Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Dat de loodzuuraccu's in mijn Powerwalker/Bluewalker VFI 1000 CG PF1 in 4 jaar tijd van ruim 21 minuten overbruggingstijd naar circa 2 minuten zijn gegaan, is een beetje teleurstellend. Ook irritant is dat de accu's alleen gewisseld kunnen worden als de UPS uit staan (geen hot swap).

Gelukkig kan de VFI 1000 CG PF1 wel uitgebreid worden met accu's in externe "BPH A36T-6" (#378103) behuizingen. In elke kast gaan 6 stuks: 3 in serie en 2 series parallel (3s2p). Toch weinig duurzaam als die accu's na 3 jaar weer naar de recycling (oude metalen handelaar) gebracht moeten worden.

Toen ik las dat mijn nieuwe CyberPower PR1000ERT2U de accu's balanceert, vroeg ik mij af hoe de VFI 1000 CG PF1 de accuspanningen balanceert: niet.

Op zoek naar een UPS mod kwam ik in deze langdradige portugese Youtube video de Mazava PLC-10 tegen. Die in tegenstelling tot de passieve balancer van Victron, waarschijnlijk een actieve balancer is.

Installatie Mazava PLC-10

Standaard voorgeconfigureerd voor loodzuuraccus (B03), dat is handig. Net zo als de groen gekleurde achtergrondverlichting die 10 seconde na de laatste toetsindruk automatisch uit gaat.

Onhandig is de Chinese van rechts naar links (Chinezen lezen van rechts naar links) aansluitmethode. Dus de accu met het laagste potentiaal gaat rechts op B2 en die met het hogere potentiaal moet links op B1. Doe je het andersom dan geeft het scherm weer dat er maar 1 accu is aangesloten zodra je de 2e accu verbind.

Verschrikkelijk onhandig (voor van links naar rechts lezers) is om dan de labels op de terminals van links naar rechts: B1 en B2 te noemen in plaats van B2 en B1. |:(

Resultaat Mazava PLC-10

Het Mazava LCD-scherm geeft de spanning maar met één cijfer achter de komma weer: 13,8 en 13,9V bij 85%:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gm_RiYsjSy3UYP83pctjvhXkGQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zuSisbXflSA9blCbfdO3EvFQ.jpg?f=fotoalbum_large

Die getoonde spanning is circa 150 tot 250 millivolt hoger is in vergelijking met wat ik op de schroeven van de aansluitblokken meet (13,75 volt).

Minder dan 10 millivolt verschil tussen de 3 accu's lijkt mij best goed.

Andere ervaringen met actieve 12V loodzuur balancers?

Wie heeft er meer ervaring met de Mazava PLC-10 of met andere/betere actieve accu balanceerders voor 12V loodzuur accu's?

[ Voor 0% gewijzigd door cj1 op 26-06-2022 14:24 . Reden: BPH A36T-6 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 15:24
Waarom moeten de accu's gebalanced worden?
Het geen geen Li-ion batterijen.
Ik heb al meer dan 20jaar een 1500va ups en accu's in constante float werking gaan nu eenmaal 3-5jaar mee.
Wordt ook aangeraden om 3-5jaar de accu's te testen dan wel te vervangen.
Heb al aardig wat accu's vervangen en sommige zijn na 3jaar al stuk en sommige houden het 5jaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online
Hell-Slave schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:19:
Waarom moeten de accu's gebalanced worden?
In de hoop dat de accu's langer meegaan dan 3 jaar.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
cj1 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:50:
[...]

In de hoop dat de accu's langer meegaan dan 3 jaar.
Dat kan je vergeten, in constante float werking (standby werking) is het afhankelijk van de fabrikant 3-5jaar max.
Ik kan het niet mooier maken, ups betekend accu's wisselen elke 3-5jaar.
Balanceren van accu's verlengd je levensduur niet echt, het constant in float houden van je accu's sloopt ze langzaam (ze worden lui) en na 3-5jaar zijn ze stuk. (capaciteit sterk verlaagd)

Als je accu's kiest voor een ups kies voor float accu's deze houden het langste vol.

https://www.iqaccu.nl/c-4006974/veelgestelde-vragen/

Voorbeeld van een standby (float) accu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oh5FsGps5o4EL7qgzv5UpvoNq2M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gdtZjtwLA2OyzpRZubJqoWh4.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Hell-Slave op 27-06-2022 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online
Hell-Slave schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:13:
[...]
het constant in float houden van je accu's sloopt ze langzaam (ze worden lui)
Hoe hoger de spanning, hoe eerder de (loodzuur)accu's gesloopt zijn.

Als er dan één van de accu's in de serie begint in te kakken (lees: een lagere spanning op de polen krijgt), moeten die andere twee accu's in de serie maar opvangen met een (nog) hogere spanning.

Daarom die balancers: om de toch al hoge float spanning niet nog verder op te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:48
Hoe vaak moet je UPS daadwerkelijk ingrijpen? Heb ook een aantal jaren een UPS gehad, maar toen de batterijen stuk waren heb ik hem weggedaan, omdat de stroom hier eigenlijk nooit uitvalt. De terugkerende kosten en het extra standbyverbruik van de UPS zelf had ik geen zin meer in.

Heb wel een extra groep aangelegd met een aardlekautomaat, zodat als ik kortsluiting o.i.d. maak in huis, de groep van m'n IT-gear netjes in de lucht blijft.

Als je toch perse een UPS wil houden: misschien een gebruikte APC SmartUPS aanschaffen en daar een set verse batterijen in stoppen (van een goed merk zoals Yuasa, Exide, Panasonic, geen 'HQ' of dat soort meuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online
Twee weken terug nog moest de UPS ingrijpen toen Enexis een kabelbreuk had.

Waarom zou ik een APC Smart UPS nemen?

Mijn UPS wensen:
  • float spanning instelbaar,
  • periodiek een automatische test doet (ook tegen het lui worden),
  • met equalizers per accu (zoals bij de PR1000ERT2U),
  • accu's verwisselbaar én instellinen aanpasbaar zonder de apparatuur achter de UPS uit bedrijf te moeten nemen,
  • connector voor extra accucapaciteit,
  • laadstroom instelbaar,
  • een lage VA rating in standby/ECO,
  • én een laag energieverbruik in standby/ECO.
Qua batterij heb ik al de Spark/Betta Batteries Lead Crystal 6-HCNFJ-7.2 geprobeerd. Dat was ook na 3-5 jaar alle accu's vervangen. Nu probeer ik het met Hawker 12HX35FR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:48
cj1 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:51:
[...]
[...]
Had het nog even moeten toelichten :) De SmartUPS serie was (is?) altijd zo'n beetje de beste UPS die er te koop was. Zuivere sinus en degelijke apparaten. Eaton is volgens mij ook wel goed. En anders nog eens neuzen in reddit.com/r/homelab

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 28-06-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
cj1 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:31:
[...]
Daarom die balancers: om de toch al hoge float spanning niet nog verder op te laten lopen.
De eindspanning van float moet de ups zelf regelen en niet een balancer.
Een vorkheftruck heeft tientallen cellen in serie staat en deze heb ik nog nooit met een balancer gezien.
Maar als je denkt dat je extra jaren uit je accu's kan krijg met een balancer then go for it. (het zal er niet betrouwbaarder erop worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
cj1 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:51:
Twee weken terug nog moest de UPS ingrijpen toen Enexis een kabelbreuk had.

Mijn UPS wensen:
  • float spanning instelbaar,
  • periodiek een automatische test doet (ook tegen het lui worden),
  • met equalizers per accu (zoals bij de PR1000ERT2U),
  • accu's verwisselbaar én instellinen aanpasbaar zonder de apparatuur achter de UPS uit bedrijf te moeten nemen,
  • connector voor extra accucapaciteit,
  • laadstroom instelbaar,
  • een lage VA rating in standby/ECO,
  • én een laag energieverbruik in standby/ECO.
Qua batterij heb ik al de Spark/Betta Batteries Lead Crystal 6-HCNFJ-7.2 geprobeerd. Dat was ook na 3-5 jaar alle accu's vervangen. Nu probeer ik het met Hawker 12HX35FR.
Hier hebben ze allemaal last van.
Voor betrouwbaarheid is het sowieso verstandig om elke 3-5jaar de batterijen te vervangen.
Wat denk je nu te kunnen winnen? 10 extra jaren? Hoe betrouwbaar zijn ze dan nog?

Mooie waslijst aan must haves, ga je waarschijnlijk niet vinden of wordt een hele dure grap.

Maar good luck met je ideale ups speurtocht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online
Hell-Slave schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:59:
[...]
Een vorkheftruck heeft tientallen cellen in serie staat en deze heb ik nog nooit met een balancer gezien.
Een vorkheftruck is cyclisch gebruik en daarom niet relevant bij float toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
ThinkPad schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:54:
[...]

Had het nog even moeten toelichten :) De SmartUPS serie was (is?) altijd zo'n beetje de beste UPS die er te koop was. Zuivere sinus en degelijke apparaten. Eaton is volgens mij ook wel goed. En anders nog eens neuzen in reddit.com/r/homelab
Klopt waren hele goeie, alleen die accu packs waren altijd zo vreselijk duur van APC zelf.
Mijn ups een Powerware 5105 1500VA is een oud beest maar werkt nog steeds na 20+ jaar.
Al vaak de accu's vervangen en sommige accu's zijn beter dan andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
cj1 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:13:
[...]

Een vorkheftruck is cyclisch gebruik en daarom niet relevant bij float toepassingen.
Staan nog steeds in serie en hebben ook nog steeds een eindspanning en hebben nog steeds geen balancer.
Maar balanceer wat je wilt, je gaat er amper iets mee winnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Hell-Slave op 28-06-2022 11:19 ]

Pagina: 1