SolarEdge/StorEdge en zelfbouw batterij?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-04 20:53
Ik heb 2 SolarEdge omvormers in huis, een SE2200h en een SE3000h, beide HD-WAVE. Ik zou deze graag ooit van een batterij willen voorzien en zou die eventueel zelf willen bouwen, maar de vraag is: kan dat wel?

Ik vermoed dat ik (per omvormer) een SESTI-S4 ga nodig hebben. Maar dan? Hang ik echt vast aan een LG Chem Resu, of valt daar wel rond te werken? Van wat ik online al kon vinden, wordt er over CAN gebabbeld met de batterij.

Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:32
niet te druk maken. Er wordt nog van alles bedacht dus de techniek gaat nog wel veranderen tussen nu en ooit.

Tegen de tijd dat het voor ons echt van belang wordt (2031) kan er een hoop veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
Ik maak me er zeker wel druk in. Ik woon in België en heb een digitale meter. Dus alles wat ik van het net afneem, betaal ik. En ik krijg ook terug voor wat ik op het net injecteer. Alleen, ... zowel het bedrag dat je per kWh krijgt/betaalt is om van te huilen. En dat is duidelijk niet van vreugde 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:32
Dan snap ik het. Ik wilde in mijn antwoord nog zetten dat wij rustig naar de buren kunnen gaan kijken en dan over 8 jaar de beste oplossing daar kunnen copy-pasten niet wetende dat jij een van de buren bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Misschien moet ik eens bij mijn eigen buren gaan kijken dan :).

Maar ik zou dat dus zelf willen doen om de kosten relatief laag te houden (en voor de fun natuurlijk). Idealiter zou ik tot een systeem komen, dat ik kWh / kWh kan uitbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Kunnen de SolarEdge omvormers overweg met een laagvoltage (~48V) pakket? Dát lijkt me de belangrijkste drempel. Een DIY HV pakket zie niet veel, en om goede redenen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeaHawks
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15-01 14:48
ik heb nu zelf een hybride omvormer besteld van SolarEdge, een SE5K-RWS.

deze omvormer kan ook omgaan met 48V batterijen.. maar volgende het schema .. is er een CAN communicatie verbinding naar de batterij en een 48V voltage..

ik vraag me af of z'n CAN verbinding verplicht is.. of dat aansluiten op de 48V voldoende is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Smoke

Maverick Reploid

Die CAN-verbinding regelt de communicatie tussen batterij en omvormer, zodat de omvormer weet wanneer hij de batterij kan gaan laten laden en ontladen. Zonder CAN gaat de batterij helemaal niks doen.

Even voor de volledigheid: Alleen de 3-fase StorEdge omvormers kunnen overweg met ondersteunde 48V-batterijen (geen zelfbouw dus), enkelfase-omvormers werken met 400V-batterijen waarbij een SESTI nodig is als je een LG batterij gebruikt. Voor de SolarEdge-batterij heb je geen SESTI nodig maar wel een SetApp-omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flopiepower
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-02 22:45
Can bus communication bms chips kun je op ali express bestellen. Hierop kan een 48 volt lifepo4 accu.

Ik denk dat deze binnenkort ook op de markt komen voor de store edge rws modellen. Heb enkele aanbieders op de energie vakbeurs gesproken die hier op inspringen.

Accu's worden dan ook flink goedkoper nu de patenten van lifepo4 technieken zijn verlopen en deze goedkopere accu's de markt op komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-05 17:23
Ik moedig zeker aan om dingen in eigen handen te nemen.
Echter zou ik wel goed instuderen want de kans dat alles in de fik vliegt is nog makkelijk met een batterij pack dan alleen zonnepanelen.

Je moet dus rekening houden met,

Gebruik van een BMS dat:
temperatuur RANGE
load balancing
Laad/ontlaad karakteristieken

Ruimte,
Wat voor omgeving?
Wat bij vuur?
Verliezen door lange kabels?

en uitiendelijk prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Het is zeker niet niets. Maar, het voordeel is, budget is er nu toch niet voor een batterij te kopen/maken, dus ik heb nog tijd zat om het te laten bezinken :)
Pagina: 1