24V vanuit de zekeringskast over lange afstand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-09 09:19
Ik wil in mijn slaapkamer een RGBW ledstrip (24V) van 4m lang plaatsen met een Shelly RGBW 2 driver. De driver zal ook aangesloten worden op een drukknop om de ledstrip aan/uit te schakelen (en te dimmen).

Probleem is dat de power supply een vervelend zoomend geluid produceert en dat is nu het laatste dat ik in mijn slaapkamer wil.

1. Daarom denk ik aan een alternatieve oplossing maar ik weet niet 100% zeker of dit gaat werken omdat de afstand dan wel heel groot wordt (+/- 15 meter)? Is er soms een betere oplossing?
2. Moet er van begin tot einde dezelfde AWG gebruikt worden? Zo'n dikke draad lijkt me niet bepaald handig om te monteren op de ledstrip.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzjzVzyUTHRN7d-7prujKQgImUM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xFR1YGegpJblxKXt6RMwFxjc.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsWyh8CnjX0ZvtrtVXXz_DoIVnE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mU2p56b7YY00MARPscPeZTvI.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:35
Ander power supply?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:23

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Over hoeveel mA per kleur praten we?
Dan heeft het nut om over 4 meter bij verschillende diktes het spanningsverlies uit te rekenen, ik kan mij voorstellen dat bij 24v een spanningsverlies van 3 tot4 volt nog doenbaar is maar niet echt zo veel zal zijn met een geschikte kabel.

Maar idd, hoop moeite voor iets vat je ook met een andere voeding zou kunnen oplossen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-09 22:26

Bob

Genius2000 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:23:
Ik wil in mijn slaapkamer een RGBW ledstrip (24V) van 4m lang plaatsen met een Shelly RGBW 2 driver. De driver zal ook aangesloten worden op een drukknop om de ledstrip aan/uit te schakelen (en te dimmen).

Probleem is dat de power supply een vervelend zoomend geluid produceert en dat is nu het laatste dat ik in mijn slaapkamer wil.

1. Daarom denk ik aan een alternatieve oplossing maar ik weet niet 100% zeker of dit gaat werken omdat de afstand dan wel heel groot wordt (+/- 15 meter)? Is er soms een betere oplossing?
Dus 30 meter heen en terug? Gewoon goed uitrekenen aan de hand vd stroom die je ledstrip max zal trekken.
2. Moet er van begin tot einde dezelfde AWG gebruikt worden? Zo'n dikke draad lijkt me niet bepaald handig om te monteren op de ledstrip.
Nee, op het einde kan je gerust een stukje met de klassieke dikte monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Reken even hoeveel stroom er per kleur loopt. De +24v zal een wat dikkere draad nodig hebben om de spanningsval te bepereken. Maar in feite kunnen de kleuren dan af met een kleinere diameter. 15m is op zich niet heel veel met 24v, als dat bijvoorbeeld nog 22v is op het einde lijkt mij dat geen probleem voor je ledstrips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 10:35
Thuis heb ik centraal een 24V voeding hangen waarmee meerdere strips worden gevoed. Naar alle strips lopen vaste draden van 1,5mm², dezelfde zoals voor mijn 230V verlichting. Ik had toen het voornemen om na de installatie de spanningsval en stroom te meten. Maar het is er nooit van gekomen want het werkt gewoon :+ Maar misschien moet ik het toch eens doen. :)
Genius2000 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:23:
Zo'n dikke draad monteren is inderdaad niet handig ;) Achteraf bekeken had ik beter gewoon soepele draad genomen. Maar ik had geen zin om nog een rol andere kabel te kopen. Het is niet nodig om van begin tot einde dezelfde draadsectie te gebruiken, waar het lastig monteren was, heb ik aan het einde gewoon een stukje soepele luidsprekerkabel gemonteerd aan de strip en aan de vaste draden.

Trouwens, 1V à 2V spanningsval kan geen kwaad zoals anderen hier reeds hebben gezegd. Het lijkt mij zelfs beter, de strips zullen langer mee gaan.

edit: de spanningsval kunnen we uiteraard bereken, heb je er een idee van hoeveel W/m de strip is? Maar stel dat de maximum stroom 2A is en de afstand 15m is, dan heb je met 0,75mm² draad een spanningsval van ongeveer 1,52V.

[ Voor 72% gewijzigd door D-Three op 26-06-2022 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius2000
bedankt allemaal. Ik ben er nog niet helemaal aan uit welke rgb strip ik ga nemen (mogelijk een aparte rgb strip + aparte white ledstrip meg hoge cri). Ik denk dat de RGB max 30W ga gebruiken, en de white strip 40-60W.

@Hell-Slave @memphis welke power supply raden jullie aan?
(Het gezoom komt volgens mij door de frequentie van PWM die gebruikt wordt in de Shelly driver en die frequentie keert terug naar de power supply)

[ Voor 8% gewijzigd door Genius2000 op 26-06-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Genius2000 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:46:

@Hell-Slave @memphis welke power supply raden jullie aan?
(Het gezoom komt volgens mij door de frequentie van PWM die gebruikt wordt in de Shelly driver en die frequentie keert terug naar de power supply)
Welke heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius2000
Ik heb momenteel een Meanwell LPV-150-24 (https://meanwell-ps.com/products/lpv-150-24-. Deze maakt een zoom geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Genius2000 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:59:
[...]

Ik heb momenteel een Meanwell LPV-150-24 (https://meanwell-ps.com/products/lpv-150-24-. Deze maakt een zoom geluid.
Dat is een goede power supply, misschien kan je het gezoom verminderen met een grote elco aan de uitgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius2000
Hell-Slave schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:45:
[...]

Dat is een goede power supply, misschien kan je het gezoom verminderen met een grote elco aan de uitgang?
Ik ben niet vertrouwd met elco's. Is er soms een elco die je kan aanbevelen, of er belangrijke zaken zijn die ik moet weten als ik een elke zou inzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
Genius2000 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:15:
[...]

Ik ben niet vertrouwd met elco's. Is er soms een elco die je kan aanbevelen, of er belangrijke zaken zijn die ik moet weten als ik een elke zou inzetten?
Wikipedia: Elektrolytische condensator

Een buffer voor stroom, dit zou misschien het geluid van je switching power supply kunnen verminderen doordat de stroompulsen nu uit de elco komen ipv je power supply.
Zorg dat de elco voldoende spanning kan hebben. (35V of hoger)
Capaciteit 4700μF tot 10.000μF zou genoeg moeten zijn.
Dit is puur experimenteren.
Good luck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius2000
Hell-Slave schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:41:
[...]

Wikipedia: Elektrolytische condensator

Een buffer voor stroom, dit zou misschien het geluid van je switching power supply kunnen verminderen doordat de stroompulsen nu uit de elco komen ipv je power supply.
Zorg dat de elco voldoende spanning kan hebben. (35V of hoger)
Capaciteit 4700μF tot 10.000μF zou genoeg moeten zijn.
Dit is puur experimenteren.
Good luck.
Ok, thanks. Zullen we eens proberen.
Is het de bedoeling dat ik dan 2 elco's aansluit op de 24V poorten (+ en -) van de transfo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Genius2000 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 07:01:
[...]

Ok, thanks. Zullen we eens proberen.
Is het de bedoeling dat ik dan 2 elco's aansluit op de 24V poorten (+ en -) van de transfo?

De ELCO dus aansluiten op de 24V
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWuKnuLwvK2oct5NOvS3Ofo7vEc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5mDupro63mXIpNW8fzPyQsAz.png?f=user_large

Je kan 2x 4700μF proberen zoals het plaatje of 1x 4700μF bij de belasting.
Je kan ze ook vergroten naar 10.000. (2x zoals het plaatje of 1x bij de belasting)
Dit is experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Genius2000 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:59:
[...]

Ik wilde zeggen gooi de Chinese voeding weg en koop een goede. Maar die had je dus al. 😎
Raar dat die zo zoemt, mijn ervaring met mw is dat die dat dus (bijna) niet doen. Kun je een andere proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter6022
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 10:34
Ik zag op een ander forum dat die shelly driver op 400Hz moduleert, dat is inderdaad een hele irritante frequentie om te horen.

In de power supply zitten elektromechanische onderdelen die op die frequentie gaan trillen omdat de shelly driver verbonden is met de power supply. De schakel frequentie van de power supply zelf is waarschijnlijk hoger en die hoor je die dus niet.

Je kan een LC filter met een cutoff frequency van 300Hz bijvoorbeeld tussen de shelly driver en de power supply zetten. Dan bereikt die 400Hz verstoring de power supply niet en dus blijft die stil. De voeding is DC dus die kan wel door het filter richting de shelly driver :)

Alleen een condensator is meer een oplossing voor als je last hebt van de schakel frequentie van de power supply denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius2000
Hell-Slave schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 08:21:
[...]

Je kan ze ook vergroten naar 10.000. (2x zoals het plaatje of 1x bij de belasting)
Dit is experimenteren.
wouter6022 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:41:
Ik zag op een ander forum dat die shelly driver op 400Hz moduleert, dat is inderdaad een hele irritante frequentie om te horen.

Je kan een LC filter met een cutoff frequency van 300Hz bijvoorbeeld tussen de shelly driver en de power supply zetten. Dan bereikt die 400Hz verstoring de power supply niet en dus blijft die stil. De voeding is DC dus die kan wel door het filter richting de shelly driver :)

Alleen een condensator is meer een oplossing voor als je last hebt van de schakel frequentie van de power supply denk ik.
Ik heb op basis van jullie input bijkomend opzoekwerk gedaan maar ik heb onvoldoende kennis om de juiste onderdelen te kiezen. Ik kom bijvoorbeeld uit op de website https://www.mouser.be/c/passive-components/emi-filters-emi-suppression/emi-feedthrough-filters/?circuit%20type=LC%20Filter. Zit hier soms een LC filter met cutoff frequency van 300Hz? (of eventueel op de website van gotron.be?)

Verder een ELCO gevonden van 10000uF (https://www.gotron.be/ele...63v-35x66mm-85-c-p10.html). Is dit OK?

Op het shelly forum zegt iemand:
"I was in the same situation in 24V with 4 led strips. I solved the noise creating a low pass filter with one inductor and two capacitors in parallel of 10.000uF connected after the inductor. I connected the filter between the PSU and Shelly".

Wat voor inductor zou hier bedoeld worden? Op de website https://www.gotron.be/catalogsearch/result/?q=inductor zijn heel wat inductoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter6022
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 10:34
Je spoel moet 6.3A DC aankunnen want anders smelt die. Dat haal ik uit de datasheet van je meanwell power supply. De spoeltjes die je linkt zijn dus niet geschikt.

L*C moet 2.82*10^-7 zijn dus als je een spoel pakt van 1mH heb je een condensator nodig van ongeveer 282 uF. Je kan het beste geen Elco of tantaal condensator pakken want die zal vanwege de ESR (inwendige weerstand) warm worden en na een jaar of 2 de geest geven. Ik denk dat folie of polymeer het geschikste is gezien de orde grootte van de capaciteit.

Je kan ook met een pen en wat installatie draad de spoel die in dat forum wordt beschreven namaken en die condensators erbij kopen. Hij of zij gebruikt wel elcos omdat die ze nog had liggen waarschijnlijk en de capaciteit is veel groter dus dan is dat hitte probleem minder relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear604
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-09 11:55
Hell-Slave schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 08:21:
[...]

[Afbeelding]

Dit is experimenteren.
Dit is het juiste antwoord, ik zou gewoon gelijk een 10000uF aansluiten, kan geen kwaad. Zo dicht mogelijk bij de LED driver. De andere oplossingen zijn echt overkill.
Ben niet zo bekend met de nederlandse terminologie maar als elco's die ronde dingen zijn zijn die prima. Het is toch alleen voor noise plus die worden ook gewoon gebruikt in acdc converters dus kunnen wel wat hebben. Gewoon geen chinese troep gebruiken.

Decoupling capacitors zijn dit trouwens, voor als je nog verder wilt googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Verwijderd schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 08:55:
[...]

Ik wilde zeggen gooi de Chinese voeding weg en koop een goede. Maar die had je dus al. 😎
Raar dat die zo zoemt, mijn ervaring met mw is dat die dat dus (bijna) niet doen. Kun je een andere proberen?
Ik weet niet waar je die onzin vandaan hebt maar Mean Well is een goed merk voor power supply's en zeker geen rommel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:23

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Hij dacht even dat de topicstarter een chinese voeding had. Alsof per definitie chinese voedingen troep zijn.....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hell-Slave schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:36:
[...]

Ik weet niet waar je die onzin vandaan hebt maar Mean Well is een goed merk voor power supply's en zeker geen rommel.
begrijpend lezen?

goed, ik dacht dat hij een cheapo chino power supply had, en wilde dus typen om die als eerste te vervangen.
Echter zag ik halverwege het topic dat hij een MW had. Dus wat ik wilde typen was niet meer van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 10:35
Die filter zal inderdaad wel helpen maar 10.000µF lijkt mij een overdreven waarde.
@Genius2000 maakt de voeding ook het geluid wanneer er niks is aangesloten?

[ Voor 6% gewijzigd door D-Three op 02-07-2022 19:19 ]

Pagina: 1