Dat de loodzuuraccu's in mijn Powerwalker/Bluewalker VFI 1000 CG PF1 in 4 jaar tijd van ruim 21 minuten overbruggingstijd naar circa 2 minuten zijn gegaan, is een beetje teleurstellend. Ook irritant is dat de accu's alleen gewisseld kunnen worden als de UPS uit staan (geen hot swap).
Gelukkig kan de VFI 1000 CG PF1 wel uitgebreid worden met accu's in externe "BPH A36T-6" (#378103) behuizingen. In elke kast gaan 6 stuks: 3 in serie en 2 series parallel (3s2p). Toch weinig duurzaam als die accu's na 3 jaar weer naar de recycling (oude metalen handelaar) gebracht moeten worden.
Toen ik las dat mijn nieuwe CyberPower PR1000ERT2U de accu's balanceert, vroeg ik mij af hoe de VFI 1000 CG PF1 de accuspanningen balanceert: niet.
Op zoek naar een UPS mod kwam ik in deze langdradige portugese Youtube video de Mazava PLC-10 tegen. Die in tegenstelling tot de passieve balancer van Victron, waarschijnlijk een actieve balancer is.
Onhandig is de Chinese van rechts naar links (Chinezen lezen van rechts naar links) aansluitmethode. Dus de accu met het laagste potentiaal gaat rechts op B2 en die met het hogere potentiaal moet links op B1. Doe je het andersom dan geeft het scherm weer dat er maar 1 accu is aangesloten zodra je de 2e accu verbind.
Verschrikkelijk onhandig (voor van links naar rechts lezers) is om dan de labels op de terminals van links naar rechts: B1 en B2 te noemen in plaats van B2 en B1.
:strip_exif()/f/image/zuSisbXflSA9blCbfdO3EvFQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Die getoonde spanning is circa 150 tot 250 millivolt hoger is in vergelijking met wat ik op de schroeven van de aansluitblokken meet (13,75 volt).
Minder dan 10 millivolt verschil tussen de 3 accu's lijkt mij best goed.
Gelukkig kan de VFI 1000 CG PF1 wel uitgebreid worden met accu's in externe "BPH A36T-6" (#378103) behuizingen. In elke kast gaan 6 stuks: 3 in serie en 2 series parallel (3s2p). Toch weinig duurzaam als die accu's na 3 jaar weer naar de recycling (oude metalen handelaar) gebracht moeten worden.
Toen ik las dat mijn nieuwe CyberPower PR1000ERT2U de accu's balanceert, vroeg ik mij af hoe de VFI 1000 CG PF1 de accuspanningen balanceert: niet.
Op zoek naar een UPS mod kwam ik in deze langdradige portugese Youtube video de Mazava PLC-10 tegen. Die in tegenstelling tot de passieve balancer van Victron, waarschijnlijk een actieve balancer is.
Installatie Mazava PLC-10
Standaard voorgeconfigureerd voor loodzuuraccus (B03), dat is handig. Net zo als de groen gekleurde achtergrondverlichting die 10 seconde na de laatste toetsindruk automatisch uit gaat.Onhandig is de Chinese van rechts naar links (Chinezen lezen van rechts naar links) aansluitmethode. Dus de accu met het laagste potentiaal gaat rechts op B2 en die met het hogere potentiaal moet links op B1. Doe je het andersom dan geeft het scherm weer dat er maar 1 accu is aangesloten zodra je de 2e accu verbind.
Verschrikkelijk onhandig (voor van links naar rechts lezers) is om dan de labels op de terminals van links naar rechts: B1 en B2 te noemen in plaats van B2 en B1.

Resultaat Mazava PLC-10
Het Mazava LCD-scherm geeft de spanning maar met één cijfer achter de komma weer: 13,8 en 13,9V bij 85%::strip_exif()/f/image/zuSisbXflSA9blCbfdO3EvFQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Die getoonde spanning is circa 150 tot 250 millivolt hoger is in vergelijking met wat ik op de schroeven van de aansluitblokken meet (13,75 volt).
Minder dan 10 millivolt verschil tussen de 3 accu's lijkt mij best goed.
Andere ervaringen met actieve 12V loodzuur balancers?
Wie heeft er meer ervaring met de Mazava PLC-10 of met andere/betere actieve accu balanceerders voor 12V loodzuur accu's?[ Voor 0% gewijzigd door cj1 op 26-06-2022 14:24 . Reden: BPH A36T-6 ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j