Bandenspanning. Wat is de waarheid?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-06 23:06
Ik heb een Nissan Micra uit 2018. Initieel heb ik de bandenspanning netjes volgens de stikker in de voordeur afgesteld: 2.3 voor en 2.0 achter.

Na een jaar heb ik mijn auto weggebracht voor een kleine beurt. De garage had de banden opgepompt tot 2.2 voor en 2.2 achter. Bij navraag gaven ze als reden dat ze een eigen tabel hebben aan de hand van automerk.

Een maandje geleden heb ik nieuwe banden gekocht bij Kwikfit. Deze hebben ze afgeleverd met spanningen 2.4 voor en 2.4 achter, omdat ze een tabel van Michelin aanhouden.

Nu is mijn vraag: wat is de waarheid. Persoonlijk lijkt de suggestie in de deurstikker aan de lage kant. Ik merkt niet al te veel verschil qua rijden, dus in principe maakt het mij niet zoveel uit.

Wat kan ik als vuistregel gebruiken? Zelfs als ik google krijg ik verschillende suggesties. Voor nu laat ik het even op 2.4 voor en 2.4 achter.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:36

de Peer

under peer review

Ik denk dat het 3 waarheden zijn. Het is niet per se zo dat er iemand fout zit. Persoonlijke voorkeur, of eigen richtlijnen.
Het is ook altijd een balans tussen grip, energieverbruik en comfort natuurlijk.

Anders neem je het gemiddelde van de 3 getallen die je nu gekregen hebt. Er zit ook altijd een afwijking op de meter, dus je moet ook niet de illusie hebben dat je het precies onder controle kunt hebben.

[ Voor 57% gewijzigd door de Peer op 26-06-2022 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:15
Een wat hogere spanning bonkt wat meer maar is ook zuiniger, je band slijt meer in het midden wat bij sommige uitlijningen zorgt voor een gelijkmatige slijtage.

Gezien het zuiniger is verwacht ik een iets langere remweg en wellicht plakt het minder in de bochten.

[ Voor 21% gewijzigd door HeldereM op 26-06-2022 11:30 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:28

SambalBij

We're all MAD here

Het lijkt me gevoelsmatig dat wat er op de zijkant van de band staat, of eventueel een tabel van de bandenfabrikant 'beter' is dan de sticker in de deur.

Wat er op die sticker staat zal vast goed zijn voor het merk en type band wat er af-fabriek onder de auto zat. Werd je auto ooit geleverd met een setje Conti's, en je zet er nu Michelins onder, wat is dat tabelletje in de deur dan nog waard?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Het maakt ook nog verschil of je de bandenspanning checkt met warme of koude banden:
bij warme banden is de spanning vaak al hoger.

En voor een volgeladen auto geldt over het algemeen dat je banden een hogere bandenspanning mogen/moeten, dat staat ook op het stickertje als het goed is (meestal rond de 0,2 à 0,3 bar meer).

Zelf houd ik bijna altijd de bandenspanning voor een volgeladen auto aan, ik heb namelijk geen pitcrew die het iedere keer checkt en aanpast als ik laad/los :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Er zijn 2 hoofddoelen bij het kiezen van de bandenspanning:
- De band moet gelijkmatig slijten (binnenkant evenveel als buitenkanten).
- Het verbruik moet zo laag mogelijk zijn.

Een Micra heeft iets meer gewicht op de vooras dan de achteras.
Dat moet je compenseren met bandendruk: hoe hoger het gewicht, hoe hoger de bandendruk (en vice versa).
Bij een te lage druk slijten de buitenkanten v/d band harder.
Bij een te hoge druk slijt de binnenkant v/d band harder.

Dus de sticker in de Micra heeft het meeste gelijk.
Als je iets zuiniger wilt rijden kun je ook op 2.5 / 2.2 bar gaan rijden, ten koste van iets meer slijtage aan de binnen- dan de buitenkant v/d banden.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 11:19
SambalBij schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:33:
Het lijkt me gevoelsmatig dat wat er op de zijkant van de band staat, of eventueel een tabel van de bandenfabrikant 'beter' is dan de sticker in de deur.

Wat er op die sticker staat zal vast goed zijn voor het merk en type band wat er af-fabriek onder de auto zat. Werd je auto ooit geleverd met een setje Conti's, en je zet er nu Michelins onder, wat is dat tabelletje in de deur dan nog waard?
Sorry, maar dit is dus echt nonsens. Allereerst staat er geen bandenspanning op de zijkant van de band, hooguit een maximale load bij druk XX bar. Die spanningen zijn dus door de fabrikanten bepaald adhv de (maximale) gewichten die gelden voor die auto, bij de gespecificeerde bandenmaat. Daarom staan op zo'n sticker ook altijd meerdere waarden, voor verschillende bandenmaten en beladingsscenario's. Dus, zolang je niet ineens overschakelt op een niet-ondersteunde maat banden is de voorgeschreven bandenspanning niet ineens anders bij een ander merk band.

Verder is het meeste hier wel gezegd, iets (want daar hebben we het hier over, margewerk) hogere bandenspanning kan in principe een iets lagere rolweerstand opleveren, wat mogelijk ten koste gaat van slijtage en/of remweg. Maar dat verschil ga je, with all due respect, niet merken met 0,2 bar spanningsverschil in een Micra. Dus volg gewoon waar je je goed bij voelt: de sticker, de garage of de bandenboer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:23
HeldereM schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:28:
Een wat hogere spanning bonkt wat meer maar is ook zuiniger, je band slijt meer in het midden wat bij sommige uitlijningen zorgt voor een gelijkmatige slijtage.
Is dat werkelijk zo ?
Verschil van 0.1 bar kun je dat werkelijk merken in praktijk?

Kan mij niet indenken gezien rolweerstand minder doet met name op snelheid en luchtweerstand veel meer.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
  • Laatst online: 25-06 23:06
Dank voor de antwoorden iedereen! Gelukkig lijkt er inderdaad niet èèn waarheid te zijn, gezien het feit dat er hier al enige discussie ontstaat :) Daarmee ben ik wel iets geruster omdat je het niet echt 'fout' kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07 23:58
Mijn vorige auto had een sticker met daarop 2.1 bar voor en achter (bij normaal gebruik). Op een gegeven moment na een onderhoudsbeurt tijdens het afremmen op een provinciale weg (van 80 terug naar 0) kwam ik er achter dat de auto veel minder goed remde. Wat bleek: de dealer had de banden opgepompt tot bijna 3 bar.

Ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik, afgezien van de zwaar verminderde remprestaties, amper tot geen verschil merkte in rijgedrag.

Uiteindelijk is het een afweging: lagere bandenspanning is, als je over een slechte weg rijd, iets comfortabeler. Een lagere bandenspanning remt ook beter. Een hogere bandenspanning daarentegen zal iets zuiniger zijn.

In mijn huidige auto kan ik zien dat de banden wanneer ze koud zijn een spanning hebben van 2.4 bar. Wanneer ze gedurende de rit warm worden, loopt de spanning op tot 2.6 bar. Vandaar het advies om de bandenspanning altijd te controleren wanneer ze koud zijn.

Tot slot: er is geen ideale bandenspanning. De spanning is o.a. afhankelijk van belading (hogere belading is hogere bandenspanning), van de snelheid (meestal geldt tot 160 Km/h een lagere spanning als boven de 160 km/h) en ook het soort banden speelt mee: bij winterbanden wordt vaak een iets hogere spanning geadviseerd als bij zomerbanden. Mijn persoonlijke ervaring: ik pomp mijn banden altijd 0.1 bar hoger dan het advies in de sticker, Gedurende de tijd zal de spanning langzaam teruglopen naar de adviesspanning of er zelfs 0.1 bar onder, waarna ik ze weer oppomp tot 0.1 bar boven het advies. Op deze manier hoef ik niet elke paar weken de spanning te controleren en zit ik altijd goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ook niet vergeten, de waardes op de sticker op de auto zijn altijd bij koude banden. Dus niet eerst gaan rijden en dan pas meten/pompen.

Vaak staan er ook 2 waardes op de sticker, 1 voor 1-2 personen en 1 voor 4-5 personen met koffers.

Bij originele bandenmaat gewoon de sticker aanhouden.

[ Voor 10% gewijzigd door Navi op 26-06-2022 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Laatst online: 22:42
Zoek anders even het onderhoudsboekje op. Vaak is dat ook wel op internet te vinden als je geen "analoge" hebt.

In die van mijn auto staan meerdere bandenspanningen, afhankelijk van je eigen voorkeur. 2,3 en 2,1 voor comfort, of 2,8 en 2,5 voor economisch rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:44
Die bandenspanning, is dat gemeten met een geijkte meter?

Ik kreeg geregeld de auto terug op 3 bar, woah wat veel. Terug naar 2.5 (volgen sticker 2.4 rondom nodig). Tot ik een keer de auto voor APK bracht en ik de opmerking kreeg dat de bandenspanning veel te laag was (2.1). Bleek mijn pomp bijna een halve bar teveel aan te geven.
Ik pomp nu de banden op met een fietspomp met metertje, die geeft te weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:15
Ligt er denk ik ook aan of je bijvoorbeeld winterbanden hebt. Zo ja, dan kan je voor en achter ieder seizoen wisselen en zo slijten ze, met alle vier op gelijke spanning, even snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:50
Stalensnuitje schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:23:
[...]

Sorry, maar dit is dus echt nonsens. Allereerst staat er geen bandenspanning op de zijkant van de band, hooguit een maximale load bij druk XX bar. Die spanningen zijn dus door de fabrikanten bepaald adhv de (maximale) gewichten die gelden voor die auto, bij de gespecificeerde bandenmaat. Daarom staan op zo'n sticker ook altijd meerdere waarden, voor verschillende bandenmaten en beladingsscenario's. Dus, zolang je niet ineens overschakelt op een niet-ondersteunde maat banden is de voorgeschreven bandenspanning niet ineens anders bij een ander merk band.
Geen nonsens maar de waarheid. Wel is het zo dat de ontwikkelingen niet stil staan en dat fabrikanten ook andere inzichten krijgen. De fabrikant geeft op wat er toendertijd met de standaard banden meegeleverd een goede spanning was voor normaal gebruik (de 2,3/2,0). Monteer je andere banden met misschien andere samenstellingen (koordlagen, bandopbouw, types) dan kan het zijn dat de fabrikant van die banden een andere spanning aangeeft als ideaal.

Tegenwoordig met de hoge brandstofkosten is er weer een generatie op komst die de banden liever allemaal wat harder zet want dan is de afrolweerstand iets kleiner en de band iets zuiniger.

De autohandel met zijn tabelletjes is dan meestal de onbetrouwbare variant. Die knalt ze gewoon ergens tussen de 2 en 2,5 bar vol. Lekker gemakkelijk.

Geen van boven is dan ook een harde eis. Banden klappen niet zomaar maar TE zacht en TE hard is nooit goed. < 1,5 bar en hoger dan 3 zou ik dus vermijden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 11:19
Bvanham schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:42:
[...]

Geen nonsens maar de waarheid. Wel is het zo dat de ontwikkelingen niet stil staan en dat fabrikanten ook andere inzichten krijgen. De fabrikant geeft op wat er toendertijd met de standaard banden meegeleverd een goede spanning was voor normaal gebruik (de 2,3/2,0). Monteer je andere banden met misschien andere samenstellingen (koordlagen, bandopbouw, types) dan kan het zijn dat de fabrikant van die banden een andere spanning aangeeft als ideaal.
Dat kan wel zo zijn, maar de bandenfabrikant weet nooit onder welke auto de banden liggen, dus hoeveel gewicht erop staat. En dus ook nooit de juiste bandenspanning aangeven. Doen ze dus ook niet, er staat geen “te gebruiken bandenspanning” op de bandwang aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Wat ik nou echt interessant vind.. hoe weet je @yinx84 waar de banden op afgesteld zijn?
Je schrijft het alsof de garage het je verteld, bij geen enkele nieuwe banden die wij ooit onder onze auto hebben laten zetten (dat is 20 jaar autos) gaf de garage of kwikfit die gegevens maar ju vetellen ze het? Is dat nieuw beleid in Nederland? Best wel goed eigenlijk..
Nu heb ik een bandenpomp met meting altijd in de auto liggen en gekke ventiel dingetjes die doorgeven wat de spanning is real time, aan aan USB dingetje, inderdaad als je langer rijdt en de banden worden warm stijgt de druk iets.
Toen wij afgelopen winter 400 a 500 kg brandhout gingen halen dan pompte ik de banden wel wat harder want dat is best veel extra gewicht.en volgde ik daarbij de sticker van bij voorportier, de banden zelf geven een waarde die daar netjes binnenvalt.

Sowieso zou ik gaan voor wat de banden zelf hebben staan als max, dat staat er niet voor niets op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:20

Rmg

Geloof er trouwens geen reet van dat de lokale garage of kwikfit er een tabel bij pakken.

2.2/2.4 valt in de categorie "goed zat" voor standaard banden en het is gewoon gemakkelijk/sneller om alles op dezelfde druk te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Hoe vaak controleer je je bandenspanning en/of zet je je banden weer opnieuw op druk? De opgegeven spanning in je voordeur is natuurlijk de gewenste spanning van de autofabrikant, maar vanaf het moment dat je ze op deze druk zet beginnen ze weer langzaam 'leeg' te lopen. Dus ik zou de druk ook zo kiezen dat gemiddeld genomen je op een fatsoenlijke druk zit en ook je druk net voordat je weer bijvult nog steeds acceptabel is.

Mijn voorkeur zou dus zijn ze net een of twee tiende bar hoger te zetten dan de fabrikant adviseert, want ik heb niet zo'n zin om mijn banden elke maand bij te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpy007
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-06 14:03
Ik zou uitgaan van wat er in je deur staat; de autofabrikant heeft onderzocht wat de beste maat/spanning is voor het gewicht van dat model auto.

Dat gezegd hebbende; ik had mijn banden ook altijd mooi op de voorgeschreven spanning maar merkte dat de zijkanten van de banden sneller sleten dan het midden van de band. Dus nu zet ik er iets meer druk op.

Volgens mij kan je t meten door stoepkrijt op je banden te doen en dan een paar meter naar voor/achter te rijden. Verdwijnt het krijt in het midden; te hoge druk, verdwijnt het aan de zijkanten; te lage druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:50
https://da6i906t0wseh.clo...20210409093955&focal=none

Zomaar een voorbeeld van Vredenstein. Er zijn legio bandenfabrikanten die daadwerkelijk per model spanningen voorschrijven voor banden. Of dat heel specifiek per auto/band/belasting is vaak niet. Meestal generiek.

Maak je er ook niet te druk over anders houd je geen leven over.

Benno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Bvanham schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:58:
https://da6i906t0wseh.clo...20210409093955&focal=none

Zomaar een voorbeeld van Vredenstein. Er zijn legio bandenfabrikanten die daadwerkelijk per model spanningen voorschrijven voor banden. Of dat heel specifiek per auto/band/belasting is vaak niet. Meestal generiek.
En wat staat er op die plaat:
De juist spanning is altijd te vinden in de technische informatie behorende bij uw
voertuig of middels een sticker op de tankklep of deurstijl.
Deze waarde is altijd leidend.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:58
Ik doe altijd 2.5 bar achter en voor.
Gaat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:27
Ik ga altijd af van wat er op de sticker in de voordeur staat. Bandendruk is immers afhankelijk van de auto waar die banden onder zitten. Grotere banden hebben meer lucht nodig om tot de zelfde bandenspanning te komen dan kleinere banden onder dezelfde auto. Hetzelfde als de banden van jou Micra in dezelfde maat op een zwaardere auto zitten, dan moet er meer lucht in (hogere bandenspanning) om de band niet te zacht te laten zijn.

Let wel: te hoge bandenspanning zorgt voor extra slijtage in het midden van het loopvlak, te lage bandenspanning voor extra slijtage aan de buitenzijde van het loopvlak, maar ook voor meer flex in de wang van de band, en daardoor frixie, en daardoor een band die warm wordt. Een te warme band zorgt dan voor een klapband. Dit komt alleen niet neer op 0,2 bar te veel of te weinig. Dan moet er wel echt een bar teveel of te weinig in zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 27-06-2022 13:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joram22
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-10-2024

Een onjuist gevoel! En hoop niet dat de lezers dit overnemen!

De fabrikant van de band weet helemaal niets over het gewicht van de auto (en wielophanging en remmen) waaronder de band zich bevind. En zeker niet of de band aan de voor of achterkant van de auto gemonteerd wordt (hetgeen vaak ook verschil maakt). En dat is juist essentieel. Dus lieve mensen: neem niet de bandenspanning van de band over (hetgeen vaak een maximum is) maar luister naar de fabrikant van de auto. Die heeft dit niet voor niets uitvoerig getest.

En dit is wat Michelin zegt; "De optimale bandenspanning is door de fabrikant van de auto bepaald voor de combinatie van voertuig en banden. Alle prestaties zijn door de fabrikant gecontroleerd met een duidelijk doel voor ogen: uw veiligheid."

[ Voor 6% gewijzigd door Joram22 op 08-08-2023 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joram22
Op de band zelf staat inderdaad maximaal. Dus niet: pomp maar op tot maximaal ongeacht de auto die je rijd.
Verder is het al meerder keren uitgelegd en door bandenfabrikant Michelin verwoord:
De optimale bandenspanning is door de fabrikant van de auto bepaald voor de combinatie van voertuig en banden. Alle prestaties zijn door de fabrikant gecontroleerd met een duidelijk doel voor ogen: uw veiligheid.

De bandenspanning zal wat hoger moeten zijn bij hoge snelheden meestal >150 km/uur en bij zwaarder belading. Dit alles kunt u gewoon opzoeken bij de fabrikant van uw auto. (staat vaak gewon in het deurportier).
Eigen theorietjes bedenken is leuk maar kan ook gevaarlijk worden. Zeker om deze hier te plaatsen. Een lichte auto met een te hoge bandenspanning heeft immers opeens een langere remweg hebben. En ik heb hier echt uiteraard niet over een paar tienden bar meer omwille van wat lager brandstofverbruik.
(overigens zorgen vooral grotere velgen en bredere banden voor een significant hoger brandstofverbruik, dan kun je daarna gaan spelen met je bandenspanning maar dat is nauwelijks te compenseren).

[ Voor 50% gewijzigd door Joram22 op 08-08-2023 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Onder mijn vorige auto had ik achterbanden van 295 of 305 mm breed. Altijd opgepompt tot advies-druk + 0.1 Bar. Dit leidde ertoe dat de band substantieel sneller sleet in het middengedeelte, wat mij enigszins verraste. Nu was die bandbreedte wel boven de specs van de auto, maar een veelheid van factoren kan dus meespelen. Ergo, de combinatie van auto, bandmaten en laadgewicht moeten goed afgewogen worden. Als je buiten specs gaat, loont het om de eerste tijd goed de slijtage van de brede banden te controleren - zowel in midden als aan randen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joram22
Silent7 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:37:
Wat ik nou echt interessant vind.. hoe weet je @yinx84 waar de banden op afgesteld zijn?
Je schrijft het alsof de garage het je verteld, bij geen enkele nieuwe banden die wij ooit onder onze auto hebben laten zetten (dat is 20 jaar autos) gaf de garage of kwikfit die gegevens maar ju vetellen ze het? Is dat nieuw beleid in Nederland? Best wel goed eigenlijk..
Nu heb ik een bandenpomp met meting altijd in de auto liggen en gekke ventiel dingetjes die doorgeven wat de spanning is real time, aan aan USB dingetje, inderdaad als je langer rijdt en de banden worden warm stijgt de druk iets.
Toen wij afgelopen winter 400 a 500 kg brandhout gingen halen dan pompte ik de banden wel wat harder want dat is best veel extra gewicht.en volgde ik daarbij de sticker van bij voorportier, de banden zelf geven een waarde die daar netjes binnenvalt.

Sowieso zou ik gaan voor wat de banden zelf hebben staan als max, dat staat er niet voor niets op :)
U zet daar wel een smiley bij maar de max op de band gebruiken is niet alleen een onjuiste maar wat mij betreft een gevaarlijke uitspraak. Uiteraard onbedoeld van u maar ik hoop dat de lezer dit echt niet serieus neemt. Uw uitspraak houd geen rekening met o.a. het gewicht en ophanging van de betreffende auto. De optimale bandenspanning is door de fabrikant bepaald voor de combinatie van voertuig en banden o.a. juist ook i.v.m. de veiligheid. En nee, de bij de auto passende bandenspanning is niet niet per merk band opeens heel anders!. Indien er mensen zijn die ten onrechte denken dat u gelijk heeft is het gevolg daarvan ronduit gevaarlijk. Dit kan bij veel auto's zorgen voor een van een veel te lange remweg en abnormale slijtage aan de band. Een band kan te bol komen te staan wanneer de druk te hoog is ten opzicht van het gewicht van het voertuig!
_JGC_ schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:09:
[...]

De fabrikant van de band heeft daar meestal ook gewoon een tabelletje voor. Bij de meeste tankstations bij de bandenpomp staat er ook gewoon een bord bij, meestal van Vredestein. Vredestein heeft ook een website om dat op te zoeken: https://www.watismijnbandenspanning.nl/

Maargoed, die website wijkt al af van de sticker in mijn deur. Voor 2.3, achter 2.7. Dan rijd ik voor met een spons en achter met stuiterbanden. Sowieso als ik 'm met een professionele bandenspanningsmeter op 2.4 zet wat in de deur zit, en ik breng 'm naar de garage voor APK, krijg ik 'm terug met 2.6 en melding dat bandenspanning te laag was. Die meter wijkt af, net zoals de 2 pompen die ik heb.
Dus ? Wat wilt u zeggen? Neemt u aan dat Vredestein dag in dag uit aan het testen is met alle merken en type auto's die op de markt zijn en komen? Zo nee, ga uit van de fabrikant van de auto. En het is niet zo dat een Vredesteinband altijd veel meer of veel minder druk nodig heeft voor dezelfde rijeigenschappen dan andere banden. Een belangrijk veiligheidsaspect is het voorkomen dat de band te bol staat waardoor er minder contactoppervlak is. Die is afhankelijk van het gewicht van de auto in combinatie van de druk. Ik zou dat liever overlaten aan de autofabrikant.
En ja de bandenspanning voor en achter kan afwijken. De voor en achterkant van de auto hebben o.a. ook een ander gewicht en ophanging. Daar wordt juist rekening mee gehouden in tests.

[ Voor 50% gewijzigd door Joram22 op 08-08-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Joram22 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:20:
[...]

De fabrikant van de band weet helemaal niets over het gewicht van de auto (en wielophanging en remmen) waaronder de band zich bevind. En dat is essentieel. Dus lieve mensen: neem niet de bandenspanning van de band over (hetgeen vaak een maximum is) maar luister naar de fabrikant van de auto. Die geeft overigens niet voor niets de bandenspanning aan.

En dit is wat Michelin zegt; "De optimale bandenspanning is door de fabrikant bepaald voor de combinatie van voertuig en banden. Alle prestaties zijn door de fabrikant gecontroleerd met een duidelijk doel voor ogen: uw veiligheid."
De fabrikant van de band heeft daar meestal ook gewoon een tabelletje voor. Bij de meeste tankstations bij de bandenpomp staat er ook gewoon een bord bij, meestal van Vredestein. Vredestein heeft ook een website om dat op te zoeken: https://www.watismijnbandenspanning.nl/

Maargoed, die website wijkt al af van de sticker in mijn deur. Voor 2.3, achter 2.7. Dan rijd ik voor met een spons en achter met stuiterbanden. Sowieso als ik 'm met een professionele bandenspanningsmeter op 2.4 zet wat in de deur zit, en ik breng 'm naar de garage voor APK, krijg ik 'm terug met 2.6 en melding dat bandenspanning te laag was. Die meter wijkt af, net zoals de 2 pompen die ik heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joram22
desmond schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:49:
Onder mijn vorige auto had ik achterbanden van 295 of 305 mm breed. Altijd opgepompt tot advies-druk + 0.1 Bar. Dit leidde ertoe dat de band substantieel sneller sleet in het middengedeelte, wat mij enigszins verraste. Nu was die bandbreedte wel boven de specs van de auto, maar een veelheid van factoren kan dus meespelen. Ergo, de combinatie van auto, bandmaten en laadgewicht moeten goed afgewogen worden. Als je buiten specs gaat, loont het om de eerste tijd goed de slijtage van de brede banden te controleren - zowel in midden als aan randen.
Een bredere band (dan voorgeschreven) heeft minder druk nodig onder het zelfde gewicht van de auto. Dus vandaar dat uw banden te bol stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Joram22 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:20:
[...]

De fabrikant van de band weet helemaal niets over het gewicht van de auto (en wielophanging en remmen) waaronder de band zich bevind. En dat is essentieel. Dus lieve mensen: neem niet de bandenspanning van de band over (hetgeen vaak een maximum is) maar luister naar de fabrikant van de auto. Die geeft overigens niet voor niets de bandenspanning aan.

En dit is wat Michelin zegt; "De optimale bandenspanning is door de fabrikant van de auto bepaald voor de combinatie van voertuig en banden. Alle prestaties zijn door de fabrikant gecontroleerd met een duidelijk doel voor ogen: uw veiligheid."
Leg mij dan eens uit: Hoe weet de fabrikant van de auto bij de productie van het ding welke merk, type, maat band ik tijdens de levensduur onder mijn auto ga zetten? Ja, de optimale spanning voor de banden die vanuit de fabriek onder de auto zitten zal bekend zijn, maar daarna?

Hoe wist Volvo 10 jaar geleden al dat mijn winterbanden van nu om een kleinere velgmaat zitten? Wel heel toevallig dat die optimale bandenspanning voor de af-fabriek 16"-velg banden onder die auto, exact dezelfde spanning is voor een set winterbanden van een random merk om 15" velgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 21:41
SambalBij schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:48:
[...]

Leg mij dan eens uit: Hoe weet de fabrikant van de auto bij de productie van het ding welke merk, type, maat band ik tijdens de levensduur onder mijn auto ga zetten? Ja, de optimale spanning voor de banden die vanuit de fabriek onder de auto zitten zal bekend zijn, maar daarna?

Hoe wist Volvo 10 jaar geleden al dat mijn winterbanden van nu om een kleinere velgmaat zitten? Wel heel toevallig dat die optimale bandenspanning voor de af-fabriek 16"-velg banden onder die auto, exact dezelfde spanning is voor een set winterbanden van een random merk om 15" velgen...
Niet. Daarom hebben de meeste tabellen een lijstje met verschillende bandenmaten. Zo heb ik in mijn tankdop een lijstje met 4 banden- en velgenmaten staan met de bijbehorende bandenspanningen voor normaal en volle lading. Heeft Volvo niet iets dergelijks?

Steam

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:39

Fanta

FordPerformance™️

[...]

Als je het niet weet, zeg dan niets. Bandenspanning is niet afhankelijk van het merk van de band, maar van de combinatie velgmaat/wanghoogte/gewichtverdeling auto, etc. Daarom altijd de sticker in de deur aanhouden, of de informatie uit te tabel in je instructieboekje. Dat veel garages maar wat doen en standaard hun apparaat instellen op 2,3 bar is gewoon gemakzucht, ik dacht dat dit wel algemeen bekend was.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

-edit-

[ Voor 121% gewijzigd door Fanta op 08-08-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 23:27
Idd, altijd de sticker van de auto aanhouden. Bandendruk is afhankelijk van je auto niet van je band.

Zet je een minuut lang een compressor op een fietsband dan knapt ie, doe je dat bij een vrachtwagenband dan is die nog steeds plat na een minuut. Druk je 3 bar in een compleet lege band van je aanhanger en gooi je vervolgens 1000kg bakstenen in de bak dan gaat die bandendruk ook omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Fanta schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:53:
[...]

Als je het niet weet, zeg dan niets. Bandenspanning is niet afhankelijk van het merk van de band, maar van de combinatie velgmaat/wanghoogte/gewichtverdeling auto, etc. Daarom altijd de sticker in de deur aanhouden, of de informatie uit te tabel in je instructieboekje. Dat veel garages maar wat doen en standaard hun apparaat instellen op 2,3 bar is gewoon gemakzucht, ik dacht dat dit wel algemeen bekend was.
Als je niet begrijpend kunt lezen, zeg dan niets...?
Ik heb het namelijk EXACT over het geval van andere banden/velgenmaat... Die dus niet op de sticker in de deur staat...

[ Voor 3% gewijzigd door SambalBij op 08-08-2023 12:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

SambalBij schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:01:
[...]

Als je niet begrijpend kunt lezen, zeg dan niets...?

[...]

Ik heb het namelijk EXACT over het geval van andere banden/velgenmaat... Die dus niet op de sticker in de deur staat...
Ik kan prima begrijpend lezen, maar jij begint hier in dit topic desinformatie te verspreiden met dit bericht:

Dit, en de vervolgberichten geven voor mij aan dat jij degene bent die het niet begrijpt, en dan kan je beter stoppen met reageren i.p.v. verkeerd advies geven. Tot zo ver mijn 2 centjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-06 20:45
timpy007 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:50:
Ik zou uitgaan van wat er in je deur staat; de autofabrikant heeft onderzocht wat de beste maat/spanning is voor het gewicht van dat model auto.

Dat gezegd hebbende; ik had mijn banden ook altijd mooi op de voorgeschreven spanning maar merkte dat de zijkanten van de banden sneller sleten dan het midden van de band. Dus nu zet ik er iets meer druk op.

Volgens mij kan je t meten door stoepkrijt op je banden te doen en dan een paar meter naar voor/achter te rijden. Verdwijnt het krijt in het midden; te hoge druk, verdwijnt het aan de zijkanten; te lage druk.
Dat zou ik dus niet zomaar doen, bijvoorbeeld mijn Hyundai Ioniq (full electric) stond in de deur (dacht ik is lang geleden) 2.2 bar. Vervolgens banden bij Michelin gecertificeerde bandentoko laten controleren omdat er 'rare' slijtage was en kreeg te horen dat omdat EV's veel zwaarder zijn de de banden koud minimaal 2.5Bar moesten zijn.
Het label in de deur schijnt in elke Ionic (ICE, Hybride en EV) hetzelfde te zijn.

Mijn huidige Tesla stelt zelfs koud 2.9bar. die begint onder de 2.6 al waarschuwingen te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joram22
[...]

A: De benodigde druk voor de betreffende auto verschilt nauwelijks per merk band van dezelfde maat. Kortom benodigde druk (soms verschillend voor en achter en achter) is voor 95% afhankelijk van de auto (gewicht) en niet van het merk van de band. (wel van de omvang/maat van de band zelf)
B: De fabrikant gaat uit van de omvang van de velgen en bandenmaat die men bij de auto levert. Dat kunnen soms ook twee typen velgen en bandenmaten zijn. Dat is dat ook opgenomen in het behorende boekje met ieder een eigen bandenspanning.

C:
-Indien u zelf gaat afwijken van de voorgeschreven velgomvang of bandenmaat. Tja dan is er inderdaad een nieuwe situatie. Dan kun je wat gaan afwijken van het advies van de autofabrikant. Let dan wel op het verschil tussen voor en achter. Die blijft uiteraard bestaan en is afhankelijk van o.a. de gewichtsverdeling van de auto.

-Houd u bij bijvoorbeeld een kleinere velg (dan de fabrikant heeft getest) de omtrek en breedte van de band gelijk dan heeft u dus meer "band" (is hoger) en zal de druk omlaag gebracht moeten worden. Hoe meer luchtkamer hoe minder druk (wel meer lucht) er nodig is om hetzelfde gewicht te dragen. Overigens geeft een kleinere velg dan voor waar de auto voor is ontworpen nadelen wat betreft wegligging en remweg.

-koopt u een grotere velg met een bredere band dan waar de auto voor is getest (trend om stoere brede banden te kopen): Dan zal het bij slecht een maatje groter theoretisch niet veel uitmaken. De band is dan minder hoog maar doorgaans ook weer breder.
(u verbruikt dan wel meer benzine en de de banden maken maken doorgaans meer geluid). Wel zal u iets beter kunnen remmen als gevolg van een groter contactvlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:11
Het belangrijkste aan bandenspanning is:
-dat het veilig is
-voldoende grip geeft
-rijcomfort niet teveel beinvloed
-dat de slijtage over de gehele breedte goed is

Dat kan per banden merk, type en het gebruik door de berijder dus verschillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joram22
SniperGuy schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:50:
Het belangrijkste aan bandenspanning is:
-dat het veilig is
-voldoende grip geeft
-rijcomfort niet teveel beïnvloed
-dat de slijtage over de gehele breedte goed is

Dat kan per banden merk, type en het gebruik door de berijder dus verschillen
Eens, maar je bent het hopelijk mee eens dat bij bij gelijk type gebruik met dezelfde bandenmaat er nauwelijks verschil zit in de bandenspanning die je dan hanteert per merk band (ik heb het over de A merken). Dus niet over afwijkende formaten. (ik rij Honda Accord 2011, Michelins)

[ Voor 3% gewijzigd door Joram22 op 08-08-2023 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:11
Joram22 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:07:
[...]

Eens, maar je bent het hopelijk mee eens dat bij bij gelijk type gebruik met dezelfde bandenmaat er nauwelijks verschil zit in de bandenspanning die je dan hanteert per merk band (ik heb het over de A merken). Dus niet over afwijkende formaten.
als je 0.5 bar niet veel vind: Nee, want ik heb gemerkt dat het ene merk een veel stijver karkas heeft dan andere merken. Het maakt bovendien erg uit of je XL of runnflats gebruikt en welke bandenspanning de band lekker vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joram22
SniperGuy schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:10:
[...]

als je 0.5 bar niet veel vind: Nee, want ik heb gemerkt dat het ene merk een veel stijver karkas heeft dan andere merken. Het maakt bovendien erg uit of je XL of runnflats gebruikt en welke bandenspanning de band lekker vind.
Eens, vooral dat laatste. Maar ik kom zelf niet verder als 0,3 verschil bij gebruik van XL.
Mijn stelling is overigens vooral bedoelt voor mensen die de adviesbandenspanning van de auto blijkbaar totaal negeren ondanks gebruik van "reguliere" bandenmaat passend bij de auto. Zelf klooien, te hard oppompen en dan later klagen over gecupte banden of lange remweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Joram22 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:47:
[...]

Een bredere band (dan voorgeschreven) heeft minder druk nodig onder het zelfde gewicht van de auto. Dus vandaar dat uw banden te bol stonden.
Dat begrijp ik nu ook :+ , maar hoeveel minder druk, dat is de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:17
Joram22 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:49:
[...]

U zet daar wel een smiley bij maar de max op de band gebruiken is niet alleen een onjuiste maar wat mij betreft een gevaarlijke uitspraak. ......
[...]
Je weet dat je op een oud topic aan het reageren bent waar ruim een jaar lang geen reactie op is geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joram22
Twardt schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:36:
[...]

Je weet dat je op een oud topic aan het reageren bent waar ruim een jaar lang geen reactie op is geweest?
Dat weet ik. Maar mensen vinden dit gewoon als ze googlen. Om te voorkomen dat men onzin oppikt heb ik gereageerd. Niet om de discussie met een persoon. maar zo te zien is de discussie weer springlevend ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Joram22 op 09-08-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
SniperGuy schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:10:
[...]

Ik heb hier 2 bandenpompen en een meter. Tussen de ene pomp en de andere zit een verschil van 0,6 bar. De meter zit ergens daartussen en wijkt dan nog 0,2 bar af met die van de garage. Ik heb 2.4 in de deur staan, ik vul met 2.6 op de meter.
De pomp bij het tankstation zette ik voorheen ook gewoon 0,2 bar hoger dan op de sticker in de deur. Maargoed, die is ook niet eerlijk, want dan heb je eerst 6km gereden en kom je aan met warme banden. Vullen hoor je koud te doen.

0,5 bar is redelijk wat verschil, maar het is zelfs al kleiner dan de afwijking van sommige bandenpompen :X.

[ Voor 6% gewijzigd door _JGC_ op 09-08-2023 11:50 ]

• Joram22
_JGC_ schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:50:
[...]

Ik heb hier 2 bandenpompen en een meter. Tussen de ene pomp en de andere zit een verschil van 0,6 bar. De meter zit ergens daartussen en wijkt dan nog 0,2 bar af met die van de garage. Ik heb 2.4 in de deur staan, ik vul met 2.6 op de meter.
De pomp bij het tankstation zette ik voorheen ook gewoon 0,2 bar hoger dan op de sticker in de deur. Maargoed, die is ook niet eerlijk, want dan heb je eerst 6km gereden en kom je aan met warme banden. Vullen hoor je koud te doen.

0,5 bar is redelijk wat verschil, maar het is zelfs al kleiner dan de afwijking van sommige bandenpompen :X.
Als ik het zo hoor. Misschien een goede meter kopen? Maar dat is waarschijnlijk hetgeen u zelf ook suggereert.
Pagina: 1