Terras tegels niet echt vlak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space_lion
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-05 09:16
Hoi allen,

Ik hoop dat ik in het goede subforum zit.

In de week van Hemelvaart hebben wij een terras laten leggen door een partij, we moesten goed zand invegen naderhand is gezegd en dat hebben we in principe dagelijks gedaan in de weken erna. We vegen nu nog steeds zand in, want na een regenbui zien we dat sommige voegen wat ingezakt zijn en dat sommige tegels een beetje wiebelen. We hebben hier deze week extra zand voor gekocht, want het zand wat de partij achtergelaten had was inmiddels dus allemaal al ingeveegd.

Ik vind dat de tegels niet heel vlak liggen en ik vraag me af of dit normaal is. Wat is een acceptabel verschil? Als we een meubel verschuiven over de tegels dan zorgt het verschil in hoogte van de tegels ervoor dat dat niet goed lukt en stoten we tegen een tegel aan. Ligt er te weinig of een ongelijke hoeveelheid zand onder de tegels? Of moeten we gewoon door blijven gaan met invegen en trekt het dan aan?

Hierbij een foto, ik heb het zand vanaf de omringende tegels naar de tegel in het midden van de foto geveegd. Je kan zien (hoop ik) dat het zand ophoopt waar het tegen de tegel aan geveegd is en er dus hoogteverschil is. Dit is bij meerdere tegels het geval. Het precieze verschil kan ik niet goed meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2fN5ZefuijmU-uxlbre3U_5oqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqqjybqlGYSl3cmMXWDyYfkQ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Het lijkt mij dat het zandbed niet goed is aangelegd.

Hier zelfde probleem omdat de persoon in kwestie niet het zandbed had nat gemaakt tijdens aantrillen.
Daarnaast heb ik een verloop van 7cm over 6,5m, ook al eisde ik waterpas.

Nu zit ik met een gebouwde overkapping op stel blokken en stelmortel omdat het scheef is.

De fout zit dus in het zandbed, en dat moet eigenlijk opnieuw.
Hier ging dat niet omdat ik met spoed de overkapping/tuinhuis moest plaatsen omdat door de hitte mijn planken krom trokken.

Maar ik raad je aan het terras opnieuw te plaatsen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-05 22:21
Hoe groot zijn die tegels? Hoe groter hoe moeilijker het is om ze vlak te krijgen. Mijn broer is stratenmaker en zelfs bij hem liggen de 80x80 tegels niet overal gelijk.

I.i.g. krijg je dat niet goed met invegen.
Dat er zoveel zand in verdwijnt, komt omdat het zandbed niet goed is verdicht en gevlakt.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space_lion
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-05 09:16
DJMaze schreef op zondag 26 juni 2022 @ 14:05:
Het lijkt mij dat het zandbed niet goed is aangelegd.

Hier zelfde probleem omdat de persoon in kwestie niet het zandbed had nat gemaakt tijdens aantrillen.
Daarnaast heb ik een verloop van 7cm over 6,5m, ook al eisde ik waterpas.

Nu zit ik met een gebouwde overkapping op stel blokken en stelmortel omdat het scheef is.

De fout zit dus in het zandbed, en dat moet eigenlijk opnieuw.
Hier ging dat niet omdat ik met spoed de overkapping/tuinhuis moest plaatsen omdat door de hitte mijn planken krom trokken.

Maar ik raad je aan het terras opnieuw te plaatsen.
Hij heeft het zandbed inderdaad droog aangetrild, ik heb het ze niet nat zien maken. Ik heb de hovenier net bericht hierover. Erg jammer, ik heb helemaal geen zin in nog een keer, maar wil het natuurlijk wel goed hebben.
JukeboxBill schreef op zondag 26 juni 2022 @ 14:06:
Hoe groot zijn die tegels? Hoe groter hoe moeilijker het is om ze vlak te krijgen. Mijn broer is stratenmaker en zelfs bij hem liggen de 80x80 tegels niet overal gelijk.

I.i.g. krijg je dat niet goed met invegen.
Dat er zoveel zand in verdwijnt, komt omdat het zandbed niet goed is verdicht en gevlakt.
De tegels zijn 30x60, volgens mij niet een hele bijzondere maat. Zoals DJMaze aangaf vermoed ik dan aan mijn kant hetzelfde probleem, het zand is droog aangetrild. Een beetje verzakking kan ik snappen, maar het hoogteverschil is echt wel over het hele terras heen. We hebben een kunststof loungesetje en ik kan dit niet verplaatsen zonder alles op te moeten tillen elke keer. Het is gelukkig niet heel zwaar, maar dit is wel erg irritant.

In elk geval bedankt voor jullie mening, hier kan ik mee verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:08
Als het niet extreem droog was hoef je t zand niet nog eens extra nat te maken hoor. Als het wel echt zo droog was dat t zand poeder was dan is t wel aan te raden.

Tegels zonder facet rand zie je alles aan als ze niet perfect liggen. Dus een paar mm vind ik acceptabel. Maar niet meer dan 3-4 mm onderling verschil

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Er is ook speciaal cement dat ze mengen met/op het witte zand hadden kunnen strooien en dan besproeien met water.
Hierdoor krijgt de laag meer stevigheid en beter te egaliseren.

Zeker tegels zonder facet erg lastig.

[ Voor 20% gewijzigd door DJMaze op 26-06-2022 21:51 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-05 15:46
Makrolon schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:43:
Tegels zonder facet rand zie je alles aan als ze niet perfect liggen. Dus een paar mm vind ik acceptabel. Maar niet meer dan 3-4 mm onderling verschil
3-4mm is echt veel. Als je je zand bed goed aantrilt en netjes afrijdt, heb je echt dat verschil niet. Die tegels moeten gewoon binnen een mm te leggen zijn, maar voordat je alles eruit trekt, misschien (ik kan niet zien hoe dik de tegels zijn, niet doen bij dunne tegels) een paar klopjes met een rubber hamer geven op de opstaande tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 16:33

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

BRL 9334 zou volgens mij je antwoord moeten bevatten over de vlakheid van je straatwerk.
Pagina: 1