Onbekend probleem 3d print (vervorming/beschadiging)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rabbitto
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-09 23:45
Beste mede tweakeraars,

Ik heb recent een ender 3 s1 pro aangeschaft om als 3d print newbie een nieuwe hobby op te pakken.

Vooralsnog bevalt het erg goed en ben ik al dagen aan het tweaken van settings in Cura om goede prints te krijgen. Ik kom echter op het volgende probleem na een print waar ik niet goed mijn vinger op kan leggen.

Herkennen jullie deze print problematiek?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cylx8Hw0qbcf18-LoudYLoI2lIk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IUPSWslWwtdV3UDyJae4BCYo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJwfUSZMVWkr9ct9VJ5iTbOL1l4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gC7RWAUtuCDCNgm0O7lNUFmA.jpg?f=fotoalbum_tile

De print is uitgevoerd op 215 graden + 60 graden bed. Leveling lijkt verder ok te zijn. De eerste lagen gaan goed, maar er komt een moment dat het lijkt alsof er een beschadiging optreed.

Ik heb het idee dat alles redelijk goed staat. Hebben jullie een idee? De settings in cura voor deze files kan ik uiteraard delen. Heb zelf rondom al redelijk gegoogled maar weet niet wat het zou kunnen zijn!

Gr. Rabbitto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 16:47
Wellicht is de feeder te strak en wordt de filament kapot gemaakt? Kan je zien of je last hebt van grinding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:57

Sebazzz

3dp

Dit is underextrusion. In dit geval lijkt het alsof de Z-seam in de buurt zit, of er anderszijds een retraction plaatsvind. Kan je de print vergelijken met de gesliced gcode gevisualiseerd in de slicer? Je retraction kan te hoog staan.

Traditioneel wordt 6,5mm gekozen als veilige waarde, maar de meeste bowden printers kunnen bijvoorbeeld 3mm ook prima aan.

edit: Ik zie dat je een S1 hebt - die heeft direct drive. Zet retraction bij Z-lift uit, en sowieso retraction <=0,5mm.

[ Voor 14% gewijzigd door Sebazzz op 26-06-2022 12:28 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
Wellicht kun je wat experimenteren met retractions.
Mijn prusa heeft bijvoorbeeld maar 0.8mm retraction met 0.4 z-lift.

De ender 3 S1 is nog best nieuw en de defaultprofielen zitten nog niet in cura, wel al in prusaslicer.
Als je bijvoorbeeld het standaard ender 3 pro profiel in cura hebt gebruikt zit je met 6.5mm retraction te printen. Dat is erg veel. (Want geen bowden meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rabbitto
Helox-in-a-box schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:06:
Wellicht is de feeder te strak en wordt de filament kapot gemaakt? Kan je zien of je last hebt van grinding
Bedankt voor je reactie.

Ik heb het filament er even uitgehaald en dit zijn de tandafdrukken. Volgens mij is dit een normale ''grind'' en niet zozeer kapot gemaakt filament? Of zie ik dat verkeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JA_c99SGFbXFY_rbZ0lvskIww6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sbq5zW2jQ3ghDAqJyFIUxkVN.jpg?f=fotoalbum_large
Sebazzz schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:41:
Dit is underextrusion. In dit geval lijkt het alsof de Z-seam in de buurt zit, of er anderszijds een retraction plaatsvind. Kan je de print vergelijken met de gesliced gcode gevisualiseerd in de slicer? Je retraction kan te hoog staan.

Traditioneel wordt 6,5mm gekozen als veilige waarde, maar de meeste bowden printers kunnen bijvoorbeeld 3mm ook prima aan.

edit: Ik zie dat je een S1 hebt - die heeft direct drive. Zet retraction bij Z-lift uit, en sowieso retraction <=0,5mm.
Mijn retraction is als volgt: Het lijkt mij dat dit laag genoeg is? Ik heb het profiel overgenomen uit de Creality Slicer waar de s1 pro wel in stond geloof ik. Deze stond uit zichzelf hoger, namelijk 3.0 mm, de speed was 40 en heb ik op 50 gezet. @Sebazzz bedoel je met uitzetten dat Z-hop uit moet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vyhd_qvQv7COOfPYj1UrXfomIYY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YJTr9DJCRlNcrfizr2DYMO3R.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 16:47
Beetje moeilijk te zien op de foto, maar is de filament nog wel goed rond?

Afbeeldingslocatie: https://www.smith3d.com/wp-content/uploads/2021/08/image-6.png

Dit kan het wellicht zijn icm met de retraction settings, vooral als het nog meer gaat grinden door de retraction (dat stukje komt immers 3x langs de feeder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rabbitto
Helox-in-a-box schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:39:
Beetje moeilijk te zien op de foto, maar is de filament nog wel goed rond?

[Afbeelding]

Dit kan het wellicht zijn icm met de retraction settings, vooral als het nog meer gaat grinden door de retraction (dat stukje komt immers 3x langs de feeder).
volgens mij is het filament nog rond ja. er staan wel tandafdrukjes in het filament maar dit lijkt mij normaal. Ik heb geprobeerd om even aan de veer te sleutelen die de spanning van de tandwielen aanpast. Ik merk vooralsnog niet heel veel verschil. @Sebazzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wPlayNL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:25
YouTube: Creality Ender 3 V2 - Fixing the Hidden Problem that Can Cause Strin...

Je zou dit filmpje even kunnen bekijken.

Het probleem van jouw foto's heb ik ook gehad. Op bepaalde layer heights maakte mijn bowdentube een rare draai waardoor ik speling kreeg op de coupler en de bowdentube hierdoor kwam er beweging in.

( in het filmpje is dit te zien rond 1:28)

Coupler vervangen zou de fix kunnen zijn. Voor mij gebeurde het te vaak dus heb ik de mijne uiteindelijk omgebouwd naar direct drive.

Edit: Had even over de s1 versie van de ender 3 heen gelezen , die is al direct drive 8)7
Dan is het toch een ander verhaal. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door wPlayNL op 29-06-2022 06:58 ]

Pagina: 1