ik kwam hier dan ook niet voor een oordeel over mijn beweegredenen. ;) Voor nu heb ik de Asus in de meterkast gehangen, al is hierdoor het bereik bij de TV en in de tuin een stuk minder. Ik ga nog wel eens kijken of ik dubbele kabels ga trekken of me ga wagen aan een managed switch. In iedergeval iedereen bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:17
@Evanesco heb je nu 1 of 2 kabels van de meterkast naar de woonkamer? Bij het laatste kan je van de MK naar de WAN-poort in je router heen en vanaf een LAN-poort terug naar de MK. Daar dan een goedkope switch er tussen (of zelfs een UTP-koppelstukje....) en dan ben je er.

Bij een enkele kabel van MK naar woonkamer zou ik het zo niet weten. Want je moet aan de LAN-zijde toch echt een kabel naar de 2e etage hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Als je Experiabox aan de FTU aansluit en zowel Asus als de Netgear in AP mode zet heb je volgens mij precies wat je wilt. Je kan uiteraard ook een ander AP voor de woonkamer aanschaffen.

Je kan ook met twee managed switches werken met twee verschillende VLAN voor heen en terug en naar de woonkamer en vanuit de meterkast naar de bovenverdieping. Kan je het alleen niet aanbevelen om zowel het internet als het lokale netwerk over één fysieke verbinding te sturen omdat je nooit zeker weet of de VLAN scheiding goed dicht is. Ouder TPLinks hebben bijvoorbeeld altijd hun managementkanaal op VLAN 1 zitten en kan daar ook niet vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik ben het wel volledig met @dion_b maar tegelijk heb ik ook zoiets, als jij t zo wilt gebruiken moet je t zelluf weten :)

ik heb nog ff nagedacht en alhoewel het vies klinkt, zou het moeten werken:
- Kabel ftu naar naar switch meterkast
- kabel woonkamer en kabel verdieping in switch
- kabel vanuit meterkast in lan poort asus
- korte kabel van lan poort naar wan poort in asus
- wan internet stellen op vlan tag 6

In theorie geven domme switches namelijk vlan tags door. In deze setup zou de vlan tag bij je wan poort terecht moeten komen en via de untagged lokaal internet moeten geven.

@dion_b klopt dit denk je?

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1