Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-05 11:51
Mijn vraag

gisterochtend heeft Feenstra onderhoud gepleegd aan mijn 4-jaar oude Remeha Tzerra Plus M 28c CW4 cv ketel.. sindsdien meet mijn toon continu een laag gasverbruik.
Hoe kan dit, en wat kan ik proberen het weer naar 0 te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faFsTr0WDBmBYaxrzWfVv1mntOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLSTNVDDfC3ZB83jmYz0PeXv.jpg?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik

cv-ketel: Remeha Tzerra Plus M 28c CW4
meet apparatuur: toon
Toon koppeling met cv ketel: opentherm
water voorverwarmen: staat uit volgens toon

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Feenstra bellen. Die hebben vandaag een monteur langsgestuurd, en die heeft iets aangepast hoe de vlam brandde (deze brandde te fel oid). Helaas heeft dit het probleem niet opgelost; er wordt nog steeds een licht gasverbruik gemeten, terwijl dat voorheen niet was.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Comfort stand aangezet misschien?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:44

Onbekend

...

Zoals hierboven: Staat de comfort stand aan?
Dat een vlam te fel brandt is onzin. Als je geen warm water nodig hebt, blijft de vlam gewoon uit en verbruikt het helemaal geen gas.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je de ketel uitzet, wat dan?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:59
Klinkt inderdaad alsof de warmhoud functie van de warmtewisselaar voor tapwater actief is. Helaas heeft de Tzerra Plus geen display waarop je dit kunt zien/aanpassen en je kunt de (ECO-)parameters vanaf de Toon niet aanpassen. Toevallig niet een Remeha iSense bij de ketel gekregen destijds? Dan zou je die desnoods nog kunnen gebruiken om de parameter aan te passen op de ketel zelf.

Andere optie is wellicht bij Feenstra aangeven dat het probleem niet gefixt is en de monteur de parameter laten controleren/aanpassen mocht dat het inderdaad zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Is er nergens een manual te vinden?
dat je zelf even door de instellingen loopt
https://www.libble.eu/rem...cw4/online-manual-577890/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChessSpider
hoi, bedankt voor alle reacties. Vanochtend vroeg na douchen de stekker uit de cv getrokken. Gasverbruik bleef doorgaan ookal stond de cv uit... 😬 De monteur had afgelopen vrijdag pakkingen in de cv vervangen...

Nog steeds geen ruikbare gaslucht..

Toch maar weer feenstra bellen denk ik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYM_2VvRLojT3x2cyzJGsAuMy_Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3GaVAmxU1qqqmc90KbGo4sQc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door ChessSpider op 26-06-2022 16:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-05 22:54
Als er nog steeds gas word verbruikt zelfs als de CV ketel uit is, adviseer ik je ook om de gaskraan dicht te draaien.

Geen gas kookplaat waarvan de knoppen ietsjes open staan?

[ Voor 20% gewijzigd door Tux3.14 op 26-06-2022 17:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:40
Toon niet gewoon in de war :?
Gaskraan dichtdraaien is een goeie tip, dan weet je t zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

De warmhoudfunctie kun je bij de Tzerra niet aan/uit zetten 1,2,3. Dan moet hij met een aparte thermostaat kastje dan gedaan hebben rechtstreeks op de branderautomaat dat betwijfel ik.
Staat in de Toon niet de warmhoudfunctie aan?
Eventueel Toon opnieuw opstarten.

De meeste CV storingen waar Toon zit, oorzaak: Toon!

[ Voor 24% gewijzigd door DutchWing op 26-06-2022 18:08 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ChessSpider
gaskraan* open + cv aan: gasverbruik
gaskraan* open + cv uit: gasverbruik
gaskraan* dicht + cv uit: geen gasverbruik

* gaskraan die vlak voor de cv ketel zit

We komen er wel. En ik kan nu wat comfortabeler slapen. Thx voor de tips so far!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUs-qM2rt8Ms3E7u9WPv8nEOpqs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AvqZtGLtBoZWwgjgfzSANPrf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Jep, vandaar mijn vraag, klein gaslekje. Hr ketels zijn gesloten, maar het moet idd zsm opgelost worden.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:44
Niet inhoudelijk maar hulde dat je het zo hebt geconstateerd en de onveilige situatie zeker hebt gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:47
@ChessSpider goed ventileren in elk geval.
Heb je het continue gasverbruik ook kunnen vaststellen door bij de meter te kijken naar de stand?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
significant schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:56:
Niet inhoudelijk maar hulde dat je het zo hebt geconstateerd en de onveilige situatie zeker hebt gesteld.
Dacht precies hetzelfde, je moet er maar net naar kijken. :+

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

significant schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:56:
Met tegenwoordige monitoring en apps is het gelukkig makkelijker geworden om dit soort dingen vast te stellen.

Ik ben er net achter gekomen in een nieuw huis dat de Grohe RED ook op de warm water is aangesloten en iedere keer als er warm water wordt getapt de cv ketel kort aanslaat. Op een dag misschien max 0.010 m3, maar dit kan niet goed voor de levensduur van de cv ketel zijn.

Het waren hele kleine piekjes in het gasverbruik die mij triggerden om te onderzoeken waar het vandaan kwam :) Ik dacht in eerste instantie aan meetfouten.

[ Voor 3% gewijzigd door Motrax op 27-06-2022 06:36 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:40
Heb ook die ketel en het verbruik lijkt erg veel op het mijne als de comfortstand aan staat.
Mijn Toon regelt dat wel en schakelt dat af bij weg/slaap (maar dat kan alleen met root).
Standaard zit de instelling hier:
Instellingen > Warm water > Warm water voorverwarmen

[ Voor 31% gewijzigd door RudolfR op 27-06-2022 06:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Zal hoogstwaarschijnlijk je gasblok zijn. Koppeling of gasmeetnippel niet goed aangedraaid/dichtgezet ofzo, gezien het na onderhoud gebeurd is, laat dit even nakijken.

Lekverlies valt aanzienlijk mee, <25 liter/uur. Terwijl de afkeur ligt bij 50 liter/uur voor woonhuizen ligt.
Uitzondering van de pieken!

Die pieken begrijp ik alleen even niet, want een lek verlies is niet ineens meer en dan minder… Vreemd… voor de zekerheid maar gaskraan dicht laten staan!

Kanttekening:
In de praktijk ligt de praktische afkeurgrens op 1 liter/uur.
Het ligt aan de grote van de ruimte na hoeveel uur dit eventueel een gevaarlijke situatie oplevert Incl aanwezige ventilatie.

[ Voor 92% gewijzigd door DutchWing op 27-06-2022 07:09 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Motrax schreef op maandag 27 juni 2022 @ 06:36:
[...]
Met tegenwoordige monitoring en apps is het gelukkig makkelijker geworden om dit soort dingen vast te stellen.

Ik ben er net achter gekomen in een nieuw huis dat de Grohe RED ook op de warm water is aangesloten en iedere keer als er warm water wordt getapt de cv ketel kort aanslaat. Op een dag misschien max 0.010 m3, maar dit kan niet goed voor de levensduur van de cv ketel zijn.

Het waren hele kleine piekjes in het gasverbruik die mij triggerden om te onderzoeken waar het vandaan kwam :) Ik dacht in eerste instantie aan meetfouten.
Hoezo? Eventueel dat de ontsteekpen/ontsteektrafo sneller doen slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChessSpider
Die pieken begrijp ik alleen even niet, want een lek verlies is niet ineens meer en dan minder… Vreemd… voor de zekerheid maar gaskraan dicht laten staan!
Douchen 😉

Thx voor de bevestiging dat het lekverlies meevalt!

Omdat de cv een gesloten systeem is, betekent dit dat het teveel aan gas ook via de uitlaat naar buiten gaat? En is dat sd verklaring dat ik geen gaslucht ruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-05 11:33
Dat hangt er vanaf waar het lek zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

In de eerste plaats moet de monteur met een lekdetector het gasblok te controleren op lekkages na zijn werkzaamheden.

Een HR ketel is altijd een gesloten systeem wat betreft het verbrandingshuis, de benodigde lucht wordt van buiten aangezogen. Of een ketel in zijn geheel gesloten is hangt van het model af. Als voorbeeld, een Nefit proline zuigt de lucht aan in de kast van de ketel die in verbinding staat met de buitenlucht via de rookgasafvoer. Maar een Nefit Trendline heeft dat weer niet. Een Proline is wat dat betreft veiliger qua CO lekkages.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-05 11:14

Managelorian

“This is the workflow.”

ChessSpider schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:07:
gaskraan* open + cv aan: gasverbruik
gaskraan* open + cv uit: gasverbruik
gaskraan* dicht + cv uit: geen gasverbruik

* gaskraan die vlak voor de cv ketel zit

[Afbeelding]
Lijkt me een helder verhaal richting Feenstra en zij zullen het moeten oplossen.

Overigens is zelfs het kleinste lekje nog te ruiken als je een beetje een scherpe neus hebt. Ik heb eens een lekke soldeerkoppeling op een gasleiding gehad waar later met wat zeepzop 1 belletje van 2 mm doorsnede per +/- 5 seconden op ontstond. Zelfs zo'n absurd kleine hoeveelheid gas was op een halve meter te ruiken.

Je kunt eventueel de buiten- en binnenkast van de CV ketel af kunnen halen en controleren of je gas ruikt. Zeker als de ketel niet aan staat zal het gas zich wat ophopen en zou dit te ruiken moeten zijn. En zelfs als het niet te ruiken is dan moet een sniffer van een monteur een lek wel kunnen oppikken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ChessSpider
Hai iedereen. Even een update van mijn kant: het is gefixed. Vanochtend kwam de monteur langs en na veel uitzoekwerk is de gasstraat vervangen, omdat het gasblok defect was. Aldus het bonnetje.
Hoe dan ook is het nu gerepareerd en lekt de cv geen gas meer.

Bedankt iedereen voor het meedenken. En ook kudo's richting Feenstra, want zij waren behulpzaam & namen het serieus door snel monteurs langs te sturen.
Pagina: 1