Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke offerte voor zonnepanelen is beter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-11 01:10
Ik heb een aantal offertes opgevraagd voor zonnepanelen en twijfel nu tussen twee aanbieders. Dat komt mede vanwege de schaduw van de dakkapel in de ochtend en van de appartementen naast mij na 16h00.

Aanbieder 1 (landelijk) heeft 2 mogelijkheden
Offerte 1
11x Q.CELLS Q.PEAK DUO all black ML-G9+ 380WP met een goodwe 4200D-NS
Prijs inclusief BTW 5954 euro

Eventuele meerprijs voor Enphase: IQ7+ 1095 ex btw
Hoe goed gaat de GoodWe om met de schaduw? Wat zou de opbrengst zijn met de GoodWe en wat met de IQ7+ ?

Offerte 2
In verband met de schaduw op de dakkapel een paneel minder:
10x Q. CELLS Q. PEAK DUO all black ML-G+ 380WP met een goodwe 3600D-NS
Prijs inclusief BTW 5675

Aanbieder 2 (lokaal)
11x Solar Fabrik S3 370WP mono halfcut black met 11x IQ7+
Prijs inclusief BTW 5900

Het elfde paneel (nog niet ingetekend op het legplan) zou dan in portrait links van de dakkapel komen. Zie foto's. Ik neig naar Aanbieder 2. Zover ik kan zien prima panelen, maar hoe is de kwaliteitsverhouding tot de Q. CELLS?

Wat is jullie advies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IT2-oRJ4ko1OEkp6cSMj-nQ5eXQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rkkujha6b2XwO1B6jyFRPOKT.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXfqPv9yoW3m38O-bPtNhBYSERo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uax20parXBlePN2jK3df8RVZ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EgcBXgLaefz4JoUsX_ICsUMuVN0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OgHbSVouQMmYggoa9JZSMHJq.png?f=fotoalbum_large

...

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
JML schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:21:
Ik heb een aantal offertes opgevraagd voor zonnepanelen en twijfel nu tussen twee aanbieders. Dat komt mede vanwege de schaduw van de dakkapel in de ochtend en van de appartementen naast mij na 16h00.

Aanbieder 1 (landelijk) heeft 2 mogelijkheden
Offerte 1
11x Q.CELLS Q.PEAK DUO all black ML-G9+ 380WP met een goodwe 4200D-NS
Prijs inclusief BTW 5954 euro
We doen niet aan BTW ... dat krijg je terug immers... (in NL)
4180Wp voor €4921 ex: €1,18/Wp
Eventuele meerprijs voor Enphase: IQ7+ 1095 ex btw
En nu ga je ex.btw roepen... als het allemaal niet klopt op die manier ... Sja :D

4180Wp voor €6016 ex: €1,44/Wp
Hoe goed gaat de GoodWe om met de schaduw? Wat zou de opbrengst zijn met de GoodWe en wat met de IQ7+ ?
GoodWe, en elke andere string omvormer gaat prima om met schaduw... Maar wat van belang is ... Hoe werkt schaduwmanagement...

Kort en bondig: door het uitschakelen en bypassen van beschaduwde paneeldelen.
In de ochtend valt het paneel naast de dakkapel dus uit
In de middag ook...

En een uurtje tussen de middag doet hij mee.

Ik twijfel zelfs of hij bij bewolkt weer niet in bypass gaat, omdat hij zoveel minder zicht op de hemel heeft daar in het verdomhoekje.

En IQ7 gaat daar weinig aan veranderen... In de schaduw doet een paneel niet zoveel... dus je mag op een zonnige dag blij zijn met 20-30W uit dat paneel het grootste deel van de dag...

En dan is 1500 Euro investering in dat paneel lastig te verdedigen.
Offerte 2
In verband met de schaduw op de dakkapel een paneel minder:
10x Q. CELLS Q. PEAK DUO all black ML-G+ 380WP met een goodwe 3600D-NS
Prijs inclusief BTW 5675
Dus van aanbieder 1 is dit de verstandige keuze.
Aanbieder 2 (lokaal)
11x Solar Fabrik S3 370WP mono halfcut black met 11x IQ7+
Prijs inclusief BTW 5900
Voor een Enphase systeem is dit heel erg zeker een goede prijs:
€1,20/Wp

Het probleem met het paneel naast de dakkapel blijft helaas zo.
Het elfde paneel (nog niet ingetekend op het legplan) zou dan in portrait links van de dakkapel komen. Zie foto's. Ik neig naar Aanbieder 2. Zover ik kan zien prima panelen, maar hoe is de kwaliteitsverhouding tot de Q. CELLS?
Q.Cells is een prima speler op de markt.
Wat is jullie advies?
Wat vraagt aanbieder 2 voor 10 panelen op string omvormer?

Op basis van wat er nu voor je licht: met overtuiging het Enphase systeem van aanbieder 2.

Je krijgt hier wel de kanttekening: IQ7+ is een omvormer aan de lichte kant voor een 370W paneel. Dit ga je in de grafieken terugzien (afgevlakte toppen / aftoppen van opbrengst). Dit kost je echter slechts 1 a 2% van de jaaropbrengst. IQ7+ wordt toch ingezet omdat Enphase richting 25% meer vraagt voor IQ7A. Dat zou op het hele systeem dus al snel nog eens 4-500 euro zijn... Vanuit financieel compromis oogpunt wordt aftoppen dus geaccepteerd.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 26-06-2022 16:07 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• JML
Dus van aanbieder 1 is dit de verstandige keuze
Duidelijk. Wellicht eens om panelen met een hogere WP vragen als die passen.

Deze aanbieder plaatst geen string omvormers meer ivm storingen binnen de garantietermijn.

In de opstelling zoals ik die voor ogen heb, zou je dan het 11e paneel wel of niet leggen of ook met IQ7+ kiezen voor 10 panelen? Het prijsverschil is 347 euro ex btw.

Iemand bekend met de kwaliteit van het Solar Fabrik paneel?

[ Voor 5% gewijzigd door JML op 26-06-2022 17:21 ]

• Ronald
JML schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:08:
Dus van aanbieder 1 is dit de verstandige keuze
Duidelijk. Wellicht eens om panelen met een hogere WP vragen als die passen.

Deze aanbieder plaatst geen string omvormers meer ivm storingen binnen de garantietermijn.
In verband met lagere marges... Iets anders is kul. Er worden 100,000en string omvormers geïnstalleerd, en als die echt zo veel problemen zouden hebben, dan zouden we dat echt wel weten.
In de opstelling zoals ik die voor ogen heb, zou je dan het 11e paneel wel of niet leggen of ook met IQ7+ kiezen voor 10 panelen? Het prijsverschil is 347 euro ex btw.
Ik heb 1 paneel pal zuid direct naast een schoorsteen liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qjo5yoCFQAY7TeTwp7gcg8XWlMg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Svifvv8EpW9UUWcucA5Mqfn.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit paneel volgt op een zonnige dag de groene lijn (met een optimizer, micro omvormer zou vergelijkbaar geven). Aan een string omvormer doet dat paneel via bypass diodes ongeveer wat de getekende rode lijn doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1BmKpqnHM3Zs5DYI3iV9is79rw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X3ozQhxcB2jts7DME4ctyERS.png?f=fotoalbum_large

Met je dakkapel verwacht je iets vergelijkbaars aan de ene kant van de middag.
Met het appartementengebouw verwacht je iets vergelijkbaars aan de andere kant van de middag.

Dus blijft er weinig over voor dat 11e paneel.

Over alleen het appartementengebouw voor de overige panelen maak ik me minder zorgen... vervelend, kost opbrengst... Maar mijn schoorsteen paneel doet ruim 75% van de vrij liggende panelen: prima rendabel.
Iemand bekend met de kwaliteit van het Solar Fabrik paneel?
Nee, maar er zijn weinig problematische panelen op de markt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• JML
Oke, het elfde paneel is dus weggegooid geld op die plaats. Even verder denkend: Zou het nut hebben om het elfde paneel tegen de nok aan de noordkant te leggen? Daar heb ik geen last van een dakkapel en het appartementen gebouw. Wellicht dan nog twee erbij, zodat er daar drie in landscape liggen of is dat ook niet rendabel?

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
De IQ7A kost 30 euro ex btw extra t.a.v. de IQ7+. Solarfabrik is een van de goedkoopste merken en wij hebben er in het verleden wel eens problemen mee gehad en zijn toen overgestapt op Denim en vervolgens REC.

Neem gerust een string omvormer, dat paneel red zich wel en anders gewoon weglaten, wat @Ronald zegt.

• RobertV70
Ik bedoel maar te zeggen dat de IQ7A de micro is die je nodig hebt als je daarvoor zou kiezen, maar mijn keus zou het niet zijn voor wat betreft micro omvormers in het geheel, vanwege de hoge kosten. en het is inderdaad kul dat een installateur geen string omvormer wil leveren vanwege problemen, je zal voor een defecte micro omvormer veel meer werk moeten verzetten en kosten moeten maken om deze te vervangen, en jij als klant moet de arbeidskosten gaan betalen voor een ochtend werk bij het vervangen van een defecte micro.

Dat valt namelijk niet onder de garantie. Een string omvormer omhangen is 2 minuten werk, maar dat alles vertellen ze er niet bij. En als ze willen beweren dat een micro-omvormer niet stuk kan dan liegen ze, alles kan stuk.

[ Voor 3% gewijzigd door RobertV70 op 26-06-2022 21:55 ]

• Ronald
@JML Ik probeer je genoeg te vertellen om zelf de beslissing te maken. Uiteindelijk jouw geld.

Draagt paneel 11 bij aan opbrengst? Ja. Misschien 50-60% van de meer vrij liggende panelen. (Die ook al wat lager gaan zitten dan geheel vrij). Blijven de stroom prijzen zo hoog, dan is dat denk ik wel rendabel.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 19:41

_Arthur

blub

Kan je de rookgas afvoer van je CV ketel wijzigen zodat deze links door je gevel afvoerd? Kan je op die plek paneel nr 11 leggen.

• JML
@Ronald Ik waardeer je informatie en kan nu een betere keus maken. Denk dat ik die elfde dan toch ga laten leggen. Op den duur betaald ie zich toch terug.

@RobertV70 Ik zal inderdaad eens navragen hoe dat zit met de arbeidskosten als er onverhoopt 1 micro omvormer kapot gaat. In de offerte staat wel 20 jaar garantie op materiaal en montage en op de micro omvormers 25 jaar. De panelen hebben een garantie van 15 jaar.

Even voor de zekerheid: als ik het elfde paneel plaats dan maakt serieel (€1.18 per wp) of parallel (€1.20 per wp ) dus geen verschil in opbrengst in mijn geval?

• JML
Kan je de rookgas afvoer van je CV ketel wijzigen zodat deze links door je gevel afvoerd? Kan je op die plek paneel nr 11 leggen.
Dat gaat denk ik niet, omdat de schoorsteen van de open haard daar ook op is aangesloten.

• JML
@RobertV70 In de offerte staat ook nog : Garantie arbeid 10 jaar
Ik ga er dan ook vanuit dat een kapotte micro omvormer geheel kosteloos vervangen zal worden.

• RobertV70
JML schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:19:
@RobertV70 In de offerte staat ook nog : Garantie arbeid 10 jaar
Ik ga er dan ook vanuit dat een kapotte micro omvormer geheel kosteloos vervangen zal worden.
Nee, dat is dus niet zo. Mocht er iets met de installatie niet goed gaan, en daaronder valt bijvoorbeeld een losse klem of een losgeschoten stekker, dan komen ze het kosteloos oplossen. Maar er is serieus geen garantie op het vervangen van defecte onderdelen zoals panelen of omvormers, behalve bij REC zonnepanelen, daar geeft de fabrikant garantie op het arbeidsloon. Ik zou eens goed in de garantievoorwaarden van Enphase kijken en vraag het ook even bij de installateur na.

Wij vervangen doorgaans een defecte string omvormer kosteloos, omdat het vaak een installatie uit de regio is en we doorgaans in de buurt zijn. Maar een paneel van een ander merk als REC of een optimizer/micro omvormer vervangen kost de klant gewoon geld. Daarvoor moeten we bestellen, aanrijden, vaak een steiger opbouwen, andere panelen verwijderd worden voordat je bij het defecte onderdeel bent aangekomen. Onderdeel vervangen en stellage afbreken en terug naar de loods en dat is doorgaans een halve dag werk, dat kunnen we niet voor de fabrikant op ons nemen.

• JML
Ik heb de vraag mbt tot de arbeidskosten in geval van garantie uitstaan bij het installatiebedrijf. Ik laat het weten zodra ik antwoord heb.

Ik heb de offertes ook even in pvsol gezet om te kijken wat het effect op de opbrengst zou zijn. Ik heb dan met 10% schaduw gerekend.

11x QCELL met 10% schaduw en goodwe omvormer zou 4132 kwh opleveren en
10 zonder schaduw 4132 kwh

11x Solar Fabrik met 10% schaduw en Enphase zou 4164 kwh opleveren en
10x zonder schaduw 4175 kwh.

Als deze berekening klopt dan is het dus zonde van het geld om het elfde paneel te leggen. De vraag is alleen of 10% schaduw correct is en of deze tool betrouwbaar is. Wie weet het?

• Ronald
Ik heb 0 ervaring met pvsol, alleen Sunny Design en SolarEdge designer.
Dus wat '10% schaduw' betekend...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H31sGe4O4H5FW57xvemIu1lSNe8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bprA6GgrOFm3CTUbFE42fwJh.png?f=fotoalbum_large

11 380W panelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuUjToka-LQ0kcJc993ZhC3X_uM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XpuRpstMzRnikDmJ9AvDE3Ij.png?f=fotoalbum_large

10 380W panelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVkqGhed93QN1ePXf884CKZYfG4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LbWVQid0YIUiPEdDnbWCrUFN.png?f=fotoalbum_large

Dit is SolarEdge designer, dus met optimizers.
Het systeem als geheel valt me heel erg mee met 990kWh/kWp voor de 10 panelen.
Het 11e paneel is dan goed voor 240kWh, valt me mee: 630kWh/kWp (Dus mijn 60% van de rest klopte zowaar)

Wat ik hier zou doen: 11 panelen aan string omvormer leggen en een Tigo optimizer onder dat 11e.

Die Tigo is verzekeringspremie. Ik maak me niet zo veel zorgen om het bypassen van het paneel in de zon.
Wel maak ik me zorgen om achterblijven van het paneel bij bewolking. Dit paneel ziet behoorlijk minder hemel dan de rest door de dakkapel waardoor het in die situatie 10-30% achter zou kunnen blijven. Dat is een lastige afweging voor een string omvormer...

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 27-06-2022 14:27 ]

• JML
Bedankt Ronald!
Is er een installateur in Zuid-Holland die meeleest (of heeft iemand een tip) die op basis van alle informatie een offerte zou kunnen maken? Wellicht zelfs met 400WP panelen? (lengte max 1,84 cm).
Degenen die ik nu gesproken heb werken of alleen met Solar Edge of alleen met Enphase of met string omvormers, maar dan weer niet met TIGO....Pfff.

• JML
@RobertV70 Hieronder het antwoord van de installateur mbt het vervangen van een kapotte micro omvormer Zolang Enphase een nieuwe micro op stuurt ? vervangen wij die kosteloos tot de eerste 10 jaar. Na 10 jaar gaan wij arbeid rekenen.

• RobertV70
JML schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:25:
@RobertV70 Hieronder het antwoord van de installateur mbt het vervangen van een kapotte micro omvormer Zolang Enphase een nieuwe micro op stuurt ? vervangen wij die kosteloos tot de eerste 10 jaar. Na 10 jaar gaan wij arbeid rekenen.
Het is maar net hoe coulant een installateur wil, dat verschilt wel. Ik heb er gister nog met collega's over gesproken en ook daarin verschilt het van opvatting. De één zegt "dit moeten we incalculeren tijdens het maken van de offerte met optimizers en micro omvormers dus we moeten 500 tot 700 euro extra berekenen voor service in de toekomst" de ander zegt "dit kunnen we 1 x doen en daarna moet het duidelijk zijn voor de klant dat we dit niet nog een keer kosteloos kunnen maken want als dit bij een stuk of 20 tot 30 klanten voorkomt en we daar iedere keer kosteloos heen moeten kunnen we de tent wel sluiten aangezien het iedere keer toch een halve dag gaat kosten.

• JML
@RobertV70
@Ronald
Oke, het verschilt dus per installateur, maar deze geeft de eerste 10 jaar de garantie ze te vervangen. In verband met de mindere opbrengst van het 11e paneel en de onbereikbaarheid van de dakkapel (mocht daar wat mee zijn) denk ik dat ik toch voor 10 panelen ga kiezen.
10x Q cell 380WP met Goodwe komt dan op 1,25 p/wp -> opbrengst garantie van 4135 kwh.
10x Solar Fabrik 370WP met Enphase op 1,24 p/wp -> geschatte opbrengst pvsol: 4175kwh

Het ontloopt elkaar niet veel. In verband met de gegarandeerde opbrengst van aanbieder 1 (als het niet gehaald wordt na 5 jaar dan betalen zij de gemiste opbrengst) lijkt me dat de beste optie.
Aan de andere kant ben ik (volgens mij) met Enphase flexibeler mbt het eventueel plaatsen van een accu of andere uitbreiding de toekomst. Wat zouden jullie kiezen?

• Ronald
Enphase kan never te nooit niet een zinvolle integratie met accu doen.
Enphase is op je dak al wisselstroom.

Zinvolle integratie met Accu laad de accu direct van de gelijkstroom. Dit geeft enkele procenten beter rendement. Dit kan dus alleen met seriele systemen en solaredge.

(Ja Enphase beweerd dat ze accu integratie hebben... Onzin)

• RobertV70
Een accu laden met wisselstroom is inderdaad niet mogelijk, ik vermoed dat Enphase een foefje uithaalt waardoor er voor of in de accu een gelijkrichter in werking wordt gezet om op die wijze er toch gelijkstroom geladen kan worden. Het is niet efficiënt maar het is zo.

• Ronald
@RobertV70 Die gelijkrichter is geen vermoeden hoor ;-) Kan gewoon niet anders.

Daarmee is de Enphase oplossing precies even waardevol als elk ander los accu systeem die je aan je P1 hangt, of via CT's onder je hoofdschakelaar.

• JML
@Ronald Dus serieel of parallel maakt dan niet uit ?

• Ronald
Nee.

Serieel /kan/ voordeel, maar de omvormers die je op oog hebt kunnen sowieso niet zelf een accu aansturen (Die zijn gelijk veel duurder)

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-11 10:33
Ronald schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:24:
Ik heb 0 ervaring met pvsol, alleen Sunny Design en SolarEdge designer.
Dus wat '10% schaduw' betekend...

[Afbeelding]

11 380W panelen
[Afbeelding]

10 380W panelen
[Afbeelding]

Dit is SolarEdge designer, dus met optimizers.
Het systeem als geheel valt me heel erg mee met 990kWh/kWp voor de 10 panelen.
Het 11e paneel is dan goed voor 240kWh, valt me mee: 630kWh/kWp (Dus mijn 60% van de rest klopte zowaar)

Wat ik hier zou doen: 11 panelen aan string omvormer leggen en een Tigo optimizer onder dat 11e.

Die Tigo is verzekeringspremie. Ik maak me niet zo veel zorgen om het bypassen van het paneel in de zon.
Wel maak ik me zorgen om achterblijven van het paneel bij bewolking. Dit paneel ziet behoorlijk minder hemel dan de rest door de dakkapel waardoor het in die situatie 10-30% achter zou kunnen blijven. Dat is een lastige afweging voor een string omvormer...
Voor mijn kennis, kan je 11 panelen in 1 string zetten en dan 1 of meerdere panelen in die string van een Tigo optimiser voorzien?

• Ronald
@mathijshooi Dat is waar Tigo voor bedoeld is ;-)

• RobertV70
Growatt levert tegenwoordig voor een kleine meerprijs hybride omvormers, kosten door gaans 100 tot 150 euro extra. SMA is een ander verhaal, daar moet je rekening houden met een meerprijs van rond de 600 tot 800 euro extra

• RobertV70
mathijshooi schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:10:
[...]

Voor mijn kennis, kan je 11 panelen in 1 string zetten en dan 1 of meerdere panelen in die string van een Tigo optimiser voorzien?
Een Tigo optimizer doet meer kwaad dan goed. Een paneel heeft bypass diodes die de beschaduwde delen van het paneel omzeilt, een Tigo optimizer schakelt het hele paneel uit en werkt feitelijk als één grote bypass terwijl een paneel toch echt uit 6 delen bestaat. die afzonderlijk ge-bypassed kunnen worden door de interne bypass diodes zelf. Onzin dus ook om die aan te schaffen.

• mathijshooi
Ronald schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:12:
@mathijshooi Dat is waar Tigo voor bedoeld is ;-)
Ok, dat wist ik niet. Op zich interessante toepassing dan, dat je in 1 string 1 paneel kan "optimaliseren".

• JML
@Ronald
@RobertV70
Bedankt voor jullie hulp. Na overleg en wat onderhandelen met aanbieder 1 heb ik hun nieuwe voorstel geaccepteerd: 10x QCells peak duo ML-G10+ 405WP met een goodwe 4200D-NS prijs: 4790 ex btw. Dat is 1.18 p/wp.

• RobertV70
JML schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:12:
@Ronald
@RobertV70
Bedankt voor jullie hulp. Na overleg en wat onderhandelen met aanbieder 1 heb ik hun nieuwe voorstel geaccepteerd: 10x QCells peak duo ML-G10+ 405WP met een goodwe 4200D-NS prijs: 4790 ex btw. Dat is 1.18 p/wp.
d:)b

• RobertV70
mathijshooi schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:21:
[...]

Ok, dat wist ik niet. Op zich interessante toepassing dan, dat je in 1 string 1 paneel kan "optimaliseren".
Lees de tekst boven jou post even, dan weet je wat je aan een Tigo "optimizer" hebt.

• mathijshooi
RobertV70 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:43:
[...]

Lees de tekst boven jou post even, dan weet je wat je aan een Tigo "optimizer" hebt.
Ja, dat zag ik ook. Thanks.

• Ronald
RobertV70 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:17:
[...]

Een Tigo optimizer doet meer kwaad dan goed. Een paneel heeft bypass diodes die de beschaduwde delen van het paneel omzeilt, een Tigo optimizer schakelt het hele paneel uit en werkt feitelijk als één grote bypass terwijl een paneel toch echt uit 6 delen bestaat. die afzonderlijk ge-bypassed kunnen worden door de interne bypass diodes zelf. Onzin dus ook om die aan te schaffen.
Dit zou niet de werking moeten zijn. Tigo optimizers zijn buck-converters (In tegenstelling tot die van SolarEdge, dat zijn Buck-Boosters).
Boosters zijn echter niet veilig toe te passen in een traditioneel string systeem omdat dat de spanning te hoog zou kunnen worden voor omvormer, dus dat bestaat terecht niet. Sommige SolarEdge optimizers (InDop serie) kunnen zonder SolarEdge omvormer toegepast worden, maar dan doen ze alleen buck.

Met een buck converter wordt lage stroom-hoge spanning aan paneelkant geruild voor hoge stroom en lage spanning (impedantie matched aan wat de string nodig heeft) - om zo het rest vermogen toch af te geven.

Nu heeft TS gekozen het lastige 11e paneel niet te doen, dus geen enkel probleem verder.

• JML
@RobertV70
@Ronald
Toch nog een vraagje. In de offerte staat de goodwe 4200D-NS voor de tien 405wp panelen. Is dat de juiste keuze of is de 3600D-NS een betere optie?

• Ronald
Ooit was stroom vrij goedkoop en was het financieel zinnig om lichte prijsoptimalisatie te doen met lichtere omvormers.

Die 4200 is prima ;)

Stroom is nu duur, dus die halve % is wat waard.

• JML
Top! Bedankt weer Ronald.

• RobertV70
Het verschil in prijs tussen de 3600 en een 4200 is goed en wel 50 euro ex btw, dus daar hoef je het niet voor te laten.

• RobertV70
Ronald schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:09:
[...]

Dit zou niet de werking moeten zijn. Tigo optimizers zijn buck-converters (In tegenstelling tot die van SolarEdge, dat zijn Buck-Boosters).
Boosters zijn echter niet veilig toe te passen in een traditioneel string systeem omdat dat de spanning te hoog zou kunnen worden voor omvormer, dus dat bestaat terecht niet. Sommige SolarEdge optimizers (InDop serie) kunnen zonder SolarEdge omvormer toegepast worden, maar dan doen ze alleen buck.

Met een buck converter wordt lage stroom-hoge spanning aan paneelkant geruild voor hoge stroom en lage spanning (impedantie matched aan wat de string nodig heeft) - om zo het rest vermogen toch af te geven.

Nu heeft TS gekozen het lastige 11e paneel niet te doen, dus geen enkel probleem verder.
De vraag die we ons eigenlijk moeten stellen is: werkt het beter dan de diodes in het paneel zelf, en daar ben ik niet zeker van. Bovendien kost een buck converter een appel en een ei en zijn die Tigo dingen erg aan de prijs als je het mij vraagt. Bovendien levert Tigo twee typen, en 1 daarvan is enkel uitgevoerd met rapid shutdown, dus dan is de vraag welke krijg je doorgaans geoffreerd.

• Ronald
@RobertV70 Ja als je rapid shutdown nodig hebt kun je maar beter helemaal niet met PV bezig houden. Wat een onzin. Ja de bucks zijn wat duur... In 98% van de gevallen is diode-bypass ruim voldoende.

Waarom ik het in dit geval suggereerde (om verwarring te voorkomen, voor TS niet meer van belang):
In mijn eigen systeem zie ik ook bij bewolkt weer wat minder opbrengst uit mijn garage dan boven op dak. Die panelen op de garage liggen een beetje opgesloten tussen een zeer volwassen rij populieren op noord en mijn huis op zuid. Dit bedoel ik met zicht op de hemel: ze zien minder.
Omdat dat ene paneel zo opgesloten zou liggen wilde ik met de tigo (buck) voorkomen dat hij ook bij bewolkt weer of in bypass zou gaan, of de string belemmert (Veel minder verschil in opbrengst maakt de keuze voor de omvormer lastiger) Bij bewolkt weer heb je immers (vaak) meer vermogen uit een paneel dan bij zonnig weer uit een paneel in schaduw. Dus wel degelijk van belang ;-)

• JML
@Ronald
@RobertV70

Is het mogelijk (als de leverancier die heeft) om de bovenste twee panelen te vervangen door grotere met bijvoorbeeld 450WP of hoger? Dan kan ik de ruimte bovenin beter benutten. Dan zou ik dus 8x 405WP en 2x 450 WP of hoger krijgen op de Goodwe omvormer. Kan dat en zo ja, is dat aan te raden?

[ Voor 4% gewijzigd door JML op 04-07-2022 14:17 ]

• RobertV70
Ik ben niet technisch genoeg om deze vraag goed te kunnen beantwoorden, als je het mij vraagt zou het moeten kunnen aangezien de panelen gewoon hun werk in een string doen. Echter is er een veel gehoord verhaal dat het paneel met de laagste opbrengst dicteert wat de rest van de panelen doen. Maar dit verhaal is even oud als het schaduw op 1 paneel dus geen van de panelen in een string hebben productie op dat moment verhaal. Maar dat laatste verhaal klopt niet dus wellicht het eerste ook niet.

Ik zou zeggen @Ronald kom er maar in!

• Ronald
Er zijn combinaties wat het mee kan: er zijn wel eens panelen die dezelfde cellen gebruiken, maar langere substrings. Dan verschilt alleen de spanning, maar de instraling-stroom response is identiek en ontstaat er geen enkele belemmering in een string configuratie.
Vorig jaar bijvoorbeeld phono of jinko ~360 en ~400.

• JML
Bedankt @Ronald en @RobertV70
Het verhaal heeft een andere wending gekregen: De Qcells 405WP bleken niet te passen (vandaag schouw gehad). Er was wel een oplossing: 10x Hyundai HiE S400 VG all black. Er moest dan wel 350 ex btw bij komen. Zag dat uiteraard niet zitten, maar ja, 26 juli zou men kunnen plaatsen. Het alternatief was opnieuw gaan zoeken en dan maar afwachten wanneer een ander kan komen en tegen welke prijs.
Uiteindelijk heb ik er nog 100 euro af kunnen praten en worden ze de 26e geplaatst.
De prijs per wp is nu wel naar 1.26 gegaan in plaats van 1.18.
Zijn de Hyundai panelen de meerprijs waard?

• Ronald
Met plaatsing over 3 weken... Oh zeker... Prijsverschil win je zo terug door nog goed deel zomer opbrengst ten opzichte van zoeken naar andere leveranciers.

De Hyundai zijn technisch een van de mooiere panelen op de markt, relatief goede degradatie karakteristiek.

• RobertV70
Mooi paneel voor t geld, zeker niks mis met de prijs en installatiedatum. Top
Pagina: 1