Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-04 12:40
Ik wil mijn verwarming geschikt maken voor lage temperaturen en tegelijkertijd de lelijke radiatoren verbergen. Ik had al eerder naar radiatorombouw gekeken en bedacht dat ik het wellicht kan combineren.

Het plan is dus om gebruikte Jaga's aan te schaffen, de kast te verwijderen en de convector direct in een radiatorombouw te plaatsen. Dit wellicht in combinatie met een zelfbouw DBE.

Heeft iemand dit al eens geprobeerd of een interessante mening hierover?

Eventuele details waar ik aan zat te denken:
- aan de onderkant de luchtstroom beperken zodat er geen koude lucht langs de convector kan "lekken" waardoor de luchttemperatuur in de ombouw zo hoog mogelijk is en dus de convectie maximaal.
- styropor aan de muurkant met radiatorfolie om warmteverlies te beperken. Die radiatorfolie is wellicht onnodig aangezien er vrijwel geen stralingswarmte is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenPH
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-05 21:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter
Cool, bedankt!

Het plan is dus niet echt gek :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Een jaga is in principe ook niet anders dan een convector met een ombouw van plaatstaal, convectoren zie je ook wel los op marktplaats.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter
Rol-Co schreef op zondag 26 juni 2022 @ 14:47:
Een jaga is in principe ook niet anders dan een convector met een ombouw van plaatstaal...
Precies. Ik twijfelde of het vervangen van die plaatstaal niet teveel vermogen zou kosten, maar ik denk dat bij lage temperaturen slechts een heel klein deel van de warmte via de voorkant uitgestraald wordt in vergelijking wat er als warme lucht uitkomt. Het feit dat Jaga dit zelf aanbiedt lijkt dat te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter
Stel dat ik meer vermogen wil op een plek maar niet genoeg ruimte om een langere convector te nemen. Dan zou ik er twee in serie kunnen schakelen binnen de zelfde ombouw.

Kan ik ze dan beter naast elkaar zetten, of de warmere convector boven de koudere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

kwetterpletter schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:47:
Stel dat ik meer vermogen wil op een plek maar niet genoeg ruimte om een langere convector te nemen. Dan zou ik er twee in serie kunnen schakelen binnen de zelfde ombouw.

Kan ik ze dan beter naast elkaar zetten, of de warmere convector boven de koudere?
Jaga heeft gewone en twin versie, dat zijn er 2 boven elkaar, al mijn jaga's zijn twin hier, en zo groot mogelijk omdat het vermogen op 30 graden met een warmtepomp flink naar beneden gaat.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1