Atlantic Loria Solo aan het koelen krijgen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordo81
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-06-2022
Hoi allemaal,

Al jaren informeer ik mij al jaren op Tweakers en nu heb ik een redelijk specifieke vraag waarvan ik denk dat ik het beste op dit forum terecht kan.

Ik heb een (Techneco) Atlantic Loria Solo 8Kw installatie met 300L boilervat en vloerverwarming.
Dat vloercircuit probeer ik voor de koeling te gebruiken. Het is mij gelukt om het Honeywell Evo Home systeem in koelmodus te zetten. D.w.z; zodra ik de ingestelde temperatuur lager instel dan de ruimtetemperatuur, de kleppen op de verdeler open gaan en het ketelrelais aan slaat. Dit zou een trigger moeten geven aan de Loria om de circulatiepomp aan te zetten en de buitenunit aan te laten slaan. Alleen dat gebeurt niet.

Ik ben alle instellingen op de pomp meerdere malen nagelopen maar ik kan maar geen parameter vinden die zou verhinderen dat de pomp aanslaat. Er zijn parameters die kijken naar de buitentemperatuur maar die hebben volgens mij alleen maar hun uitwerking op de verwarmingsmodus. Ook heb ik het ketelrelais andersom aangesloten zodat er juist voltage op Z1 van het laagspanningsklembord komt te staan zodra het ketelrelais inschakelt. De spanning komt ook daadwerkelijk aan. Maar helaas slaat de buitenunit en de centrifugaalpomp niet aan.

Het heeft na oplevering wel gewerkt (terwijl dit niet de bedoeling was volgens de specificaties) maar ik heb een nieuwe PCB gekregen vanwege een storing en nu wil het mij niet meer lukken. Ik zie vast iets over het hoofd.

Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast heel erg bedankt!

Mvrgr,

Jordo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordo81
Hij heeft vannacht wel even aan gestaan zo te zien (aangegeven in de cirkel). Maar het is in huis nog niet op de ingestelde temperatuur en het Evo Home systeem heeft nog vraag.
Dus in feite werkt alles wel maar niet consequent.

Negeer aub de temperaturen buiten de cirkel, ik heb het systeem gister opnieuw moeten vullen na een lekkage aan een van de aansluitingen. Dit heb ik via een warmwateraansluiting gedaan omdat die vrij was.
Wat je ziet is de temperatuurwaarde van de centrale leiding (manifold) die naar de vloerverwarmingsverdeler gaat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FnfmsbWWsJjHBaaQMWIhWbs8pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOGR9LtkdU1nltkUE1r9XKYw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Jordo81 op 26-06-2022 09:21 . Reden: afbeelding toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ik heb een Loria duo, maar wellicht komt het overeen.

Voor koelen moet ik op de binnenunit verwarmen uit zetten en erna koelen aan zetten.

Tevens wijzig ik dan parameter 45 "automatische status verandering volgens de buitentemperatuur"
Voor verwarmen heb ik die op 18 graden en voor koelen op 10.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordo81
Hoi Erwin_83,

Dank je voor je antwoord.
Ik heb ook de verwarmingsmodus uitgezet/ uit moeten zetten om op koelmodus over te kunnen schakelen.
Bij mij is die parameter nr. 72. Daar had ik wel al naar gekeken maar ik had hem juist naar 30 graden gezet ipv lager. Hij staat nu op de standaard waarde.
Betekent het naar 10 graden zetten niet dat de warmtepomp stopt bij een buitentemperatuur vanaf 10 graden?
Bij mij kan hij niet lager dan 15 graden ingesteld worden. Maar ik ga het wel even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Nu online
Het is al weer jaren terug, maar geloof dat ik die parameter toen heb aangepast omdat de wp niet meer wilde koelen. Dan was het buiten een frisse nacht en binnen nog warm.

[ Voor 30% gewijzigd door Erwin_83 op 27-06-2022 05:52 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Nu online
Wellicht dat de WAR nog wat roet in het eten gooit en dat je op RAR moet aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordo81
Ik denk dat ik het wel heb gevonden. Afgelopen dagen even aan laten staan en hij gaat nu regelmatig aan.
Volgens mij had ik parameter 79: Verbod compressor in ontlasting 0 (geen)... 1 (ja) in 0 staan. Deze heb ik omgezet naar 1.

WAR = Weersafhankelijk Regeling heb ik net opgezocht. Daar had ik inderdaad ook al naar gekeken, ook ivm parameter 72 waar we het over hadden.
Verder kun je 33: Invloed van de omgevingstemperatuur en 37: Besparing tussenseizoen zone 1 nog aanpassen maar die lijken alleen met verwarmen te maken te hebben.

Wat is RAR? Dat kan ik zo snel niet op Google vinden.

Maar anyway, hij doet het nu wel. Nu nog even kijken of hij het ook blijft doen bij hogere buitentemperaturen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHpFulNGkTWj1LbJiV4HYVQ84-w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/chrpoEV1EKbnC2lKsHZTwMmo.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Jordo81 op 28-06-2022 21:29 . Reden: plaatje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Nu online
WAR is weers afhankelijke regeling, aansturing afhankelijk van buitentemperatuur.
RAR is ruimte afhankelijke regeling, dus aansturing door je thermostaat.

Pagina: 1