Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04-08-2022
Hallo,

Ik begin na de zomervakantie aan de opleiding HBO-ICT maar wil graag goed voorbereid zijn. Ik heb in het verleden wel eens gekloot in Visual Basic, MySQL databases en denk wel de nodige logica te hebben maar aan echte (coding) ervaring/kennis ontbreekt het. Als leek, waar kan ik nu al rustig aan beginnen, zodat ik een beetje voorbereid ben tegen de tijd dat ik begin aan de opleiding? Ik las dat Python een goede programmeertaal is om mee te beginnen. Raden jullie dat ook aan? Hebben jullie specifieke (e-)books, series, video's, YouTube channels, waar ik informatie kan opdoen?

Ook moet ik een nieuwe laptop hebben en lees goede dingen over de Macbook Air met M1 chip. Is deze geschikt voor de opleiding? Ik weet dat je Windows kunt dualbooten/VM'en, maar zorgt dit, of andere (software of OS gerelateerde) problemen niet voor belemmeringen tijdens de opleiding?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:03
Dat is voor ons erg lastig te zeggen, gezien het curriculum niet op elk HBO hetzelfde is. Dat gezegd hebbende is het niet per se nodig om je voor te bereiden. De opleiding verwacht niet dat je enige basiskennis hebt. Uiteraard houdt niks je tegen om jezelf erin te verdiepen en in dat geval zou ik kiezen om te beginnen met C#. Erg vriendelijke taal, is tegenwoordig cross-platform en er is veel studiemateriaal over te vinden. Ook de docs zijn erg duidelijk. Andere goede bronnen van kennis zijn overigens YouTube of Pluralsight.

Je laptopkeuze zou ik daarnaast baseren op het curriculum, maar ik weet vrijwel zeker dat je met een Windows laptop safe bent. Behalve iOS apps maken is er vrij weinig reden om een Macbook te nemen.

Je zou een Macbook kunnen aanschaffen, maar dan zou ik zeker geen M1 of M2 nemen, gezien compatibility issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:42

Cyphax

Moderator LNX
Chef_ schreef op zondag 26 juni 2022 @ 08:53:
Hallo,

Ik begin na de zomervakantie aan de opleiding HBO-ICT maar wil graag goed voorbereid zijn. Ik heb in het verleden wel eens gekloot in Visual Basic, MySQL databases en denk wel de nodige logica te hebben maar aan echte (coding) ervaring/kennis ontbreekt het. Als leek, waar kan ik nu al rustig aan beginnen, zodat ik een beetje voorbereid ben tegen de tijd dat ik begin aan de opleiding? Ik las dat Python een goede programmeertaal is om mee te beginnen. Raden jullie dat ook aan? Hebben jullie specifieke (e-)books, series, video's, YouTube channels, waar ik informatie kan opdoen?

Ook moet ik een nieuwe laptop hebben en lees goede dingen over de Macbook Air met M1 chip. Is deze geschikt voor de opleiding? Ik weet dat je Windows kunt dualbooten/VM'en, maar zorgt dit, of andere (software of OS gerelateerde) problemen niet voor belemmeringen tijdens de opleiding?
Ik denk dat @Sito hele goede tips geeft. Gekeken naar onze opleiding is het zo dat je in het propedeusejaar begint met de basics van gestructureerd programmeren (waarin je leert wat variabelen zijn, typen, functies -- wij doen dat met Java, maar die basics zijn hetzelde in C#) en functionele analyses, waarna dat een semester verder wordt uitgediept.
Ik weet niet hoe handig een M1 Mac is. Je zou bij ons onder andere Docker, Processing en IntelliJ (of Eclipse) moeten kunnen draaien. Als je erachter kunt komen welke software je allemaal nodig gaat hebben, dan lijkt me een goede voorbereiding vooral het eens uitproberen van de software zodat je tijdens je opleiding zo weinig mogelijk gehinderd wordt door de nieuwigheid daarvan, en je weet wat je ongeveer voor laptop nodig hebt. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02:24

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zoals hierboven genoemd "Processing" is een heel simpele Java ontwikkelomgeving, welke vaak in het eerste jaar van een opleiding gebruikt wordt.

Het leuke er aan is dat je heel simpel iets grafisch kunt maken, dat maakt het zelf leren een stuk vermakelijker.

Omdat het gericht is op 'leren', kun je op het internet ook veel tutorials/voorbeeldopgaven vinden die er op aan sluiten.

---

Persoonlijk zou ik niet beginnen aan Python.
De syntax van Python is veel anders dan bij 'standaard' programmeertalen.

Bij Python heb je bijvoorbeeld niet echt curly { braces } om het begin/eind van een functie aan te duiden, maar is het afhankelijk van de identatie (spaties/tabs) en dat is wat mij betreft een valkuil voor beginners.

De opzet van Java/C++/C# (en in mindere mate JavaScript) is allemaal wel ongeveer hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Chef_ schreef op zondag 26 juni 2022 @ 08:53:
Ik heb zowel een Air M1 als een Pro M1X en beide zijn zeker geschikt om op te ontwikkelen / voor studie. Alleen klopt het niet dat je op een M1 Windows kan DualBooten. Windows ondersteunt absoluut de M1 niet. Ik zie eerlijk gezegd ook niet waarom je dat zou willen.

Wat betreft programmeertalen: het maakt niet zo veel uit. Het gemakkelijkst is gewoon te kijken waar je mee gaat beginnen in je opleiding. Niks mis met een head start.

[ Voor 11% gewijzigd door Hydra op 26-06-2022 13:20 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Cyphax schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:46:
Je zou bij ons onder andere Docker, Processing en IntelliJ (of Eclipse) moeten kunnen draaien.
N.b; die werken prima op een M1/M1X/M2.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:21
Accretion schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:33:
Persoonlijk zou ik niet beginnen aan Python.
De syntax van Python is veel anders dan bij 'standaard' programmeertalen.

Bij Python heb je bijvoorbeeld niet echt curly { braces } om het begin/eind van een functie aan te duiden, maar is het afhankelijk van de identatie (spaties/tabs) en dat is wat mij betreft een valkuil voor beginners.

De opzet van Java/C++/C# (en in mindere mate JavaScript) is allemaal wel ongeveer hetzelfde.
Interessant, want die talen verschillen (muv. Java/C#) even fors van elkaar onderling als van Python. Wel/geen haakjes is misschien een valkuil, het is in ieder geval eentje die je van een kilometer afstand kunt zien.

De waarheid is denk ik dat het niet zoveel uitmaakt welke taal je als eerste leert. Wel is het goed om tijdens je opleiding er een tweede taal (zoals OCaml, Scheme, Erlang, Prolog) bij te leren die flink anders is, puur om je horizon te verbreden. Maar ik neem aan dat de opleiding daar zelf al zorg voor zal dragen.

Edit: Volgens mij is er ook zelden de noodzaak om het nieuwste van het nieuwste aan hardware aan te schaffen voor zo'n opleiding. Als je al een laptop in huis hebt waar je nu verslagen op kunt tikken voor de middelbare school, dan is die echt meer dan sterk genoeg voor software-ontwikkeling. Er worden allerlei prijzige oplossingen gesuggereerd, maar als student wil je misschien even afwachten en niet gelijk het duurste van het duurste kopen.

[ Voor 17% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 26-06-2022 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 21:41
Cyphax schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:46:
[...]

Ik denk dat @Sito hele goede tips geeft. Gekeken naar onze opleiding is het zo dat je in het propedeusejaar begint met de basics van gestructureerd programmeren (waarin je leert wat variabelen zijn, typen, functies -- wij doen dat met Java, maar die basics zijn hetzelde in C#) en functionele analyses, waarna dat een semester verder wordt uitgediept.
Ik weet niet hoe handig een M1 Mac is. Je zou bij ons onder andere Docker, Processing en IntelliJ (of Eclipse) moeten kunnen draaien. Als je erachter kunt komen welke software je allemaal nodig gaat hebben, dan lijkt me een goede voorbereiding vooral het eens uitproberen van de software zodat je tijdens je opleiding zo weinig mogelijk gehinderd wordt door de nieuwigheid daarvan, en je weet wat je ongeveer voor laptop nodig hebt. :)
Het is in ieder geval denk ik niet zo'n goed advies om een Intel Mac aan te schaffen. Mocht het passen bij je opleiding (tegenwoordig is dat denk ik meestal prima), ga voor een ARM Mac of Windows laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:42

Cyphax

Moderator LNX
PatrickH89 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:37:
[...]

Het is in ieder geval denk ik niet zo'n goed advies om een Intel Mac aan te schaffen. Mocht het passen bij je opleiding (tegenwoordig is dat denk ik meestal prima), ga voor een ARM Mac of Windows laptop.
Windows-laptop is status quo, op zich altijd safe, lijkt me het beste uitgangspunt. Ik doe zelf m'n werk (en dus de inhoud van courses) met Linux en een hoop collega's hebben een (ik denk Intel) mac, en daar kunnen ze ook alles mee. Maar ymmv waarschijnlijk dus dat zou ik voor de zekerheid eerst uitpluizen, of een laptop kopen met Windows, dan kan je altijd nog kijken. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Check even wat er in je lesprogramma zit voor programmeertaal, dan kun je daarmee beginnen. Vaak is er een laptopadvies per richting trouwens, daar zou je even over kunnen mailen met de hogeschool. Vaak staat het wel ergens aangegeven maar kan lastig te vinden zijn als je nieuw bent.
Pagina: 1