Smart TV buiten gebruiken via kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagles
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 25-04 12:45
Beste allemaal, ik weet niet zeker of ik op de juiste plek dit topic open, maar nu wil ik gedurende de zomer een TV in de tuin gebruiken, maar vanwege het instabiele en slechtere bereik van WIFI op de locatie wil ik het met een ouderwetse kabel doen. Nu staat de router echter helemaal aan de andere kant van het huis en ook nog op een andere verdieping en om niet overal gaten te boren moeten er ook wat hoeken en bochten genomen worden waardoor je ongeveer 30-40 meter kabel nodig zult hebben van router tot TV. Nu is mijn vraag welke kabel raden jullie aan om niet te veel snelheid te verliezen, en raden jullie überhaupt een kabel aan voor zo’n lange afstand? Of is het vanwege de lange afstand zinloos? Ik kan wel met WIFI extenders werken maar het probleem is dat de locatie van de TV in een soort stenen pergola staat, waardoor er heel moeilijk WIFI signaal doorheen komt.
Ik ben benieuwd naar jullie antwoord en dank jullie er alvast hartelijk voor, mochten jullie willen antwoorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:06
Je zou ethernet over power kunnen proberen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:04
Utp kabel of coax kabel?
Coax wordt lastig zonder versterker, utp zou tot 100 meter moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagles
wlmpie schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 23:23:
Utp kabel of coax kabel?
Coax wordt lastig zonder versterker, utp zou tot 100 meter moeten kunnen.
Bedankt voor jullie snelle antwoorden. Nu heb ik inderdaad vergeten te vermelden dat ik natuurlijk het liefst ook nog gewoon TV wil kijken op de ouderwetse manier, dus het gaat dus inderdaad eigenlijk om twee kabels, de coax komt van de schotel vandaan en zal ongeveer dezelfde afstand moeten overbruggen. Maar ik begrijp dat ik daar dus een versterker voor nodig ga hebben? Voor de UTP kan het dus wel in elk geval, dat is al een meevaller. En moet ik dan nog een specifieke UTP kabel uitzoeken die speciaal geschikt is voor langere afstanden?
En bestaan er coax kabels, duurdere dan als ze er al zijn, die zulke afstanden kunnen halen zonder signaalsterkte te verliezen? Of is dit een kwestie van uitproberen. Ik heb namelijk al een standaard coax kabel van die lengte liggen alleen nooit aangesloten op een TV.

[ Voor 14% gewijzigd door Eagles op 25-06-2022 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:52

Daniel36

vernieuwde formule

Ik doe het ff uit het hoofd: coax op die lengte zal moeten worden versterkt, maar dat is geen probleem.Er zijn al jaren antenneversterkers in de handel, iets als een Hirschmann ofzo heeft een goede naam.

Utp zou zo'n afstand goed moeten kunnen doen met een goede kabel. Zou beide voor het stuk buiten in de tuin wel in een goede mantel(buis) stoppen denk ik, om ongelukjes te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:47
Aangezien je ook coax nodig hebt is de kans groot dat je Ziggo hebt. Ondersteunt je tv of een mediaspeler wellicht Ziggo Go? Dan kun je gewoon live tv kijken via app en heb je de coaxkabel al niet meer nodig. Zoals gezegd kun je met een GOEDE utp kabel 100m gebruiken zonder noemenswaardige problemen. Als het iets tijdelijk is zou een kabel door het huis geen probleem moeten zijn. Wil je dat meerdere zomers doen dan kun je overwegen om sowieso een UTP netwerk in je huis aan te (laten) leggen. Daar ga je de komende jaren alleen maar meer plezier van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagles
Andros schreef op zondag 26 juni 2022 @ 08:13:
Aangezien je ook coax nodig hebt is de kans groot dat je Ziggo hebt. Ondersteunt je tv of een mediaspeler wellicht Ziggo Go? Dan kun je gewoon live tv kijken via app en heb je de coaxkabel al niet meer nodig. Zoals gezegd kun je met een GOEDE utp kabel 100m gebruiken zonder noemenswaardige problemen. Als het iets tijdelijk is zou een kabel door het huis geen probleem moeten zijn. Wil je dat meerdere zomers doen dan kun je overwegen om sowieso een UTP netwerk in je huis aan te (laten) leggen. Daar ga je de komende jaren alleen maar meer plezier van hebben.
Bedankt voor de reacties! Mag ik vragen wat jij zelf voor kwaliteit UTP kabel zou kopen? Ik zie er zoveel online staan en zie door de bomen het bos niet, en daarbij weet ik uit ervaring bij andere zaken dat duur niet per se ook beter hoeft te zijn, dat ligt ook net aan de marge die de aanbieder hanteert natuurlijk.
Ik zie dat de standaard maten 30-50-100m zijn, ik heb aan 50 meter wel voldoende, misschien net aan zelfs 30 maar dat risico wil ik niet nemen.

Betreft Ziggo, dit heb ik inderdaad, maar ik wil liever niet volledig afhankelijk van het internet zijn en daarnaast gebruik ik meerdere apparaten tegelijk vooral tijdens het TV kijken kunnen er weleens flinke downloads op de computer aanstaan/streams etc en ook is internet nog steeds instabieler dan via de schotel. Toevallig net gisteravond een lange storing gehad bij Ziggo die op de website ook werd aangegeven als storing dus het lag zeker niet aan mij.

[ Voor 16% gewijzigd door Eagles op 26-06-2022 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
Eagles schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:24:
[...]

Bedankt voor de reacties! Mag ik vragen wat jij zelf voor kwaliteit UTP kabel zou kopen? Ik zie er zoveel online staan en zie door de bomen het bos niet, en daarbij weet ik uit ervaring bij andere zaken dat duur niet per se ook beter hoeft te zijn, dat ligt ook net aan de marge die de aanbieder hanteert natuurlijk.
Ik zie dat de standaard maten 30-50-100m zijn, ik heb aan 50 meter wel voldoende, misschien net aan zelfs 30 maar dat risico wil ik niet nemen.
Tegenwoordig zou ik al sowieso cat6 nemen. Een beetje fatsoenlijk merk is altijd aan te raden, vermijd gewoon de goedkope rommel uit de Action aangezien daar nog wel eens ijzer in de aders wil zitten, koper is altijd beter. En kwa lengte is er veel mogelijk, op maat kan ook als je er het juiste gereedschap voor hebt en anders koop je inderdaad een kant en klare kabel van de lengte die past :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagles
Andros schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:27:
[...]

Tegenwoordig zou ik al sowieso cat6 nemen. Een beetje fatsoenlijk merk is altijd aan te raden, vermijd gewoon de goedkope rommel uit de Action aangezien daar nog wel eens ijzer in de aders wil zitten, koper is altijd beter. En kwa lengte is er veel mogelijk, op maat kan ook als je er het juiste gereedschap voor hebt en anders koop je inderdaad een kant en klare kabel van de lengte die past :) .
Thanks!
https://www.allekabels.nl...pAw0PaEkx4NRoC5SMQAvD_BwE

Dit is precies wat jij zou aanraden dus?:) dan bestel ik (in de juiste lengte) van dit type.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
Eagles schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:30:
[...]

Thanks!

Dit is precies wat jij zou aanraden dus?:) dan bestel ik deze :)
Vaste kern koper cat6, ziet er netjes uit. Mocht je een tweede aansluiting bij je tv nodig hebben dan kun je er altijd nog een switchje tussen zetten, twee kabels van x meter gaat wat duur worden. Maar met de door jouw aangehaalde kabel ga je normaal wel goed zitten. Succes :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagles
Andros schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:32:
[...]

Vaste kern koper cat6, ziet er netjes uit. Mocht je een tweede aansluiting bij je tv nodig hebben dan kun je er altijd nog een switchje tussen zetten, twee kabels van x meter gaat wat duur worden. Maar met de door jouw aangehaalde kabel ga je normaal wel goed zitten. Succes :) .
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:05
Eagles schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:30:
[...]

Thanks!

Dit is precies wat jij zou aanraden dus?:) dan bestel ik (in de juiste lengte) van dit type.
Andros schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:32:
[...]

Een patchkabel met vaste kern vind ik wel bijzonder.

Vaste kern is prima voor vaste installatie, maar ik begrijp dat de kabel dwars door de woning komt te liggen en dus dagelijks weer wordt opgeruimd? Dan zou ik toch echt gewoon flexibele kern kiezen, minder kans op draadbreuken door de kabel herhaaldelijk op te rollen etc.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagles
Xander schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:01:
[...]

[...]

Een patchkabel met vaste kern vind ik wel bijzonder.

Vaste kern is prima voor vaste installatie, maar ik begrijp dat de kabel dwars door de woning komt te liggen en dus dagelijks weer wordt opgeruimd? Dan zou ik toch echt gewoon flexibele kern kiezen, minder kans op draadbreuken door de kabel herhaaldelijk op te rollen etc.
Kabel wordt wel in bochten gelegd maar wel permanent. Het is een behoorlijk werk want het gaat ook door de kruipruimte enzo, dus die ga ik zeker niet dagelijks weer oprollen :) Zelfs in de winter niet, is althans de bedoeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:04
Eagles schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:18:
[...]

Kabel wordt wel in bochten gelegd maar wel permanent. Het is een behoorlijk werk want het gaat ook door de kruipruimte enzo, dus die ga ik zeker niet dagelijks weer oprollen :) Zelfs in de winter niet, is althans de bedoeling.
Nu je winter aanhaalt. Wordt de kabel blootgesteld aan de elementen? Zon, hitte, regen, kou? Of ligt ie buiten in de grond? Dan zou je wellicht beter een buiten/grond kabel kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagles
Masimo schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:01:
[...]

Nu je winter aanhaalt. Wordt de kabel blootgesteld aan de elementen? Zon, hitte, regen, kou? Of ligt ie buiten in de grond? Dan zou je wellicht beter een buiten/grond kabel kunnen overwegen.
De kabel is inmiddels al aangeschaft, moet hem nog wel plaatsen, erg druk met werk momenteel.
Het gaat het grootste gedeelte door een soort kruipruimte onder het huis, en daarna een meter of 5 door een overkapping, dus wel buiten maar zeer beschut, zal geen directe regen te verduren krijgen, maar kan wel vochtig worden en misschien temperaturen rond de 5 graden in de winter.
Pagina: 1